Tramwaje w Bydgoszczy - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
spooney

Post autor: spooney » 2011-08-10, 11:42

Wcześniej już poznaliśmy nowe wytrasowanie linii tramwajowych ale teraz ZDMiKP przygotował schemat. Jedyna zmiana od tamtego czasu to likwidacja linii tramwajowej T9 :)

Obrazek
Zmiany komunikacyjne w Bydgoszczy. Tramwaj numer 5 wraca!

Od 2013 roku do dworca PKP w Bydgoszczy dojeżdżać będą dwie linie tramwajowe - "trójka” z Wyścigowej i "piątka” z Glinek. Budowa torów łączących dworzec PKP z istniejącą siecią powoli zbliża się do półmetka. Z tej okazji zapytaliśmy drogowców o ich plany związane z komunikacją tramwajową po zakończeniu tej inwestycji.

Do dworca tramwajową "trójką” i piątką”
- Będą niespodzianki - zapowiada Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - Wszystkie z jednej strony są efektem rozmów z mieszkańcami, a z drugiej mają ich zachęcić do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej - dodaje.

Jak udało nam się ustalić planowane korekty wejdą w życie od początku 2013 roku.
Z propozycji drogowców wynika, że z mapy miasta zniknie tramwajowa linia nr 9.

Powróci za to zawieszona w 1991 roku "piątka”, która będzie jednak jeździć po zmienionej trasie - od Glinek do budowanej pętli przy ulicy Rycerskiej.

Do dworca PKP - z pętli przy Wyścigowej - dojeżdżać ma jeszcze "trójka”, która będzie pełnić specjalną funkcję i z założenia jej kursy będą dużo częstsze niż innych tramwajów.

Na Wilczak natomiast - z Myślęcinka - zostanie skierowana linia nr 1.

Tramwaje po 2013 roku:
- linia nr 1 - Las Gdański - Wilczak;
- linia nr 3 - Wyścigowa - Rycerska;
- linia nr 5 - Glinki - Rycerska;
- linia nr 9 - likwidacja;
- linia nr 2, 4, 6, 7, 8 - bez zmian.

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... F161619333

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4012
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-08-10, 13:00

Obrazek

Z Fordonu pojedziemy do dworca i na Kapuściska

To jednak nie koniec, bo w 2015 roku zarząd dróg planuje zakończyć kolejną ważną dla komunikacji miejskiej inwestycję - budowę prawie 10-kilometrowego torowiska do osiedla Mariampol w Fordonie.

I tu, jak się się okazuje, czekają nas spore niespodzianki. Według aktualnych zamierzeń ZDMiKP trasę będą bowiem obsługiwać dwie, a nie jak zapowiadano wcześniej trzy linie.

Przeczytaj: Witold Antosik dyrektorem ZDMiKP. Jakie zmiany planuje?

Pierwsza z nich to "trójka”, która wciąż ma dojeżdżać do dworca PKP, a druga - kursująca na Kapuściska "siódemka”. W obu przypadkach, w porównaniu z 2013 rokiem, trasy tych linii zostaną tylko wydłużone z pętli przy Wyścigowej.

Drogowcy zastrzegają, że udostępnione nam informacje są ich aktualnymi planami, które mogą jeszcze ulec zmianom.

Tramwaje po 2015 roku:
- linia nr 1 - Las Gdański - Wilczak;
- linia nr 3 - Mariampol - Rycerska;
- linia nr 5 - Glinki - Rycerska;
- linia nr 7 - Mariampol - Kapuściska;
- linia nr 9 - likwidacja;
- linia nr 2, 4, 6, 8 - bez zmian.

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /161619333
Ostatnio zmieniony 2011-08-10, 21:07 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-08-10, 15:34

Powróci za to zawieszona w 1991 roku "piątka”
Można widzieć, jak kursowała ona do 1991 roku? :)
linia nr 2 - bez zmian
Chyba im się coś pomieszało. :P


BTW Fajnie, że budują się nowe odcinki, ale dziwi mnie jedna rzecz - normalne by było, żeby liczbę linii zwiększyć, a nie pozostawić na tym samym poziomie.

spooney

Post autor: spooney » 2011-08-10, 17:56

OPi pisze:Można widzieć, jak kursowała ona do 1991 roku?
Proszę bardzo :)

[21.7.1953]
5. Dworzec PKP- Dworcowa- Jagiellońska- Bernardyńska- Toruńska- Babia Wieś- Toruńska- Długa- Poznańska- Świętej Trójcy- Grunwaldzka- Okole

[1954]
5. Babia Wieś- Toruńska- Bernardyńska- Jagiellońska- Gdańska- Dworcowa- Dworzec PKP

[22.7.1962]
5. Babia Wieś- Toruńska- Stomil

[15.5.1966] (Przedłużenie z Babiej Wsi na Okole)
5. Stomil- Toruńska- Bernardyńska- Jagiellońska- Focha- Kordeckiego- Świętej Trójcy- Grunwaldzka- Okole

[1.6.1973] (Otwarcie nowej ulicy Focha z r. Grunwaldzkim zamiast torowiska Kordeckiego- Św. Trójcy)
5. Okole- Grunwaldzka- Focha- Jagiellońska- Toruńska- Stomil

[26.6.1984] (Zamknięcie torów na Okolu)
5. Stomil- Toruńska- Bernardyńska- Focha- Nakielska- Wilczak (szczytowa)

[3.9.1990]
5. Stomil- Toruńska- Bernardyńska- Jagiellońska- Wyszyńskiego- Toruńska- Stomil (szczytowa)

[1991]
5. likwidacja

OPi pisze:Chyba im się coś pomieszało.
No dokładnie, bo T2 pojedzie przez D.A. a nie przez Babią Wieś :)

OPi pisze:ale dziwi mnie jedna rzecz - normalne by było, żeby liczbę linii zwiększyć, a nie pozostawić na tym samym poziomie.
Nie liczy się ilość a jakość :)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-08-10, 18:38

spooney pisze:Proszę bardzo
Thx. ;)
spooney pisze:Nie liczy się ilość a jakość
Tak, ale sam fakt, że sieć się wydłuża, to z reguły wszystkie miasta dodają nowe linie. :P chyba że u Was było do tej pory bardoz kiepsko z jakością. :D

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-08-12, 18:58

OPi pisze: Tak, ale sam fakt, że sieć się wydłuża, to z reguły wszystkie miasta dodają nowe linie. chyba że u Was było do tej pory bardoz kiepsko z jakością.
W sumie to zasadniczo na jedno wychodzi, jeśli chodzi o przedłużenia.
Nieźle wybiegają w przyszłość, niech jeszcze zrobią schemat z 2019 z połączonym Zbożowym Rynkiem i Rondem Kujawskim

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-08-12, 19:04

pmaster pisze:W sumie to zasadniczo na jedno wychodzi, jeśli chodzi o przedłużenia
Ale z reguły jest tak, że jak powstaje nowe torowisko, to liczba linii powinna się zwiększyć. A nie, że gdzieś się daje, a gdzieś się zabiera. Chyba, że tutaj problem był niewystarczający tabor, to wtedy rozumiem.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4012
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-08-12, 19:41

Jak na razie to tylko pokazali jak ma układ wyglądać po budowie tramwaju do Dworca i Fordonu. I te plany się mogą zmieniać. Jak to napisali:
Drogowcy zastrzegają, że udostępnione nam informacje są ich aktualnymi planami, które mogą jeszcze ulec zmianom.

spooney

Post autor: spooney » 2011-12-08, 12:46

Nareszcie jakieś racjonalne myślenie w MZK o tramwajach, a i remont zajezdniowego kołchozu na Toruńskiej się przyda :)
MZK w Bydgoszczy mają plan

MZK chce wyremontować starą zajezdnię przy ul. Toruńskiej i przy okazji kupić 6 albo nawet 7 nowych tramwajów.

Jest kolejna szansa na odmłodzenie bydgoskich tramwajów. Po podpisaniu przez miasto umowy z PES¡ na zakup 15 składów, na jeszcze inny pomysł wpadły władze Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.

Podstawą planu MZK jest jednak gruntowna modernizacja obecnej zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Ma ona spełniać wszystkie wymogi potrzebne do obsługi niskopodłogowego taboru. - Nasz pomysł polega na połączeniu tego projektu z zakupem 6, 7 kolejnych nowych tramwajów - mówi nam Paweł Czyrny, prezes MZK. Tłumaczy też, jak miałoby wyglądać finansowanie całej inwestycji. - Możemy ją zabezpieczyć wkładem własnym ze sprzedaży zajezdni przy ulicy Szajnochy, środkami unijnymi w granicach 50-60 procent wartości inwestycji i kredytem spłacanym z przychodów naszej spółki - wyjaśnia Czyrny.

Przeszkodą do realizacji tego planu może jednak być brak czasu. Zarząd miejskiej spółki sam bowiem przyznaje, że może go zabraknąć na pozyskanie pieniędzy z aktualnych jeszcze programów UE na lata 2007-13. - Późno się za to zabieramy, ale dopiero teraz udało nam się sprzedać Szajnochy i pozyskać wkład własny. Będziemy jednak szukać wszystkich możliwych rozwiązań, jak nie w tej perspektywie unijnej to na pewno w kolejnej - zapowiada prezes MZK.

Ze wstępnych wyliczeń wynika, że tylko koszt modernizacja zajezdni pochłonie nawet 25 mln złotych. Około 8,5 kolejnych trzeba będzie zapłacić za każdy z 6 ,7 tramwajów. Szczegółowy plan finansowania zostanie jednak opracowany dopiero po ostatecznym określeniu uwarunkowań sposobu i zakresu świadczenia usług przez MZK w przyszłości.

Jeśli uda się go zrealizować, to nowe tramwaje pojawią się nie tylko na liniach obsługujących Fordon, czy dworzec PKP. Do tego poprawi się jakość miejskiego taboru, którego średnia wieku przekroczyła już 26 lat. Tymczasem kres technicznej używalności naszych wagonów wynosi 40 lat.

:strzałka: http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... 1/68424480

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29080
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-12-08, 19:22

Pozostaje mieć nadzieję, że na tych obietnicach się nie skończy i w Bydgoszczy pojawią się kolejne nowe PESY, natomiast zajezdnia przy ul. Toruńskiej zostanie rzeczywiście wyremontowana ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4012
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-12-08, 23:56

Miło że chcą remontować zajezdnie na Toruńskiej. A w dodatku kiedy ruszy budowa Tramwaju do Fordonu, to możemy się spodziewać na końcu trasy że powstanie 2 zajezdnia tramwajowa z dodatkiem części autobusowej.

spooney

Post autor: spooney » 2011-12-09, 21:42

Marcin_558 pisze:A w dodatku kiedy ruszy budowa Tramwaju do Fordonu, to możemy się spodziewać na końcu trasy że powstanie 2 zajezdnia tramwajowa z dodatkiem części autobusowej.
Stowarzyszenie otrzymało dokumentację projektową i zajezdnia A/T o której wspomina Marcin będzie o taka właśnie jak poniżej :mruga:

Obrazek



[ Dodano: 2011-12-20, 18:53 ]
------------------------------------------------------------------------

Troszkę wypadkowej historii bydgoskich tramwajów
:strzałka: http://enjoybydgoszcz.pl/bydgoszcz/bydg ... tramwajowe

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4012
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2012-03-13, 16:24

Zapowiada się przetarg na obsługę linii tramwajowych Fordon. Zobaczymy co z tego wyniknie:
Bydgoszcz: Będzie przetarg na obsługę linii do Fordonu

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy poinformował, iż planuje przeprowadzić przetarg na usługę przewozowa na liniach tramwajowych łączących dzielnicę Fordon z innymi dzielnicami Bydgoszczy. Wstępna data ogłoszenia ww. przetargu to 10 lutego 2012 roku.

http://infotram.pl/text.php?id=45508&from=tag
ZDMiKP:
OGŁOSZENIA O ZAMIARZE BEZPOŚREDNIEGO ZAWARCIA UMOWY

Ogłoszenie

Organizator: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, ul. Toruńska 174 a, 85-844 Bydgoszcz
Przewidywany tryb udzielenia zamówienia: Ustawa z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2011 nr 5 poz. 13) Art. 22, ust. 1, punkt 2.
Określenie rodzaju transportu oraz linii komunikacyjnych: usługa przewozowa na liniach tramwajowych łączących dzielnicę Fordon z innymi dzielnicami Bydgoszczy.
Przewidywana data bezpośredniego zawarcia umowy: 10.02.2013r.

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.ph ... zenie-nr-5


------------------------------------------------------------
:roll: :nuts:
(...) Obecnie największym hitem Pesy jest jednak większy tramwaj Swing, który trafia do największych polskich aglomeracji. Blisko 200 sztuk zamówiła sama tylko Warszawa. Swingi jeżdżą także w Gdańsku, Szczecinie i węgierskiej miejscowości Szeged. A kiedy pojawią się w Bydgoszczy? Według umowy podpisanej przez miasto z Pesą do 2015 roku na bydgoskie tory wyjedzie w zależności od zasobności miejskiej kasy od 2 do 15 tramwajów.

Według pierwotnych planów dwa pierwsze nowoczesne niskopodłogowce miały być zakupione już w tym roku. Nic z tych zamiarów jednak nie wyszło, zakup został w ramach oszczędności wycięty z budżetu. Wiadomo już, że także w przyszłym roku nie będzie pieniędzy na unowocześnienie taboru.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... eria_.html
Nie rozumiem władz miasta. Pierwotnie 2 tramwaje powinny byc robione pod trase do Dworca PKP, a reszta kiedy Tramwaj do Fordonu zrobią.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29080
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-03-13, 22:36

Po prostu dużo obiecywali i wyszło jak zawsze. Kasy im zabrakło ;)

spooney

Post autor: spooney » 2012-03-28, 14:13

Miała być "niespodziewanka" na otwarcie trasy tramwajowej przez dworzec PKP na Rycerską ale skoro MZK Bydgoszcz nie zależy na dochowaniu tajemnicy i pozwalają fotografować swoje dzieło więc podzielę się i z Wami tym ciekawym info :)

Z takiego czegoś:
:strzałka: http://www.phototrans.eu/14,309810,0,He ... 58_14.html

Powstaje pomału takie coś:
:strzałka: http://gdanskietramwaje.psstm.prohost.p ... g_6856.jpg

Co ostatecznie będzie wyglądało mniej więcej tak:
:strzałka: http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-3967.jpg

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee » 2012-03-28, 16:50

Kierunkowskazy od 105N i lampa od 13N nie wygląda zbyt zachęcająco.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4391
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2012-03-28, 22:07

Coffee pisze:Kierunkowskazy od 105N i lampa od 13N nie wygląda zbyt zachęcająco.
Typowe gadanie miłośnika komunikacji miejskiej - jeszcze tramwaj niegotowy, ale już marudzi.

Ja z kolei powiem, że zapowiada się świetnie.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2012-03-29, 05:41

Przeciętny Kowalski zobaczy to i pomyśli - o jak fajnie, mamy zabytkowy tramwaj, postarali się! - a nie będzie patrzył czy to ma silnik z pralki Frania czy oświetlenie wewnętrzne z ¯uka, bo go to nie interesuje, a sentymentalnie, chętnie się takim wagonem przejedzie, dobrze, że coś się robi w kierunku zachowywania takich perełek, jak wóz będzie na chodzie, to z czasem można dopracowywać szczegóły, zwłaszcza, że do tak starych wozów o części trudno.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2012-03-29, 09:06

Przede wszystkim widać tu podwozie i nastawnik z eNki, pewnie silniki i wyposażenie elektryczne także. Wobac braku oryginałów pewnie nie dało się tego uniknąć. Szkoda jednak, że nie zadbano o odwzorowanie takich detali jak obudowa reflektora, to są rzeczy, które można odtworzyć ze zdjęć nie podnosząc przy tym ceny samej odbudowy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4012
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2012-04-01, 23:40

Troche o planach MZK Bydgoszcz co do tramwajów:
Gazeta Wyborcza Bydgoszcz pisze:Nie są to jedyne zakupy, które planuje miasto. W najbliższych latach spółka chce też kupić nowe tramwaje. Pasażerowie potrzebują ich bardziej niż nowych autobusów. Najstarsze bydgoskie tramwaje mają 32 lata. Ostatnie większe zakupy miasto robiło w 1990 r. Nowoczesne są tylko dwie pesy. Średni wiek tramwaju w Bydgoszczy wynosi aż 26 lat.

- Do tej pory nie mieliśmy pieniędzy na nowe wozy. Nie mogliśmy też skorzystać z pomocy unijnej, bo nie stać nas było na wkład własny - tłumaczy Czyrny. - Każdego roku remontujemy około dziesięciu składów, ale czas najwyższy zacząć myśleć o nowym taborze i nadrobić 20-letnie zapóźnienie.

MZK zamierza złożyć wniosek o dotację europejską na zakup nowych tramwajów. Firma rozważa dwie koncepcje zakupów: 10 sztuk całkowicie niskopodłogowych wozów albo 27 z częściowo niską podłogą, co rekomenduje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

MZK przymierza się też do modernizacji zajezdni tramwajowej.

Realizacja tego projektu kosztowałaby około 108 mln zł, z czego połowa kwoty miałaby pochodzić z Unii Europejskiej. Wkład własny spółka częściowo chce pokryć z kredytu.

- Chcielibyśmy jeszcze w tym roku złożyć wniosek o dofinansowanie z Unii. Liczymy też na pieniądze z Programu Infrastruktura i Środowisko. Mamy informacje, że są na to szanse - wyjaśnia Czyrny. - Jeśli jednak okaże się, że w tym roku nie ma możliwości otrzymania wsparcia, to będziemy gotowi z wnioskiem w 2014 roku, gdy do Polski napłyną kolejne pieniądze z Brukseli.

Ratusz już zamówił nowoczesne tramwaje w bydgoskiej Pesie, ale na razie nie spieszy mu się z ich odbiorem. Wagony z zamówionej puli mają trafić na tory dopiero w 2015 r. Ale ile ich będzie nie wiadomo, bo zależy to od wyników przetargu na budowę linii tramwajowej do Fordonu. Im więcej pieniędzy zostanie, tym więcej tramwajów będzie można kupić. Kontrakt z Pesą zakłada, że miasto odbierze nie mniej niż dwa i nie więcej niż 15.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... mwaje.html

Mamy zamówionych 2/15/25 Pesa Swing do tego MZK chce kupić 10 niskopodłogowych lub 27 częściowo niskpodłogowych tramwajów. Jakbym miał doradzać MZK to bym wybrał 27.
Ostatnio zmieniony 2012-04-02, 23:01 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ