Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Nuke
Posty: 6
Rejestracja: 2015-11-04, 21:18

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Nuke » 2015-11-08, 15:02

Jak wrażenia z wnętrza, jechał już ktoś? Z zewnątrz wygląda dość przeciętnie, ale jedzie się w środku, a nie na zewnątrz. I jak wyciszenie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2015-11-08, 15:53

Ja co prawda nie jechałem Betą Tramwajów Śląskich - jeszcze na razie nie, ale planuję na nią zapolować w czasie mojej przyszłorocznej wizyty na Śląsku. Natomiast udało mi się przejechać Betą MPK Poznań. I odniosłem bardzo przyjemne wrażenia, w porównaniu do klasycznej 105-tki, Moderus Beta jest trochę cichszy. Na pewno jest przyjemniejszy do podróżowania niż Konstal 105Na - ale ten "poznański".

Co jest ważne, to tyle, że ja jechałem nim po dosyć dobrym, nowym, wyciszonym torowisku.

Trzeba brać pod uwagę stan torowiska. Na Górnym Śląsku i w Zagłębiu, pomimo całej masy remontów, wciąż znajdziemy stare, dosyć głośne, nierówne tory tramwajowe - i tutaj zarówno komfort jak i wyciszenie mogą nie być jakoś specjalnie odczuwalne. Ot po prostu trzeba się przejechać dłuższy odcinek, aby móc cokolwiek ocenić ;)

Wracając jeszcze do wnętrza poznańskiego Moderusa Bety, MPK bardzo ładnie zorganizowało sobie wnętrze i tramwaj jest niesamowicie pojemny
:strzałka: http://hostmat.eu/images/57466787979799989780.jpg
:strzałka: http://hostmat.eu/images/24056422210684118061.jpg

Dosyć duży i pojemny jest również środkowy człon
:strzałka: http://hostmat.eu/images/85547184750665066428.jpg

Podejrzewam, że jeśli będą różnice w wagonach dla MPK i TŚ - to raczej wynikają one z dwukierunkowości śląskiej Bety, nie sądzę, aby TŚ przyjęło wariant "krakowski", czyli podwójny rząd siedzeń. Oni nawet w remontowanych w Modertransie wagonach typu Konstal/Modertrans 105N-AC zachowali pojedyncze rzędy foteli - czyli tak jak w klasycznych Konstalach 105Na ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: pmaster » 2015-11-08, 16:25

Beta to taka trochę stopiątka deluxe, ale nie jest źle.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2730
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2016-05-19, 14:51

http://katowice.wyborcza.pl/katowice/1, ... xLokKatImg
Widmo likwidacji kolejnej linii tramwajowej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2016-05-19, 22:33

Tak czytałem ten artykuł - chodzi o linię nr. 9. To byłby dramat, gdyby skasowano tą linię. Tramwaje Śląskie mają w planach remont części trasy tej linii czyli torowisko na ul. Goduli oraz Niedurnego. Oby tylko zdążyli ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2016-08-18, 00:50

Odkopię, bo zewsząd zaczynają pojawiać się doniesienia o nowych inwestycjach - cytując InfoTram:
To już drugi wielki projekt modernizacji komunikacji tramwajowej w regionie - zakładający m.in. wyremontowanie 100 km torowisk w 10 miastach, budowę nowych linii w Sosnowcu oraz Katowicach, zakup 44 nowych tramwajów i pojazdów technicznych.
Reszta artykułu: http://infotram.pl/44-nowe-wagony-dla-t ... 86947.html
I tak, wiem że o nowych wagonach i remontach wiadomo od dawna, ale niedługo nabory wniosków o kasę z Unii.
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2016-08-18, 08:55

Słusznie, że Napisałeś coś na ten temat. Tak z drugiej beczki - to ja mam tylko cichą nadzieję, że gminom nie uda się doprowadzić do likwidacji kolejnej linii tramwajowej - czyli 9-tki. ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2016-08-18, 17:13

Sprawa jakichkolwiek likwidacji na razie ucichła więc chyba nic się nie stanie ;) .
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2016-09-21, 22:31

Nareszcie jest szansa na rozbudowę sieci tramwajowej Górnego Śląska. Konkretnie będzie to linia na południu Katowic ;)

Ma to być kilku kilometrowy odcinek z pętli na Brynowie, przez Ochojec (m.in. wokół Górnośląskiego Centrum Medycznego), Piotrowice i zakończy się pętlą na Kostuchnie. Wątpliwości może jedynie budzić fakt jej poprowadzenia, w dużej mierze na około osiedli Ochojca i Piotrowic.

Więcej szczegółów w poniższym linku ;)
:strzałka: http://katowice.wyborcza.pl/katowice/1, ... NajCzytSST

Jeśli wszystko się uda, to jest szansa, że tramwaje pojadą po nowym odcinku w 2019. Trzymam kciuki ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2730
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2016-09-21, 23:22

Tramwaj leśny ;) Inicjatywa jak najbardziej słuszna ale przebieg tej linii średnio mi się widzi.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2730
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2016-11-26, 10:52


Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1476
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2016-11-26, 12:04

W jakiej kwestii panie Marcinie? Bo jeśli chodzi o design, to wg mnie jest stanowczo dobrze, z zewnątrz prezentuje się świeżo, nie jest przesadzony, wnętrze nabrało nowego blasku, jedyne o co można mieć zastrzeżenia to upośledzenie tramwaju o jednostronną jednokierunkowość...;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2730
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2016-11-26, 13:05

Oni to na jednokierunkowy wagon przerobili? ;O Jak tak to nieźle sprawę skopali.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: TLG » 2016-11-26, 20:14

Marcin N pisze:Oni to na jednokierunkowy wagon przerobili? ;O Jak tak to nieźle sprawę skopali.
Sprawa jest o tyle dziwna, że jednocześnie dostrzegany jest brak takiego taboru, co poskutkowało zamówieniem dwukierunkowych Bet.
Niepotrzebnie znów uparto się na wymianę czoła. Wieloletnie doświadczenia różnych firm z różnymi wagonami wskazują, że to się nigdy nie udaje. A czasem wystarczyłby prosty zabieg jak wymiana punktów świetlnych.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2016-11-26, 20:40

Te okna z uszczelkami... ale wiocha! To wygląda jakby producentem tych wagonów było UKTM... Już wole nawet wiedeńce po "deestetyzacji" w TŚ...
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2016-11-26, 21:37

No cóż - design, każdy ocenia po swojemu ;)

Natomiast przebudowa na "jednokierunek" - to głupi pomysł. :roll:

Czy wiadomo kto jest producentem środkowego członu, bo mam wrażenie, że nie został przebudowany, ale podmieniony ? ;)

No - a dalej ? Trzeba by go ocenić na żywo, czyli na miejscu, może uda mi się w przyszłym roku :)
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2016-11-26, 22:04

http://www.forum.tramwaje.slask.pl/5016 ... a6a393aecf
Tutaj jest kilka innych zdjęć, widać miejsce po byłej kabinie i trochę bardziej szczegółowo front. Człon środkowy wykonała firma SAG Sp. Z.o.o. z Katowic (przetarg był z opcją na dodatkowe 9 członów)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2016-11-26, 23:38

Trochę szkoda, że zrezygnowano z podwójnego rzędu fotelu - tak jak to było w oryginale. Ten wagon będzie obsługiwał dosyć długie linie i o zupełnie innym charakterze i potokach niż typowe miejskie linie tramwajowe. Toć to przecież komunikacja międzymiastowa. Tutaj dosyć dobrze spisują się tramwaje z dużą ilością miejsc siedzących - a zatem nie wiem czy taki układ nie był błędem :]

Natomiast jakość wykonania wnętrza - standard TŚ, nic nowego ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2730
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2016-11-27, 08:31

Wygląd wyglądem, najbardziej boli to, że stracił dwukierunkowość. Pierw TŚ płacze, że mało takich tramwajów i, że będą inwestować w takie uniwersalne wagony a teraz dość fajny tramwaj który dobrze się u nas spisuje zgwałcili czymś takim.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2016-11-27, 18:21

Rzeczywiście potwierdzam - miałem okazję je widzieć i nimi podróżować po śląskich i zagłębiowskich torowiskach. Są fantastyczne ... ale jako dwukierunki. To rzeczywiście boli, gdy TŚ podejmują taką decyzję. Śłyszałem już wcześniej, że TŚ chcą im wstawić człon niskopodłogowy, ale nie wiedziałem, że chcą im usunąć dwukierunkowość - a ta jest bardzo potrzeba i dosyć dobrze się sprawdza w tzw. "śląskich" warunkach . W modernizacji jest teraz kolejny wagon - #904, ciekawy jestem czy on też stanie się jednokierunkowy :]
Obrazek

ODPOWIEDZ