Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Cóż produkt, oferowany przewoźnikom. Jak ktoś chce, to kupuje. Tak postąpiły Tramwaje Szczecińskie, dla porównania
NGT8 - MPK Kraków
http://imageshack.us/photo/my-images/41/info1a.jpg/
Protram 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/132/info2p.jpg/
Jak widać prawie wszystko to samo co w szczecińskim Swingu, tylko logo inne i kolorki
NGT8 - MPK Kraków
http://imageshack.us/photo/my-images/41/info1a.jpg/
Protram 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/132/info2p.jpg/
Jak widać prawie wszystko to samo co w szczecińskim Swingu, tylko logo inne i kolorki
Myślę, że Novamedia nie powinna robić problemów ze zmianą oprogramowania (przykładowo - w Łodzi ZDiT nie zgodził się żeby w jednym z wagonów pojawiła się ta trefna wersja bo nie spełnia wymogów umowy i następnego dnia w obu wagonach był normalny układ), wystarczy (np. przez prasę) wywrzeć odpowiedni nacisk na organizatora/przewoźnika. I warto to zrobić żeby nie okazało się, że (jak Kraków) jedną pochopną decyzją pozbędziecie się na lata sensownej informacji pasażerskiej dla taniego bajeru (który za to kosztuje grube tysiące)
Pojawił się wywiad z prezesem TS o kupowanym wagonie i innych rzeczach.:
Z nudów dodam małe podsumowanie roku. Wprowadzono do służby 35 wagonów KT4Dt i 11 120NaS2. Wycofano 38 wagonów rodziny 105N. Z Szumnie zapowiadanych inwestycji infrastrukturalnych rozpoczęto jedynie budowę SST.
Czyli kilka milionów pójdzie na "eksperyment" który nie musi się udać. Fajnie.- To świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli - mówi o zakupie częściowo niskopodłogowego tramwaju Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich.
Przysiągłbym że w szczecińskich warsztatach zmontowano 14 wagonów opartych na pudłach z Modertransu, choć pierwszy skład z pewnością ma więcej części wziętych z 105-ek niż pozostałe.Andrzej Kraśnicki jr: Po co Tramwaje Szczecińskie kupują jeden tramwaj częściowo niskopodłogowy, w dodatku w częściach?
Krystian Wawrzyniak: Zanim się na to zdecydowaliśmy, w naszych warsztatach przebudowaliśmy do wersji Moderus Alfa dwa składy tramwajów 105. Skorzystaliśmy przy tym z funduszy unijnych, zdobyliśmy nowe doświadczenia i umiejętności. Teraz chcemy sprawdzić, czy damy sobie radę z tramwajem dużo bardziej wymagającym. To będzie jednoczłonowy pojazd o długości ok. 30 metrów.
Właśnie poznaliśmy prawdziwy cel montowania nowych wagonów przez warsztaty TS - dawanie roboty znudzonym pracownikom tychże, bo "musiano" zaniechać wykonywania NG wagonom rodziny 105N.Nie prościej po prostu kupić gotowy tramwaj?
- Dzięki takiej transakcji mamy zatrudnienie dla 60 pracowników. Zdobywamy doświadczenie, które może przydać się później, przy kooperacji z innymi producentami tramwajów. Poza tym to świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli. Kiedy będą dostępne, my będziemy już gotowi. Będziemy wiedzieć, czy potrafimy sami montować nowoczesne tramwaje, jak mają one wyglądać, jakie mieć wyposażenie. Można powiedzieć, że tramwaj, który zamawiamy, będzie doświadczalny. Chcemy też, by opinię o nim wyrazili również pasażerowie
Jakoś nie wierzę, że ta wentylacja będzie czymś bardziej zaawansowanym od lufcików i ew. szyberdachów.Może im się nie spodobać, że w tym tramwaju nie będzie klimatyzacji.
- Ma być bardzo efektywna wentylacja. Chcemy sprawdzić, jak u nas sprawdzi się takie rozwiązanie. Na pewno klimatyzację będzie miała kabina motorniczego.
I będzie jak w Swingach pierwszej serii, w których więcej niż 1 wózek dziecięcy/inwalidzki wystarczy do sparaliżowania okolic drugich drzwi. A grupki młodzieży to raczej ubóstwiają tylny pomost bo daleko od motorniczego.Tramwaj będzie podobny do tych, które jeżdżą w Poznaniu czy Wrocławiu?
- Tak. Ma mieć jedną część niskopodłogową. Tylko trochę inaczej wyobrażamy sobie jej zagospodarowanie. Sześć siedzeń ma być zamocowanych na stałe. Nie mogą być składane, bo wtedy powstaje duża, otwarta przestrzeń, która przyciąga grupki młodzieży. Do tego ma być miejsce na wózek inwalidzki lub zwykły wózek dziecięcy.
Nie chcę myśleć, czym jest te "kilka pomysłów".I takie chcecie później kupować i montować już za unijne pieniądze?
- Nie chciałbym na razie za dużo o tym mówić. Mamy kilka pomysłów. To, czy dalej pójdziemy tą drogą, zależy właśnie od tego, czy podołamy technicznie i organizacyjnie.
Z tego wynika, że 42 wciąż eksploatowane wagony 105N/Na przeżyją dużo młodsze od nich T6. Zresztą wycofanie jednych i drugich byłoby błędem, skoro chcą zepsuć wszystkie KT4A jeśli się uda, jak wyobraża sobie pan szczecińskie tramwaje w 2020 r.?
- Chciałbym wycofać wszystkie Tatry T6, czyli dwuwagonowe składy. Przyszłość to jednoprzestrzenne, przegubowe tramwaje, w których jest bezpieczniej i wygodniej. W zamian za nie widziałbym 30 nowych, częściowo niskopodłowych tramwajów. Do tego 12-14 kolejnych całkowicie niskopodłogowych do obsługi wydłużonej do Kijewa linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i jeszcze jednej nowej trasy, którą do tego czasu wybudujemy. Chcemy też zmodernizować napęd i sterowanie we wszystkich przegubowych tatrach, które na dłużej pozostaną na naszych torach.
Użytkownicy najbardziej obciążonej szczecińskiej linii - 12 - z pewnością są zachwyceni zaliczeniem jej do grona niegodnych nowoczesnego taboru. Oczywiście prawdziwą przeszkodą jest stan torowisk, ale najwyraźniej pan Wawrzyniak lubi wymyślać alternatywne problemy.Tramwaje częściowo niskopodłogowe są dwa razy tańsze od niskopodłogowych. Pojawiły się głosy, że zakup tych drugich jest rozrzutnością.
- Gdybyśmy nie kupili całkowicie niskopodłogowych tramwajów, pojawiłyby się pretensje, że nie inwestujemy w tabor, który kupują wszystkie inne duże miasta. Tu nie chodzi jednak tylko o niepełnosprawnych, starszych, wózki. W tramwajach niskopodłogowych następuje szybsza wymiana pasażerów. Takie pojazdy są najlepsze na zatłoczone, pełne pasażerów linie. Takie, jak powstająca SST. Na pozostałych świetnie spiszą się tramwaje częściowo niskopodłogowe. Jeden niski człon wystarczy, by tramwaj nie był barierą dla osób mających problemy z poruszaniem się.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1388255 ... ie-przydacKiedy tramwaj, który teraz kupujecie, będzie gotowy?
- Zwycięzca przetargu będzie miał 240 dni na dostawę części. My - 100 dni na montaż pod jego nadzorem. Potem potrzeba jeszcze 60 dni na homologację tramwaju.
Z nudów dodam małe podsumowanie roku. Wprowadzono do służby 35 wagonów KT4Dt i 11 120NaS2. Wycofano 38 wagonów rodziny 105N. Z Szumnie zapowiadanych inwestycji infrastrukturalnych rozpoczęto jedynie budowę SST.
Shakkie więcej optymizmu, na początku muszę napisać, że Prezes TSz popełnił błąd używając dla tego wagonu określenie "eksperymentalny". Bo tak on będzie potem traktowany przez wszystkich
Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację. Bo-ponieważ:
1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki
2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców.
3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Tsz zapewne będą chciały pozyskać elementy od Modertransu, jeśli panowie w TSz nie przekombinują - będzie OKi. Na razie nie ma co oceniać - nie ma tramwaju
Reasumując Mamy trudne czasy pod względem ekonomicznym i przewoźnicy tramwajowi w całym kraju szukają wiele rozwiązań, by odświeżać swój tabor. Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów - to należy temu przyklasnąć i trzymać kciuki
Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację. Bo-ponieważ:
1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki
2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców.
3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Tsz zapewne będą chciały pozyskać elementy od Modertransu, jeśli panowie w TSz nie przekombinują - będzie OKi. Na razie nie ma co oceniać - nie ma tramwaju
Reasumując Mamy trudne czasy pod względem ekonomicznym i przewoźnicy tramwajowi w całym kraju szukają wiele rozwiązań, by odświeżać swój tabor. Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów - to należy temu przyklasnąć i trzymać kciuki
Nie żebym uważał to za zły pomysł, ale wpadli na niego o kilka lat za późno, a realizacja będzie kuleć.J-31 pisze:Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację.
Prawda.1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki
Można tych ludzi przenieść do pracy w zajezdniach.2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców.
Nie znasz "tempa" pracy szczecińskich warsztatów - do 2020 zrobią w najlepszym wypadku 12 takich wagonów.3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Wyroby szczecińskich warsztatów nie umywają się do twórczości Protramu i MPK Kraków.Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Tyle że pan Wawrzyniak deklaruje wycofanie wcale nie najstarszych wozów, które pod względem komfortu jazdy są dużo lepsze od wszelkich mutacji 105-ek.Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów
Ja zawsze z duuużym przymrużeniem oka czytam takie wywiady Prezesów. Potem się zazwyczaj okazuje, że jest zupełnie inaczej
Może się okazać, że oni zbudują jeden tramwaj i z jakichś powodów odrzucą pomysł.
Przyznam szczerze, że dziwi mnie trochę, że oni nie chcą po prostu kupić wagonów z Modertransu lub Protramu - to też może być jakaś alternatywa
Zastanawia mnie również czemu TSz nie chcą pozyskać używanych tramwajów z zachodu, by potem przeprowadzić im remont i je eksploatować - tak jak robi się to w Krakowie, a teraz również na Górnym Śląsku (TŚ) z całkiem niezłym skutkiem
Może się okazać, że oni zbudują jeden tramwaj i z jakichś powodów odrzucą pomysł.
Przyznam szczerze, że dziwi mnie trochę, że oni nie chcą po prostu kupić wagonów z Modertransu lub Protramu - to też może być jakaś alternatywa
Zastanawia mnie również czemu TSz nie chcą pozyskać używanych tramwajów z zachodu, by potem przeprowadzić im remont i je eksploatować - tak jak robi się to w Krakowie, a teraz również na Górnym Śląsku (TŚ) z całkiem niezłym skutkiem
Re:
Jedyną ofertę w przetargu na dostawę trochę-niskacza w wersji zrób to sam złożył Modertrans.
W tym wszystkim chodzi też (a może przede wszystkim) o danie jakieś roboty warsztatom.J-31 pisze:Przyznam szczerze, że dziwi mnie trochę, że oni nie chcą po prostu kupić wagonów z Modertransu lub Protramu - to też może być jakaś alternatywa
Wagony z zachodu w Szczecinie są w sile 125 sztuk. Są wygodne i dość młode, nie trzeba robić im żadnego remontu. A 19 wagonów "zmodernizowanych" przez TS jeździ gorzej niż egzemplarze niezmodyfikowane.Zastanawia mnie również czemu TSz nie chcą pozyskać używanych tramwajów z zachodu, by potem przeprowadzić im remont i je eksploatować - tak jak robi się to w Krakowie, a teraz również na Górnym Śląsku (TŚ) z całkiem niezłym skutkiem
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Garść niusów:
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1395150 ... -stopiatki
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1397140 ... -debiutuje
11 marca podpisano umowę z Modertransem na dostawę 1 Bety w wersji do samodzielnego montażu. Pojawiła się nawet grafika z układem wnętrza (wzięta stąd):
http://www.szczecinblog.pl/wp-content/u ... czecin.png
Przydałaby się jeszcze jedna rzeźnia.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1395150 ... -stopiatki
Wymienione wagony już wywieziono. Na stanie TS pozostało 18 wagonów 105N/Na.Tramwaje Szczecińskie chcą sprzedać 14 wagonów tramwajowych typu 105N. Do kupienia są pojazdy o numerach: 706, 709, 736II, 737II, 741, 744, 747, 748, 1008, 1009, 1023II, 1024II, 1027 i 1028. Cena wywoławcza każdego pojazdu to 18 300 zł. Oferty można składać do 29 kwietnia.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1397140 ... -debiutuje
Nie oznacza to zakończenia kontraktu - Pesa musi jeszcze dostarczyć 1 pojazd techniczny.W dniu dzisiejszym swój debiut na 7/8 zalicza SWING 120NaS2 828.
11 marca podpisano umowę z Modertransem na dostawę 1 Bety w wersji do samodzielnego montażu. Pojawiła się nawet grafika z układem wnętrza (wzięta stąd):
http://www.szczecinblog.pl/wp-content/u ... czecin.png
Przydałaby się jeszcze jedna rzeźnia.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Naszła mnie taka refleksja. Pomyśleć, że jeszcze niedawno temu TS twierdziły, że budowa nowego skrętu na Bramie Portowej nie jest potrzebna. Tylko dzięki interwencji miłośników jest gdzie puszczać linie tramwajowe na czas remontów.
Małe podsumowanie odnośnie tego, jakie linie korzystały z tego skrętu od dnia otwarcia, czyli 7 czerwca 2012:
7.06.2012-30.06.2012
tymczasowo: linia 8bis (remont BP)
1.07.2012-31.07.2012
tymczasowo: linie 1 i 9 (remont BP)
od 1.09.2012 do dziś
na stałe: 10
7.01.2014-14.04.2014
tymczasowo: 11, 12, 13 (remont alei Piastów)
od 5.07.2014 przez najbliższe 1,5 roku
tymczasowo: 1, 9 (remont Potulickiej)
Ciekawe, czy panowie w TS nadal uważają, że ten skręt nie ma sensu.
Małe podsumowanie odnośnie tego, jakie linie korzystały z tego skrętu od dnia otwarcia, czyli 7 czerwca 2012:
7.06.2012-30.06.2012
tymczasowo: linia 8bis (remont BP)
1.07.2012-31.07.2012
tymczasowo: linie 1 i 9 (remont BP)
od 1.09.2012 do dziś
na stałe: 10
7.01.2014-14.04.2014
tymczasowo: 11, 12, 13 (remont alei Piastów)
od 5.07.2014 przez najbliższe 1,5 roku
tymczasowo: 1, 9 (remont Potulickiej)
Ciekawe, czy panowie w TS nadal uważają, że ten skręt nie ma sensu.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
17 czerwca TS ogłosiły kolejny przetarg na dostawę Bety w wersji do samodzielnego montażu. Wygląda na to, że "eksperyment" uznano za udany przed jego zakończeniem.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Pierwsze pudło już trafiło do Szczecina i jest teraz uzbrajane. Być może ludziom z Zarządu TSz bardzo się ten wagon spodobał. I wcale im się nie dziwię Moderusa Betę znam i mnie również przypadła do gustu
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Pierwszy trochę niskacz w Szczecinie jest prawie gotowy do jazdy:
Zdjęcia:
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/51,3 ... 8.html?i=5
Szkoda, że nie ma postępu w siedzeniach, no i mogliby od razu zamontować kasowniki GMV.
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... z3CMeROMGOTak wygląda najnowszy, szczeciński tramwaj. Będzie następny [ZDJĘCIA i WIDEO]
Pierwszy w Szczecinie częściowo niskopodłogowy tramwaj w połowie września zacznie kursować na linii 3. W czwartek został zaprezentowany, podpisano też umowę na dostawę w częściach kolejnego takiego pojazdu.
Tramwaj Moderus Beta stoi w zajezdni Pogodno. Przeszedł już badania techniczne, czeka na dokumenty pozwalające wyjechać mu na trasę z pasażerami.
- W połowie września, po dwóch, trzech dniach szkoleń motorniczych tramwaj wyjedzie do miasta - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich.
Pierwszą linią, na której go zobaczymy będzie "trójka".
- Ze względu na trasę przebiegającą przy Dworcu Głównym PKP i szpitalu przy ul. Arkońskiej - mówi Dariusz Wołoszczuk z ZDiTM.
Pasażerom dźwigającym walizki czy też udającym się do szpitala podróż ma ułatwiać niskopodłogowa część tramwaju. Tym właśnie wyróżnia się Moderus Beta. To pierwszy częściowo niskopodłogowy tramwaj w Szczecinie. Z trzech członów jeden, środkowy jest zawieszony nad torami na takiej samej wysokości jak podłoga w swingach. Ta część tramwaju ma sześć miejsc siedzących oraz przestrzeń na dwa wózki lub wózek inwalidzki. Tam też zamontowany zostanie biletomat.
Tramwaj kosztował 3,6 mln zł wraz z pakietem eksploatacyjnym. Przyjechał do Szczecina w częściach z poznańskiej fabryki Modertrans. Zmontowany został w warsztatach Tramwajów Szczecińskich przy ul. Klonowica.
Do końca roku na tory ma wyjechać drugi, identyczny pojazd. Czwartkową prezentację poprzedziło bowiem podpisanie umowy z Modertransem na dostawę kolejnego tramwaju. Także zostanie złożony w Szczecinie. Cena jest tym razem nieco niższa: 3,5 mln zł. Dla porównania całkowicie niskopodłogowy swing kosztuje około 6 mln zł.
Po podpisaniu umowy najnowszy tramwaj udał się na krótki przejazd na pętlę nad Jeziorem Głębokim. W pojeździe włączony został nawiew. Wtłaczane z zewnątrz powietrze wydmuchiwane jest z kratek na suficie. Zimą będzie tak wtłaczane ciepłe powietrze.
- To bardziej efektywne niż ogrzewanie umieszczone pod siedzeniami - tłumaczył Andrzej Bręczewski, prezes Modertransu.
Według jego wyliczeń tramwaj z klimatyzacją musiałby kosztować pół miliona złotych więcej. Klimatyzowana jest jedynie kabina motorniczego.
Szczeciński egzemplarz wyposażony jest w pełny monitoring i wi-fi. Mieści 64 pasażerów na miejscach siedzących i 133 na stojących.
Zdjęcia:
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/51,3 ... 8.html?i=5
Szkoda, że nie ma postępu w siedzeniach, no i mogliby od razu zamontować kasowniki GMV.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
To te brzydkie niebieskie? Jeśli tak to są, zobacz sobie na filmiku.no i mogliby od razu zamontować kasowniki GMV.
W ogóle to z jakiego sterownika są sterowane te wszystkie GMV? I udało się wgrać normalne choinki na długie LCD czy wciąż straszy ten krakowski syf?
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Tak, to te niebieskie. Chyba chcieli je umieszczać jak najdalej od drzwi.ppln pisze:To te brzydkie niebieskie? Jeśli tak to są, zobacz sobie na filmiku.
Dla I etapu montowano w kabinach takie cosie:W ogóle to z jakiego sterownika są sterowane te wszystkie GMV?
Obecnie zastępowane przez panel dotykowy. "Mózgami" pojazdów zapewne są ustrojstwa przypominające (wielkością i ilością złączy) komputer mini ATX lub Steamboxa. Zdjęć obydwu urządzeń nie mam.
Pewno nie.I udało się wgrać normalne choinki na długie LCD
Będzie kolejny remont:
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1409932 ... do-remontuSpółka Tramwaje Szczecińskie ogłosiła przetarg na przebudowę torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ulicy 3 Maja. Przebudowany zostanie cały odcinek, który nie był objęty przebudową skrzyżowania przy Bramie Portowej oraz przebudową ulic Potulickiej i Narutowicza.
Co ciekawe, mimo że w trakcie przebudowy skrzyżowania przy Bramie Portowej wybudowano PAT-y wchodzące w ulicę 3 Maja, torowisko na ulicy 3 Maja zasypane będzie tłuczniem.
Wykonawca będzie miał 120 dni na realizację zamówienia. Otwarcie ofert nastąpi 22 września.
Cudowna konsekwencja po szczecińsku - pomiędzy skrzyżowaniem na betonie (Brama Portowa) a ~1300 m torowiska na betonie (Narutowicza i Potulicka) będzie 300 m tłucznia...
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Postanowiłem zmarnować wasz czas na podsumowanie roku w szczecińskiej KM (część autobusowa będzie we właściwym czasie i w odpowiednim wątku).
Ze stanu TS wyparowało 11 wagonów 105Na, do ruchu wprowadzono tylko 1 nowy wagon - Betę #602. Ponadto zmodernizowano 7 Tatr KT4 oraz 3 składy 105Ng/S. Ta ostatnia ma dość szeroki zakres - wagony dostają nowy wystrój wnętrza, pulpit, aparaturę i numery taborowe. Galeria zdjęć zmodernizowanych wagonów:
http://www.mkm.szczecin.pl/galeria/32,105Ng2015
Pozostałe 3 składy tego typu również zostaną przebudowane.
Dużo więcej działo się w dziedzinie infrastruktury - wyremontowano torowisko od węzła Brama Portowa do pętli Potulicka, od Mostu Długiego do pętli Basen Górniczy, oraz nową trasę z tej ostatniej do pętli Turkusowa (czyli SST). Ową jednak od razu zaczęły trapić awarie - na "dzień dobry" kilka połamanych pantografów, potem doszło do urwania kawałka szyny. Kontrola zlecona po tym wypadku wykazała konieczność poprawienia części spawów.
Co przyniesie rok 2016? Nie wiadomo, nie pojawiły się jakiekolwiek obietnice. Być może będzie to ostatni rok wagonów 105Na w ruchu liniowym - pozostały ich tylko 4 składy.
Ze stanu TS wyparowało 11 wagonów 105Na, do ruchu wprowadzono tylko 1 nowy wagon - Betę #602. Ponadto zmodernizowano 7 Tatr KT4 oraz 3 składy 105Ng/S. Ta ostatnia ma dość szeroki zakres - wagony dostają nowy wystrój wnętrza, pulpit, aparaturę i numery taborowe. Galeria zdjęć zmodernizowanych wagonów:
http://www.mkm.szczecin.pl/galeria/32,105Ng2015
Pozostałe 3 składy tego typu również zostaną przebudowane.
Dużo więcej działo się w dziedzinie infrastruktury - wyremontowano torowisko od węzła Brama Portowa do pętli Potulicka, od Mostu Długiego do pętli Basen Górniczy, oraz nową trasę z tej ostatniej do pętli Turkusowa (czyli SST). Ową jednak od razu zaczęły trapić awarie - na "dzień dobry" kilka połamanych pantografów, potem doszło do urwania kawałka szyny. Kontrola zlecona po tym wypadku wykazała konieczność poprawienia części spawów.
Co przyniesie rok 2016? Nie wiadomo, nie pojawiły się jakiekolwiek obietnice. Być może będzie to ostatni rok wagonów 105Na w ruchu liniowym - pozostały ich tylko 4 składy.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Będą projektować! (Chyba że nie dojdzie do rozstrzygnięcia przetargu)
Czy ktoś wie, do którego roku trzeba będzie ukończyć/rozliczyć inwestycje, aby były objęte obecnym rozdaniem unijnej forsy? Bo coś czuje, że nie zdążą zrealizować nawet połowy zadań wymienionych powyżej.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1460537 ... y-torowiskUrząd Miasta Szczecin opublikował ogłoszenie o przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania "Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie - etap II".
Prace projektowe dotyczyć będą następujących zadań:
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła do ronda Giedroycia,
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Kołłątaja - ul. Asnyka - pętla Dworzec Niebuszewo,
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu pl. Żołnierza Polskiego - pl. Hołdu Pruskiego - ul. Matejki - ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła),
rozbudowa i przebudowa układu drogowego al. Powstańców Wielkopolskich dla zadania "Przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich do pętli Pomorzany wraz z rozbudową pętli",
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Mickiewicza od mostu Akademickiego do skrzyżowania z ul. Brzozowskiego (z przejazdem),
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną na pl. Szarych Szeregów,
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w węźle Wyszyńskiego,
rozbudowa i przebudowa układu drogowego ul. Wiszesława dla zadania "Przebudowa zajezdni tramwajowej Golęcin",
remont podstacji prostownikowej Kolumba,
budowa podstacji prostownikowej Chmielewskiego,
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Nabrzeże Weleckie na wysokości ul. Podwale - Kolumba - Chmielewskiego - Smolańska - Budziszyńska do rozjazdów przed pętlą Pomorzany,
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Nowej od wiaduktu kolejowego - pl. Ratuszowy - ul. Dworcowa na wysokości hotelu Novotel wraz z dodatkową relacją pod wiaduktem,
przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Jagiellońskiej od al. Bohaterów Warszawy do al. Piastów.
Projekty mają zawierać m.in. dodatkowe relacje: na placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego oraz z ulicy Wyszyńskiego w kierunku Stoczni Szczecińskiej, a także przewidywać możliwość poprowadzenia linii tramwajowej od placu Szarych Szeregów przez aleję Wojska Polskiego w kierunku Bramy Portowej. Planowane jest również wykonanie dodatkowego toru postojowego na pętli "Dworzec Niebuszewo".
Otwarcie ofert nastąpi 19 maja.
Czy ktoś wie, do którego roku trzeba będzie ukończyć/rozliczyć inwestycje, aby były objęte obecnym rozdaniem unijnej forsy? Bo coś czuje, że nie zdążą zrealizować nawet połowy zadań wymienionych powyżej.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
A nie jest to czasami unijne dofinansowanie na lata 2014-2020 ?
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
OKP:
Co ma to wspólnego z tramwajami? Otóż na owym odcinku (~ 1,4 km) powstanie nowe torowisko oraz zostaną przebudowane skrzyżowanie Wojska Polskiego/ Arkońska/ Szafera i pętla Las Arkoński.
http://bip.um.szczecin.pl/chapter_11710 ... 31608224BAPrzebudowa ulic Niemierzyńskiej, Arkońskiej, Spacerowej do al. Wojska Polskiego, etap III – Przebudowa ul. Arkońskiej (od pętli tramwajowej „Las Arkoński” do al. Wojska Polskiego)
Co ma to wspólnego z tramwajami? Otóż na owym odcinku (~ 1,4 km) powstanie nowe torowisko oraz zostaną przebudowane skrzyżowanie Wojska Polskiego/ Arkońska/ Szafera i pętla Las Arkoński.
Re: Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
To będzie jakaś nowa linia, czy tylko łącznik pomiędzy istniejącymi torowiskami ?