[Kraków] Tramwaje z Norymbergi
[Kraków] Tramwaje z Norymbergi
http://www.dziennik.krakow.pl/gif/logo.gif
http://images.nycsubway.org//i11000/img_11279.jpg
http://www.tram-nuernberg.de/bilder/bil ... hl_361.jpg
http://www.nahverkehr-franken.de/strass ... bg_362.jpg
A tak wygląda w/w środkowy, niskopodłogowy człon:
http://img467.imageshack.us/img467/4705/200603425vy.jpg
Wg mnie taki zakup na pewno wyszedłby krakowskiemu MPK na dobre.
Te tramy mimo wieku prezentują się bardzo dobrze i bez wątpienia pojeżdzą jeszcze kilka/naście lat Co prawda niezbyt przekonuje mnie "dwustronność" wagonu, ale w sumie byłyby przydatne podczas jakiś remontów, na liniach gdzie nie ma możliwości zawrócenia itp
Przyjść to przyjdą i to pewnie lada moment, bo MPK tak korzystnej okazji nie odpuści.
A co wy o tym sądzicie ?
Fotki:KRAKÓW. Jest szansa na "okazyjne pozyskanie" dla Krakowa dwunastu nietypowych niemieckich wagonów tramwajowych
- Propozycja zakupu tramwajów jest bardzo korzystna cenowo i negocjacje trwają - powiedział nam Julian Pilszczek, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
MPK zamierza kupić 24 niskopodłogowe tramwaje typu bombardier, ale okazało się, że niezależnie od tej transakcji (o wartości około 160 milionów złotych; połowa ma pochodzić ze środków unijnych) powstała szansa na pozyskanie - wprawdzie prawie trzydziestoletnich, ale nowoczesnych - tramwajów z Norymbergi.
Ich wygląd jest zbliżony do bombardierów (jeden trójczłonowy wagon - z przegubem), ale były to tramwaje z wysokimi wejściami, podobnymi do tych, które są w jeżdżących po Krakowie tramwajach typu 105N (dawniej nazywanymi akwariami). Były, gdyż w środkowej części już nie są.
- W roku 1993 te wagony zostały poddane poważnej modernizacji i zrobiono tam wstawkę - środkowe wejścia (z pięciu, które są - przyp. jś) przerobione zostały na niskopodłogowe - mówi przedstawiciel MPK.
Ponieważ środkowy przegub został znacznie obniżony - ma on nietypowy wygląd; z podestu, po trzech schodach (prowadzą w obie strony) wchodzi się do dalszej, wyższej części wagonu. Jest tam też kilka siedzeń, by np. starsze czy mniej sprawne osoby mogły tam spocząć, bez konieczności wchodzenia wyżej.
Na razie wiadomo, że Norymberga (która wymienia tabor) może sprzedać dwa wagony "od razu" (około 50 miejsc siedzących i 100 stojących), a dwa kolejne byłyby do wzięcia jeszcze w tym roku. W sumie w grę wchodziłoby dwanaście takich wysoko-niskopodłogowych pojazdów. - Nasze wagony typu 105N, które od trzydziestu lat nadal jeżdżą po Krakowie, pochodzą z tego samego okresu, ale znacząco się różnią pod względem rozwiązań technicznych. To tak, jakby wtedy porównywać naszego poloneza z ówczesnym volkswagenem - dodaje przedstawiciel MPK. - Mamy nadzieję na sfinalizowanie transakcji, gdyż oferta jest pod względem finansowym niewątpliwie bardzo korzystna. Jeśli chodzi o komunikację miejską, współpracujemy z Norymbergą od wielu lat; pozyskaliśmy stamtąd kilkadziesiąt wagonów, z których wiele nadal jeździ po Krakowie. Te, których zakup teraz negocjujemy, są od nich znacznie nowocześniejsze.
Są one również nietypowe i to nie tylko z powodu wymienionego środkowego przegubu. Są to wagony dwukierunkowe, czyli mają kabiny motorniczego na obu końcach, więc mogą jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu (czyli też do przodu, ale w przeciwnym kierunku); w razie czego, by zawrócić, nie potrzebują pętli.
- Gdyby była taka potrzeba, można by je wykorzystać np. na ulicy Pawiej, której budowa się opóźnia; te tramwaje mogłyby tam wjeżdżać nawet wtedy, gdyby torowisko było zrobione tylko do jakiejś części tej ulicy. Można by je kierować na trasy także w innych, nietypowych sytuacjach, gdy wagon nie ma szans, by zawrócić - mówi prezes Pilszczek.
http://images.nycsubway.org//i11000/img_11279.jpg
http://www.tram-nuernberg.de/bilder/bil ... hl_361.jpg
http://www.nahverkehr-franken.de/strass ... bg_362.jpg
A tak wygląda w/w środkowy, niskopodłogowy człon:
http://img467.imageshack.us/img467/4705/200603425vy.jpg
Wg mnie taki zakup na pewno wyszedłby krakowskiemu MPK na dobre.
Te tramy mimo wieku prezentują się bardzo dobrze i bez wątpienia pojeżdzą jeszcze kilka/naście lat Co prawda niezbyt przekonuje mnie "dwustronność" wagonu, ale w sumie byłyby przydatne podczas jakiś remontów, na liniach gdzie nie ma możliwości zawrócenia itp
Przyjść to przyjdą i to pewnie lada moment, bo MPK tak korzystnej okazji nie odpuści.
A co wy o tym sądzicie ?
Ostatnio zmieniony 2006-03-13, 21:55 przez Hannibal, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja też uważam, że zakup jest jak najbardziej trafiony. Tramwaj wygląda dość nowocześnie, do tego jest zadbany, na pewno będzie się dobrze eksploatował. Jest dwukierunkowy, to się zawsze może sprzydać. A co najważniejsze jest niskowejściowy.
Jeżeli jeszcze niemiecki przewoźnik, chce je sprzedać tanio - to mamy już same pozytywy
Jeżeli jeszcze niemiecki przewoźnik, chce je sprzedać tanio - to mamy już same pozytywy
Po przeczytaniu zaczęłem szukać co ma Norymberga do zaproponowania i od razu pomyślałem o N8S-NL dopiero po chwili zauważyłem fotki które potwierdziły moje przypuszczenia. W moim mniemaniu są to bardzo dobre wozy aż korci do kupna. Podobny wóz testowano przecież w Łodzi tylko że bez członu niskopodłogowego i symbol miał M8S.
Aż takie piękne to nie są, a Poznań powinien pościągać wszelkie GT8, bo z tego słynie, że tylko u nas one są. Mamy 46 i powinniśmy być z nich dumni, bo w historii komunikacji tramwajowej to jedne z najlepszych wagonów Tylko, że niedawno słyszałem wypowiedź jednego z vicedyrektorów MPK Poznań, który oznajmił, że demobilu w Poznaniu jest dość i nie zamierzają n a razie więcej sprowadzać.Podi pisze:Extra no piekne piękne...A Poznań zostaje w tyle...
To jego wielki atut, ale takich niskopodłogowców za 2-5 lat Niemcy będą się pozbywać na potęgę, więc na razie możemy poczekać wyłapując GT6/8 na wzór duesseldorfski... Za kilka lat to będziesz miał wybór co chcesz, a Polska ma potężnego rywala w demobilu => Rumunię
Poza tym nie ma co robić na razie w Poznaniu takiej krajanki taborowej, bo juz jest straszna! Niech się najpierw wykończą 3G (ale nie bójcie żaby, bo w Amsterdamie czekają 4G -12 G z czego od 9G są to już wozy z obniżoną częściowo podłogą), GT6 i całkowicie trzeba się wycofać 102-jkę...
Zostaną Combino, Tatry ( ) , 105tki, GT8 i ... <teraz Combinujcie>
Poza tym nie ma co robić na razie w Poznaniu takiej krajanki taborowej, bo juz jest straszna! Niech się najpierw wykończą 3G (ale nie bójcie żaby, bo w Amsterdamie czekają 4G -12 G z czego od 9G są to już wozy z obniżoną częściowo podłogą), GT6 i całkowicie trzeba się wycofać 102-jkę...
Zostaną Combino, Tatry ( ) , 105tki, GT8 i ... <teraz Combinujcie>
Z tymi danymi na niemieckiej stronie chyba troche przesadzili, przy dlugosci pudla ok 26 metrow, <b>napewno</b> nie ma mniejszej pojemnosci od GT6, chociaz mysle, ze duzo wiecej pasazerow rowniez nie wezmie.voy pisze:Ciekawy tramwaj, tylko gdzie on by w ogóle jeździł? 2, 5, 12, 15? Bo z danych wynika że pojemność jest dość mała.
Tramwaje w odroznieniu od GT6 i E1 trafia najprawdopodoniej do zajezdni w Podgorzu, gdyz elektryka jest bardzo podobna do tej zastosowanej w bombkach. Tak wiec bedziemy mieli pierwsze uzywane zagraniczne wagony w tej zajezdni.
Co do linii, to najchetniej widzialbym je na 5 albo na 11, chociaz na tej drugiej raczej sie nie pojawia ze wzgledu na fatalny stan torowiska na Powstania Warszawskiego. Ewentulanie moze byc 7 lub 15. Na 2 przy obecnej f spokojnie wystarczylyby 105Na solo i GT6 sie tam marnuja, linia nr 12 juz od kilku lat nie kursuje przeciez
Na 32 troche za male, ogolnie to na zadna kurdwanowska linie by sie nie nadawala, przynajmniej w dzien powszedni.
Ja najchetniej widzialbym je na 11, gdyz 105Na solo sa czasami na tej linii po prostu za male, najlepiej sprawdzilyby sie tutaj wlasnie wagony przegubowe.
Jesli pojda do podgorza to najprawdopodobniej beda jakies roszady w brygadach i wagony trafia na linie obslugiwane obecnie GT6 z Huty.
A tak ogolnie, to przy obecnych kasacjach B4 za jakis czas powinno byc wystarczajaco duzo wagonw GT6 solo, aby obsadzic nimi wszystkie linie na ktorych obecnie jezdza 1x105Na (poza 11 i 18).
Ja najchetniej widzialbym je na 11, gdyz 105Na solo sa czasami na tej linii po prostu za male, najlepiej sprawdzilyby sie tutaj wlasnie wagony przegubowe.
Jesli pojda do podgorza to najprawdopodobniej beda jakies roszady w brygadach i wagony trafia na linie obslugiwane obecnie GT6 z Huty.
A tak ogolnie, to przy obecnych kasacjach B4 za jakis czas powinno byc wystarczajaco duzo wagonw GT6 solo, aby obsadzic nimi wszystkie linie na ktorych obecnie jezdza 1x105Na (poza 11 i 18).
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
3 tramwaje przyjdą nie długo i w sierpniu już ruszą na trasę a po jakimś czasie zostanie utworzona nowa, tymczasowa linia wokół plant z końcówką na nowym odcinku pawiej! niestety nie wiem kiedy (zdj. w albumie )
Ostatnio zmieniony 2006-07-07, 15:44 przez M_Szymkowiak, łącznie zmieniany 1 raz.
Pewniaczek, pewniaczek
Kraków skorzystał z propozycji zakupu trzech niemieckich wagonów - każdy ma 26 metrów długości (około 50 miejsc siedzących i 100 stojących). Norymberga wyceniła je tylko na 117 tysięcy euro, czyli około 450 tysięcy złotych.
Ponieważ oferta była pod względem finansowym bardzo korzystna - została sfinalizowana i wkrótce wynajęto (w drodze przetargu) firmę, która miała je dostarczyć z Niemiec do Krakowa. Jednakże trzeba czekać na zakończenie mundialu - tamtejsza policja nie wyraziła zgody na transport takiego ładunku po niemieckich drogach.. ( tramy będą przewożone drogami a nie koleją)
Kraków skorzystał z propozycji zakupu trzech niemieckich wagonów - każdy ma 26 metrów długości (około 50 miejsc siedzących i 100 stojących). Norymberga wyceniła je tylko na 117 tysięcy euro, czyli około 450 tysięcy złotych.
Ponieważ oferta była pod względem finansowym bardzo korzystna - została sfinalizowana i wkrótce wynajęto (w drodze przetargu) firmę, która miała je dostarczyć z Niemiec do Krakowa. Jednakże trzeba czekać na zakończenie mundialu - tamtejsza policja nie wyraziła zgody na transport takiego ładunku po niemieckich drogach.. ( tramy będą przewożone drogami a nie koleją)
glupoty wypisujeszM_Szymkowiak pisze:3 tramwaje przyjdą nie długo i w sierpniu już ruszą na trasę a po jakimś czasie zostanie utworzona nowa, tymczasowa linia wokół plant z końcówką na nowym odcinku pawiej! niestety nie wiem kiedy (zdj. w albumie )
Pierwszy tramwaj przyjdzie byc moze juz jutro, oczywiscie do zajezdni w Podgorzu. Natomiast z ich wyjazdem na miasto jednak ebdzie trzeba troche poczekac, najbardziej prawdopodobne jest, iz pojawia sie dopiero wraz z otwarciem trasy na Pawiej.
-> Hannibal
Ogolnie oferta jest na 12 tramow i tyle Krakow najprawdopodobniej sciagnie, natomiast Norymberga byla w stanie w tym roku wyslac jedynie 3....