Tramwaje w Bydgoszczy - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
ppln

Post autor: ppln »

Jeden drobiazg - ekrany LCD na przystankach na zewnątrz to raczej kiepski pomysł. Jak dobra by nie była powłoka antyrefleksyjna i tak w słoneczne dni nic nie będzie widać (Gdańsk przerabia to u siebie).
Za to 10 wierszy na tablicy LED-owej to bardzo słuszna liczba, nasze 6 to za mało, w Warszawie jest koło 10 i jest naprawdę nieźle.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:(Gdańsk przerabia to u siebie)
Poznań też, ledwo cokolwiek widziałem na wyświetlaczu biletomatu. Choć i tak okazało się, że kupiłem niewłaściwy bilet.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Jeszcze do tego dojdą bilety elektroniczne. Także ostre zmiany w całej komunikacji wraz z tramwajami.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

E, bez przesady, ja nigdy w Poznaniu problemu z wyświetlaczem biletomatu nie miałem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Marcin_558 pisze:Jeszcze do tego dojdą bilety elektroniczne. Także ostre zmiany w całej komunikacji wraz z tramwajami.
Lepiej później niż wcale. Dobrze, że idą zmiany. A jakie zmiany czekają Bydgoszczan w przypadku komunikacji tramwajowej ? ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

J-31 pisze:komunikacji tramwajowej ?
Zakup tramwajów, modyfikacja tras wraz z otwarciem trasy do Dworca PKP za 2 lata.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Marcin_558 pisze:Zakup tramwajów, modyfikacja tras wraz z otwarciem trasy do Dworca PKP za 2 lata.
No faktycznie, ale na te zmiany trzeba będzie jeszcze długo poczekać ;)

spooney

Post autor: spooney »

J-31 pisze:A jakie zmiany czekają Bydgoszczan w przypadku komunikacji tramwajowej ?
Jak na razie to same objazdy i zmiany tras :)
Niebawem zacznie się budowa linii tramwajowej do dworca PKP :)
I kiedyś tam do Fordonu...

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Z kolei zastępca prezydenta Bydgoszczy Maciej Grześkowiak potwierdził, że na przełomie lata i jesieni miasto ogłosi przetarg na dostawę 15 tramwajów. Prezes Zaboklicki już zapowiedział, że jeżeli Pesa go wygra, pierwszy z nich będzie mógł wyjechać z hali produkcyjnej jeszcze w tym roku.

Gazeta Wyborcza Bydgoszcz
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... e_dla.html
No to czekamy :)

Bydgoszcz. Rusza tramwaj do dworca PKP


Jeszcze na przełomie sierpnia i września zostanie wbita pierwsza łopata na trasie nowej linii tramwajowej do dworca PKP. Na dobre prace ruszą jednak dopiero kilka tygodni później. Wtedy też możemy spodziewać się początku utrudnień, które potrwają do listopada 2012 roku.

Długo zapowiadana inwestycja - budowa 1760 metrów nowego torowiska od Focha, przez: Naruszewicza, Dworcową i Zygmunta Augusta - w końcu wchodzi w etap realizacji. Roboty najprawdopodobniej ruszą na początku września i potrwają do listopada 2012 roku. Niestety, w tym czasie mocno dadzą się we znaki zarówno mieszkańcom, jak i kierowcom.


* 100 mln złotych pochłonie cała inwestycja

* 42,5 mln dołoży do niej UE

* 20 lat minęło w styczniu 2010 roku od zamknięcia linii tramwajowej z centrum miasta do dworca PKP


Bez utrudnień się nie da

- Niestety, nie da się uniknąć kłopotów, bo będziemy przecież pracować w samym centrum miasta. Zrobimy jednak wszystko, aby uciążliwości były jak najmniejsze - zapewnia Wiesław Nowak z krakowskiej firmy ZUE, lidera konsorcjum wybranego do realizacji inwestycji.

Dokładnego harmonogramu prac jeszcze jednak nie ma. Na razie Jan Siuda, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podpisał wczoraj umowę z wykonawcą, a na 30 sierpnia zaplanowano przekazanie placu budowy. - Wcześniej dokładnie określiliśmy nasze oczekiwania związane z komunikacją miejską i organizacją ruchu. Myślę, że szczegółowy harmonogram powinniśmy mieć za dwa tygodnie - mówi szef bydgoskich drogowców.
Oprócz daty przekazania placu budowy wiadomo też, że prace ruszą z dwóch stron równocześnie - w rejonie zakładów Jutrzenki przy Focha oraz w miejscu przyszłej pętli autobusowo-tramwajowej, przy skrzyżowaniu Zygmunta Augusta z Rycerską.

- Na pewno zaczniemy od niezbędnych wyburzeń i usuwania ewentualnych kolizji budowanych przez nas instalacji ze wszystkim tym, co znajduje się pod ziemią. Równocześnie planujemy jeszcze rozpoczęcie montażu elementów mostu tramwajowego - tłumaczy Nowak. Dodaje też, że liczy się z następstwami ewentualnej srogiej zimy, a co za tym idzie nawet ze wstrzymaniem prac do wiosny. Większych utrudnień komunikacyjnych w tym roku nie ma się więc co spodziewać.

Kolejną niewiadomą jest również dokładny kształt komunikacji miejskiej już po zakończeniu budowy. Przypomnijmy, że jej główne założenie to ograniczenie ruchu samochodowego w rejonie centrum, również autobusowego. Drogowcy sami przyznają, że obecnie mają tylko wstępną koncepcją, a szczegółami zajmą się pod koniec budowy.

Drogowcy mają już plan

Wynika z niej jednak, że linie 54 z Piasków, 61 ze Wzgórza Wolności, 62 z Błonia oraz 71 i 77 z Osowej Góry zostaną skrócone do pętli, która powstanie na wysokości Multikina. Ich pasażerowie mają dalej dojeżdżać już tramwajem, a -jak zapewnia prezydent Konstanty Dombrowicz - przesiadka nie będzie wymagać kasowania kolejnego biletu. Podróż będzie się więc odbywać w ramach rozszerzonego systemu "A+T”. Bez zmian pozostaną za to linie nr: 67, 79, 93 i 94, choć w ich przypadku pasażerowie powinni liczyć się z ograniczeniem częstotliwości kursów.

W planach drogowców jest jeszcze specjalna linia tramwajowa, która bezpośrednio połączy dworzec z Fordonem. W tym jednak przypadku trzeba będzie poczekać do przełomu 2103 i 2014 roku. Na wtedy bowiem zaplanowano koniec budowy kolejnego, tym razem 10-kilometrowego torowiska od pętli przy ulicy Wyścigowej do osiedla Mariampol w Fordonie. - Oczywiście to są dopiero założenia, które w trakcie dwuletniej budowy mogą ulec zmianie. Wpływ na to mogą też mieć uwagi pasażerów i mieszkańców miasta - zastrzega dyrektor Siuda.

Co ciekawe jeszcze przed ukończeniem budowy torów do dworca, zakończy się remont ulicy Dworcowej na odcinku od Matejki do Gdańskiej. ZDMiKP przygotowuje właśnie niezbędne dokumentacje przetargowe i powoli szykuje się do inwestycji. Jej realizacja, m.in. budowa wygodnego deptaka z trasą rowerową i możliwością ograniczonego ruchu samochodowego, planowana jest na przełom 2011 i 2012 roku.

źródło: Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /942733596

-------------------------------------------------------------------------
Będą przesiadki - tramwaje zastąpią autobusy

Wczoraj podpisano umowę na budowę linii tramwajowej do dworca. Harmonogramu prac jeszcze nie ma. Jednak najprawdopodobniej na pierwszy ogień pójdą oba końce trasy łączącej ulicę Focha z pętlą na Zygmunta Augusta.

- Zaczniemy od wyburzeń, ale jest ich niewiele - mówi Wiesław Nowak, prezes firmy ZUE Kraków, która wygrała przetarg. - Możemy też przygotowywać w montowni elementy konstrukcyjne mostu nad Brdą.

Wszystkie prace zostały wstępnie podzielane na 14 etapów. Pasażerowie komunikacji miejskiej po zakończeniu prac na koniec 2012 roku powinni spodziewać się dużych zmian. - Przez dwa lata może jeszcze sporo się zmienić - mówi dyrektor ZDMiKP, Jan Siuda. - Jednak zakładamy, że linie 54, 61 i 62 będzie można skrócić do nowej pętli przy Multikinie. W tym samym miejscu kończyć będą się trasy linii 71 i 77 jadących na Osową Górę. Myślimy też o ograniczeniu częstotliwości kursowania linii 67, 79, 93 i 94. Będziemy jednak uważnie obserwować zachowania pasażerów.

źródło: Express Bydgoski
http://www.express.bydgoski.pl/look/art ... 6&IdTag=18

spooney

Post autor: spooney »

Mimo tak niesprzyjającej pogody prace nad nowym torowiskiem do dworca PKP idą cały czas do przodu.
Widać już pierwsze efekty :)

:strzałka: Plac budowy - ul. Kr. Jadwigi

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

lukmek

Post autor: lukmek »

Miasto rezygnuje z kupna nowych tramwajów w tym roku. - Obecnie nie są potrzebne - przekonuje zastępca prezydenta Stefan Markowski. Pierwsze nowoczesne swingi pojawią się u nas nie wcześniej jak za dwa lata, a 30-letnie zabytki na szynach jeszcze długo będą stanowiły podstawę taboru MZK

Pierwszymi dwoma wyprodukowanymi w Pesie tramwajami typu swing bydgoszczanie mieli jeździć już w tym roku. Tak przynajmniej zakładały warunki przetargu ogłoszonego przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Już ponad miesiąc temu drogowcy otworzyli jedyną ofertę, którą złożyła właśnie bydgoska firma. Ale przetargu wciąż nie rozstrzygnięto. W międzyczasie w ratuszu zmieniły się władze i mają one już inną wizję dostarczenia taboru.

- Formuła przetargu nie zobowiązuje nas do zakupu - informuje Stefan Markowski, zastępca prezydenta. - Tramwaje kupimy, jak będą potrzebne. A będą potrzebne, jak powstanie linia tramwajowa do dworca PKP. Wtedy możemy zamówić dwa pierwsze pojazdy.

- A kolejnych 13? - dopytujemy.

- Nawet jak podpiszemy umowę, to nie będziemy musieli zamówić wszystkich 15 sztuk, bo był to przetarg w oparciu o ramową umowę. Ona nas do niczego nie zobowiązuje. Tych 13 tramwajów jest częścią projektu budowy linii do Fordonu. Ale czy na pewno tyle kupimy? Trudno powiedzieć. Zależy to od kilku czynników, głównie od pieniędzy.

Jak informuje Markowski, przetarg jest ciągle nierozstrzygnięty, bo trwają negocjacje z Pesą. Miasto chce, aby firma zaczęła dostarczać nowe tramwaje w kolejnych latach, a nie w tym roku jak oczekiwały poprzednie władze. Czas na osiągnięcie porozumienia kończy się 6 marca, bo do tego dnia oferta producenta złożona w przetargu jest wiążąca.

- Zgodzimy się na takie warunki - odpowiada Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. - Szkoda jednak bydgoszczan, którzy mogliby zacząć podróżować w nowoczesnych warunkach. Gdyby przetarg rozstrzygnięto w grudniu, to pierwszy tramwaj już by jeździł po Bydgoszczy.

Zaboklicki zapewnia jednocześnie, że opóźnienie zamówienia nie powinno wpłynąć na cenę nowych tramwajów, bo proponowana w przetargu wartość kontraktu wynosząca niemal 140 mln zł uwzględnia prognozowaną inflację i ewentualny wzrost cen podzespołów.

Miasto zamawia nowe tramwaje w ramach dwóch inwestycji - budowanej już linii tramwajowej do dworca PKP oraz projektowanego właśnie połączenia z Fordonem. Obie powstają za unijne pieniądze. Pierwsza z nich ma zostać oddana do użytku w 2013 roku, więc ze stanowiska Markowskiego wynika, że dwa nowe pojazdy pojawią się na bydgoskich torach dopiero za dwa lata. Tramwajem do największej bydgoskiej dzielnicy nie dojedziemy natomiast wcześniej niż na przełomie roku 2014 i 15.

Nikt w ratuszu nie potrafili odpowiedzieć, na co w tym roku wydane zostaną pieniądze, które pierwotnie planowano przeznaczyć na tramwaje. W projekcie budżetu miasta na 2011 rok przygotowanym jeszcze przez poprzednią ekipę, nie było punktu dotyczącego tego konkretnego wydatku. Zapisano jednak prawie 52 mln zł na budowę linii do dworca, a właśnie w ramach tej inwestycji miasto miało zakupić dwa pierwsze pojazdy. Prezydent Rafał Bruski już zapowiedział duże zmiany w tegorocznym planie finansowym miasta, ale na razie nie ujawnia szczegółów.

Najstarszy jeżdżący po Bydgoszczy tramwaj ma 34 lata, a ich średni wiek wynosi 28 lat. ¯eby MZK miało czym wozić mieszkańców, rocznie we własnym zakresie modernizuje od podstaw kilka wagonów. Gruntowny remont jednego kosztuje 320 tys. zł. Obecnie po mieście kursują tylko dwa tramwaje Pesy kupione w 2008. Nowe swingi miały zapewnić jeszcze wyższy komfort jazdy. ZDMiKP określił bowiem w specyfikacji przetargowej, że mają być niskopodłogowe i klimatyzowane.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz

Awatar użytkownika
arturd
Posty: 43
Rejestracja: 2009-02-16, 18:15
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Post autor: arturd »

Miasto rezygnuje z kupna nowych tramwajów w tym roku. - Obecnie nie są potrzebne
Lubię takie łopatologiczne rozumowanie- średni wiek taboru to 28 lat ale nowe nie są potrzebne.:diabeł:
Idąc tym tropem można daleko nie zajść.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

arturd pisze:Lubię takie łopatologiczne rozumowanie- średni wiek taboru to 28 lat ale nowe nie są potrzebne.
Idąc tym tropem można daleko nie zajść.
28 lat to nie jest aż tak dużo dla tramwaju.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie chę się tu silić na jakiegoś super speca od przetargów, ale prawdę powiedziawszy od samego początku kwestia zakupu nowych niskopodłogowych wagonów tramwajowych była dosyć dziwna.

Tzn. z tego co pamiętam, zarząd MZK nic o tym nie wiedziało - a jednocześnie Prezydent miasta obiecywał nowe tramwaje. :roll:

spooney

Post autor: spooney »

Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty zamieszczona na stronie internetowej w dniu 25.01.2011 r.
dotycząca postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego w celu zawarcia umowy ramowej pn.:

„Dostawa 15 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych tramwajów niskopodłogowych, przystosowanych do eksploatacji po torach 1000 mm na terenie Miasta Bydgoszczy” - Nr sprawy 066

Zgodnie art . 92 ust . 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r . Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm. ) , Zamawiający: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacj i Publ icznej , zamieszcza informacje o wyborze najkorzystniejszej oferty.

W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wybrano najkorzystniejszą ofertę Nr 01 złożoną przez:

Wykonawcę:
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding
ul. Zygmunta Augusta 11, 85-082 Bydgoszcz

Uzasadnienie wyboru: Jedyna, nie podlegająca odrzuceniu oferta złożona w postępowaniu, z najniższą ceną dostawy i najkrótszym terminem dostawy, która uzyskała maksymalną liczbę 100 pkt. zgodnie z kryteriami oceny ofert: 1. cena dostawy: znaczenie - 80% i 2. termin dostawy: znaczenie - 20%. (...)

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/ufiles/0 ... oferty.pdf

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Swingi będą jeździć po Bydgoszczy

22 marca w bydgoskim ratuszu, prezydent Rafał Bruski i jego zastępca Stefan Markowski podpisali z prezesem PESA Bydgoszcz S.A. Tomaszem Zaboklickim i członkiem zarządu, dyrektorem finansowym Robertem Świechowiczem umowę ramową dotycząca dostarczenia od 2 do 15 sztuk pięcioczłonowych niskopodłogowych tramwajów Swing.

Przypomnijmy: tramwaje dla Bydgoszczy będą w 100% niskopodłogowe, klimatyzowane, o długości 30 metrów, wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Możliwości przewozowe tramwaju, to 201 osób w tym 40 na miejscach siedzących. Pojazd jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jego maksymalna prędkość eksploatacyjna będzie wynosić 70 km/h.
Kontrakt opiewający na kwotę 149 mln 370 tys. złotych brutto (cena obejmuje również pakiet serwisowy; m.in. dźwig do wkolejania tramwaju) przewiduje realizację dostaw – w transzach, w myśl osobnych umów - do 2014 roku. PESA jest jednak gotowa przekazać Bydgoszczy pierwszy pojazd już pod koniec bieżącego roku.

http://www.rynek-kolejowy.pl/22761/Swin ... oszczy.htm

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Właśnie czytałem ten artykuł rano i się zastanawiam - to tak można bez przetargu i na dodatek z taką rozbieżnością (mam na myśli że mogą być w sumie dwa pojazdy, ale można też opcyjnie 15.)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

2 tramwaje są wpisane pod inwestycje Tramwaj do Dworca PKP a 13 sztuk pod Tramwaj do Fordonu.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

W sumie, to jest fajna informacja. Ciekawy jestem jakie oznaczenie typu będzie miał Swing dla Bydgoszczy, czyżby "122Na" ? ;)

ppln

Post autor: ppln »

Konwencja by mówiła, że 122NaB

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”