Pseudo tramwaj w Cieszynie

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Pseudo tramwaj w Cieszynie

Post autor: Przemek »

http://www.infobus.pl/text.php?id=13995 pisze: Cieszyn: Tramwaj połączy Cieszyn z Czeskim Cieszynem

Mknący po wąskich i pochyłych uliczkach tramwaj był niegdyś chlubą Cieszyna. Teraz, choć w nieco zmienionej formie, znowu symbolicznie połączy miasto przedzielone granicą. Czerwone wagoniki kursowały po cieszyńskich szynach od 1911 do 1921 roku. Decyzja o stworzeniu wygodnej komunikacji dla mieszkańców zapadła, gdy miasto zaczęło rozwijać się gospodarczo. Zatrudniona do prac firma z Wiednia ułożyła prawie 1800 metrów torów.
- Tramwaj był chlubą Cieszyna, który miał wielkomiejskie aspiracje. Łączył obie części miasta. Wyruszał spod dworca kolejowego po obecnej czeskiej stronie, przejeżdżał po moście nad Olzą, przez ul. Głęboką dojeżdżał na nasz rynek, a trasę kończył pod kościołem Jezusowym - opowiada Mariusz Makowski z Muzeum Śląska Cieszyńskiego.
Wszystko skończyło się tuż po podziale miasta na część polską i czechosłowacką, gdy okazało się, że tramwaj i jego pasażerów przy każdym przekraczaniu granicy trzeba poddać czasochłonnym kontrolom.
Mieszkańcy miasta jeszcze długo wspominali wagoniki. Co ciekawe, największym sentymentem tramwaj jest darzony po czeskiej stronie, a jego historia jest znana w całym kraju. Śpiewa o nim nawet słynny czeski bard Jaromir Nohavica.
Władze Czeskiego Cieszyna wpadły na pomysł reaktywowania tramwaju. - Szukaliśmy symbolu, który stanie się atrakcją turystyczną i będzie promował miasto, tak jak po polskiej stronie jest nim Wieża Piastowska. Tramwaj nadaje się do tego idealnie. Po latach znowu symbolicznie połączy oba miasta - wyjaśnia Stanisław Folwarczny, wiceburmistrz Czeskiego Cieszyna.
Dodaje, że ponieważ położenie szyn na ulicach jest już niemożliwe, pojazd będzie miał nieco inną formę. Zostanie zbudowany na podwoziu autobusu, ale będzie stylizowany na dawny tramwaj. Będzie jeździł dokładnie tą samą trasą, co przed laty. Zaakceptowały to już władze polskiej części miasta.
- To bardzo dobry pomysł, który na pewno stanie się dużą atrakcją. Pojazd ma mieć napęd elektryczny, dzięki czemu nie będzie zatruwał powietrza w mieście - mówi Bogdan Ficek, burmistrz Cieszyna.
Pojazd ma kursować regularnie każdego dnia. - Będzie to miało również duże znaczenie praktyczne. Teraz nie ma żadnego połączenia między naszymi miastami, tymczasem np. wielu Polaków korzysta z naszego dworca kolejowego, Czesi chodzą do polskich banków, ludzie robią zakupy po drugiej stronie granicy - tłumaczy Dorota Havlikova, rzeczniczka Urzędu Miasta w Czeskim Cieszynie.
Według wiceburmistrza Folwarcznego przedsięwzięcie zostanie sfinalizowane w ciągu kilku miesięcy. Samorządy będą starać się o unijne dofinansowanie projektu.


¬ródło: Gazeta Wyborcza - Katowice 5.11.2007
Jestem niezmiernie ciekaw jak ten pojazd będzie wyglądał :D

Posty wydzielone z tematu: "Plany budowy i rozbudowy sieci tramwajowych w Polsce". Mod. J-31 ;)

JacekM

Post autor: JacekM »

gorzej od tego łódzkiego potwora chyba nic nie może wyglądać :confused:

Awatar użytkownika
Szymon
Posty: 356
Rejestracja: 2007-10-24, 13:20
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Szymon »

Jestem niezmiernie ciekaw jak ten pojazd będzie wyglądał
To takie połączenie tramwaju z autobusem i z trolejbusem :D

Kędzior pisze:ludzie robią zakupy po drugiej stronie granicy
Ciekawe dlaczego :D :?:

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Ja chyba jednak wole zwykłe autobusy od jakiś potworków :/
położenie szyn na ulicach jest już niemożliwe
Dla chcącego nic trudnego, ale jak widać Niedasizm cały czas się szerzy...

filimer

Post autor: filimer »

Jak to dlaczego? Tani spirytus - czasami spod lady, tańsze leki.... Generalnie Czesi to źle nie mają, a jeszcze nawet niektórzy polscy przedsiębiorcy przenoszą firmy do Czech - szkoda tylko, że w Cieszynie nie będzie pełnej reaktywacji tramwaju - Koszty co prawda spore, ale miasto też niemałe...

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Tramwaj na podwoziu autobusu - to chyba trolejbus? :P

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

filimer pisze:Jak to dlaczego? Tani spirytus - czasami spod lady, tańsze leki....
Dodaj do tego pyszny czeski Smażony Ser, Masło Pomazankowe, Musztardę (Hoøcicę), Tatarską Omaèkę, słodycze i wiele innych, fajnych rzeczy :D

Tramwaj na podwoziu autobusu - to chyba trolejbus?
Właśnie, mówili, że tramwaj ma być zasilany elektrycznie - więc albo akumulatorowiec, albo... trolejek :biggrin:
¯eby tylko dobrze im wyszła ta "reaktywacja tramwaju", bo jak im wyjdzie jakiś potworek bulwarowy, to będzie kicz a nie wizytówka miasta.
Chociaż biorąc pod uwagę to, że właśnie ma to być wyżej wymieniona rzecz, pojazd ten powinien wyglądać przyzwoicie ;)

I, jak to się mówi, "kroczek za kroczkiem" - teraz ruszy "tramwaj bezszynowy", a może kiedyś dorobią mu torowisko... :)

Ciekawe też, czy będzie tylko jeden taki pojazd - oryginalnie po Cieszynie pomykały Ringhoffery w ilości sztuk 3 + 1 zapasowy czekał zajezdni. ;)

Super strona nt. Cieszyńskich Tramwajów:
www.muzeum-cieszyn.ox.pl/tramwaje/index.html
Wspaniałe zdjęcia, pocztówki, informacje, artykuły oraz do pobrania symulacje cieszyńskiego tramwaju w Bahnie :razz:

Lopez

Post autor: Lopez »

Nie mogę pojąć dlaczego nie dałoby się położyć szyn.
Wiadomo, że wprowadzenie normalnego tramwaju kosztowałoby i to sporo, a dla jednej linii trudno to sobie wyobrazić, ale skoro UE mogłaby się dorzucić to pachnie mi to zwykłym imposybilizmem.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

PAFAWAG pisze:¯eby tylko dobrze im wyszła ta "reaktywacja tramwaju", bo jak im wyjdzie jakiś potworek bulwarowy, to będzie kicz a nie wizytówka miasta.
Dlaczego? Zawsze będzie to jakaś atrakcja.
Lopez pisze:Nie mogę pojąć dlaczego nie dałoby się położyć szyn.
Bo za drogo.
Wiadomo, że wprowadzenie normalnego tramwaju kosztowałoby i to sporo, a dla jednej linii trudno to sobie wyobrazić, ale skoro UE mogłaby się dorzucić to pachnie mi to zwykłym imposybilizmem.
Fundusze z UE też są ograniczone, a za tę kasę, za którą zbudowano by jedną linię w Cieszynie można zbudować np. kilka tras w Krakowie...

Lopez

Post autor: Lopez »

KKS pisze:Bo za drogo.
Za drogo znaczy: nie opłaca się. A tu powiedziano: nie da się.
To nie jest żadne okrycie, że byłoby to kosztowne.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

A czy w Polsce da się zrobić coś tak drogiego, co się nie opłaca? Nie. Są jakieś granice :retard:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

KKS pisze:Są jakieś granice
Jeszcze są, ale jakby Czechom było za drogo, to zawsze ewentualnie możemy zająć Zaolzie :D
Moim zdaniem - jeżeli chcą się w to bawić na serio, a jednocześnie nie budować torowisk - powinni pójść w rozwiązanie znane z Nancy i Caen - mieli by świetny chwyt marketingowy (o niebo lepszy niż jakieś gówienko pseudotramwajowe), a jednocześnie pokaz, że u nas też można myśleć nowocześnie.

Lopez

Post autor: Lopez »

TLG pisze:rozwiązanie znane z Nancy i Caen
Tzn?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

http://www.railfaneurope.net/pix/fr/tro ... y/pix.html Nancy
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/tro ... n/pix.html Caen
Ale oczywiście na to i tak nikt nie wpadnie, a nawet jak wpadnie to i tak stwierdzi, że za drogie, za nowoczesne i tak dalej, i tym podobne.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Moje fotki z Szanghaju, w który, po głównej ulicy handlowej Nanjing (Nankin), kursują takie oto pojazdy tramwajowate:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Chyba były one elektryczne, nie pamiętam dokładnie :/
Jeśli w Cieszynie chcą zrobić coś takiego, to może i byłoby to niezłe - musieliby tylko umiejętnie zbudować replikę Ringhoffera (koła schowane wewnątrz wózka, odpowiednia konstrukcja), bo inaczej wyjdzie im jakaś bulwarowa, infantylna lipa, która raczej będzie przypominać dziwny, kolorowy autobus niżli jako taką replikę historycznego tramwaju ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

PAFAWAG pisze:Jeśli w Cieszynie chcą zrobić coś takiego, to może i byłoby to niezłe
To może od razu "ciuchcię" z Ursusa i dwie doczepki jak w różnych kurortach.

Lopez

Post autor: Lopez »

Ten pomysł z Nancy i Caen bardzo mi się podoba. Obawiam się jednak, że to są obszary gdzie faktycznie nie sięga wyobraźnia polskich samorządowców...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja się niestety obawiam, że to będzie coś podobnego do tego wehikułu w Łodzi. Czyli zwykły pojazd kołowy z zabudową tramwajową - taki niby tramwaj. :]

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

To może od razu "ciuchcię" z Ursusa i dwie doczepki jak w różnych kurortach.
Te chińskie-szanghajskie pojazdy wcale nie wyglądały jak infantylne traktorowe "ciuchcie" :chytry" Miały nawet tramwajowe dzwonki, nie mówiąc już o sprzęgach, oświetleniu, świetlikach i innych. Byłem mile zaskoczony :) A jakie miały powodzenie... :razz: ;)

Radni Cieszyna mówili, że nie można (zapewne wg nich :retard: ) ułożyć już szyn w jezdni - więc ja myślę, że nawet ten "tramtrolej" z Nancy i Caen nie zagrzałby w Cieszynie miejsca, bo on przecież także posiada (mimo, że tylko jedną) szynę :/

Mibars

Post autor: Mibars »

Hehe "tramwaj" z San Francisco:
http://www.schefferj.ps.hu/images/USA/U ... us_800.jpg

Te szanghajskie "cosie", to pewnie taki regionalny odpowiednik naszych "ciuchci" z traktora :)

To, co pokazał TLG, to dla mnie takie trochę "nie wiadomo co"

Ja tutaj widzę potężny problem z punktu widzenia konstrukcji drogi - koła za każdym razem przejeżdżają dokładnie po tym samym kawałku asfaltu, co oznacza olbrzymi problem z koleinami...


W dodatku w Nances nie mogę pojąć jednej rzeczy - skoro ten trolejbus zawsze tym "chwytem" trzyma się tego rowka między kołami, to czemu nie wykorzystali go jako minusa od zasilania? Zamiast tego trzeba stosowac bardziej skomplikowany i bardziej kłopotliwy system zasilania a'la trolejbus... Na szczęście w Caen jest to już bardziej logicznie rozwiazane.

Niestety, ale według mnie tego typu "nie wiadomo co" trochę mija się z celem - Z powodzeniem można by wykorzystać zwykłe trolejbusy, w dodatku uzyskano by większą swobodę, np w sytuacji, gdy jeden pas jest zajęty przez popsuty pojazd.

Jeszcze jestem w stanie zrozumieć to z Caen - bo to taki tramwaj na kołach i faktycznie jest to subsytut tramwajów, w dodatku potrafiący ładnie się wspinać. "wykolejenie się" też nie jest pewnie jakimś olbrzymim problemem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”