Tramwaje Towarowe

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...

Jak myślisz, czy tramwajowe przewozy towarowe w Polsce miałyby szansę na powstanie?

Tak, jak najbardziej.
4
18%
Możliwe...
10
45%
Nie mam zdania.
1
5%
Nie.
7
32%
 
Liczba głosów: 22

PAFAWAG

Tramwaje Towarowe

Post autor: PAFAWAG »

W ubiegłym stuleciu, oprócz zwyczajnych, osobowych tramwajów pomykających po ulicach, kursowały sobie także wagony towarowe, rozwożące np. pocztę albo węgiel (np. do elektrowni tramwajowej we Wrocławiu koło ulicy Kruczej).
W dzisiejszych czasach, w Polsce, już takich transportów się niestety nie spotyka :(

Natomiast w Niemczech, bodajże w Lipsku albo Dreźnie, miejski przewoźnik uruchomił tramwajowe przewozy towarowe - tramwaje wożące części samochodowe łączą poszczególn fabryki Volkswagena.

Może i w Polsce byłoby coś takiego możliwe (oczywiście niekoniecznie przewozy do fabryk samochodowych)?
Do tego potrzebny jest oczywiście odpowiedni tabor - do tego celu mogły by posłużyć np. wagony techniczne nie znajdujące zatrudnienia lub tramwaje wycofane z eksploatacji, odpowiednio przystosowane.
Zostaje kwestia torów - do przewozów towarowych można by wykorzystać te istniejące, aczkolwiek nieużywane odcinki - na przykładzie Wrocławia: ul. Dyrekcyjna, ul. Mickiewicza, ul. Widok z jednym nieczynnym torem...
Pomocne mogły by okazać się także żeberka czy inne, nieużywane tory (o w miarę dobrej lokalizacji) - żeberka zajezdniowe (np. Dąbie, Ślężna), pętle (okresowo Hallera, Most Mieszczański), trójkąty (np. ul. Wierzbowa), żeberka pętlowe (np. Biskupin - używane, wg. moich obserwacji, dość rzadko), nieczynny tor ładunkowy (?) na trasie na Księże Małe... Z Warszawy może mógłby nadać się czasami użytkowany przez tramwaje historyczne plac Starynkiewicza ;)

Można by także z powrotem dołączyć do istniejącej sieci linie zachowane lecz odcięte (+ rozwieszenie sieci, no, chyba, że tramwaje posiadałyby silnik wysokoprężny) - we Wrocławiu: ul. Parkowa, torowisko tuż przed Pocztą Główną i idące dalej, ul. Ruska (jeśli dotrwa), niedawno przeze mnie odkryty tor przy rampie przy Poczcie koło Dworca Głównego, wprost idealnie do tego celu nadawałby się kompleks linii towarowych w rejonie ulicy Tęczowej. Z Warszawy nadawałby się plac Grzybowski ;)

Jest jeszcze problem - jak upchnąć kursy towarowe w rozkład tak, by nie przeszkadzały kursom pasażerskim?... :confused:

Wiem, że to jest takie gdybanie, marzenie... Ale powiedzcie, co o tym myślicie? Czy byłoby możliwe uruchomienie w Polsce tramwajowych przewozów towarowych? :?: :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PAFAWAG pisze:Natomiast w Niemczech, bodajże w Lipsku albo Dreźnie, miejski przewoźnik uruchomił tramwajowe przewozy towarowe - tramwaje wożące części samochodowe łączą poszczególn fabryki Volkswagena.
Dreźnie. Oprócz tego od zeszłego roku tramwaje dostarczają towar do sklepów w Amsterdamie (dzięki temu pozbyto się wielu samochodów z centrum), a planuje się takie coś również w Wiedniu.
PAFAWAG pisze:Ale powiedzcie, co o tym myślicie? Czy byłoby możliwe uruchomienie w Polsce tramwajowych przewozów towarowych?
Szczerze mówiąc, pomysł nie jest zły, ale wymagałoby to dużych inwestycji w infrastrukturę i przede wszystkim — co ty chcesz tymi tramwajami wozić?
Tak sobie pomyślałem, w Płocku planowana (i na tym się skończy) jest budowa tramwaju z Orlenu do miasta — fajnie wyglądałaby trójskład cystern przerobionych ze 105Na jadący na żeberko przy stacji Orlenu na Kilińskiego :mruga:

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

plocmaster pisze:co ty chcesz tymi tramwajami wozić?
W swojej wypowiedzi wspomniałem o torze przy rampie przy Poczcie koło Dworca Głównego - więc chociażby pocztę ;)
Poza tym np.:
plocmaster pisze:tramwaje dostarczają towar do sklepów
W końcu renesans tramwajów, to renesans ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PAFAWAG pisze:W swojej wypowiedzi wspomniałem o torze przy rampie przy Poczcie koło Dworca Głównego - więc chociażby pocztę
Niestety, ale chyba nierealne. Obecnie listonosze muszą rozwozić pocztę samochodem, a z takim tramwajem różnie bywa, czasem jest kawał drogi etc., no i trzebaby sporo zainwestować w infrastrukturę. Dorzućmy do tego słynny niedasizm Poczty Polskiej (państwo w państwie, w dodatku komunistyczne) i całość jest nierealna

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

plocmaster pisze:no i trzebaby sporo zainwestować w infrastrukturę.
Czy ja wiem, czy wbudowanie jednej zwrotnicy i kawałka sieci jezdnej to taka spora inwestycja?... Do rozwożenia poczty można by zatrudnić jakiegoś nieużywanego (chwilowo) pogota, a jeśli jeszcze kurs dogodnie upchnęłoby się w rozkład, to byłoby całkiem nieźle :cool:

Chociaż zależało by to głównie od Poczty Polskiej, czy by zechciała taki transport, czy nie... A skoro zrezygnowała z przewozów kolejowymi ambulansami pocztowymi, to raczej wygląda to, powiedzmy, nieróżowo... :|

Pozostaje w takim razie dowożenie towarów do sklepów ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PAFAWAG pisze:Czy ja wiem, czy wbudowanie jednej zwrotnicy i kawałka sieci jezdnej to taka spora inwestycja?
No, mimo wszystko jakaś inwestycja
PAFAWAG pisze:Do rozwożenia poczty można by zatrudnić jakiegoś nieużywanego (chwilowo) pogota
Oj, taka partyzantka raczej wygodna by nie była, a pojazdy do przewozu poczty muszą (większych jej ilości oczywiście) spełniać normy. A jakby pogot nagle zaczął być potrzebny? Tutaj widziałbym raczej przerobione 105-tki
PAFAWAG pisze:a jeśli jeszcze kurs dogodnie upchnęłoby się w rozkład, to byłoby całkiem nieźle
Upchnięcie tego w rozkład to nie jest problem, ale w miejscach wyładunku poczty trzebaby wybudować żeberko, żeby tramwaj nie tamował ruchu
PAFAWAG pisze:Chociaż zależało by to głównie od Poczty Polskiej, czy by zechciała taki transport, czy nie...
Zapomnij. Zanim ten pocztowy beton skruszeje, zaczniemy się teleportować i tramwaje będą niepotrzebne.
PAFAWAG pisze:Pozostaje w takim razie dowożenie towarów do sklepów
Na to w Polsce też nie licz

Lopez

Post autor: Lopez »

¯eby to było do zrealizowania musi istnieć odpowiednia infrastruktura i system kierowania np. sygnalizacją świetlną dająca pierwszeństwo tramwajom, żeby to było do zrealizowania. Nie tylko w Krakowie tramwaje stają w korkach nawet poza godzinami szczytu. Wepchnięcie do systemu w tym kształcie kolejnych pojazdów, tym razem towarowych, jest nierealne.
Nie wykluczałbym tego jednak w przyszłości.

szubak

Post autor: szubak »

W krk byloby to realne, pod warunkiem decentralizaji sieci, a wiec takiej jej rozbudowy, aby przejazd na wiekszosci keirunkow nie wymagal przejazdu przez centrum :)

Lopez

Post autor: Lopez »

szubak pisze:W krk byloby to realne, pod warunkiem decentralizaji sieci
Powiedziałbym, że na Hucie jest może i realne nawet dziś, tylko czy jest taka potrzeba? W pozostałych dzielnicach szanse decentalizacja może nastąpić za 15 lat jak dobrze pójdzie :]

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ankieta nie działała, ale już poprawiłem i zagłosowałem - do czego zachęcam pozostałych kolegów ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Mała fotogaleryjka na serwisie Hydralu przedstawiająca już wymieniony przeze mnie kompleks torów dla tramwajów towarowych we Wrocławiu - ul. Szpitalna, ul. Tęczowa...:
http://www.wroclaw.hydral.com.pl/25377,foto.html

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Wygląda, jakby można było tego używać

Lopez

Post autor: Lopez »

Jeszcze jedna uwaga ogólna:
¯eby korzystano z przewozów tramwajowych typu cargo musi być najpierw jakaś konkretna potrzeba np. w Dreźnie tramwaj wozi ładunki między dwoma oddalonymi zakładami VW. Obawiam się, że w naszych miastach takie potrzeby nie są dostrzegane.

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Post autor: 204wras »

We Wrocławiu na tramwaje towarowe tabor by się znalazł... na terenie Protramu jest tam mnóstwo eNek i innych wagonów już nie używanych tylko potrzebne są pieniądze...
Sam pomysł mi się podoba.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

N-ek szkoda na towarowe.

Lopez

Post autor: Lopez »

plocmaster pisze:N-ek szkoda na towarowe.
To prawda. Poza tym wydaje mi się, że taki tramwaj powinien być jednak w miarę ekonomiczny w eksploatacji tj. zużywać mało energii i posiadać ładowność przewyższającą samochody dostawcze i cieżarowe. W sumie więc pewnie nic z "N" w nazwie. Pomyślałbym raczej o specjalnie dedykowanym taborze. Jego skonstruowanie nie powinno być szczególnie drogie, zważywszy choćby brak potrzeby używania jakichś super nowoczesnych wózków.

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Post autor: 204wras »

Te eNki to by raczej nie dałyby się przerobić na historyczne, ich stan jest opłakany a gdyby taka inwestycja powstała to można byłoby używać po rekonstrukcji jak lokomotyw.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

A po co wam tramwajowe przewozy towarowe? Tramwajem nie wjedziesz wszędzie, wiele zakładów przemysłowych znajduje się z dala od trakcji tramwajowej
PAFAWAG pisze:Mała fotogaleryjka na serwisie Hydralu przedstawiająca już wymieniony przeze mnie kompleks torów dla tramwajów towarowych we Wrocławiu - ul. Szpitalna, ul. Tęczowa...:
http://www.wroclaw.hydral.com.pl/25377,foto.html
Ciekawe którą stroną byś chciał tu wjechać... nie ma stamtąd wyjazdu a torowisko było zaasfaltowane w wielu miejscach.

Kolejna sprawa: po co fabryki mają płacić duże pieniądze na zakup taboru tramwajowego do obsługi takich przewozów, skoro mogą za mniejsze pieniądze, kupić tabor ciężarowy, który może wjechać tam, gdzie tramwaj nie dojedzie ? (chyba że na lawecie)

Na towarowe przewozy tramwajowe jest już moim zdaniem za późno, aby weszły w życie; trzeba było myśleć nad tym kilkanaście lat temu, to wtedy miałoby to rację bytu.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

204wras pisze:Te eNki to by raczej nie dałyby się przerobić na historyczne, ich stan jest opłakany
To na części

Lopez

Post autor: Lopez »

Kędzior pisze:Na towarowe przewozy tramwajowe jest już moim zdaniem za późno, aby weszły w życie; trzeba było myśleć nad tym kilkanaście lat temu, to wtedy miałoby to rację bytu.
Z czego wnosisz?
CarGoTram DVB w Dreźnie jeździ od 2000 r. W sumie nie tak długo, więc argument że to przeżytek odpada. Paradoksalnie tam użycie tramwaju spowodowało obniżenie kosztów i usprawnienie transportu. 1 skład może przewieźć tyle co kilka ciężarówek. No i jest ekologicznie.
I tak oto stanąłem na pozycji orędownika tramwajów towarowych ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”