110 lat gdańskiej elektrycznej komunikacji tramwajowej
Matthai pisze:No trudno.
Ponieważ nie mam skanera toteż trudno mi cokolwiek obiecać. A przepisywać ... brrr.... nie chciałbym
Może jedno na pocieszenie - to moje rysunki, które wykonałem na podstawie tamtych zdjęć, ale nie wiem czy by Cię satysfakcjonowało - to jednak nie to samo co zdjęcie i materiały z opisem
No nie wiem czy kogoś jeszcze ciekawią rysunki starych tramwajów. Swoją drogą cały czas powtarzam, żeby dawać tu takie informacje z historii tramwajów. Jednak strasznie mało jest takich danych dostępnych.Damhan pisze:Jak macie coś ciekawego to dawać na forum, a nie kitrać w prywatnym gronie
[ Dodano: 2006-09-07, 19:01 ]
O zrobieniu zdjęć tego artykułu też myślałem. Jednak z doświadczenia wiem, że takie zdjęcia nie wychodzą za ciekawie (konieczność robienia bez lampy, ostrość itp.). Chociaż moje umiejętności fotografowania są co najmniej kontrowersyjne.ppln pisze:zrobić zdjęcia
Odczytać się da. Jednak jakość tych zdjęć (w moim wykonaniu) z reguły pozostawia wiele do życzenia. Jednak od stosunkowo niedawna bawię się aparatem, doświadczenia mi brak - więc może za którymś razem i z nieco lepszym aparatem zrobię jakoś lepiej tego typu zdjęcia.
[ Dodano: 2006-09-07, 20:41 ]
A wracając do tematu.
Trafiłem właśnie na ciekawą stronę z ciekawymi opisami i zdjęciami tramwajów dawnych i obecnych. Dla odmiany - są to tramwaje warszawskie.
http://www.tramwar2.republika.pl/tramtypy0.html
Spory kawałek historii i teraźniejszości. Gorąco polecam wszystkim zainteresowanym.
[ Dodano: 2006-09-07, 20:41 ]
A wracając do tematu.
Trafiłem właśnie na ciekawą stronę z ciekawymi opisami i zdjęciami tramwajów dawnych i obecnych. Dla odmiany - są to tramwaje warszawskie.
http://www.tramwar2.republika.pl/tramtypy0.html
Spory kawałek historii i teraźniejszości. Gorąco polecam wszystkim zainteresowanym.
Tak jak wczoraj pisałem - brak skanera powoduje iż nie jestem w stanie przesłać tego na forum. Co gorsza, niestety numer o tramwajach generacji N w Krakowie już pożyczyłem komuś i nie oddał, więc już nie podam numeruMatthai pisze:A może posiadasz dane o jakichś innych modernizacjach?
Natomiast serdecznie polecam Świat Kolei 5/2005. Tam jest znakomity artykuł o tramwajach generacji N w ... Poznaniu. I również szczegółowy opis modernizacji.
Rysunek poznańskiej modernizacji wygląda może nie ciekawie. Przód po prostu nieco uwypuklono.
A przedstawia go ten rysunek
A to jest modernizacja "łódzka". Tak zmodernizowano jeden ze składów typu 5N W tym składzie, próbowano zrobić z "tramwaju autobus". I zainstalowano nawet kierownicę zamiast korby
Z najbardziej znanych modernizacji. To oczywiście
przegubowy PN, którego przedstawia ten rysunek. A na rysunku wąskotorowy wagon z Bydgoszczy
A tu przykład jeszcze innej modernizacji i przebudowy na PN. Nazwy przewoźnika nie pamiętam. Możliwe, że to jeździło w Poznaniu
A teraz najważniejsze. Poniższy rysunek przedstawia modernizację składu typu N w Krakowie. Rysunek wiernie odtworzony na podstawie zdjęć. Rysunek z gatunku nie prezentowanych wcześniej
Przód został po prostu upodobniony do 102Na
Przepraszam, że zalałem Was swoimi rysunkami, ale nie posiadam własnych zdjęć.
Nie przepraszaj tylko proszę o więcej. Rysunki są kapitalne. A za te bardzo dziękuję.J-31 pisze:Przepraszam, że zalałem Was swoimi rysunkami
[ Dodano: 2006-09-08, 10:27 ]
Czego to ludzie nie wymyślą.J-31 pisze:składzie, próbowano zrobić z "tramwaju autobus". I zainstalowano nawet kierownicę zamiast korby
[ Dodano: 2006-09-08, 14:04 ]
A tak swoją drogą to cała strona z rysunkami, do których linki podałeś nadaje się do tego tematu.
A może J-31, zrobiłbyś tez rysunek gdańskiej modernizacji, bo w końcu pojawiły się juz zdjęcia i można co nieco z tego wyskrobać...
Tak sobie myślę, czy przyszłe pokolenia na innym forum nie będą za jakieś 50 lat przeglądać zachowane zdjęcia żelazek czy kartofli i bedą zastanawiać się czy to 105Na, czy też nie- tak jak my myśleliśmy and N-ką.
Tak sobie myślę, czy przyszłe pokolenia na innym forum nie będą za jakieś 50 lat przeglądać zachowane zdjęcia żelazek czy kartofli i bedą zastanawiać się czy to 105Na, czy też nie- tak jak my myśleliśmy and N-ką.
Świetny pomysł. Obowiązkowo w kremowym ubarwieniuDamhan pisze:A może J-31, zrobiłbyś tez rysunek gdańskiej modernizacji
Zapewne. Przy czym w dobie PKM (Powietrzna Komunikacja Miejska ) bedą się zastanawiać, co to w ogóle jest (OT)Damhan pisze:przyszłe pokolenia na innym forum nie będą za jakieś 50 lat przeglądać zachowane zdjęcia żelazek czy kartofli i bedą zastanawiać się czy to 105Na
Ostatnio zmieniony 2006-09-08, 20:13 przez u2w, łącznie zmieniany 1 raz.
Przypominają mi się poronione pomysły pewnego pana z południa kraju (zapomniałem, konkretnie skąd) o komunikacji niewielkimi wagonami zawieszonymi na latarniach (MISTER, chyba wiecie o co mi chodzi) .u2w pisze:Zapewne. Przy czym w dobie PKM (Powietrzna Komunikacja Miejska ) bedą się zastanawiać, co to w ogóle jest
Pocieszę Cię. Oni chcą to testować w Warszawie na Siekierkach, ale to nie jest temat.plocmaster pisze:MISTER, chyba wiecie o co mi chodzi
Damhan pisze:A może J-31, zrobiłbyś tez rysunek gdańskiej modernizacji, bo w końcu pojawiły się juz zdjęcia i można co nieco z tego wyskrobać...
Hehe. Nie myślałem o tym. Na rysunku może nie wyjść dobrze, ale oczywiście spróbujęu2w pisze:Świetny pomysł. Obowiązkowo w kremowym ubarwieniu
Muszę przyznać, że "gdańską" modernizację widzę po raz pierwszy. Dlatego jeszcze jej nie mam
I oczywiście w temacie rysunek baaardzo mile widziany. A swoją drogą - masz gdzieś może w swoich zasobach (na Twojej stronie nie zauważyłem, może przegapiłem) np. gdańskiego Pullmana "242" czy też Bergmanna 4-osiowego?J-31 pisze:Hehe. Nie myślałem o tym. Na rysunku może nie wyjść dobrze, ale oczywiście spróbuję
Muszę przyznać, że "gdańską" modernizację widzę po raz pierwszy. Dlatego jeszcze jej nie mam
[ Dodano: Pon 11 Wrz, 06 21:45 ]
W ogólności chodzi mi o pierwsze elektryczne tramwaje. Były to właśnie te Pullmany i Bergmany, a jeszcze wcześniej przerabiane Herbrandty. Fajnie by było mieć takie rysunki w tym temacie...
Coś czterosiowego posiadam, ale to chyba nie jest Bergman, nazwy producenta nie znam.Matthai pisze:Pullmana "242" i Bergmanna 4-osiowego
Co do Pullmana - mam tylko to: http://www.transport131.webpark.pl/image2180.gif
Natomiast rysunków tramwajów zarówno Pullmana (innych wagonów niż ten co powyżej), jak i Bergmanna raczej nie posiadam. Niestety. Powodem były niedostateczne fotki. A często ich brak.
Polecam stronę, często tu przeze mnie przytaczaną, www.tram.polska.prv.pl .Powodem były niedostateczne fotki. A często ich brak.
Jest tam cała masa fotek najróżniejszych tramwajów, w tym przytoczonych przeze mnie. Niestety zdjęcia nie prezentują tramwajów w taki sposób, jak Ty rysujesz - od burty. Czesto są to zdjęcia robione np. pod kątem. Jednak myślę, że da się z tego co nieco wykrzesać.
Ok. A zatem pierwsza część obiecanych rysunków. Niestety nie wypadły one tak, jak pewnie sobie to Wymarzyliście i nie tak dobrze jak bym chciał. Miałem największe problemy z tym przodem, szczególnie, że te N-ki nie zmieniły swoich rozmiarów. A zatem wyciągnąłem z tych zdjęć maksylnie dużo, tyle ile się dało.
I jeszcze jeden problem, nie znam numeru taborowego wagonu doczepnego.
Rysunki frontów będą trochę później. Proszę o odrobinę cierpliwości.
Natomiast jest jeszcze jedno - otóż na fotkach, które Odnaleźliście, szczególnie na tej pokazujący 01007 - jest napisane N1. Otóż wg. mnie jest to skład typu 4Nj+4NDj.
Popatrzcie na te wagony. N-ki są trochę inne.
I jeszcze jeden problem, nie znam numeru taborowego wagonu doczepnego.
Rysunki frontów będą trochę później. Proszę o odrobinę cierpliwości.
Natomiast jest jeszcze jedno - otóż na fotkach, które Odnaleźliście, szczególnie na tej pokazujący 01007 - jest napisane N1. Otóż wg. mnie jest to skład typu 4Nj+4NDj.
Popatrzcie na te wagony. N-ki są trochę inne.