Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

OPi pisze:Ale nigdy wcześniej jakoś nie słyszałem o tej firmie.
A szkoda, bo to duży producent, raczej znany na świecie dostawca pojazdów szynowych.
http://www.caf.es/caste/home/index.php

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

http://galeriapgk.com/details.php?image_id=11083

Helmucik w barwach Lechii Gdańsk. Ładny.

spooney

Post autor: spooney »

Gdańskie tramwaje pojadą do Lubicza

Zakończył się przetarg na kupno 20 starych tramwajów typu 105N. Na złom kupił je zakład z Lubicza, PHU Kawałek. Zapłacił 17,8 tys. zł. za wagon. To 5 tysięcy więcej niż cena wywoławcza.

Pierwszy przetarg, trzy miesiące temu zakończył się niepowodzeniem. ZKM wystawił wtedy na sprzedaż aż 96 wagonów. Chętni się jednak nie znaleźli, najprawdopodobniej odstraszyła ich zbyt duża liczba pojazdów. Tym razem było aż sześciu oferentów, wygrał ten który dawał najwięcej.

Wagony są w fatalnym stanie, naprawa jest nieopłacalna, nadają się raczej już tylko na złom. Ponadto ZKM zastrzegł sobie prawo demontażu sprawnych elementów wyposażenia wagonów i zastąpienia ich niesprawnymi. Wagony typu 105N to obecnie najpopularniejsze w Gdańsku tramwaje. Sa też najstarsze i w najgorszym stanie. ZKM pozbywa się ich, gdyż z każdym miesiącem w jego zajezdniach przybywa nowych lub zmodernizowanych składów. Prócz 94 wagonów typu 105N po Gdańsku jeżdżą dwa składy 114N, cztery Citadisy, trzy Bombardiery, 35 zmodernizowanych Dortmundów oraz pięć najmłodszych we flocie Swingów. Do końca tego roku dotrze do nas jeszcze dziewięć zmodernizowanych Dortmundów oraz 30 Swingów.

http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/ ... bicza.html
I "dojechały" :)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Z tego co widzę, w Lubiczu znalazły się również "żelazka". To są wagony powypadkowe ? ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

To są pierwsze w Gdańsku skasowane żelazka. W połowie stycznia ten skład się zjarał.

http://www.phototrans.eu/14,464550,0,Ko ... _1316.html

spooney

Post autor: spooney »

Kolejny SWING wyruszył w drogę z Bydgoszczy do Gdańska :)

:strzałka: http://galeria.komunikacja.bydgoszcz.pl ... ?pos=-2361

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Kontrakt na dostawę SWINGów dla Gdańska zakończony. ;)
W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.
:strzałka: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/35- ... 53969.html

sphinx

Post autor: sphinx »

ZKM kupuje 5 nowych, dwukierunkowych tramwajów:

http://www.zkm.pl/zamowienia/1763-przet ... erunkowych

Ciekawe czy doczekamy się odwołania bo warunek doświadczenia eliminuje np. Solarisa.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Szczerze to wątpię, że może być coś innego niż Pesa, ale z drugiej strony Swingi Pesy to bardzo przyzwoite tramwaje więc jeśli te 5 dwukierunków to będą one to raczej należy się cieszyć.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Gdańsk chce być jak Marsylia? http://infobus.pl/files2/58988/jazz_duo_wiz.jpg

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Trzeba przyznać, że design bardzo odważny, ale czy PESA będzie wstanie coś takiego wykonać ? ;)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Co oni zrobili temu biednemu kańciakowi? [Sarcasm mode=off] :P

A tak na serio: Pesa się strasznie (nie)popisała. Wagon mało tego, że wizualnie przypomina tramwaj wyprodukowany 5 dekad wcześniej, to jeszcze jest stylizacyjną kopią Bombardiera Felxity, co razem daje mało estetyczny wygląd.
Ostatnio zmieniony 2013-09-26, 21:58 przez Coffee, łącznie zmieniany 1 raz.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Wizualnie wagon przypomina tył lodówki wystawowej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Swoją drogą, ciekawy jestem czemu PESA odeszła w przypadku tego wagonu od aerodynamiki. Oczywiście nie jest to TGV, i ten wagon nie będzie pędzić z prędkością 300km/h, ale mimo wszystko taka "ściana" to w sumie dość poważny opór powietrza ;)

gustlik
Posty: 59
Rejestracja: 2015-02-18, 22:53

Re: Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Post autor: gustlik »

Autor: ZKM Gdańsk
Opublikowano: 2 marca 2015r.
W nocy z 1 na 2 marca do Gdańska przyjechał pierwszy zmodernizowany w poznańskim Modertransie tramwaj N8C z Kassel. Rozładunek odbył się na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Jest to jeden z 16 wagonów, jakie ZKM kupił od niemieckiego przewoźnika. Pojazd o numerze bocznym 1162 przechodzi właśnie testy homologacyjne. Na trasach można się go spodziewać za kilkanaście dni.
(...)
Źródło: strona ZKM Gdańsk (http://www.zkm.pl/aktualnosci/2178-pier ... u-w-gdasku).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Ten wagon to nic nowego, bo przed nim było już trochę więcej zmodernizowanych N8C w Modertransie. ZKM część wagonów zmodernizował wcześniej, a kolejne teraz ;)

gustlik
Posty: 59
Rejestracja: 2015-02-18, 22:53

Re: Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Post autor: gustlik »

To prawda, tramwajów N8C jest w Gdańsku obecnie 46, a kupione zostały w 2007roku. Wokół tych zakupionych od Kassel pojawiało się wiele wątpliwości z racji na wiek i kłopoty z przetargiem na modernizację.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Post autor: TLG »

Postawiono na jak najszybsze wycofanie 105N w ten sposób i jest on konsekwentnie realizowany. Jest jeden typ wagonu i jeden model modernizacji. Od strony eksploatacyjnej jest to rozwiązanie zdecydowanie lepsze niż realizowanie "ciurkiem" mniejszych lub większych kontraktów w zależności od napływających środków.
Pewnie można było postawić na nowy tabor z "aneksem" niskopodłogowym, ale jest to jednak rozwiązanie droższe.

gustlik
Posty: 59
Rejestracja: 2015-02-18, 22:53

Re: Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Post autor: gustlik »

TLG, do 2016 roku nie ma być w gdańskim ZKM tramwajów 105Na w dni powszednie na liniach. Planowane są też znaczne zakupy taborowe do roku 2020.
Linki:

1) http://www.zkm.pl/aktualnosci/2248-nowe ... dla-gdaska,

2) http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/ ... ejska.html.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w Gdańsku - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek »

https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Petl ... 20131.html
Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Pętla w najbliższych latach doczeka się gruntownego remontu lub całkowitej przebudowy. W obu wariantach niezbędna jest zmiana obecnego planu, który nie przewidywał dalszego istnienia pętli.
planowano budowę nowej pętli po drugiej stronie parku Oliwskiego - przy ul. Opackiej. To rozwiązanie jednak oddalało od centralnego punktu dzielnicy pasażerów linii, jadących przez Zaspę-Przymorze i kończących bieg w Oliwie (obecnie linii 2). Ponadto wymagało pozyskania sporej działki pod ten cel od Telewizji Polskiej. Pomysł ten zarzucono w 2009 roku, a teren przeznaczono pod biurowce i osiedle mieszkaniowe.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”