Plany zakupy i modernizacji taboru tramwajowego w Polsce

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...

Jaki Nowoczesny tramwaj widziałbyś najchetniej w swoim mieście?

Bombardieg NGT6
10
19%
Bobmardier Cityrunner
5
10%
Citadis 300
3
6%
PESA, seria 120N
12
23%
118N PUMA
7
13%
Siemens Combino
11
21%
Skoda 16T
4
8%
 
Liczba głosów: 52

filimer

Plany zakupy i modernizacji taboru tramwajowego w Polsce

Post autor: filimer »

W zwiazku z dyskusją nad potencjalnymi klientami FPS, którzy mieli by skusić się na pumę, chciałbym rozpocząć nowy wątek na forum - mianowicie plany zakupów i wymiany taboru tramwajowego w Polsce. Na początek może kilka planów, o których wiem lub co do których mam jakieś przypuszczenia:

Kraków - obecnie kontynuacja zakupów Bombardierów NGT6,w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat w związku z budową nowych linii powinien pojawić się kolejny przetarg - zapewne niewielki, do 20 sztuk - liderem Bombardier, aczkolwiek pod uwagę będzie też brany zapewne Solaris.

Śląsk - modernizacje stopiątek w Łodzi, w ciągu najbliższych dwóch lat w związku z dotacjami UE możliwość wymiany taboru - liderem tutaj jest (lub był) Alstom - do tego mogą dojść odstawiane krakowskie stozłomki.

Gdańsk - obecnie polityka "bliźniacza" z polityką Krakowa - używane N8S oraz nowe Bombki - w mojej opinii brak lidera przyszłych zamówień, w ciągu najbliższych kilku lat potrzeby będą rosnąć.

Gorzów Wielkopolski - zbieracze złomu... (GT6) - brak planów odnowy taboru

Szczecin - jak wyżej... (Tatry)

Poznań - ni widu, ni słychu o nowych tramwajach, spekulacje nt. Pumy - prosiłbym Poznaniaków o jakieś informacje.

Wrocław - na razie były dostawy Skody i ProTramu, prosiłbym Wrocławian o informacje odnośnie planów zakupów, które zapewne będą powiązane z planami rozbudowy sieci.

Łódź - PESA liderem, o ewentualnych terminach przetargów nic nie wiem.

Warszawa - PESA wydaje się być liderem, czekamy na owiany legendą przetarg na 100 tramwajów...

Na temat pozostałych miast nie wypowiadam się, bo nie mam o ich planach i taborze dostatecznej wiedzy. No i mała próbka dizajnu tramwajó z różnych miejsc świata:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=352769

Zapraszam do Dyskusji.
Ostatnio zmieniony 2007-10-23, 21:10 przez filimer, łącznie zmieniany 2 razy.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

We Wrocławiu czekamy na kolejne Skodziny - będą obsługiwały głównie linię średnicową, prowadzącą m. in. przez Rynek: nowo wyremontowaną ulicę Szewską, oraz Plac Teatralny.
Nowe tramwaje zostaną także zakupione do obsługi nowej linii na Kozanów - w Internecie można obejrzeć jej wizualizacje :biggrin: .
Ostatnio zmieniony 2007-10-24, 14:07 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

filimer pisze:Poznań - ni widu, ni słychu o nowych tramwajach, spekulacje nt. Pumy - prosiłbym Poznaniaków o jakieś informacje.
Słyszałem o tym, że Poznań rozważa pozyskanie 4 RT6N1 z DP Praha.
filimer pisze:Warszawa - PESA wydaje się być liderem, czekamy na owiany legendą przetarg na 100 tramwajów...
Uzależniony jest on od podjęcia przez Radę Warszawy decyzji o podpisaniu z Tramwajami umowy wieloletniej. Same zakupy zaś mają być połączone z modernizacjami kolejnych ciągów tramwajowych. A daty listopadowej sesji, na której miałaby być podjęta ta uchwała jeszcze nie znamy. Potem wszystko powinno potoczyć się już bardzo szybko.
filimer pisze:Śląsk - modernizacje stopiątek w Łodzi
Nie w Łodzi tylko w poznańskim Modertransie.
filimer pisze:w ciągu najbliższych dwóch lat w związku z dotacjami UE możliwość wymiany taboru - liderem tutaj jest (lub był) Alstom
Wątpię w to, ze TŚ wybierze droższy tabor. Alstom w tej chwili tylko próbuje wrócić do gry. Z mizernymi skutkami. Ale czekamy, może pokażą coś nowego w zwiazku z modernizacjami "stopiątek".

ppln

Post autor: ppln »

Ja bym widział najchętniej CR-a bo to jest już sprawdzona i dobra konstrukcja, niezbyt awaryjna. A i w 100% niskopodłogowy i z sensownym układem drzwi, nie to co NGT6Kr(2)

Lopez

Post autor: Lopez »

Tylko tyle, że jak na polskie warunki to kosmicznie droga (11 mln zł?)...

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

TLG pisze:Słyszałem o tym, że Poznań rozważa pozyskanie 4 RT6N1 z DP Praha.
Takie plotki pojawiły się, bo Praga swoje Tatry wystawiła na sprzedaż. Ale kto wie, jak kto się skończy ;) W związku z budową nowych tras pod koniec tego roku miał być przetarg na nowe tramwaje - początkowo mówiło się o 20 sztukach, później o 15, a gdy okazało się, że dostaliśmy Euro 2012 liczba ta wzrosła do... 50. Póki co, rok się kończy, przetargu nie ma, kasy podobno też - krążą plotki, że odebrano nam dotację na budowę trasy i zajezdni na Franowie.

ppln

Post autor: ppln »

Lopez pisze:Tylko tyle, że jak na polskie warunki to kosmicznie droga (11 mln zł?)...
To jest mały problem...
Ale biednych nie stać na tanie pojazdy...

Podi

Post autor: Podi »

W Poznaniu stopiątki będą w coraz to dziwniejsze formy modernizowane, unowocześniane itp.
Remontów gruntownych 3g/gt6/gt8 prócz historycznych się nie przewiduje.
Tatrom zbliża się NG.

A przetarg to kwestia w miarę krótkiego okresu czasu (niestety nikt wam nie poda terminu dokładnego).

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Tylko pytanie, na ile tramwajów? Czy to już wiadome?

Podi

Post autor: Podi »

Tego ja nie wiem, więc nie mam zamiaru spekulować.

Ale tak chyba wypadałoby co najmniej 10.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

filimer pisze:Gorzów Wielkopolski - zbieracze złomu... (GT6) - brak planów odnowy taboru

Szczecin - jak wyżej... (Tatry)
Co prawda nie jestem specjalistą od komunikacji tramwajowej w Szczecinie, ale sprawa chyba nie wygląda tak do końca jak ją Opisałeś.

O ile rzeczywiście w Gorzowie nie ma żadnego planu odnowy taboru tramwajowego i jedyne co się kupowało do niedawna to faktycznie GT6. O tyle w Szczecinie sprawa wygląda trochę inaczej.

Otóż szczecińskie MZK owszem kupuje używane tramwaje, ale.. są to ex berlińskie Tatry . Tramwaje, które przeszły NG i są w o wiele lepszym stanie niż "gorzowskie" GT6. Ze zdjęć wynika, że słowo "złom" w przypadku szczecińskich Tatrach jest raczej nie najlepsze, ponieważ tramwaje wyglądają niczym nowe ;)

Dodatkowo MZK w Szczecinie kupiło jednak fabrycznie nowe wagony doczepne w Protramie we Wrocławiu.

Co dalej będzie w Szczecinie ? Do końca nikt nie wie. Prawdopodobnie jednak zarząd MZK z nieukrywanym apetytem spogląda na kolejne berlińskie Tatry - a zatem całkiem możliwe, że to są główne "plany odnowy taboru" ;)

Podi

Post autor: Podi »

TLG pisze:filimer napisał:
Śląsk - modernizacje stopiątek w Łodzi

Nie w Łodzi tylko w poznańskim Modertransie.
Zarówno tu jak i tu.

J-31 pisze:Co dalej będzie w Szczecinie ?
Najpierw pokasują GT6.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

PAFAWAG pisze:będą obsługiwały głównie linię średnicową, prowadzącą m. in. przez Rynek i nowo wyremontowaną ulicę Szewską oraz Plac Teatralny.
We Wrocławiu tramwaje nie jeżdżą przez Rynek.

filimer

Post autor: filimer »

J-31 pisze: Co prawda nie jestem specjalistą od komunikacji tramwajowej w Szczecinie, ale sprawa chyba nie wygląda tak do końca jak ją Opisałeś.

O ile rzeczywiście w Gorzowie nie ma żadnego planu odnowy taboru tramwajowego i jedyne co się kupowało do niedawna to faktycznie GT6. O tyle w Szczecinie sprawa wygląda trochę inaczej.

Otóż szczecińskie MZK owszem kupuje używane tramwaje, ale.. są to ex berlińskie Tatry . Tramwaje, które przeszły NG i są w o wiele lepszym stanie niż "gorzowskie" GT6. Ze zdjęć wynika, że słowo "złom" w przypadku szczecińskich Tatrach jest raczej nie najlepsze, ponieważ tramwaje wyglądają niczym nowe ;)

Dodatkowo MZK w Szczecinie kupiło jednak fabrycznie nowe wagony doczepne w Protramie we Wrocławiu.
Rzeczywiście specjalistą w sprawie Szczecina nie jestem i nieco zbyt pochopnie potraktowałem Tatry jako złom. Skoro Piszesz, że są po NG, to spokojnie mogę zmienić w poście złom na używki :-P No ale tak czy siak Szczecin jako jedne z większych polskich miast blado wypada w kwestiach odnowy taboru...

No i do miast planujących modernizację i zakup taboru dochodzi także Grudziądz, jak donosi Pestka (news z 25 września):
W Grudziądzu planowany jest rozwód tramwajów z autobusami

Aby w ogóle móc myśleć o pozyskaniu funduszy unijnych miasto chce utworzyć nową firmę zajmującą się tylko administracją tramwajów. Nową spółkę byłoby można wtedy zasilić kwotą 40 milionów zł. Ponad 50 procent tej sumy pochodziłoby z Regionalnego Programu Operacyjnego. Taka spółka powinna być utworzona, gdyż, aby móc ubiegać się o dofinansowanie z funduszy unijnych, firma musi przez 10 lat wykazywać rentowność. Według raportu sporządzonego niedawno przez prof. Wyszomirskiego, to właśnie tramwaje są najzdrowszą, bo dochodową, częścią grudziądzkiej komunikacji i to, mimo że średnia wieku pojazdów przekracza już 25 lat.

Dzięki dofinansowaniu można będzie rozpocząć modernizację taboru, remont tras, budowę mijanek, budowę torowiska, które połączy ul. Królewską z pl. 23 Stycznia. Za sześć milionów złotych zostaną zakupione również dwa zupełnie nowe pojazdy.

Niestety przedłużenie trasy "dwójki" do Mniszka to nadal pieśń odległej przyszłości.
Tak więc kolejne miasot decyduje się na odnowę taboru.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Patrząc na nasze ogromne zaległości w kwestii modernizacji lub zakupu nowego taboru tramwajowego, takie wieści cieszą. Można skromnie powiedzieć, że po latach zastoju coś się w końcu rusza w temacie.

Szkoda tylko, że wiedząc o nagłym rozwoju motoryzacji, czekano na to, aż większe miasta - posiadające tramwaje - zakorkują się. Zamiast przewidywać i rozwijać komunikację tramwajową wcześniej ;)

Lopez

Post autor: Lopez »

J-31 pisze:Zamiast przewidywać i rozwijać komunikację tramwajową wcześniej
W polskich warunkach to by było zbyt poważne oczekiwanie. Myślę, że większość mast w naszym kraju ma co najwyżej ambicję żeby w dziedzinie komunikacji tramwajowej nie odpaść za daleko od europejskiego peletonu :)

PE 099

Post autor: PE 099 »

My nie odpadamy od 2000 roku :mruga:

szubak

Post autor: szubak »

Odstajemy, odstajemy i to bardzo.

Moze nie tyle jesli chodzi o stan taboru, ale o informacje pasazerska i cala infrastrukture (sygnalizacje, priorytet dla km, wydzielone pasy itd...).

Lopez

Post autor: Lopez »

Niestety myszę się zgodzić z Szubakiem... Z taborem też odstajemy. Mamy 28, a będzie 50 nowoczesnych pojadów na prawie 400.
BTW: Dziś widziałem #2028 :)

Podi

Post autor: Podi »

Lopez pisze:Z taborem też odstajemy. Mamy 28, a będzie 50 nowoczesnych pojadów na prawie 400.
Akurat ilość to nie musi powalać, są sieci większe (wasza) i mniejsze, tak więc proporcje też byłyby różne. Co innego 50 niskaczy u was, a co innego 50 niskaczy w Elblągu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”