Plany zakupy i modernizacji taboru tramwajowego w Polsce

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...

Jaki Nowoczesny tramwaj widziałbyś najchetniej w swoim mieście?

Bombardieg NGT6
10
19%
Bobmardier Cityrunner
5
10%
Citadis 300
3
6%
PESA, seria 120N
12
23%
118N PUMA
7
13%
Siemens Combino
11
21%
Skoda 16T
4
8%
 
Liczba głosów: 52

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Rynek Kolejowy pisze: Kategoria: Biznes
Data dodania: 2008-11-20 14:23:33
Przetarg na poznańskie tramwaje
Klimatyzowane zarówno w kabinie motorniczego, jak i pasażerskiej, 30-metrowe i niskopodłogowe oraz wyposażone w monitoring. O czterdzieści takich tramwajów zostanie powiększony tabor poznańskiego MPK. Prawdopodobnie już w tym miesiącu miejski przewoźnik ogłosi przetarg na ich dostawę.

Na inwestycję MPK przeznaczy 350 milionów złotych. Ponieważ połowę tej kwoty Poznań otrzyma z pieniędzy unijnych, konieczne jest podpisanie umowy z ministerstwem.

– Z naszej strony wszystko zostało już przygotowane – zapewnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. – Wysłaliśmy niezbędne dokumenty do Centrum Unijnych Inwestycji Transportowych, działającego przy ministerstwie. Kiedy zostaną podpisane, będziemy mogli ogłosić przetarg na dostawę czterdziestu tramwajów.

Startem w przetargu zainteresowani są wszyscy najwięksi producenci pojazdów w Polsce. I to nie tylko ci słynący z produkcji tramwajów, ale także autobusów.

Złożenie oferty zapowiada bowiem spółka Solaris Bus & Coach z Bolechowa. Jest doskonale znana poznaniakom, którzy od lat podróżują autobusami Solarisa.

– Dwa lata temu rozpoczęliśmy prace nad pojazdem szynowym marki Solaris. Już w połowie przyszłego roku będzie można obejrzeć efekt pracy naszych inżynierów – twierdzi Mateusz Figaszewski z firmy Solaris Bus & Coach.

O kontrakt powalczy również między innymi bydgoska spółka PESA. Też nie jest obca mieszkańcom stolicy Wielkopolski. Produkuje szynobusy, wożące pasażerów w obrębie powiatu poznańskiego. Ich tramwaje – 120N (niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w monitoring) jeżdżą między innymi po Łodzi, Warszawie czy Elblągu.
(źródło: Głos Wielkopolski, 19 listopada 2008)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

TLG pisze:Rynek Kolejowy napisał:
Nareszcie. Mieszkańcy Poznania odetchną z ulgą. W czasie zeszłorocznej "Katarzynki" byłem świadkiem rozmowy pewnej leciwej, miłej damy z jednym z chłopaków z KMPS. Oboje krytykowali Prezesa poznańskiego MPK za brak jakichkolwiek działań zmierzających do zakupu niskopodłogowych tramwajów.

I faktycznie, jeszcze jakiś czas temu czytałem gdzieś wypowiedź Prezesa MPK - oni po pechowych zakupach Siemiensa Combino oraz Tatry RT6N1 a także problemach z "czterystką", postanowili poczekać na przetargi organizowane przez inne miasta (w tym Warszawę, wtedy TW organizowało przetarg na zakup 15 szt. wagonów, z którego wybrano 120N z PESY).

A zatem, czas na Poznań. FPS pewnie już się cieszy ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:W czasie zeszłorocznej "Katarzynki" byłem świadkiem rozmowy pewnej leciwej, miłej damy z jednym z chłopaków z KMPS. Oboje krytykowali Prezesa poznańskiego MPK za brak jakichkolwiek działań zmierzających do zakupu niskopodłogowych tramwajów.
Generalnie nie chciałbym dyskutować tu z ignorancją. Bo z praktyki wiem, że Polacy są specjalistami dosłownie od wszystkiego, zwłaszcza od transportu szynowego, co wręcz doprowadza mnie nieraz do furii. W tym przypadku wyraźnie widać kiedy i dlaczego ogłoszenie przetargu, który był już gotowy wczesną jesienią trwa tak długo.
J-31 pisze:A zatem, czas na Poznań. FPS pewnie już się cieszy
To się może nie doczekać, bo jest mało prawdopodobne, że warunki przetargu w ogóle dopuszczą ich tramwaj. Ja osobiście typuję silną konkurencje między trzema pojazdami: Tramino, 120N i Citadisem 304. W grę oczywiście wchodzą też Siemens i Bombardier To będzie ciekawy pojedynek.

filimer

Post autor: filimer »

Ano ciekawy - jeżeli bowiem wszystkie planowane przetargi rusza w tym roku, to do wywalczenia będzie dostawa 260 tramwajów łącznie - 186 w Warszawie, 28 we Wrocławiu, 6 w Szczecinie i 40 w Poznaniu.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

filimer pisze:Ano ciekawy - jeżeli bowiem wszystkie planowane przetargi rusza w tym roku, to do wywalczenia będzie dostawa 260 tramwajów łącznie - 186 w Warszawie, 28 we Wrocławiu, 6 w Szczecinie i 40 w Poznaniu.
Przy czym robi się z tego już sporych rozmiarów "tort", który daje szansę do wykrojenia sobie części dla kilku producentów jednocześnie. :mruga:

Co by nie gadać - oby częściej tak bywało ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jeszcze artykulik w Railway Gazette
http://www.railwaygazette.com/news_view ... arket.html
Jak widać polskie zamierzenia inwestycyjne jak i producenci są zauważani już za granicami.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

TLG pisze:Jeszcze artykulik w Railway Gazette
http://www.railwaygazette.com/news_view ... arket.html
Przetłumaczony artykuł:
http://translate.google.pl/translate?u= ... l=en&tl=pl

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Marcin_3558 pisze:Przetłumaczony artykuł:
W sumie od razu mogłem podlinkować przetłumaczony. W końcu po coś Bozia dała Google Translate :D

Lopez

Post autor: Lopez »

Ciekawe czy to zainteresowanie za granicą się nasili i czy utrzyma się dłuższy czas. Osobiście życzłbym sobie, żeby polscy producenci (PESA, Protram, Solaris) "podtuczeni" krajowymi zamówieniami wypłyneli ze swoją ofertą na wody międzynarodowe.
OT: Co do google translate - tragedia - już lepiej katować się chyba ze słownikiem niż z tym programem, jeśli ktoś nie zna angielskiego. Ale to i tak lepsze niż tłumaczenie z fińskiego ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Mniej więcej sens treści się zrozumie, a jest dużo szybciej. Choć błędów jest sporo (polecam wpisać "hawaii" i przetłumaczyć z angielskiego na polski :P ).
A jeśli chodzi o zainteresowanie - jakie miasta mają w najbliższych przyszłych latach składać kolejne zamówienia? Za dużo ich nie zostało. Wszyscy zamawiają teraz, bo Euro jest czynnikiem motywacyjnym i przede wszystkim można dostać spore dotacje. Potem się uspokoi, aż do dostarczenia wagonów, więc następnych masowych przetargów można się spodziewać ewentualnie dopiero za 3-5 lat.

filimer

Post autor: filimer »

KKS pisze:Mniej więcej sens treści się zrozumie, a jest dużo szybciej. Choć błędów jest sporo (polecam wpisać "hawaii" i przetłumaczyć z angielskiego na polski :P ).
A jeśli chodzi o zainteresowanie - jakie miasta mają w najbliższych przyszłych latach składać kolejne zamówienia? Za dużo ich nie zostało. Wszyscy zamawiają teraz, bo Euro jest czynnikiem motywacyjnym i przede wszystkim można dostać spore dotacje. Potem się uspokoi, aż do dostarczenia wagonów, więc następnych masowych przetargów można się spodziewać ewentualnie dopiero za 3-5 lat.
W ciągu najbliższych trzech lat powinno się trochę dziać:

Kraków - w związku z budową linii na Golikówkę (w przyszłym roku) spodziewane zamówienie na ponad 20 wagonów.

Szczecin - Przetarg na 30 nowych wagonów w związku z budową SST jakoś w latach 2009-2010, sprowadzenie kolejnych Tatr.

GOP - ponoć jakiś przetarg przed Euro 2012 na nowe wagony.

Elbląg - przetarg na 4 wagony w ramach rozbudowy sieci:
http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,78943,4659997.html

Bydgoszcz i Toruń też coś planują:
http://miasta.gazeta.pl/torun/1,79568,5 ... oruniu.htm

Łódź i ŁTR - 21 nowych wagonów.

Jedynym miastem, które nie składa wniosków o dotacje z UE na nowe tramy i rozwój infrastruktury tramwajowej jest Gorzów Wielkopolski, gdzie w ramach kiełbasy wyborczej obiecuje się sprowadzenie 8S z Kassel.

Więcej w temacie Inwestycje tramwajowe 2008.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

filimer pisze:GOP - ponoć jakiś przetarg przed Euro 2012 na nowe wagony.
Ma to byc dokładnie zakup 20 niskopodłogowych wagonów.

Lopez

Post autor: Lopez »

Przez dekady w Polsce nic nie wymienianio, więc naturalne, że lata posuchy musiały się kiedyś skończyć. Pewnie faktycznie po górce przed EURO będzie spadek, nawet wyraźny, ale liczba kupowanych pojazdów raczej nie spadnie poniżej 50-70/rocznie licząc wszyskie miasta IMO.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Właśnie, że wydaje mi się, że większość przetargów będzie ogłoszona w tym i przyszłym roku, a za dwa lata będzie praktycznie bez zamówień.
Chociaż w sumie Szczecin, Bydgoszcz i Toruń raczej przetargów już w przyszłym roku nie zdążą ogłosić, więc może rzeczywiście nie będzie tak źle ;)
Częstochowa też ponoć coś planuje.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

filimer pisze:Kraków - w związku z budową linii na Golikówkę (w przyszłym roku) spodziewane zamówienie na ponad 20 wagonów.
Trochę NTG: gdzie znajdę informacje na temat planów i przebiegu tej linii?
filimer pisze:Szczecin - Przetarg na 30 nowych wagonów w związku z budową SST jakoś w latach 2009-2010, sprowadzenie kolejnych Tatr.
Szumna zapowiedź od wielu lat. Na razie liczmy pewnych 6 wagonów, na które przygotowywany jest właśnie przetarg.
filimer pisze:GOP - ponoć jakiś przetarg przed Euro 2012 na nowe wagony.
Jak zobaczę to uwierzę. Na razie to niech się wezmą za swoją zrujnowaną infrastrukturę.
Shadow238 pisze:Ma to byc dokładnie zakup 20 niskopodłogowych wagonów.
Ładnie wygląda, ale - jak wyżej - tabor przy tym stanie torowisk, rozjazdów, przystanków staje się sprawą jednak drugorzędną. Trochę trąci populizmem taka zapowiedź.
filimer pisze:Elbląg - przetarg na 4 wagony w ramach rozbudowy sieci:
Wychodzi na to, że mały Elbląg jest dużo bardziej protramwajowy niż niejedna polska duża aglomeracja. Podziwiam.

filimer

Post autor: filimer »

KKS pisze:Właśnie, że wydaje mi się, że większość przetargów będzie ogłoszona w tym i przyszłym roku, a za dwa lata będzie praktycznie bez zamówień.
Chociaż w sumie Szczecin, Bydgoszcz i Toruń raczej przetargów już w przyszłym roku nie zdążą ogłosić, więc może rzeczywiście nie będzie tak źle ;)
Częstochowa też ponoć coś planuje.
Częstochowa ma zamiar wybudować tramwaj na Raków - także będą się starać z tego tytułu o dotacje unijne:
http://www.tramwajbleszno.prv.pl/tram14.html
TLG pisze: Trochę NTG: gdzie znajdę informacje na temat planów i przebiegu tej linii?
Dokładny musiałbym zrobić na mapce, ale w telegraficznym skrócie wygląda to tak:
Rondo Grzegórzeckie-Kotlarska-Most Kotlarski-Gustawa Herlinga-Grudzińskiego-Klimeckiego-Kuklińskiego (ma być budowana razem z linią tramwajową) - Lipska- pętla przy ul. Golikówka (być może razem z P+R).

Schemat na mapce komunikacyjnej.

Poza tym poszukam jeszcze dokumentów związanych z tą linią.

szubak

Post autor: szubak »

Shadow238 pisze:Ma to byc dokładnie zakup 20 niskopodłogowych wagonów.
Tez beda stac w wiekszosci na zajezdni jak Citadicy...? :D

Jesli chodzi o Krk to przetargi powinny byc dla lub trzy, jeden przy trasie na Golikowke, drugi przy trasie na Kampus, trzeci przy remoncie trasy do NH.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

szubak pisze:Tez beda stac w wiekszosci na zajezdni jak Citadicy...?
Mam nadzieję, że nie.
Ładnie wygląda, ale - jak wyżej - tabor przy tym stanie torowisk, rozjazdów, przystanków staje się sprawą jednak drugorzędną. Trochę trąci populizmem taka zapowiedź.
Większość torów najpierw zostanie wyremontowana przed zakupem nowych tramwajów.
www.wpk.katowice.pl pisze: Realizacja projektu modernizacji sieci tramwajowej rozpocznie się w przyszłym roku.

Michał Wroński,
Polska Dziennik Zachodni, 22.11.2008 r.

700 milionów złotych zainwestują w ciągu najbliższych lat Tramwaje Śląskie w modernizację taboru, torowisk i sieci. Większość tej kwoty pójdzie na przebudowę infrastruktury w Katowicach, Sosnowcu, Chorzowie i Bytomiu. Pierwszym zwiastunem zmian będzie 20 odnowionych wagonów, które w ciągu najbliższego półrocza wyjadą na tory.

Okazją do zaprezentowania inwestycyjnych planów spółki była wczorajsza konferencja zorganizowana z okazji 110-lecia elektrycznej komunikacji tramwajowej w aglomeracji. Przedstawiciele Tramwajów przyznali, iż w ostatnim czasie nie rozpieszczali pasażerów warunkami podróży. Teraz to ma się zmienić. Kluczową rolę w finansowaniu inwestycji odegrać ma 100 milionów euro rządowej dotacji, obiecanej w ramach programu "Infrastruktura i środowisko". W lipcu zgłoszony przez tramwajarzy projekt trafił na tzw. listę indykatywną Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Pieniądze mają przede wszystkim umożliwić przebudową infrastruktury w okolicach Stadionu Śląskiego. Ale prace prowadzone będą na terenie ośmiu gmin. Skorzystają Katowice, Sosnowiec, Chorzów i Bytom. Listę uzupełniają Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice i Mysłowice.

- Można się zżymać, że to zbyt mało w stosunku do potrzeb, ale w ciągu ostatnich dziesięciu lat na modernizację linii 6 i 41 wydaliśmy 260 mln złotych; w ciągu trzech i pół roku przeznaczymy na inwestycje kwotę niemal trzy razy większą. Tak duży zakres robót będzie powodował też pewne problemy. Torowiska będą wyłączane z użytku - przyznał Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich.

Prócz przebudowy torowisk i wymiany sieci spółka chce kupić 20 nowych, niskopodłogowych tramwajów, a kolejnych 80 zmodernizować. Zwiastunem zmian ma być 20 zmodernizowanych wagonów, które w ciągu najbliższego półrocza wyjadą na tory (w ubiegłym roku lifting przeszło osiem wagonów). Cztery pierwsze są gotowe i w grudniu ruszą do "akcji" . Reszta dołączy po nowym roku. W zmodernizowanych tramwajach wymienione zostały m.in. siedzenia, podwozie i cała elektronika. Nie zmienia to jednak faktu, iż mają prawie dwadzieścia lat. Na zakup nowych tramwajarzy jednak nie stać.

- Modernizacja jednego wagonu kosztuje 750 tysięcy złotych, a taki wagon może jeździć 10-12 lat bez dodatkowych nakładów. Z kolei zakup najtańszego nowego wagonu to wydatek 2-2,5 miliona złotych - mówił prezes Berkowski.

Wybrane inwestycje tramwajowe w latach 2008- 2011 i planowany czas ich realizacji:
* Bytom: od granicy Świętochłowic do Szybów Rycerskich: 09. 2010 - 10.2011

* Chorzów: ul. Armii Krajowej od skrzyżowania z ul. Gałeczki do ul. Dąbrowskiego: 03.2009 - 11.2010

* Gliwice: ul. Wieczorka i Dolnych Wałów od skrzyżowania z ul. Zwycięstwa do ul. Daszyńskiego:
09.2010 - 12.2011

* Katowice: linia 6 i 41 od Wesołego Miasteczka do pętli zachodniej przy Stadionie Śląskim:
12.2009 - 052011

* Katowice: oś północ - południe (ul. Pocztowa, Dworcowa, Św. Jana, Al, Korfantego):
04.2010 - 12.2011

* Katowice: od Rynku do Zawodzia: 10.2008 - 12.2009

* Katowice: ul. Gliwicka (od przystanku "Lisa" do Chorzowa): 12.2009 - 03.2011

* Katowice: od pl. Wolności do Rynku: 03.2010 - 08.2011

* Ruda Śląska: trasa od Chebzia do granic z Zabrzem: 03.2010 - 12.2011

Historia tramwajów na terenie naszego województwa sięga 1894 roku. - Berlińska spółka Górnośląskie Kolejki Parowe uruchomiła wtedy pierwsze linie parowe i konne - opowiada Bolesław Knapik, dyrektor techniczny Tramwajów Śląskich.

Pierwsza linia miała 34,5 km i wiodła z Gliwic przez Zabrze, Chorzów i Bytom do Piekar Śląskich. - Cztery lata później na tej trasie otwarto pierwszą linię z trakcją - dodaje Knapik.

Ten ruch spowodował wzrost inwestycji i przyspieszył rozwój tramwajów. W dzisiejszym Chorzowie Batorym (wtedy w Wielkich Hajdukach) przedsiębiorstwo uruchomiło nawet własną elektrownię. Na przełomie XIX i XX wieku całkowicie zrezygnowano z konnych i parowych wagonów. W tym czasie z tramwajów skorzystało już 7,6 mln pasażerów, a podróż z Bytomia do Katowic trwała 67 minut. Tramwaje poruszały się wtedy po wąskich torach. Pierwszą linię o szerszym rozstawie szyn uruchomiono w 1912 roku w Katowicach - z Rynku pod dzisiejszy Park Kościuszki. Sieć sukcesywnie rozbudowywano, choć została ona bardzo zniszczona w czasach II wojny światowej. - W 1945 roku tramwaje były jedynym środkiem komunikacji miejskiej na Śląsku. Przewoziły znacznie więcej pasażerów niż przed wojną - podkreśla Knapik.

Na początku 50. lat ubiegłego wieku przedsiębiorstwa tramwajowe i autobusowe połączono w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Ponowny podział nastąpił dopiero w 1991 roku. Przez 16 kolejnych lat tramwajowa spółka była własnością Skarbu Państwa. Dopiero w połowie 2007 roku, za pośrednictwem KZK GOP, przeszła w ręce samorządów.
Dzisiaj ponad 300 km torowisk, na 30 liniach, obsługuje 349 tramwajów.

mkm101

Post autor: mkm101 »

szubak pisze: Jesli chodzi o Krk to przetargi powinny byc dla lub trzy, jeden przy trasie na Golikowke, drugi przy trasie na Kampus, trzeci przy remoncie trasy do NH.
Czy przypadkiem 2/3 tych inwestycji wlaśnie nie wypadło z budżetu?
http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,44425, ... ionow.html

szubak

Post autor: szubak »

Nie. Tramwaj na Golikowke oraz przebudowa torowiska do nh beda realizowane w ramach 2 etapu programu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej”. Za realizacje tego programu odpowiada MPK i dlatego inwestycji tych nie ma w budzecie miasta. Dziennikarze sie troszke pospieszyli :D Do tego dochodzi rowniez przebudowa ul. Dlugiej.
Zreszta trasa na Golikowke ma juz pozwolenie na budowe i tutaj prace powinny ruszyc juz w przyszlym roku.

Natomiast linia na Kampus bedzie budowana ze srodkow z budzetu miasta.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”