[Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Shadow238 pisze:Pytanie tylko jaki będzie jego następca i czy będzie w przyszłości chciał przywrócić tramwaje
Myślę, że to wyjdzie w kampanii i może stać się ważnym jej elementem dla konkurentów, którzy będą kandydować.
Przywrócenie tramwajów w Gliwicach będzie (wobec całkowitej likwidacji infrastruktury i zacierania śladów) bardzo trudne i kosztowne. Obawiam się, że może to być latami odkładane i to mnie w tym wszystkim najbardziej martwi.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

TLG pisze:Obawiam się, że może to być latami odkładane i to mnie w tym wszystkim najbardziej martwi.
Albo w ogóle nowy Prezydent postanowi, że nie będzie jednak przywracał sieci tramwajowej w mieście.
Myślę, że to wyjdzie w kampanii i może stać się ważnym jej elementem dla konkurentów, którzy będą kandydować.
Oby tylko to nie było obietnice wyborcze danego/danych kandydatów.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

TLG pisze: Myślę, że to wyjdzie w kampanii i może stać się ważnym jej elementem dla konkurentów, którzy będą kandydować.
.
No i co Ci po takiej kampanii. Już gdzieś tak było ( w Będzinie?), że naobiecywali reaktywację linii i owszem - pojawiła się, ale po raz kolejny znikła. Shadow było tak :?:

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Amalio pisze:Shadow było tak
Tak, dokładnie w Wojkowicach. Prezydent Będzina (chyba wspólnie z burmistrzem Wojkowic?) najpierw zlikwidował tą linię mówiąc, że jest już nierentowna, ale chciał jednocześnie potrzymać infrastrukturę dlatego do pewnego czasu po szynach zlikwidowanej linii tramwajowej nr 25 jeździła Nka, która trasa była powoli skracana w Wojkowicach, aż w końcu podjęto decyzję o rozebraniu sieci trakcyjnej. Tory do dnia dzisiejszego jeszcze istnieją w niektórych miejscach, a autobus który początkowo kursował chyba co 20 minut przeistoczono w taki takt: http://rozklady.kzkgop.pl/index.php?co= ... trasy=2610 a na dodatek skrócili mu trasę do jakiejś posesji niedaleko zlikwidowanej końcowej pętli tramwajowej owej linii, a wcześniej dojeżdżał dalej do przystanku: Bobrowniki Rondo.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

No i kolejny artykuł:
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=1306

48 kilometrów nowego torowiska, 85 wyremontowanych sto piątek i 30 całkowicie nowych tramwajów. To napawa wielkim optymizmem :)
Mnie jeszcze jedno ciekawi - zastanawia mnie jak im idzie z remontowaniem Karlików- czy udało się w końcu pozyskać części :?:

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Mnie jeszcze jedno ciekawi - zastanawia mnie jak im idzie z remontowaniem Karlików- czy udało się w końcu pozyskać części
Wiesz co jeszcze nie wiem, ale chyba już umowę na remont tych wagonów w Chorzowskim Alstomie podpisano, więc pewnie za jakiś czas do Chorzowa pojadą pierwsze Citadisy.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Amalio pisze:No i co Ci po takiej kampanii. Już gdzieś tak było ( w Będzinie?), że naobiecywali reaktywację linii i owszem - pojawiła się, ale po raz kolejny znikła.
Dlatego teraz prezydent Będzina stanie się obiektem do odstrzału w referendum, do którego mieszkańcy zbierają podpisy. Moje nastawienie to ostrożny optymizm, gdyż wreszcie widać jak mieszkańcy rozliczają samorządowców. A co będzie dalej - czas pokaże

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Kurcze, szkoda trochę tych tramwajów w Gliwicach. Jedno z największych miast w Polsce bez tramwajów? Dobrze by było, gdyby Gliwiczanie złożyli jakąś petycję do UM zanim będzie z późno. I oby tak zrobili, bo z pewnością będą żałować gdy tak nie zrobią. A prezydenci/burmistrze tych miejscowości, w których likwidują tramwaje mają chyba nierówno pod sufitem. :wall: Kiedyś zrozumieją, jaki błąd popełnili, jak ruch samochodowy będzie taki duży, że będą tworzyć się korki. A tramwaje by wyjechały z tych korków bez opóźnień... (pod warunkiem, że podczas remontu wydzieliliby tam torowiska) :|

filimer

Post autor: filimer »

OPi pisze:Kiedyś zrozumieją, jaki błąd popełnili, jak ruch samochodowy będzie taki duży, że będą tworzyć się korki. A tramwaje by wyjechały z tych korków bez opóźnień... (pod warunkiem, że podczas remontu wydzieliliby tam torowiska) :|
Spokojnie, jak Opla kupią Chińczycy albo Ruscy, to problem korkow w Gliwicach może za kilka lat należeć do przeszłości :diabeł:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

filimer pisze:
Spokojnie, jak Opla kupią Chińczycy albo Ruscy, to problem korkow w Gliwicach może za kilka lat należeć do przeszłości :diabeł:
Ale nie kupią. Kanadyjska firma Magna jest bliska sfinalizowania transakcji.
A po za tym co ma do tego Opel, który leży daleko od sieci i docierają do niego tylko autobusy :?:

filimer

Post autor: filimer »

Amalio pisze: Ale nie kupią. Kanadyjska firma Magna jest bliska sfinalizowania transakcji.
A po za tym co ma do tego Opel, który leży daleko od sieci i docierają do niego tylko autobusy :?:
Magna to Ruscy jeśli chodzi o większość udziałów, a zakłady Opla generują jednak spory ruch osobówek w mieście - oczywiście wobec tranzytu rozjeżdżającego miasto, to jest niewielki procent, ale biorąc pod uwagę, że sprowadzenie Opla to zasługa Frankensteina podkreślana na każdym kroku przez jego zwolenników na różnych forach, to chciałbym zobaczyć ich miny, jak Opel się zwinie z Gliwic :diabeł:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Co by się nie stało z gliwicką fabryką Opla, to porozumienie Katowic oraz pozostałych miast, a więc tym samym zapowiedź inwestycji tramwajowych na pozostałej sieci TŚ - to już jest poważny "prztyczek w nos" dla pana prezydenta Fankiewicza. On po prostu już teraz ośmieszył się, mówiąc, że "wszyscy w okolicy likwidują tramwaje". Jak widać - coraz bardziej nie jest to prawdą ;)

Oczywiście trzymam kciuki, za remonty infrastruktury, wagonów typu 105Na i oczywiście za zakup nowych wagonów :)

A przy okazji... najwyraźniej niedawne testy Protrama 205WrAs czegoś nauczyły zarząd Tramwajów Śląskich. Aż ciekawy jestem jakie tramwaje zakupi TŚ :)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Trochę OT. ;)

Dziś przyszedł do mnie czerwcowy Świat Kolei i znalazłem tam takie zdanie:
2 kwietnia prezydent [Gliwic] Zygmunt Frankiewicz zaprosił mieszkańców (...) na debatę, po raz kolejny forsując decyzję likwidacji "drogiej i przestarzałej" linii tramwajowej i zastąpienia jej "tanim i ekologicznym" autobusem (...)
Ekologicznym autobusem? :shocked: Prezydentowi Gliwic chyba naprawde pomieszało się w głowie... :retard:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

OPi pisze:
Ekologicznym autobusem? :shocked: Prezydentowi Gliwic chyba naprawde pomieszało się w głowie... :retard:
Nie mniej niż tym, którzy myślą, że w polskich realiach tramwaj jest bardziej ekologiczny biorąc pod uwagę źródło energii.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ale to już nie wina tramwajów. Tramwaj sam w sobie jest ekologiczny. A to, że w Polsce tak mało energii pochodzi ze źródeł odnawialnych to problem państwa. :]

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

OPi pisze:Ale to już nie wina tramwajów. Tramwaj sam w sobie jest ekologiczny. A to, że w Polsce tak mało energii pochodzi ze źródeł odnawialnych to problem państwa. :]
O matko - ale żeś wymyślił. I właśnie dlatego nie ma sobie co wmawiać, że to jest ekologiczne, bo po prostu nie jest.

filimer

Post autor: filimer »

Amalio pisze: O matko - ale żeś wymyślił. I właśnie dlatego nie ma sobie co wmawiać, że to jest ekologiczne, bo po prostu nie jest.
Proponuję Ci wsiąść na rower i najpierw pojechać za Ikarusem wdychając pełną piersią jego spaliny, a potem pojechać za tramwajem. ¬ródła produkcji energii nie ma tu nic do rzeczy, bo najbardziej ujemne dla zdrowia skutki mają spaliny wszelkiej maści zasilanych ropą pojazdów w mieście - dobrze zrobiona sieć tramwajowa redukuje je w skali procentów. co dla zdrowia mieszkańców może mieć całkiem duże znaczenie, tylko oczywiście nikt nie robi takich badań. Zresztą w kwestii związanych z ekologiczną stroną tramwajów proponuję się dokształcić.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

filimer pisze:
Proponuję Ci wsiąść na rower i najpierw pojechać za Ikarusem wdychając pełną piersią jego spaliny, a potem pojechać za tramwajem. ¬ródła produkcji energii nie ma tu nic do rzeczy, bo najbardziej ujemne dla zdrowia skutki mają spaliny wszelkiej maści zasilanych ropą pojazdów w mieście - dobrze zrobiona sieć tramwajowa redukuje je w skali procentów. co dla zdrowia mieszkańców może mieć całkiem duże znaczenie, tylko oczywiście nikt nie robi takich badań. Zresztą w kwestii związanych z ekologiczną stroną tramwajów proponuję się dokształcić.
Czyli proponujesz myślenie, że śmiecić niewolno we własnym do domu, ale po za nim to można je wyrzucać gdzie popadnie :?: Ja Ci proponuję z kolei dokształcić się w sprawie stanu naszych elektrowni, bo moim zdaniem sytuacja związana z technologiczną stroną jest nie najlepsza. Bo nawet korzystając z elektrowni używających nieodnawialne źródła można produkować znacznie mniej zanieczyszczeń i szkód dla środowiska niż robi to większość obecnie. Bo powietrze jest wszędzie, a nie tylko w miastach. Trudno mi też zrozumieć co mają do tego Ikarusy które już u nas są długie lata ( jakiekolwiek szkody już wyrządziły), a są zastępowane nowymi pojazdami, które posiadają ekologiczne silniki.

filimer

Post autor: filimer »

@Amalio - elektrowni węglowych nie zlikwidujesz w ciągu najbliższych 20 lat tak na dobrą sprawę - prędzej każdy z nas będzie zasilał własny dom częściowo z paneli słonecznych niż w Polsce w kwestii energetyki ktoś zacznie myśleć, a osobiście wolę wspierać polskie nędzne elektrownie niż koncerny naftowe. Natomiast ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery w miastach, gdzie na ich wdychanie jest narażony każdy z nas, obniży o te kilka promili stopień zachorowań na nowotwory - rozbudowa sieci tramwajowych, ograniczenie ruchu samochodowego w miastach i nie zatruwanie mieszkańców spalinami autobusów (nawet najostrzejsze normy nie są bezpieczne dla zdrowia) - to są rzeczy do zrobienia realnie w ciągu najbliższych 10 lat.

Z innej beczki:
transinfo.pl pisze: Tramwaje Śląskie bardziej pozytywnie

Tramwaje na Śląsku pojawiają się obecnie głównie od negatywnej strony. Negatywny odbiór społeczny kolejnych zamknięć linii tramwajowych oraz ograniczania ich kursowania wzbudziły uwagę, oraz stwierdzenie że komunikację tramwajową na Śląsku przedstawiamy wyłącznie z negatywnego stanowiska. Pomimo faktu, że ciężko odejść od bulwersujących spraw jak plany zamknięcia tramwajów w Gliwicach to jednak większość miast GOP widzi przyszłość dla trakcji tramwajowej, co objawiło się chociażby w postaci zezwolenia na wydanie pieniędzy przewidzianych na zeszły rok w tym. Jednak prawdziwa szansa na rewitalizację tramwajów w GOP drzemie w programie „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.

Program rewitalizacji tramwajów
Pierwotnie w projekcie „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”miały brać udział wszystkie miasta posiadające linie tramwajowe, jednak ostatecznie sprawa znacznie się skomplikowała. W zasadzie już od samego początku Będzin nie zamierzał partycypować w projekcie –wszak w planach była likwidacja tramwajów - jednak działania ograniczyły się do ograniczenia kursowania. Drugie w kolejności miasto to Siemianowice Śląskie, które w ten sposób (zgodnie ze swoimi zapowiedziami) zaprotestowało przeciwko likwidacji linii tramwajowej numer 12. Z projektu wycofały się również Gliwice, które szczodrze zdecydowały się zamknąć swoją linię tramwajową i nie uczestniczyć w projekcie. Niejasna sytuacja odnośnie Będzina spowodowała, że zależne od zlokalizowanej tam zajezdni miasta jak Czeladź i Dąbrowa Górnicza również wycofały się z projektu. Podobnie postąpiły władze Mysłowic, które jednak mają o tyle komfortową sytuację, że tory na terenie tego miasta zostały stosunkowo niedawno wymienione. W projekcie nie biorą udział również Świętochłowice, gdzie częściowo już obecnie prowadzone są prace modernizacyjne, choć nadal pozostanie znaczna część infrastruktury do przebudowy. Tutaj główną rolę odegrały względy finansowe.

W efekcie tych perturbacji swój udział w projekcie o łącznej wartości 556 milionów złotych, dofinansowany w 50% z funduszy UE zgłosiły miasta wymienione poniżej, które zdecydowały się pokryć drugą połowę środków. Koszt modernizacji infrastruktury oceniono łącznie na 328 milionów złotych, z czego na poszczególne miasta przypada: Katowice 137 mln zł, Sosnowiec 74 mln zł, Chorzów 36 mln zł, Bytom i Zabrze po 32 mln zł oraz Ruda Śląska 17 mln zł. Inwestycje te mają dać łącznie 48 km wyremontowanych torów. Największy zakres modernizacji przypadnie na Katowice, gdzie zostanie odnowionych 20 km torów. Oprócz już wyremontowanych w ramach projektu modernizacji linii 6 i świętej pamięci 41 w Katowicach, oraz w ulicy Gliwickiej trwa obecnie modernizacja torów w ulicy Warszawskiej i 1 Maja prowadzących do zajezdni Zawodzie. Natomiast dzięki funduszom z nowego programu wyremontowane zostaną pozostałe torowiska w mieście za wyjątkiem odcinka od pętli Słonecznej do Placu Alfreda. Znaczącą poprawą będzie przebudowa na dwutorowy odcinka linii numer 15 łączącego Katowice z Sosnowcem. Dzięki temu tramwaje znacznie tam przyspieszą. Częścią tej inwestycji będzie zapewne przebudowa skomplikowanego rozgałęzienia linii do Sosnowca i Mysłowic w Szopienicach. Oprócz tego największą metamorfozę przejdzie rynek w Katowicach, wraz z układem torowym, o czym piszemy dalej. W efekcie Katowice jako pierwsze w GOP będą miały wyremontowaną i dostosowaną do wagonów niskopodłogowych niemal całą sieć tramwajową w mieście.

Inwestycje w pozostałych miastach będą bardziej symboliczne i w przypadku Chorzowa, Bytomia i Sosnowca będą skupiały się na odnowie najbardziej tego wymagającej infrastruktury i umożliwieniu kursowania tramwajów niskopodłogowych na następujących ciągach: linie 6/16 (już obecnie dostosowane) linia 7 (modernizacja na całej długości w Chorzowie i odbudowa nadal zamkniętego odcinka w Bytomiu połączona z przebudową na dwutorowy), oraz linia 15 na całej długości. Niestety z projektu wypadło dotąd pewne przedłużenie linii 15 w Sosnowcu, co spowodowało niezadowolenie władz tego miasta. Niektóre doniesienia mówią również, że linia z Batorego do Rynku również będzie umożliwiać obsługę taborem niskopodłogowym. W efekcie ilość linii zdatnych do tego typu taboru znacznie by wzrosła. W pozostałych miastach planowane prace mają bardziej charakter odtworzeniowy najbardziej zniszczonych elementów infrastruktury, niż faktyczną modernizację.

Pozostałe 228 milionów złotych ma zostać przeznaczone na modernizację i zakup nowego taboru. Pierwotny projekt zakładał zakup 20 nowych tramwajów niskopodłogowych i 20 solowych wysokopodłogowych. Jednak od tego czasu został on zmieniony i zakłada zakup 30 tramwajów częściowo niskopodłogowych oraz modernizację aż 85 tramwajów 105Na. Jest to znacząca zmiana, ponieważ z posiadanych przez spółkę 346 tramwajów liniowych zaledwie 17 to tramwaje niskopodłogowe, a 24 przeszło gruntowne modernizacje. Jeżeli do tego dodamy 85 zmodernizowanych tramwajów oraz 30 nowych (zastępujących dwa), wówczas tabor po modernizacji i nowy będzie stanowił prawie 54%, a udział niskiej podłogi wzrośnie z niecałych 5% do prawie 15%. W porównaniu z innymi dużymi miastami to nadal mało, ale dla GOP będzie to olbrzymi skok jakościowy.


Rynek w Katowicach od lat był zagorzałym tematem wśród mieszkańców i przyjezdnych, którzy nie mogli zrozumieć dlaczego nie może on zyskać bardziej „ludzki”wygląd. Prezydent miasta Piotr Uszok słuszne przez lata odwlekał tą inwestycję, ponieważ konieczne było wykonanie kolektorów ściekowych w tej części miasta, gdyż oryginalne uległy uszkodzeniu na skutek szkód górniczych, a ścieki trafiały bezpośrednio do Rawy. Było to duże zadanie i wymagało przebudowy całego układu kanalizacyjnego prowadzącego wzdłuż ulicy Warszawskiej. Inwestycja prowadzona od kilku lat ma w końcu zostać zakończona, co daje zielone światło do przebudowy rynku. W związku z tym ostateczna koncepcja jego przebudowy i układu komunikacyjnego została zaprezentowana. Oczywiście nie jest to pierwsza koncepcja, ponieważ przez te lata, gdy rozważany była przebudowa rynku pojawiały się różne wersje. Niektórym bardzo nie podobał się tramwaj przejeżdżający przez strefę pieszą i sugerowano wyprowadzenie tras z rynku i poprowadzenie ich tak jak obecnie prowadzą drogi. Szczęśliwie Prezydent Katowic od zawsze należał do osób rozważnych i wsłuchiwał się w głos specjalistów, którzy kategorycznie odradzali wyprowadzanie tramwajów poza centrum. Pojawiła się wówczas koncepcja budowy tunelu tramwajowego z przystankiem tuż pod dworcem kolejowym (w ciągu Kościuszki –Pocztowa), by dalej tramwaj prowadził bokiem rynku (zachodnią jego stroną). Jako tymczasowe rozwiązanie (do czasu realizacji tunelu) zaproponowano poprowadzenie obu torów ciasnymi łukami od mostu kolejowego i dwutorowo ulicą pocztową. Jednak rozwiązanie to było krytykowane, ponieważ tunel pod dworcem był mało realny, a dwa ciasne łuki powodowałyby znaczne utrudnienia w ruchu tramwajów. Ten ostatni argument „uświetniły”trzy wypadki tramwaju zjeżdżającego z ulicy pocztowej, który wykoleił się przed mostem, a raz nawet ściął pierwszy filar mostu.


W efekcie wieloletnich prac nad koncepcją opracowano coś, co na skalę GOP można uznać za przełomowe rozwiązanie. W obecnej koncepcji tramwaj pozostaje na rynku, który staje się strefą pieszą. Dla osi wschód –zachód nie zachodzą większe zmiany, jednak oś północ-południe zyskuje diametralnie inny przebieg, który zaczyna się już od skrzyżowania ulic Kochanowskiego, Kościuszki i Wojewódzkiej, gdzie oba tory tramwajowe trafiają pod wschodnią część mostu kolejowego, która zostanie zarezerwowana wyłącznie dla tramwajów, natomiast dla samochodów przewidziano dwa pasy po stronie zachodniej. Pod mostem dla toru w kierunku rynku zostanie zbudowany peron. Następnie tory tramwajowe kierują się prosto w ulicę Św. Jana, gdzie tuż na wjeździe do niej zostanie zlokalizowany przystanek w kierunku Piotrowic. Takie rozsunięcie jest konieczne, ponieważ ulica Św. Jana jest zbyt wąska, aby zmieścić tam przystanki w obu kierunkach. Przystanki te z racji przesunięcia pierwotnego przystanku na rynku i ich odległości 200 metrów od dworca kolejowego będą służyły do jego obsługi, więc w przyszłości będzie konieczne wprowadzenie usprawnień w dojściu do stacji kolejowej. Patrząc na to aż chce się zapytać po co przesuwano dworzec kolejowy w jego obecną pozycję. Przecież w przestrzeni zajmowanej obecnie przez tory można umieścić trzy perony dwukrawędziowe i jeden jednokrawędziowy, czyli 7 torów przy krawędziach peronowych podczas gdy nowy dworzec ma ich 8... . Następnie ulicą Św. Jana tramwaje dostaną się na rynek, gdzie pojadą jego wschodnią stroną. Na przecięciu obu tras tramwajowych zostanie wykonany układ łączący, który umożliwi zjazd we wszystkie kierunki za wyjątkiem trasy z Piotrowic do Placu Wolności i na odwrót. Oznacza to dodanie łącznika z Piotrowic w kierunku Zawodzia, który będzie pełnił w głównej mierze rolę uzupełniającą. Następnie linia tramwajowa będzie prowadziła dalej na północ aż do nowego przystanku zlokalizowanego nieco powyżej obecnej ulicy Teatralnej. Oznacza to, że został on przesunięty o 100 metrów w stosunku do swojej pozycji wyjściowej. Jednak pomimo faktu, że został on umieszczony w obszarze strefy pieszej nadal jego odległość od tego położonego na linii wschód-zachód to 100 metrów. Szkoda, że przy tak szerokiej przebudowie nie zdecydowano się na wykonanie wspólnego przystanku przesiadkowego, co ilość miejsca i układy tras umożliwiały. Za tym przystankiem tory dwoma odwrotnymi łukami powrócą na oś alei Korfantego, gdzie podążą obecnym śladem.
Tramwaj opuszczający Rynek w Katowicach. Fot. P. Piech
Jednak pomimo nieznacznego polepszenia układu torowego (imprezy masowe na rynku przestaną przerywać ruch tramwajów), to jednak zmiany w układzie drogowym wydają się być bardziej progresywne, niekoniecznie lepsze dla użytkowników dróg. Znacznie powiększone strefy piesze wymagały zepchnięcia samochodów na boczne ulice. Przykładowo pod rynkiem od ulicy Teatralnej do Mickiewicza powstanie tunel drogowy, a ulica Mickiewicza stanie się bardziej lokalną, ponieważ rolę arterii przelotowej przejmie ulica P. Skargi. Natomiast ulica Moniuszki stanie się dwukierunkowa. Znaczne zmiany nastaną również po drugiej stronie rynku, gdzie ruch drogowy z ulicy Św. Jana zostanie skierowany na ulicę Pocztową, a wjazd będzie odbywał się z ronda, do którego dojedziemy ulicą spod dworca kolejowego. O przesunięciu jezdni pod torami kolejowymi było wzmiankowane wyżej, natomiast nowością będzie poprowadzenie tunelu pod ulicą Dworcową na odcinku przy starym dworcu. Zmiany te wywołaną bezsprzecznie szereg zmian w prowadzeniu linii autobusowych w centrum miasta, których przystanki ulegną zmianie, a czas przejazdu wydłużeniu. Dokładniejszy układ ulic po przebudowie można znaleźć tutaj (PDF). Jest to nieodzowny znak, że Katowice stawiają na tramwaje. Dla indywidualnych zmotoryzowanych dużą zmianą będzie wybudowanie pod płytą rynku parkingu podziemnego, natomiast po jego drugiej stronie, za osią Teatralna –Mickiewicza zostaną zbudowane dwa budynki z parkingami podziemnymi. Według wcześniejszych koncepcji budynek położony centralnie na osi rynek –Korfantego miał być nowym ratuszem i jest całkiem prawdopodobne, że i w tej koncepcji się tam znajdzie.
Co dalej

Nadal niejasne są sprawy odnośnie przyszłości tramwajów w Gliwicach. Oficjalna decyzja o „podziękowaniu”tramwajom za ich obsługę miasta zapadła, jednak Tramwaje Śląskie zapowiadają utrzymywanie infrastruktury. W efekcie tego wiele osób ma jeszcze nadzieję na krótkotrwałą nieobecność tramwajów w Gliwicach. Niewiadomą jest również przyszłość tramwajów w Będzinie, a może bardziej przyszłość Prezydenta tego miasta, ponieważ zebrano obecnie wystarczającą ilość podpisów, aby ogłosić referendum w sprawie jego odwołania. Być może to stało się przyczyną, że Prezydent powoli zaczyna się przełamywać, a pierwszym tego objawem jest poparcie pomysłu wydzielenia tramwajów w Zagłębiu jako odrębnej spółki. Krok ten byłby wykonalny w dosyć prosty sposób, a swoje zainteresowanie nim wyraziły również inne zagłębiowskie miasta. Jak mówi dawne przysłowie „pożyjemy, zobaczymy”i pozostaje mieć jedynie nadzieję, że to, co zobaczymy będzie lepsze od dzisiejszego obrazu.

Jeden z niedawnych tytułów prasowych dotyczących sytuacji w Tramwajach Śląskich brzmiał „Tu każde miasto siedzi okopane w swoim grajdołku”i trzeba przyznać, że jest to stwierdzenie trafione. W zasadzie każde z miast ma inne podejście do tramwajów, choć to itak lepiej, niż ma to miejsce w przypadku KZK GOP, które nie ma żadnej jednolitej polityki transportowej. W zasadzie jak prezydent danego miasta zagra, tak za klaśnięciem ręki KZK GOP podąża. Jednak co ty się dziwić, jak w związek ten jest miejscem dorobku dla byłych i obecnych Prezydentów miast... . Być może właśnie dlatego związek ten jest określany mianem (Dez)organizatora Komunikacji, co przykład Gliwic pokazuje dokładnie. Szczęśliwie są takie osoby jak Piotr Uszok, czy władze Sosnowca, którzy choć ograniczani niskimi budżetami i zniechęcani przez KZK GOP starają się działać w kierunku rozwoju tramwajów. Dzięki najbliższym inwestycjom Katowice będą w 2013 roku gotowe do rozbudowy sieci, Sosnowiec już obecnie chciał przedłużyć linię tramwajową numer 15. Przyjęcie do realizacji programu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”przynajmniej w niektórych miastach przyniesie poprawę podróżowania.
Podkreślenie moje - już wiemy, co czeka TŚ w kwestii wymiany taboru - słodkie cofanie się w rozwoju...
:nuts:

ppln

Post autor: ppln »

A nie macie jakiejś trasy wyposażonej tylko w zwrotnice sterowane radiowo (jakąkolwiek metodą, choćby i po łódzku - przez podczerwień)?

Poza tym 20 cm przed zwrotnicą to już powinna zaskoczyć blokada

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”