Plany zakupy i modernizacji taboru tramwajowego w Polsce
Plany zakupy i modernizacji taboru tramwajowego w Polsce
W zwiazku z dyskusją nad potencjalnymi klientami FPS, którzy mieli by skusić się na pumę, chciałbym rozpocząć nowy wątek na forum - mianowicie plany zakupów i wymiany taboru tramwajowego w Polsce. Na początek może kilka planów, o których wiem lub co do których mam jakieś przypuszczenia:
Kraków - obecnie kontynuacja zakupów Bombardierów NGT6,w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat w związku z budową nowych linii powinien pojawić się kolejny przetarg - zapewne niewielki, do 20 sztuk - liderem Bombardier, aczkolwiek pod uwagę będzie też brany zapewne Solaris.
Śląsk - modernizacje stopiątek w Łodzi, w ciągu najbliższych dwóch lat w związku z dotacjami UE możliwość wymiany taboru - liderem tutaj jest (lub był) Alstom - do tego mogą dojść odstawiane krakowskie stozłomki.
Gdańsk - obecnie polityka "bliźniacza" z polityką Krakowa - używane N8S oraz nowe Bombki - w mojej opinii brak lidera przyszłych zamówień, w ciągu najbliższych kilku lat potrzeby będą rosnąć.
Gorzów Wielkopolski - zbieracze złomu... (GT6) - brak planów odnowy taboru
Szczecin - jak wyżej... (Tatry)
Poznań - ni widu, ni słychu o nowych tramwajach, spekulacje nt. Pumy - prosiłbym Poznaniaków o jakieś informacje.
Wrocław - na razie były dostawy Skody i ProTramu, prosiłbym Wrocławian o informacje odnośnie planów zakupów, które zapewne będą powiązane z planami rozbudowy sieci.
Łódź - PESA liderem, o ewentualnych terminach przetargów nic nie wiem.
Warszawa - PESA wydaje się być liderem, czekamy na owiany legendą przetarg na 100 tramwajów...
Na temat pozostałych miast nie wypowiadam się, bo nie mam o ich planach i taborze dostatecznej wiedzy. No i mała próbka dizajnu tramwajó z różnych miejsc świata:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=352769
Zapraszam do Dyskusji.
Kraków - obecnie kontynuacja zakupów Bombardierów NGT6,w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat w związku z budową nowych linii powinien pojawić się kolejny przetarg - zapewne niewielki, do 20 sztuk - liderem Bombardier, aczkolwiek pod uwagę będzie też brany zapewne Solaris.
Śląsk - modernizacje stopiątek w Łodzi, w ciągu najbliższych dwóch lat w związku z dotacjami UE możliwość wymiany taboru - liderem tutaj jest (lub był) Alstom - do tego mogą dojść odstawiane krakowskie stozłomki.
Gdańsk - obecnie polityka "bliźniacza" z polityką Krakowa - używane N8S oraz nowe Bombki - w mojej opinii brak lidera przyszłych zamówień, w ciągu najbliższych kilku lat potrzeby będą rosnąć.
Gorzów Wielkopolski - zbieracze złomu... (GT6) - brak planów odnowy taboru
Szczecin - jak wyżej... (Tatry)
Poznań - ni widu, ni słychu o nowych tramwajach, spekulacje nt. Pumy - prosiłbym Poznaniaków o jakieś informacje.
Wrocław - na razie były dostawy Skody i ProTramu, prosiłbym Wrocławian o informacje odnośnie planów zakupów, które zapewne będą powiązane z planami rozbudowy sieci.
Łódź - PESA liderem, o ewentualnych terminach przetargów nic nie wiem.
Warszawa - PESA wydaje się być liderem, czekamy na owiany legendą przetarg na 100 tramwajów...
Na temat pozostałych miast nie wypowiadam się, bo nie mam o ich planach i taborze dostatecznej wiedzy. No i mała próbka dizajnu tramwajó z różnych miejsc świata:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=352769
Zapraszam do Dyskusji.
Ostatnio zmieniony 2007-10-23, 21:10 przez filimer, łącznie zmieniany 2 razy.
We Wrocławiu czekamy na kolejne Skodziny - będą obsługiwały głównie linię średnicową, prowadzącą m. in. przez Rynek: nowo wyremontowaną ulicę Szewską, oraz Plac Teatralny.
Nowe tramwaje zostaną także zakupione do obsługi nowej linii na Kozanów - w Internecie można obejrzeć jej wizualizacje .
Nowe tramwaje zostaną także zakupione do obsługi nowej linii na Kozanów - w Internecie można obejrzeć jej wizualizacje .
Ostatnio zmieniony 2007-10-24, 14:07 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 1 raz.
Słyszałem o tym, że Poznań rozważa pozyskanie 4 RT6N1 z DP Praha.filimer pisze:Poznań - ni widu, ni słychu o nowych tramwajach, spekulacje nt. Pumy - prosiłbym Poznaniaków o jakieś informacje.
Uzależniony jest on od podjęcia przez Radę Warszawy decyzji o podpisaniu z Tramwajami umowy wieloletniej. Same zakupy zaś mają być połączone z modernizacjami kolejnych ciągów tramwajowych. A daty listopadowej sesji, na której miałaby być podjęta ta uchwała jeszcze nie znamy. Potem wszystko powinno potoczyć się już bardzo szybko.filimer pisze:Warszawa - PESA wydaje się być liderem, czekamy na owiany legendą przetarg na 100 tramwajów...
Nie w Łodzi tylko w poznańskim Modertransie.filimer pisze:Śląsk - modernizacje stopiątek w Łodzi
Wątpię w to, ze TŚ wybierze droższy tabor. Alstom w tej chwili tylko próbuje wrócić do gry. Z mizernymi skutkami. Ale czekamy, może pokażą coś nowego w zwiazku z modernizacjami "stopiątek".filimer pisze:w ciągu najbliższych dwóch lat w związku z dotacjami UE możliwość wymiany taboru - liderem tutaj jest (lub był) Alstom
Takie plotki pojawiły się, bo Praga swoje Tatry wystawiła na sprzedaż. Ale kto wie, jak kto się skończy W związku z budową nowych tras pod koniec tego roku miał być przetarg na nowe tramwaje - początkowo mówiło się o 20 sztukach, później o 15, a gdy okazało się, że dostaliśmy Euro 2012 liczba ta wzrosła do... 50. Póki co, rok się kończy, przetargu nie ma, kasy podobno też - krążą plotki, że odebrano nam dotację na budowę trasy i zajezdni na Franowie.TLG pisze:Słyszałem o tym, że Poznań rozważa pozyskanie 4 RT6N1 z DP Praha.
Co prawda nie jestem specjalistą od komunikacji tramwajowej w Szczecinie, ale sprawa chyba nie wygląda tak do końca jak ją Opisałeś.filimer pisze:Gorzów Wielkopolski - zbieracze złomu... (GT6) - brak planów odnowy taboru
Szczecin - jak wyżej... (Tatry)
O ile rzeczywiście w Gorzowie nie ma żadnego planu odnowy taboru tramwajowego i jedyne co się kupowało do niedawna to faktycznie GT6. O tyle w Szczecinie sprawa wygląda trochę inaczej.
Otóż szczecińskie MZK owszem kupuje używane tramwaje, ale.. są to ex berlińskie Tatry . Tramwaje, które przeszły NG i są w o wiele lepszym stanie niż "gorzowskie" GT6. Ze zdjęć wynika, że słowo "złom" w przypadku szczecińskich Tatrach jest raczej nie najlepsze, ponieważ tramwaje wyglądają niczym nowe
Dodatkowo MZK w Szczecinie kupiło jednak fabrycznie nowe wagony doczepne w Protramie we Wrocławiu.
Co dalej będzie w Szczecinie ? Do końca nikt nie wie. Prawdopodobnie jednak zarząd MZK z nieukrywanym apetytem spogląda na kolejne berlińskie Tatry - a zatem całkiem możliwe, że to są główne "plany odnowy taboru"
Rzeczywiście specjalistą w sprawie Szczecina nie jestem i nieco zbyt pochopnie potraktowałem Tatry jako złom. Skoro Piszesz, że są po NG, to spokojnie mogę zmienić w poście złom na używki No ale tak czy siak Szczecin jako jedne z większych polskich miast blado wypada w kwestiach odnowy taboru...J-31 pisze: Co prawda nie jestem specjalistą od komunikacji tramwajowej w Szczecinie, ale sprawa chyba nie wygląda tak do końca jak ją Opisałeś.
O ile rzeczywiście w Gorzowie nie ma żadnego planu odnowy taboru tramwajowego i jedyne co się kupowało do niedawna to faktycznie GT6. O tyle w Szczecinie sprawa wygląda trochę inaczej.
Otóż szczecińskie MZK owszem kupuje używane tramwaje, ale.. są to ex berlińskie Tatry . Tramwaje, które przeszły NG i są w o wiele lepszym stanie niż "gorzowskie" GT6. Ze zdjęć wynika, że słowo "złom" w przypadku szczecińskich Tatrach jest raczej nie najlepsze, ponieważ tramwaje wyglądają niczym nowe
Dodatkowo MZK w Szczecinie kupiło jednak fabrycznie nowe wagony doczepne w Protramie we Wrocławiu.
No i do miast planujących modernizację i zakup taboru dochodzi także Grudziądz, jak donosi Pestka (news z 25 września):
Tak więc kolejne miasot decyduje się na odnowę taboru.W Grudziądzu planowany jest rozwód tramwajów z autobusami
Aby w ogóle móc myśleć o pozyskaniu funduszy unijnych miasto chce utworzyć nową firmę zajmującą się tylko administracją tramwajów. Nową spółkę byłoby można wtedy zasilić kwotą 40 milionów zł. Ponad 50 procent tej sumy pochodziłoby z Regionalnego Programu Operacyjnego. Taka spółka powinna być utworzona, gdyż, aby móc ubiegać się o dofinansowanie z funduszy unijnych, firma musi przez 10 lat wykazywać rentowność. Według raportu sporządzonego niedawno przez prof. Wyszomirskiego, to właśnie tramwaje są najzdrowszą, bo dochodową, częścią grudziądzkiej komunikacji i to, mimo że średnia wieku pojazdów przekracza już 25 lat.
Dzięki dofinansowaniu można będzie rozpocząć modernizację taboru, remont tras, budowę mijanek, budowę torowiska, które połączy ul. Królewską z pl. 23 Stycznia. Za sześć milionów złotych zostaną zakupione również dwa zupełnie nowe pojazdy.
Niestety przedłużenie trasy "dwójki" do Mniszka to nadal pieśń odległej przyszłości.
Patrząc na nasze ogromne zaległości w kwestii modernizacji lub zakupu nowego taboru tramwajowego, takie wieści cieszą. Można skromnie powiedzieć, że po latach zastoju coś się w końcu rusza w temacie.
Szkoda tylko, że wiedząc o nagłym rozwoju motoryzacji, czekano na to, aż większe miasta - posiadające tramwaje - zakorkują się. Zamiast przewidywać i rozwijać komunikację tramwajową wcześniej
Szkoda tylko, że wiedząc o nagłym rozwoju motoryzacji, czekano na to, aż większe miasta - posiadające tramwaje - zakorkują się. Zamiast przewidywać i rozwijać komunikację tramwajową wcześniej