[Kraków] Tramwaje z Norymbergi

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Hannibal

[Kraków] Tramwaje z Norymbergi

Post autor: Hannibal »

http://www.dziennik.krakow.pl/gif/logo.gif
KRAKÓW. Jest szansa na "okazyjne pozyskanie" dla Krakowa dwunastu nietypowych niemieckich wagonów tramwajowych


- Propozycja zakupu tramwajów jest bardzo korzystna cenowo i negocjacje trwają - powiedział nam Julian Pilszczek, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
MPK zamierza kupić 24 niskopodłogowe tramwaje typu bombardier, ale okazało się, że niezależnie od tej transakcji (o wartości około 160 milionów złotych; połowa ma pochodzić ze środków unijnych) powstała szansa na pozyskanie - wprawdzie prawie trzydziestoletnich, ale nowoczesnych - tramwajów z Norymbergi.

Ich wygląd jest zbliżony do bombardierów (jeden trójczłonowy wagon - z przegubem), ale były to tramwaje z wysokimi wejściami, podobnymi do tych, które są w jeżdżących po Krakowie tramwajach typu 105N (dawniej nazywanymi akwariami). Były, gdyż w środkowej części już nie są.

- W roku 1993 te wagony zostały poddane poważnej modernizacji i zrobiono tam wstawkę - środkowe wejścia (z pięciu, które są - przyp. jś) przerobione zostały na niskopodłogowe - mówi przedstawiciel MPK.

Ponieważ środkowy przegub został znacznie obniżony - ma on nietypowy wygląd; z podestu, po trzech schodach (prowadzą w obie strony) wchodzi się do dalszej, wyższej części wagonu. Jest tam też kilka siedzeń, by np. starsze czy mniej sprawne osoby mogły tam spocząć, bez konieczności wchodzenia wyżej.

Na razie wiadomo, że Norymberga (która wymienia tabor) może sprzedać dwa wagony "od razu" (około 50 miejsc siedzących i 100 stojących), a dwa kolejne byłyby do wzięcia jeszcze w tym roku. W sumie w grę wchodziłoby dwanaście takich wysoko-niskopodłogowych pojazdów. - Nasze wagony typu 105N, które od trzydziestu lat nadal jeżdżą po Krakowie, pochodzą z tego samego okresu, ale znacząco się różnią pod względem rozwiązań technicznych. To tak, jakby wtedy porównywać naszego poloneza z ówczesnym volkswagenem - dodaje przedstawiciel MPK. - Mamy nadzieję na sfinalizowanie transakcji, gdyż oferta jest pod względem finansowym niewątpliwie bardzo korzystna. Jeśli chodzi o komunikację miejską, współpracujemy z Norymbergą od wielu lat; pozyskaliśmy stamtąd kilkadziesiąt wagonów, z których wiele nadal jeździ po Krakowie. Te, których zakup teraz negocjujemy, są od nich znacznie nowocześniejsze.

Są one również nietypowe i to nie tylko z powodu wymienionego środkowego przegubu. Są to wagony dwukierunkowe, czyli mają kabiny motorniczego na obu końcach, więc mogą jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu (czyli też do przodu, ale w przeciwnym kierunku); w razie czego, by zawrócić, nie potrzebują pętli.

- Gdyby była taka potrzeba, można by je wykorzystać np. na ulicy Pawiej, której budowa się opóźnia; te tramwaje mogłyby tam wjeżdżać nawet wtedy, gdyby torowisko było zrobione tylko do jakiejś części tej ulicy. Można by je kierować na trasy także w innych, nietypowych sytuacjach, gdy wagon nie ma szans, by zawrócić - mówi prezes Pilszczek.
Fotki:
http://images.nycsubway.org//i11000/img_11279.jpg
http://www.tram-nuernberg.de/bilder/bil ... hl_361.jpg
http://www.nahverkehr-franken.de/strass ... bg_362.jpg
A tak wygląda w/w środkowy, niskopodłogowy człon:
http://img467.imageshack.us/img467/4705/200603425vy.jpg

Wg mnie taki zakup na pewno wyszedłby krakowskiemu MPK na dobre. :)
Te tramy mimo wieku prezentują się bardzo dobrze i bez wątpienia pojeżdzą jeszcze kilka/naście lat :) Co prawda niezbyt przekonuje mnie "dwustronność" wagonu, ale w sumie byłyby przydatne podczas jakiś remontów, na liniach gdzie nie ma możliwości zawrócenia itp ;)
Przyjść to przyjdą i to pewnie lada moment, bo MPK tak korzystnej okazji nie odpuści. :P

A co wy o tym sądzicie ? :)
Ostatnio zmieniony 2006-03-13, 21:55 przez Hannibal, łącznie zmieniany 1 raz.

Peter

Post autor: Peter »

Spoko tramwaje :!: Składy dwukierunkowe oprócz normalnej eksploatacji zawsze można wykorzystać do ruchu wahadłowego i to wcale nie jest minus. Jeżeli takie potrzeby w Krakowie są, to uważam ten pomysł zakupu za trafiony. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja też uważam, że zakup jest jak najbardziej trafiony. Tramwaj wygląda dość nowocześnie, do tego jest zadbany, na pewno będzie się dobrze eksploatował. Jest dwukierunkowy, to się zawsze może sprzydać. A co najważniejsze jest niskowejściowy.

Jeżeli jeszcze niemiecki przewoźnik, chce je sprzedać tanio - to mamy już same pozytywy :P

Podi

Post autor: Podi »

Extra no piekne piękne...A Poznań zostaje w tyle...

Robson

Post autor: Robson »

Po przeczytaniu zaczęłem szukać co ma Norymberga do zaproponowania i od razu pomyślałem o N8S-NL dopiero po chwili zauważyłem fotki które potwierdziły moje przypuszczenia. W moim mniemaniu są to bardzo dobre wozy aż korci do kupna. Podobny wóz testowano przecież w Łodzi tylko że bez członu niskopodłogowego i symbol miał M8S.

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

Podi pisze:Extra no piekne piękne...A Poznań zostaje w tyle...
Aż takie piękne to nie są, a Poznań powinien pościągać wszelkie GT8, bo z tego słynie, że tylko u nas one są. Mamy 46 i powinniśmy być z nich dumni, bo w historii komunikacji tramwajowej to jedne z najlepszych wagonów :-) Tylko, że niedawno słyszałem wypowiedź jednego z vicedyrektorów MPK Poznań, który oznajmił, że demobilu w Poznaniu jest dość i nie zamierzają n a razie więcej sprowadzać.

Podi

Post autor: Podi »

Nie chodzi o jakieś chrzanione tradycje....Ten tramwaj jest w środku niskopodlogowy !

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

To jego wielki atut, ale takich niskopodłogowców za 2-5 lat Niemcy będą się pozbywać na potęgę, więc na razie możemy poczekać wyłapując GT6/8 na wzór duesseldorfski... :retard: Za kilka lat to będziesz miał wybór co chcesz, a Polska ma potężnego rywala w demobilu => Rumunię :/

Poza tym nie ma co robić na razie w Poznaniu takiej krajanki taborowej, bo juz jest straszna! Niech się najpierw wykończą 3G (ale nie bójcie żaby, bo w Amsterdamie czekają 4G -12 G z czego od 9G są to już wozy z obniżoną częściowo podłogą), GT6 i całkowicie trzeba się wycofać 102-jkę...

Zostaną Combino, Tatry ( :( ) , 105tki, GT8 i ... <teraz Combinujcie>

voy

Post autor: voy »

Ciekawy tramwaj, tylko gdzie on by w ogóle jeździł? 2, 5, 12, 15? Bo z danych wynika że pojemność jest dość mała.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zostawmy Płock. Póki co czekamy na dalsze wieści z Krakowa. Jestem bardzo ciekawe, czy rzeczywiście dyrekcja MPK Kraków zdecyduje się na zakup tych tramwajów ;)

szubak

Post autor: szubak »

voy pisze:Ciekawy tramwaj, tylko gdzie on by w ogóle jeździł? 2, 5, 12, 15? Bo z danych wynika że pojemność jest dość mała.
Z tymi danymi na niemieckiej stronie chyba troche przesadzili, przy dlugosci pudla ok 26 metrow, <b>napewno</b> nie ma mniejszej pojemnosci od GT6, chociaz mysle, ze duzo wiecej pasazerow rowniez nie wezmie.

Tramwaje w odroznieniu od GT6 i E1 trafia najprawdopodoniej do zajezdni w Podgorzu, gdyz elektryka jest bardzo podobna do tej zastosowanej w bombkach. Tak wiec bedziemy mieli pierwsze uzywane zagraniczne wagony w tej zajezdni.

Co do linii, to najchetniej widzialbym je na 5 albo na 11, chociaz na tej drugiej raczej sie nie pojawia ze wzgledu na fatalny stan torowiska na Powstania Warszawskiego. Ewentulanie moze byc 7 lub 15. Na 2 przy obecnej f spokojnie wystarczylyby 105Na solo i GT6 sie tam marnuja, linia nr 12 juz od kilku lat nie kursuje przeciez ;)

voy

Post autor: voy »

No to zobaczymy gdzie je puszczą. Heh z tą 12 to oczywiście chodzi mi o 32. Znając życie całość przejmie Kurdwanów, ale miło by je widzieć na liniach 5 czy 15.

szubak

Post autor: szubak »

Na 32 troche za male, ogolnie to na zadna kurdwanowska linie by sie nie nadawala, przynajmniej w dzien powszedni.
Ja najchetniej widzialbym je na 11, gdyz 105Na solo sa czasami na tej linii po prostu za male, najlepiej sprawdzilyby sie tutaj wlasnie wagony przegubowe.

Jesli pojda do podgorza to najprawdopodobniej beda jakies roszady w brygadach i wagony trafia na linie obslugiwane obecnie GT6 z Huty.

A tak ogolnie, to przy obecnych kasacjach B4 za jakis czas powinno byc wystarczajaco duzo wagonw GT6 solo, aby obsadzic nimi wszystkie linie na ktorych obecnie jezdza 1x105Na (poza 11 i 18). ;)

voy

Post autor: voy »

Najlepiej jakby wylądowały na Ujastkach bo wtedy nie byłoby takich problemów z rozstawieniem tramwajów na liniach. Ale mimo wszystko chyba nie powinno być większych problemów z wstawieniem podgórskich brygad.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak »

3 tramwaje przyjdą nie długo i w sierpniu już ruszą na trasę a po jakimś czasie zostanie utworzona nowa, tymczasowa linia wokół plant z końcówką na nowym odcinku pawiej! niestety nie wiem kiedy (zdj. w albumie :D :D )
Ostatnio zmieniony 2006-07-07, 15:44 przez M_Szymkowiak, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Czyli jak dobrze zrozumiałem te "norymberskie" wagony niskowejściowe typu N8S-NL - to jest jednak "pewnik" ? :)

Hannibal

Post autor: Hannibal »

Pewniaczek, pewniaczek ;)
Kraków skorzystał z propozycji zakupu trzech niemieckich wagonów - każdy ma 26 metrów długości (około 50 miejsc siedzących i 100 stojących). Norymberga wyceniła je tylko na 117 tysięcy euro, czyli około 450 tysięcy złotych.
Ponieważ oferta była pod względem finansowym bardzo korzystna - została sfinalizowana i wkrótce wynajęto (w drodze przetargu) firmę, która miała je dostarczyć z Niemiec do Krakowa. Jednakże trzeba czekać na zakończenie mundialu - tamtejsza policja nie wyraziła zgody na transport takiego ładunku po niemieckich drogach.. ( tramy będą przewożone drogami a nie koleją)

PiNgWiN

Post autor: PiNgWiN »

Z tym czekaniem na koniec mundialu to nie tak żle, w końcu jutro się kończy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Czyli w ciągu najbliższych dni tramwaje trafią do Krakowa. :)

Ja oczywiście prosiłbym kolegów z Krakowa o zdjęcia nowych wagonów. Naturalnie jak tylko trafią do krakowskiego MPK :)

szubak

Post autor: szubak »

M_Szymkowiak pisze:3 tramwaje przyjdą nie długo i w sierpniu już ruszą na trasę a po jakimś czasie zostanie utworzona nowa, tymczasowa linia wokół plant z końcówką na nowym odcinku pawiej! niestety nie wiem kiedy (zdj. w albumie :D :D )
glupoty wypisujesz :D

Pierwszy tramwaj przyjdzie byc moze juz jutro, oczywiscie do zajezdni w Podgorzu. Natomiast z ich wyjazdem na miasto jednak ebdzie trzeba troche poczekac, najbardziej prawdopodobne jest, iz pojawia sie dopiero wraz z otwarciem trasy na Pawiej.

-> Hannibal
Ogolnie oferta jest na 12 tramow i tyle Krakow najprawdopodobniej sciagnie, natomiast Norymberga byla w stanie w tym roku wyslac jedynie 3....

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”