110 lat gdańskiej elektrycznej komunikacji tramwajowej

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie wiem, czy ktoś to czyta, ale skoro obiecałem, to dzisiaj część druga i ostatnia. :mruga:

Kolejne dwa rysunki wagonów Danziger Elektrische Strassenbahn AG. Czyli wagony tramwajowe Wolnego Miasta Gdańska z okresu między wojennego. :P

Bergmann 4-o osiowy, wagon numer 155
Obrazek

A skoro już jesteśmy przy wagonach czterosiowych to mam niespodziankę dla kolegów z Gdańska - Pullman "242", co prawda rysunek pokazuje wagon o nr. tab. 241
Obrazek

Przedstawiony na rysunku wagon firmy Pullman jest niskowejściowy. ;)

Matthai

Post autor: Matthai »

J-31 pisze:Nie wiem, czy ktoś to czyta,
Czyta czyta. :P To, że ostatnio coś rzadko się udzielam to nie znaczy, że nie staram się być na bieżąco. Serdecznie dziękuję za zaprezentowane rysunki. Tym bardziej, że jak wspomniałeś...
J-31 pisze:Zgodnie z prośbą kol. Matthai przygotowuję serię rysunków wagonów tramwajowych Danziger Elektrische Strassenbahn AG.
...sam o nie prosiłem. :)
Dziękuję zwłaszcza za rysunek Pullmana, który jest stosunkowo mało znany. Sam trafiłem ledwie na kilka zdjęć z epoki (wiadomo jaka jakość), a nie widziałem żadnego opisu. Tak samo z Bergmannem czteroosiowym. :cry:
Na zakończenie podkreślę jeszcze raz: z tematem jestem na bieżąco i żadne nowe materiały nie umknęły mojej uwadze. :) Niestety jednak niestety nie rzadziej będę teraz odpisywać. :( No i mam nadzieję, że nie skończy się na 4 rysunkach... ;)
Pozdrawiam serdecznie, zwłaszcza sympatyków tramwajowej historii. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Matthai pisze:Dziękuję zwłaszcza za rysunek Pullmana, który jest stosunkowo mało znany
Dzięki za odpowiedź. Mnie ten Pullman rzeczywiście mocno zainteresował, ze względu na swoją "nietypowość". :)

A tak swoją drogą, czy któryś z kolegów znałby typy tych wagonów. Pytam, ponieważ na wspomnianej stronie (tram.polska.prv.pl) w zasadzie nic nie ma, na ten temat. Tam jest tylko nazwa producenta. ;)

Matthai

Post autor: Matthai »

Niestety mimo usilnych starań nie udało mi się dotrzeć do jakichś szczegółowszych danych na temat omawianych tramwajów. Zdjęć też jest bardzo niewiele. :( Mam jednak nadzieję, że gdzieś takie dane są i wkrótce ktoś z nas do nich dotrze i zamieści je w tym temacie. ;)

Damhan

Post autor: Damhan »

Jeżeli chodzi o zdjęcia Pullmanów to sporo znajduje się w kolekcji albumów Donalda Tuska i Grzegorza Fortuny pt. "Był sobie Gdańsk". Jak będę miał czas to poskanuję trochę.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

... oraz na stronie Strassenbahn ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zdjęcia tramwajów Wolnego Miasta Gdańska
Dzięki U2w przejrzałem tą stronę. Jest piękna, fajne zdjęcia, ale....

Hmm...A Ja znów z tą "Alą" - dobra kocham kobiety :roll:

... ale strasznie mnie wkurzyły opisy zdjęć poszczególnych wagonów.
Tramwaj linii 2 - model 272 - w okolicy Huciska (Silberhütte)
Tramwaj linii 2 - model 302 - niskopodłogowy Pullman - w okolicy Huciska (Silberhütte)
Jaki "model" ? :shocked: 272, 302, 241,242, to są numery taborowe poszczególnych wagonów, a nie nazwa modelu :nuts:

[ Dodano: 2006-10-19, 10:31 ]
I jeszcze jedno pytałem Was o kolorystykę wagonów. Ja nadałem im kolor "kremowy" z błękitnymi paskami, a tymczasem tutaj w modelach wagony mają czerwone paski. Co więcej jeśli Pamiętacie ten zmodernizowany skład typu 1N, on też był kremowy z czerwonymi paskami.

A zatem, czy kolorystyka na moich rysunkach jest prawidłowa ? ;)

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

J-31 pisze:Ja nadałem im kolor "kremowy" z błękitnymi paskami
Niezbyt dokładnie pamiętam tamte czasy :P i nie wiem czy jest jakaś różnica. Powiem jednak coś takiego: Po zajęciu Gdyni przez Niemców w 1939 komunikację organizował właśnie gdański przewoźnik. Po rozszerzeniu działalności zmienił nazwę na Verkehrsbetriebe Danzig - Gotenhafen (Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia). Przynajmniej gdyńskie pojazdy - zarówno autobusy jak i od 1943r. trolejbusy miały malowanie kremowo-błękitne. Nawet po wprowadzeniu barw biało-niebieskich przez gdyński ZKM co niektórzy starsi mieszkańcy odbierali to jako powrót do kolorów "za Niemca".
J-31 dla żartu pisze:A Ja znów z tą "Alą" - dobra kocham kobiety
A nie koty :?: Wszak wiadomo nie od dziś, że Ala też ma kota :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

u2w pisze:Przynajmniej gdyńskie pojazdy - zarówno autobusy jak i od 1943r. trolejbusy miały malowanie kremowo-błękitne. Nawet po wprowadzeniu barw biało-niebieskich przez gdyński ZKM co niektórzy starsi mieszkańcy odbierali to jako powrót do kolorów "za Niemca".
Ok. Dzięki. Wobec tego zostawię tak jak jest. :)

Matthai

Post autor: Matthai »

J-31 pisze:Jaki "model" ? 272, 302, 241,242, to są numery taborowe poszczególnych wagonów, a nie nazwa modelu
Nie do końca jest to prawda... Na dobrze znanej nam już stronie "tram.polska" ;) wyczytałem, że w tamtych czasach modele nazywano od numeru taborowego pierwszego tramwaju w serii, np. Pullman 242. ;) Dlatego faktycznie podpisy na tamtej stronie są zdziebko skaszanione. :P Jednak same zdjęcia robią wrażenie i powtórzę co już kiedyś w tym temacie pisałem - oglądając je zaczynam się zastanawiać jak by to było przejechać się historycznym np Pullmanem po Długiej, Targu Węglowym i ogólnie po Starówce. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Matthai, a czy środowiska miłośnicze - konkretnie klub miłośników, lub ZKM mają w planach odrestaurowanie jakiegoś jeszcze wagonu z tego okresu ? :)

Damhan

Post autor: Damhan »

Ja kiedyś (a dokładniej przed tymi wakacjami) słyszałem o doczepce do N-ki, ale raczej nic konkretnego jeszcze nie wiadomo. W każdym razie skład N-ek- to by było coś. ;)

Matthai

Post autor: Matthai »

Doczepka do N-ki, z tego co mi wiadomo, jest już przesądzona. Wybrano jedną z technicznych eNek (o ile się nie mylę to nr 9016), która ma zostać odrestaurowana. Samo odrestaurowanie w sumie nie wiadomo kiedy ma być. Być może już coś robią we Wrzeszczu czy Nowym Porcie. Niestety nic konkretnego nie wiadomo. :( Tak samo o innych odrestaurowaniach. Kiedyś w jednym z tematów rozmawiałem o tym z Jacoolem. ;)

jacool

Post autor: jacool »

Było było :)

Plany są i jeśli nie stanie się nic złego, to za rok powinna być zrobiona, no max 2 lata :) Co do terminów, to mnie nie pytać, ja nic nie wiem :)

Teraz bardziej zajmują mnie studia i nie mam dużo czasu, żęby pisać :(

Matthai

Post autor: Matthai »

jacool pisze:Teraz bardziej zajmują mnie studia i nie mam dużo czasu, żęby pisać
Niestety znam to. :cry: Wiadomo, pierwszy rok. ;) Ja mam ostatni i jeszcze praca na full etat. Ale damy radę. :P Sorry za OT, ale w swoim temacie czasem można sobie pozwolić. ;)
No ale wróćmy do tematu przewodniego. :P

Damhan

Post autor: Damhan »

Po prostu super. Remontują sobie eNeczki, a tabor liniowy się prawie że rozwala na trasie. No może trochę przesadziłem, ale parę modernizacji by się przydało. Na pewno jest jak wydawać pieniądze, ale ostatniej modernizacji nie było, bo właśnie zabrakło kasy. Ale na doczepkę do N-ki mają kasę, tak? :roll:

jacool

Post autor: jacool »

Damhan, nie przesadzaj. Kasa, kasą, ale doczepa do N-ki na razie stoi i nikt nic przy niej nie robi. Klub PSSTM ma zamiar wziąć się za remont. Nie widzę związku ze stanem liniowych 105tek.

Poza tym, czas 105na powoli dobiega końca... Za jakiś czas może się okazać, że znikną z naszych torów...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

jacool pisze:Za jakiś czas może się okazać, że znikną z naszych torów...
Trochę to jednak potrwa…

Matthai

Post autor: Matthai »

Za jakiś czas 105N(a) będą traktowane jako historyczne tramwaje w Polsce. Odrestaurują trójwagonowy skład, pomalują na barwy obecnej historycznej stopiątki i będziemy się cieszyć, że "kultowy" tramwaj gdańskich i polskich torów nie zostanie zapomniany. ;) Jak to się stało niestety ze stodwójkami w Gdańsku. :cry:
plocmaster pisze:
jacool pisze:Za jakiś czas może się okazać, że znikną z naszych torów...
Trochę to jednak potrwa…
Potrwa to 5 czy 10 lat, ale faktycznie znikną. I wtedy faktycznie przydałby się odrestaurowany skład. ;)
Ostatnio zmieniony 2006-10-29, 19:06 przez Matthai, łącznie zmieniany 1 raz.

jacool

Post autor: jacool »

Jak na razie mamy odrestaurowany wagon :)
Lepsze to niż nic :)

Na skład jeszcze troszkę poczekamy, na razie nie ma takiej potrzeby. Ludzie nie będę przecież sikali z radości na widok składu 105tej, bo widzą je na codzień. Dopiero gdy znikną jako pojazdy liniowe, będzie można wypuścić historyka z prawdziwego zdażenia :)
Ostatnio zmieniony 2006-10-31, 17:17 przez jacool, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”