Rozwój sieci tramwajowej na Śląsku - futurystyczne wizje
Rozwój sieci tramwajowej na Śląsku - futurystyczne wizje
Mimo nienajlepszej sytuacji Tramwajów Śląskich zapraszam do dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej w regionie - chodzi mi o wybudowanie nowych linii od podstaw. Nie jestem ze Śląska i nie znam problemów miejscowej komunikcji, chcialbym więc usłyszeć opinie dyskutantów na temat:
- Potoki pasażerskie - gdzie można wybudować nowe linie/zintegrować tramwaje z siecią kolejową, aby odciążyć komunikację samochodową i autobusową
- W których miastach rozbudowa sieci jest możliwa ze względów technicznych oraz potrzebna i jak przeprowadzilibyście nowe linie (np. czy możliwa i potrzebna jest rozbudowa sieci tramwajowej w Gliwicach )
- Czy wyprowadzilibyście Tramwaje Śląskie an zasadzie integracjii z siecią kolejową (lub inaczej) poza GOP? (np. do Tychów bądż Rybnika).
Czekam na opinie i sugestie
- Potoki pasażerskie - gdzie można wybudować nowe linie/zintegrować tramwaje z siecią kolejową, aby odciążyć komunikację samochodową i autobusową
- W których miastach rozbudowa sieci jest możliwa ze względów technicznych oraz potrzebna i jak przeprowadzilibyście nowe linie (np. czy możliwa i potrzebna jest rozbudowa sieci tramwajowej w Gliwicach )
- Czy wyprowadzilibyście Tramwaje Śląskie an zasadzie integracjii z siecią kolejową (lub inaczej) poza GOP? (np. do Tychów bądż Rybnika).
Czekam na opinie i sugestie
Myśle, że mieszkańcy Gliwic przyzwyczajeni są już do autobusów, a tramwaj tam raczej potrzebny nie jest. Jeśli chodzi o nowe linie to widziałbym je np. w południowych dzielnicach Katowic, poza tym uważam że potrzebna jest budowa drugich torów na wielu odcinkach w celu umożliwienia częstszego kursowania peqwnych linii. Natomiast w kwestii obsługi ROWu czy Tychów proponuje kolejkę na wzór RER w Paryzu, czyli powiedzmy 3-4 linii rozgałęziających się, kursujących po liniach kolejowych, ale z większą ilością przystanków.
Wprawdzie nie jestem z Gliwic ale uważam że powinna zostać zbudowana linia tramwajowa pod Hutę Łabędy ponieważ zlokalizowany tam jest jeden z największych zakładów przemysłowych Gliwic, więc na pewno nowy środek transportu odciążylby linie autobusy. A mieszkańcy z pewnością przyzwyczaili by się do niego, gdyby oferował szybszy czas przejazdu i lepszy komfort. Poza tym proponowałbym aby przygotowano koncepcję budowy tras tramwajowych także w ROWie.roj_mankiet pisze:Myśle, że mieszkańcy Gliwic przyzwyczajeni są już do autobusów, a tramwaj tam raczej potrzebny nie jest.
oczywiście popieram, tylko, że taka trasa musiałaby wieśc ul.Toszecką, a tam nie ma na to miejsca, no chyba, że jakaś wersja wzdłuż DTŚ i z zachodniej strony os.Kopernika, mogła by też obsłużyc Opla, os.Waryńskiego lub port
co do Rybnik i okolic to tramwaj jest tu dobry, trolejbus chyba jeszcze lepszy(poza Jastrzębiem nie kojarze wystarczająco szerokich ulic), także popieram, ale raczej połączenie z GOPowską siecią mogłoby byc trudne; za to trolej dojeżdżałby do Rybnika, Wodka, Jastrzębia(aż dziwne, że jak to miasto budowano, to nikt na to nie wpadł), ¯or no i można by to podpiąc pod Tychy
co do Rybnik i okolic to tramwaj jest tu dobry, trolejbus chyba jeszcze lepszy(poza Jastrzębiem nie kojarze wystarczająco szerokich ulic), także popieram, ale raczej połączenie z GOPowską siecią mogłoby byc trudne; za to trolej dojeżdżałby do Rybnika, Wodka, Jastrzębia(aż dziwne, że jak to miasto budowano, to nikt na to nie wpadł), ¯or no i można by to podpiąc pod Tychy
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
Kiedyś grając w Bahn rozbudowywałem sieć w GOPie i jednymi z pomysłów było połączenie linii 8 i 25 w jedną na trasie Bytom-Piekary-Wojkowice-Grodziec-Będzin.
<b>pozatym</b> możnaby też przebudować rynek w Chorzowie i podciągnąć linię 12 aby mozna było sie łatwiej przesiadać w inne linie.
Przerobiłem tez torowisko linii 1 i 11 na dwutor (z małymi wyjątkami) i puściłem linie 11 na trasie Gliwice-Zabrze-Chebzie-Świętochłowice-Chorzów-Katowice pl.Wolności,
a 4 z Gliwic na Bytom pl.Sikorskiego, linia 1 zlikwidowana.
Co o tym sądzicie?
<b>pozatym</b> możnaby też przebudować rynek w Chorzowie i podciągnąć linię 12 aby mozna było sie łatwiej przesiadać w inne linie.
Przerobiłem tez torowisko linii 1 i 11 na dwutor (z małymi wyjątkami) i puściłem linie 11 na trasie Gliwice-Zabrze-Chebzie-Świętochłowice-Chorzów-Katowice pl.Wolności,
a 4 z Gliwic na Bytom pl.Sikorskiego, linia 1 zlikwidowana.
Co o tym sądzicie?
Tak, mam na myśli taki model, z tymże raczej z opcją zjeżdżania do centrum miast przy większych odległościach, (np. z Tychów do Chorzowa). Tymbardziej, że stan torowisk racze nie pozwoli na wprowadzenie tego typu taboru liniowo. Ale skoro to am być wizja futurystyczna, to wszystko możliwe Plany takie tramwaju były w Krakowie, ale na razie nico tym nie słychać:J-31 pisze:Czy Masz na myśli tramwaj dwu-systemowy ?
http://www.transpolska.most.org.pl/koltram/prod03.htm
Wiesz, ja myślę, że to wcale nie musi być wizja "futurystyczna", ale całkiem realna. Rzecz jasna potrzebne są na to pieniądze. Szczególnie, że Śląsk wciąż szczyci się znakomicie rozbudowaną siecią kolejową. A więc, czemu nie. Pomysł jest znakomity.filimer pisze:Tak, mam na myśli taki model, z tymże raczej z opcją zjeżdżania do centrum miast przy większych odległościach, (np. z Tychów do Chorzowa). Tymbardziej, że stan torowisk racze nie pozwoli na wprowadzenie tego typu taboru liniowo. Ale skoro to am być wizja futurystyczna, to wszystko możliwe
Jak na razie jeszcze o współpracy z PKP można sobie pomarzyć, choć w przyszłości kto wie.
Widzę, że sieć w GOP-ie budzi wciąż wiele zainteresowania (ja się nie dziwię ). Fakt - przez całe lata budowania połączeń pomiędzy miastami GOP powstała naprawdę unikatowa sieć w skali nie tylko kraju, ale Europy.
Można się spodziewać, że przy połączeniu Będzin - Bytom frekwencja na pewno by się podniosła.
Ponadto
2. Spójrzmy na mapkę ze strony Jakuba Wilczka. Możliwe jest wykonanie połączenia od pętli Milowice (linia 21, 26) z Pętlą Słoneczną lub alternatywnie (zabudowania) z Pl. Alfreda. Wtedy można skomunikować Sosnowiec i północno-wschodnie dzielnice Katowic z Centrum.
3. Możliwe jest a nawet było planowane przez samorządowców w swoim czasie połączenie (i wydłużenie) linii 13 z linią 22 (Pętla w Czeladzi). Dzisiaj ten odcinek pokonuje się autobusem 27. Czemu nie zrobić tutaj tramwaju np. przez osiedle w Bańgowie?
4. Wydłużenie linii 24 do osiedli na Środuli i połącznie z ciągiem linii 21, 22, 28 na tym zakręcie przy Redenie.
5. Wydłużenie linii 15 (Zagórze) przez Kazimierz (pętla linii 27) do aż Huty Katowice - plan bardzo futurystyczny, ale nie niemożliwy. Huta K-ce nadal działa pełną parą i planowane są tam oraz obecnie powstają duże inwestycje przemysłowe. Dojazd musi więc być zapewniony.
6. W przyszłości budowa szybkiej linii tramwajowej do Jaworzna. Tutaj już były kiedyś nawet wstępne rozmowy władz Sosnowca i Jaworzna. Na razie jest cicho i chyba jeszcze długo będzie.
7. Obowiązkowo trasa do południowych dzielnic miasta Katowice, które najbardziej się rozwijają w tej chwili (powstają nowe osiedla mieszkaniowe). Powinna powstać trasa do Ligoty, Piotrowic, nawet do Ochojca (Szpital). Tutaj już są konkretne plany (chyba od lat 30-tych ubiegłego wieku, ale znowu jest głośno ). A może linia do Tychów ?
8. Plan dosyć odległy i mnóstwo kilometrów do pokonania - linia do lotniska w Pyrzowicach (wykorzystanie istniejącego korytarza powiedzmy wybudowanej trasy Bytom - Będzin i 13-tki wydłużonej do Czeladzi).
9. Bytom. Rozbudowa linii w kierunku Miechowic i potem "dojechanie" aż do Rokitnicy. Po budowie linii do Rokitnicy połączenie z 3-ką w Mikulczycach ( to w zasadzie częściowo odtworzenie istniejącej kiedyś trasy).
10. Propozycja odbudowy tras do Wieszowej i Stolarzowic.
11. W przyszłości można by było pociągnąć linię 38 przez Szarlej do Piekar Śl.
12. Jeśli chodzi o Zabrze to sieć tramwajowa póki co wydaje się wystarczająca. W Gliwicach można wybudować linie do Łabęd czy ¯ernik, ale tak jak napisał roj_mankiet istnieją dobre połączenia autobusowe. 4-ki jednak bym nie likwidował, bo korzysta z niej sporo ludzi i trzeba pamiętać o gliwickiej zajezdni.
Jedyne futurystyczne plany o jakich czytałem to budowa szybkiego tramwaju do Pyrzowic z Gliwic.
To tyle o budowie całkowicie nowych torowisk. Pewnie przy takiej rozbudowie nasza sieć by liczyła gdzieś z 500km długości jak nie więcej a wtedy już powstają problemy związane z samym jej utrzymaniem.
Widzę, że sieć w GOP-ie budzi wciąż wiele zainteresowania (ja się nie dziwię ). Fakt - przez całe lata budowania połączeń pomiędzy miastami GOP powstała naprawdę unikatowa sieć w skali nie tylko kraju, ale Europy.
1. Tu pełna zgoda. Taki pomysł już kręci się od lat w mojej głowie. Należałoby przebudować istniejące torowiska na dwutorowe i powstałaby piękna malownicza linia. Szkoda że 8-ka tego nie doczekała, ale może uda się to jeszcze odbudować.Piotrek_2274 pisze:Kiedyś grając w Bahn rozbudowywałem sieć w GOPie i jednymi z pomysłów było połączenie linii 8 i 25 w jedną na trasie Bytom-Piekary-Wojkowice-Grodziec-Będzin.
Można się spodziewać, że przy połączeniu Będzin - Bytom frekwencja na pewno by się podniosła.
Ponadto
2. Spójrzmy na mapkę ze strony Jakuba Wilczka. Możliwe jest wykonanie połączenia od pętli Milowice (linia 21, 26) z Pętlą Słoneczną lub alternatywnie (zabudowania) z Pl. Alfreda. Wtedy można skomunikować Sosnowiec i północno-wschodnie dzielnice Katowic z Centrum.
3. Możliwe jest a nawet było planowane przez samorządowców w swoim czasie połączenie (i wydłużenie) linii 13 z linią 22 (Pętla w Czeladzi). Dzisiaj ten odcinek pokonuje się autobusem 27. Czemu nie zrobić tutaj tramwaju np. przez osiedle w Bańgowie?
4. Wydłużenie linii 24 do osiedli na Środuli i połącznie z ciągiem linii 21, 22, 28 na tym zakręcie przy Redenie.
5. Wydłużenie linii 15 (Zagórze) przez Kazimierz (pętla linii 27) do aż Huty Katowice - plan bardzo futurystyczny, ale nie niemożliwy. Huta K-ce nadal działa pełną parą i planowane są tam oraz obecnie powstają duże inwestycje przemysłowe. Dojazd musi więc być zapewniony.
6. W przyszłości budowa szybkiej linii tramwajowej do Jaworzna. Tutaj już były kiedyś nawet wstępne rozmowy władz Sosnowca i Jaworzna. Na razie jest cicho i chyba jeszcze długo będzie.
7. Obowiązkowo trasa do południowych dzielnic miasta Katowice, które najbardziej się rozwijają w tej chwili (powstają nowe osiedla mieszkaniowe). Powinna powstać trasa do Ligoty, Piotrowic, nawet do Ochojca (Szpital). Tutaj już są konkretne plany (chyba od lat 30-tych ubiegłego wieku, ale znowu jest głośno ). A może linia do Tychów ?
8. Plan dosyć odległy i mnóstwo kilometrów do pokonania - linia do lotniska w Pyrzowicach (wykorzystanie istniejącego korytarza powiedzmy wybudowanej trasy Bytom - Będzin i 13-tki wydłużonej do Czeladzi).
9. Bytom. Rozbudowa linii w kierunku Miechowic i potem "dojechanie" aż do Rokitnicy. Po budowie linii do Rokitnicy połączenie z 3-ką w Mikulczycach ( to w zasadzie częściowo odtworzenie istniejącej kiedyś trasy).
10. Propozycja odbudowy tras do Wieszowej i Stolarzowic.
11. W przyszłości można by było pociągnąć linię 38 przez Szarlej do Piekar Śl.
12. Jeśli chodzi o Zabrze to sieć tramwajowa póki co wydaje się wystarczająca. W Gliwicach można wybudować linie do Łabęd czy ¯ernik, ale tak jak napisał roj_mankiet istnieją dobre połączenia autobusowe. 4-ki jednak bym nie likwidował, bo korzysta z niej sporo ludzi i trzeba pamiętać o gliwickiej zajezdni.
Jedyne futurystyczne plany o jakich czytałem to budowa szybkiego tramwaju do Pyrzowic z Gliwic.
To tyle o budowie całkowicie nowych torowisk. Pewnie przy takiej rozbudowie nasza sieć by liczyła gdzieś z 500km długości jak nie więcej a wtedy już powstają problemy związane z samym jej utrzymaniem.
Moim zdaniem należy wyrwać z rąk PKP przewozy regionalne i stworzyć taki twór, jakim są Koleje Mazowieckie. Nie ma sensu patrzeć, jak władze PKP majaczą o nierentowności przewozów pasażerskich, tylko samorządy powinny wziąć sprawy w swoje ręce i zająć się organizacją komunikacji - wtedy można myśleć o integracji sieci tramwajowej z kolejową całkiem na serio Mam nadzieję, że Śląsk stanie się kiedyś wzorem rozwiązań komunikacyjnych.
Co do poprzedniego postu i mapki - Huta Katowice jak najbardziej potrzebuje połączenia tramwajowego moim zdaniem, natomiast do Pyrzowic chyba dociera jakaś linia kolejowa? Na mojej mapie coś takiego jest i myślę, że tą trasą można by spokojnie puścić tramwaj. Nt. reszty nie wypowiadam się, bo nie znam za bardzo miejscowych realiów.
Co do poprzedniego postu i mapki - Huta Katowice jak najbardziej potrzebuje połączenia tramwajowego moim zdaniem, natomiast do Pyrzowic chyba dociera jakaś linia kolejowa? Na mojej mapie coś takiego jest i myślę, że tą trasą można by spokojnie puścić tramwaj. Nt. reszty nie wypowiadam się, bo nie znam za bardzo miejscowych realiów.
Oczywiście to jest dobra myśl - przejęcie przewozów regionalnych od PKP PR.filimer pisze:Moim zdaniem należy wyrwać z rąk PKP przewozy regionalne i stworzyć taki twór, jakim są Koleje Mazowieckie. Nie ma sensu patrzeć, jak władze PKP majaczą o nierentowności przewozów pasażerskich, tylko samorządy powinny wziąć sprawy w swoje ręce i zająć się organizacją komunikacji
Tak zrobił Wojewoda Mazowiecki, dokładnie po tym jak PKP PR zaczęło obcinać kursy i połączenia. Powiedziano wtedy "STOP PKP !". No i mamy Koleje Mazowieckie, które z kolei zaczynają się powoli rozwijać w dobrym kierunku, ale...
...Okazało się, że integracja taryfowa pomiędzy Kolejami Mazowieckimi a warszawskim ZTM-mem nadal nie istnieje. Znów, obie strony tłumaczą się nierentownością. Jak za dawnych lat.
A zatem - wracając do tematu - przejęcie kolei przez samorząd lokalny, to jak już napisałem jest dobry pomysł. Obawiam się jednak, że do integracji może nie dojść. No, ale to jest Śląsk, może tutaj ten pomysł by wypalił. Uważam, że taka na Śląsku integracja już dawno powinna była istnieć (i nawet istniała).
A jednak coś się futurystycznie ruszyło...:
http://news.komunikacja.krakow.pl/kraj/ ... =200610086
Zapowiada się nieźle
http://news.komunikacja.krakow.pl/kraj/ ... =200610086
Zapowiada się nieźle