[Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2014-01-10, 16:50

www.wpk.katowice.pl pisze:Tramwaje Śląskie poinformowały dziś o postępach w realizacji projektu modernizacji infrastruktury oraz o planowanym uzupełnieniu projektu o dodatkowe zadania - wśród nich mają być remonty 14 km torowisk oraz zakup 12 nowych wagonów, dwukierunkowych i częściowo niskopodłogowych.

Ze względu na to, iż po rozstrzygnięciu większości przetargów na wykonanie zadań remontowych w ramach projektu pojawiły się oszczędności (oferowane ceny były niższe od przyjętych we wstępnym kosztorysie) Tramwaje Śląskie zdecydowały, że wystąpią z wnioskiem o możliwość realizacji projektu dodatkowego. Obecnie wniosek jest w fazie oceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ostateczna decyzja ma być znana w marcu.

W ramach projektu dodatkowego miałyby zostać zrealizowane inwestycje na kwotę 110 mln zł netto, z czego 64,9 mln pochodziłoby z dofinansowania unijnego. Przewidziano modernizację 14 km torowisk, a także zakup 12 nowych wagonów. Miałyby być to wagony z udziałem niskiej podłogi w granicach 20-30% - czyli z niskopodłogowym członem. Dotychczas w Polsce oferowano dwa takie wagony - Moderus Beta MF02AC produkcji Modertrans z Poznania oraz 205WrAs produkcji Protramu z Wrocławia. Ten drugi w 2009 roku był nawet testowany w GOP. Wg słów Prezesa Zarządu Tramwajów Śląskich Tadeusza Freislera, planuje się zakup wagonów dwukierunkowych.

W ramach modernizacji torowisk zaplanowano inwestycje na następujących odcinkach:
- Bytom: ul. Jagiellońska i Katowicka od pl. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki,
- Bytom: ul. Katowicka od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej,
- Chorzów: rejon Rynku i ul. Wolności (węzeł z pętlą),
- Katowice: skrzyżowanie z ul. Bracką,
- Świętochłowice: ul. Bytomska od skrzyżowania w Piaśnikach do Łagiewnik,
- Sosnowiec: ul. 3 Maja (rejon CWK),
- Sosnowiec: skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i 3 Maja,
- Sosnowiec: ul. Piłsudskiego i Sienkiewicza od skrzyżowania z ul. 3 Maja do Ronda Gierka,
- Sosnowiec: skrzyżowanie ul. 3 Maja i Małachowskiego,
- Sosnowiec: ul. 3 Maja (rejon dworca kolejowego),
- Katowice: ul. Obrońców Westerplatte i Wiosny Ludów od skrzyżowania z ul. Brynicy do ul. Ratuszowej,
- Zabrze: ul. Bytomska od ul. Chrobrego do Młyńskiej,
- Zabrze: ul. Lutra, Brysza i pl. Krakowski do skrzyżowania z ul. Wolności.

Oprócz tego przewidziano modernizację sieci trakcyjnej wzdłuż ul. Armii Krajowej w Chorzowie (od ul. Gałeczki do granicy ze Świętochłowicami), a także modernizację układu torowego Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie (przebudowa głowicy rozjazdowej).

W ramach infrastruktury towarzyszącej znalazło się zadanie pn. "myjnia tramwajowa", a także planuje się modernizację układów sterowania ruchem tramwajowym.

Obecnie realizowany projekt podstawowy jest mniej więcej w połowie zaawansowania. Wykonano remonty 27 km torowisk (56% całości), zmodernizowano 60 wagonów rodziny 105N (pozostało 15 wagonów modernizowanych przez ZUR) i dostarczono 1 nowy wagon Pesa Twist (pozostało 29). W podprojekcie tyskim dostarczono 100% nowego taboru (15 trolejbusów Solaris Trollino), dokonano przebudowy sieci trakcyjnej w 10% i trwa budowa dwóch parkingów Park&Ride przy stacjach kolejowych (Tychy Główne - gotowe w 9% i Tychy Lodowisko - gotowe w 6%).

¬ródło.
Sam jestem ciekawy na który wagon w TŚ zdecydują się ;)

Ps. Kolejne dwa Twisty mają przyjechać na zajezdnie pod koniec stycznia.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2829
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje Śląskie

Post autor: Marcin N » 2014-03-06, 23:16

Jak się nie mylę to zjeżdża na Zawodzie bo przejazd przez Rynek ZTCW jest.

MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: MrStronek » 2014-03-20, 22:42

Byłem pierwszy raz w życiu w Katowicach i przy samym spodku też :D. I to co zobaczyłem nasunęło mi się pytanie... co za idiota wymyślił żeby przesunąć torowisko? Komu przeszkadzało rondo zeby zrobić teraz taki wielki pusty bez zieleni plac ? Bo wg mnie projektant źle zaprojektować Rynek w Katowicach :confused:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: pmaster » 2014-03-20, 22:54

Ty nie odmieniasz czasowników, oni nie sadzą roślin i jest git

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-03-20, 23:17

Na razie trudno cokolwiek oceniać, bo katowicki rynek jest zdaje się od kilku lat w stałej przebudowie i chyba końca nadal nie widać. Swoją drogą przypadkowo zajrzałem na Google Maps i tam było stare zdjęcie katowickiego rynku. Tramwaje pomiędzy Rynkiem a ul. Dworcową zupełnie inaczej jeździły. Tzn. jednokierunkowo ulicą Pocztową (kierunek Brynów), a Świętego Jana jednokierunkowo w stronę Rynku. Na ul. Dworcowej był łącznik, tramwaje jadące na Brynów mogły zrobić pętle i wrócić na Rynek.

Teraz jak wiadomo tramwaje kursują dwukierunkowo Świętego Jana. Torowisko na ul. Korfantego zostało faktycznie przesunięte bliżej zabudowań (m.in. Teatru im. St. Wyspiańskiego). Jednocześnie zlikwidowano skręt tramwajowy z Korfantego na Warszawską. Zastanawiam się zresztą po co skasowano ten skręt :roll:

Generalnie mieszkańcy Katowic mają już po dziurki w nosie takich remontów, gdzie rozkopuje się jedno i nie kończy się roboty, a robotnicy już kopią w nowym miejscu ;)

Ja tam się zamierzam wybrać ponownie, a ponieważ w kwietniu szykuje mi się kilka dni wolnego toteż chyba skorzystam z okazji i nie czekając na PESY pojadę sobie by znów odkrywać infrastrukturę tramwajową. W Sosnowcu byłem, to teraz w drugą stronę Chorzów i coś jeszcze. A Stepowanie zostawię sobie na wrzesień ;)

Tigin

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Tigin » 2014-03-21, 00:55

MrStronek pisze:Bo wg mnie projektant źle zaprojektować Rynek w Katowicach
A kolega widzieć w ogóle projekt, że tak komentować? ;) To, że teraz tam jest wielki rozkopany plac, to nie znaczy że tak będzie zawsze (chociaż przez kilka najbliższych lat niestety tak)
J-31 pisze:Zastanawiam się zresztą po co skasowano ten skręt
Przeszkadzał dyrektorowi Teatru Śląskiego.

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Rumpel » 2014-03-21, 02:00

Ta, na zasadzie "skoro nasza KM już kona, to rozpier... ją do końca". I wywalili ten cholerny skręt.
A co do ronda, to włąśnie tu był pies pogrzebany, że to nie był rynek taki jak z Warszawy, czy Krakowa tylko jeden wielki kawał asfaltu. Stragan, kwiaciarnia, kioski, bajzel i burdel totalny, tylko za cholere nie dało się tego nazwać rynkiem. No i komuś wyżej się to nie spodobało, i tak zaczęło się rozpieprzanie centrum... Jeśli kogoś interesuje jak wygląda centrum Katowic, to pierwsza recz po dojściu do mojej szkoły (może ze 400m przez ścisłe centrum) to doczyszczenie butów z błota. A jeśli chodzi o remonty, to ja sie zastanawiam którego debila trzeba powiesić za jaja, za rozpieprzenie Korfantego. Była 3 pasmowa ulica, przyjemnie zadrzewiona. A teraz jednopasmowy plac budowy - i jak budowa się skończy, zostanie tylko jeden pas oczywiście. Ciekawi mnie tylko gdzie te wszystkie samochody się pomieszczą.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2829
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2014-03-21, 09:43

Jak to gdzie się pomieszczą, wszystko stanie w gigantycznym korku a po zielonym torowisku będą sunąć Twisty ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-03-21, 21:29

A tak a propo - jaki jest termin zakończenia remontu samego Rynku jako takiego ? ;)
Tigin pisze:
J-31 pisze:Zastanawiam się zresztą po co skasowano ten skręt
Przeszkadzał dyrektorowi Teatru Śląskiego.
Żartujesz ? A tramwaje na Warszawskiej mu nie przeszkadzają ? :o:

Tigin

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Tigin » 2014-03-22, 01:02

Może i przeszkadzają, ale usunięcie torów z Warszawskiej oznaczałoby rozcięcie sieci na dwie części na co nikt by się nie zgodził.
Oficjalną przyczyną likwidacji tego skrętu była rzekoma zbyt bliska odległość od wejścia do teatru i drgania wywoływane przez tramwaje jadące po nim. W zamian urzędnicy wspaniałomyślnie dali skręt Warszawska-Jana i (odłożony na wieczne nigdy) łącznik na Grundmanna. ;)

Znalazł też się jeden człowiek który chciałby obciąć linie tramwajowe do skrajów rynku, zmusić ludzi do przesiadek na rynku, tym samym zapewniając stały przepływ ludzi przezeń. (http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/ ... ,id,t.html) Same korzyści ;)
Rumpel pisze:i jak budowa się skończy, zostanie tylko jeden pas oczywiście
Dwa pasy

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Shadow238 » 2014-03-23, 15:30

J-31 pisze:A tak a propo - jaki jest termin zakończenia remontu samego Rynku jako takiego ? ;)
Mają zdążyć podobno do września br., czyli do czasu wyborów, które odbędą się 16 listopada.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-03-29, 18:10

Zbliża się kwiecień a ja powolutku odpalam silniki na Górny Śląsk i w związku z tym mam pytanie do śląskich kolegów - z jakimi utrudnieniami w infrastrukturze tramwajowej trzeba się liczyć. Wiem, że zawieszono 14-stkę i -15stkę (jest komunikacja zastępcza). Wiem, że linie 35 i 36 kończą na Zawodziu. Przy czym 35 kieruje się na pl. Wolności w Katowicach..

... ale mnie tym razem interesuje drugi kierunek. Czy w kwietniu mogą pojawić się jakieś utrudnienia w funkcjonowaniu tramwajów w rejonie Chorzowa, Bytomia i Zabrza ? ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Shadow238 » 2014-03-30, 00:25

J-31 pisze:Zbliża się kwiecień a ja powolutku odpalam silniki na Górny Śląsk i w związku z tym mam pytanie do śląskich kolegów - z jakimi utrudnieniami w infrastrukturze tramwajowej trzeba się liczyć. Wiem, że zawieszono 14-stkę i -15stkę (jest komunikacja zastępcza). Wiem, że linie 35 i 36 kończą na Zawodziu. Przy czym 35 kieruje się na pl. Wolności w Katowicach..

... ale mnie tym razem interesuje drugi kierunek. Czy w kwietniu mogą pojawić się jakieś utrudnienia w funkcjonowaniu tramwajów w rejonie Chorzowa, Bytomia i Zabrza ? ;)
Silesia Tram News pisze: Bytom:
• Na odcinku od skrzyżowania z ul. Zabrzańską
rozpoczęto podbijanie torów, trwa wykonywanie
przejścia dla pieszych w okolicach
przedszkola oraz montaż słupów trakcyjnych.
Planowane zakończenie robót to przełom
kwietnia i maja br.

Chorzów:
• Na odcinku od przystanku Chorzów AKS do
Chorzów Chopina zamontowane zostały wiaty
przystankowe.
• Na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej z ul. Inwalidzką
uruchomiono dla ruchu tramwajowego
tory we wszystkich kierunkach. Trwają prace
związane z wykonaniem podbudowy asfaltowej
pod nową nawierzchnię.
• Na ul. Armii Krajowej rozpoczęto przebudowę
toru północnego (kierunek Świętochłowice)
od skrzyżowania z ul. Waryńskiego do
ul. Jasińskiego; wykonano podbudowę od
skrzyżowania z ul. Waryńskiego do ul. Chodkiewicza.
Trwa układanie płyt torowych. Planowany
termin zakończenia toru północnego
to koniec czerwca br.

Katowice:
• Na przystanku WPKiW Wejście Główne postawione
zostały wiaty przystankowe, do
końca marca zamontowane zostaną osłony
przeciwbryzgowe.
• Zakończono roboty ziemne na odcinku od
ZOO do przystanku Wesołe Miasteczko, trwa
wykonywanie podbudowy.
• Na ul. Obrońców Westerplatte w kierunku
Katowic rozpoczęto demontaż torów i roboty
ziemne, planowane zakończenie robót
torowych i dopuszczenie do ruchu to koniec
maja br.
• Na ul. Kościuszki w rejonie ul. Szeligiewicza
oraz przy autostradzie A4, po nowo wybudowanym
torowisku został uruchomiony
ruch tramwajowy. Przystąpiliśmy do przebudowy
toru równoległego. Na odcinku od
Kinoteatru Rialto do pl. Miarki od 24 marca
br. rozpoczęliśmy kolejny etap przebudowy
ul. Kościuszki. Ruch tramwajowy odbywa się
po jednym torze ul. Kochanowskiego.
• Przywrócono ruch tramwajowy przy pl. Wolności
i ul. 3 Maja na całym zakresie.
• W ul. Sosnowieckiej na odcinku od Morawy
do granicy z Sosnowcem wykonano kanalizację
deszczową oraz rozebrano kostkę granitową;
trwa demontaż 4 obiektów mostowych
nad rzeką Brynicą. Od rzeki Rawy do ul. Morawy
prowadzone są prace przy budowie kanalizacji
deszczowej.

Ruda Śląska:
• Dopuszczono do ruchu torowisko przy ul. Dworcowej
od Chebzia do ul. Asfaltowej.
• Rozpoczęto montaż torowiska przy skrzyżowaniu
ul. Zabrzańskiej z ul. 1 Maja.
Sosnowiec:
• Zakończono montaż torowiska w stronę Zagórza
na odcinku od ul. Parkowej do ul. Żeromskiego.
• Trwa budowa torowiska w stronę Zagórza
przy ul. Żeromskiego.
• Na ul. Sobieskiego trwa wykonywanie kanalizacji.

Zabrze:
• Na ul. Wolności trwa budowa chodników
i wjazdów do posesji. Na przełomie marca
i kwietnia planowane jest rozpoczęcie prac
na skrzyżowaniu ul. Wolności z ul. Myśliwską.

źródło
ppln pisze:A co z Twistami? Miały ruszyć w kwietniu razem z nowym systemem biletowym, ale ten nie wystartuje przez jakieś najbliższe pół roku (może uda wam się wywalczyć sensowniejsze taryfy...). To co, założą normalne kasowniki, zrobią darmowy przejazd czy trzeba będzie jeszcze (minimum) pół roku czekać na Twisty?
Pewnie założą jakieś tymczasowe kasowniki do czasu wdrożenia ŚKUP, ponieważ byłoby to przecież absurdalne, gdyby nowe tramwaje czekały na wyjazd jeszcze pół roku nie mając dzisiaj 100% pewności, czy system ten w ogóle zostanie uruchomiony.
Najprawdopodobniej na trasy Twisty mają wyjechać na początku maja, a w sumie do końca marca na zajezdni będzie już dostarczonych 6 z 30 szt.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-04-16, 13:42

I kolejne pytanie do kolegów z Górnego Śląska - czy ja dobrze rozumuję ?

Zgodnie z tym co jest napisane na stronie KZK GOP, linie 7 i 11 normalnie kursują na odcinku - Katowice pl. Wolności - Katowice Rynek przez ul. 3 maja

Bo z tego co widzę na stronie KZK GOP, 7-mka normalnie kursuje na odcinku Katowice Zawodzie Pętla - Łagiewniki Targowisko.

Aczkolwiek na Gliwickiej był remont torowiska i były utrudnienia w ruchu tramwajów. I pamiętam, że w Chorzowie-Batory na ul. Armii Krajowej mają być również utrudnienia. W lutym kursowały tam autobusy linii zastępczej T7, ale rozumiem, że pomimo dalej prowadzonych prac torowych - 7-ka normalnie przejeżdża wahadłowo po jednym torze (drugi w remoncie) do Łagiewnik ?

Natomiast 11-ska trochę kluczy tj. jedzie z pl. Wolności w Katowicach, przez Rynek, do Spodka skręt w lewo w stronę CH Silesia i kieruje się do Hebzia na Pętlę - czy to się zgadza ? ;)

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Rumpel » 2014-04-24, 16:59

11 jadąc z pl. Wolności na Chebzie prez Rondo jedzie dokładnie tak jak przed remontem. Tj, przed rozgrzebaniem połowy miasta.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-04-24, 17:34

Dzięki, mniej więcej już wiem co jest grane w rejonie Rynku. Natomiast warto odnotować inną ciekawą zmianę - spowodowaną wyburzaniem wiaduktu. 9-tka została podzielona i skrócona do Szombierek (9a) ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2829
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2014-04-24, 19:11

Takich podziałów było ostatnio kilka, 26 też tak podzielili swego czasu na 26a i 26b ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-04-24, 21:43

Swoją drogą to KZK GOP powoduje, że człowiek nie tylko się nie nudzi, ale wręcz zmusza jeszcze do myślenia. Miałem po cichu nadzieję, że skoro powstają dwie linie zamiast jednej (9a i 9b), to na tablicach tramwajów pojawią się stosowne tabliczki tj. "9a" i "9b". I trochę się zdziwiłem gdy na najnowszych fotkach - u nas w galerii - zobaczyłem, że zarówno na Helmutach jak i na składzie 111N - jest "9". Wszędzie w kraju byłyby jakieś informacje, żółte tablice etc... a tutaj "dziewiątka" normalnie jeździ... tyle, że wtajemniczeni wiedzą (w tym i ja, chociaż jestem obcy), że 9a i 9b mówią sobie "dziń-dybry" w Bykowinie na ul. Katowickiej po obu stronach burzonego wiaduktu. Ten kto tego nie wie - mocno się zdziwi wsiadając do obecnej "9-tki" gdzieś np. Świętochłowicach na ul. Katowickiej ;)

Zresztą sam zamierzam osobiście sprawdzić poziom informacji na przystankach tej linii ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2014-04-29, 17:56

Parę słów na temat Tramwajów Śląskich - tabor, infrastruktura.

Jako, że byłem wczoraj i sporo sobie pooglądałem. Jestem pod ogromnym wrażeniem sieci górnośląskiej. Co chwila człowiek się natyka na miejsca wyjątkowe.

Jednym z takich miejsc z pewnością jest pętla Łagiewniki Targowisko... trudno to nazwać pętlą. Tramwaje linii 7 trójkątują by zatrzymać się wprost na torowisku wzdłuż ul. Świętochłowickiej.

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... ode=search

Koledzy ze Śląska coś mało ostatnio piszą na forum to ja ich uzupełnię... ten stan się zmieni. Wzdłuż ul. Świętochłowickiej jest budowany tor, dzięki któremu możliwe będzie przedłużenie linii 7 do pl. Sikorskiego w Bytomiu.

Tak to wygląda od strony Łagiewnik, prace są zaawansowane

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... ode=search

Robotników pracujących przy tym torze widziałem z tramwaju linii 5 u zbiegu ul. Zabrzańskiej i Łagiewnickiej w Bytomiu. Prace mają się zakończyć koło sierpnia - taką informację otrzymałem od Pana motorniczego linii 38 (serdecznie pozdrawiam).

Mocno zmieni się również pętla Chorzów Ratusz - nie znam planów, ale wg. Motorniczego zatwierdzono już projekt i podobnież za rok lub za 2 lata zmieni się plac przy Chorzowskim Ratuszu. ;)

Tak po za tym remonty, remonty, remonty, ale mimo wszystko dzięki tramwajom bardzo szybko można przedostać się z jednej części górnośląskiej sieci do innej. ;)

Linia 9 - jak już doskonale wiadomo, podzielona dwie części 9a i 9b - trzeba przyznać, że dosyć oznakowano przystanki, a jednocześnie mieszkańcy są świetnie zorganizowani i zaznajomieni z utrudnieniami. Najciekawszym odcinkiem, który koniecznie chciałem zobaczyć z "dziewiątki" to był Nowy Bytom. Miejsce wyjątkowe. Motorniczy muszą bardzo uważać, poruszając się skrajem wąskiej jezdni, pełnej samochodów.

A tory widoczne na tym zdjęciu ...

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... ode=search

... bynajmniej nie są tu dla ozdoby. Tutaj normalnie jeździ tramwaj, co 20 minut w obie strony ;)

Wykorzystanie na te dwie linie Helmutów było strzałem w 10-tkę.

Z ciekawości przyjrzałem się jeszcze jednej rzeczy. Będąc w zeszłym roku zupełnie przypadkowo w Chorzowie na ul. Gliwickiej, natknąłem się na remont torowiska i ruch wahadłowy. Zauważyłem wtedy, że odcinek jednotorowy nie jest zabezpieczony sygnalizacją, a motorniczy witają się z białą skrzynką. Pytałem wtedy w galerii - jak to działa. Nie dostałem odpowiedzi, więc sam zbadałem temat ;)

Otóż działa to w bardzo prosty sposób. Wszystkie tymczasowe odcinki jednotorowe są wyposażane w wyjątkową sygnalizację. Białą skrzynkę, w której znajduje się żarówka:

- motorniczy, który zajmuje odcinek, zatrzymuje wagon przy skrzynce i specjalnym kluczem - gasi żarówkę
- po opuszczeniu jednotoru, znów zatrzymuje się przy kolejnej skrzynce i tym samym kluczem zapala żarówkę

Schemat jest śmiesznie prosty. Żarówka się pali - droga wolna. Żarówka zgaszona - droga zajęta ;)

Aczkolwiek jadąc wczoraj opóźnionym Helmutem spotkałem się jeszcze z innym sposobem. Motorniczy zajął tor... "na radio". Zanim wjechał na odcinek jednotorowy, przekazał poprzez radio komunikat, że zajmuje tor.

Drugi Helmut (#901) rzeczywiście czekał na mijance. ;)

No i na koniec linia 38. To jest coś niezwykłego. Miałem wrażenie, że wszyscy dbają o tramwaj. W wagonie jest czysto, a pasażerowie sami zamykają drzwi. Motorniczy nic nie mówi, tylko czeka. Problemem są tylko wysokie stopnie, osoby starsze mają poważne problemy by wejść i wyjść z wagonu ;)

Motorniczy zapraszał mnie na święta. Wagon jest wtedy ustrojony i rodzinny. Tak jak święta są rodzinne ;)

Jednakże zastanawia mnie czemu TŚ w czasie przebudowy ul. Piekarskiej i nie wybudowały dodatkowej zwrotnicy by umożliwić swobodny skręt w ul. Sądową.

Problemu nie ma gdy tramwaj z zajezdni wyjeżdża na linię, tj. wjeżdża z Katowickiej w Piekarską. Problem pojawia się, gdy wagon musi wrócić do zajezdni. Aby to zrobić musi wjechać pod prąd w ul. Katowicką... a to jest bardzo niebezpieczny manewr, ze względu na ograniczoną widoczność. Na ul. Katowickiej motorniczy musi szybko zmienić kierunek, by pojechać dalej ul. Sądową do zajezdni na "Stroszku".

Być może się mylę, ale myślę, że w przyszłości TŚ będą miały nielichy problem z wymianą taboru na linię 38. Jak rozmawiałem z motorniczym to okazuje się, że zarówno Helmut jak i Konstal 111N są za szerokie ze względu na ciasnotę ulicy i parkujące samochody ciężarowe czy dostawcze. N-ka sprawdza się w tych warunkach niezawodnie. Jest wąska, a na dodatek potoki pasażerskie są na tyle małe, że spokojnie wystarcza ;)

Mam wrażenie, że nikt w KZK czy TŚ nie zastanawia się za bardzo co z tą linią zrobić w przyszłości, ale aż się prosi by ją utrzymać, a najlepiej przedłużyć do pl. Sikorskiego - ale na to potrzebne byłyby inwestycje, tj. kilka zwrotnic i trochę toru - tak aby ten tramwaj mógł okrążyć kwartał ulic i dotrzeć do wspomnianego placu ;)

Oby nikomu w przyszłości nie wpadło do głowy likwidacja tej linii, bo to byłaby kompletna głupota ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Shadow238 » 2014-04-30, 01:17

J-31 pisze:Mocno zmieni się również pętla Chorzów Ratusz - nie znam planów, ale wg. Motorniczego zatwierdzono już projekt i podobnież za rok lub za 2 lata zmieni się plac przy Chorzowskim Ratuszu. ;)
Podobno tak ma to wyglądać: http://chorzow.naszemiasto.pl/artykul/g ... ,t,id.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”