Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
A konkretniej to z najgorszego odcinka w sieci, ale na remont oczywiście "miasta nie stać".
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1339417 ... rzetargowa
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1339417 ... rzetargowa
Zaczyna sięNadal nie wiadomo, u kogo Szczecin zamówi 22 niskopodłogowe tramwaje. Trwa wciąż pierwszy etap sprawdzania przez komisję przetargową potencjalnych oferentów zainteresowanych ich produkcją. Po fazie wyjaśnień i weryfikacji dokumentów spółka "Tramwaje Szczecińskie" dopiero zaprosi do udziału w przetargu firmy, które zabiegają o kontrakt.
[...]
- Zależy nam na dopuszczeniu jak największej liczby sprawdzonych pod każdym możliwym kątem,przed ich zaproszeniem, oferentów. Dając im szansę startu, stwarzamy sobie tym lepsze warunki, by wybrać najkorzystniejszą ofertę - tłumaczy dłuższy, niż wcześniej zakładany, termin weryfikacji wniosków Krystian Wawrzyniak, prezes "TS".
Ten etap przetargowej procedury miał się zakończyć po długim majowym weekendzie. Plan przewidywał, że zaproszenia do składania ofert do wszystkich potencjalnych dostawców trafią w połowie zeszłego miesiąca. Poślizg to skutek zastrzeżeń jednego z nich do niektórych zapisów, jakie "TS" sformułowały w ogłoszeniu o przetargu, oraz jego odwołania. Spółka czeka na opinię prawnika, a ta ma być gotowa w najbliższych dniach.
A tymczasem...
jest jakiś progres w sprawie SST!
Ogłoszono przetarg na... inżyniera kontraktu
http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip ... 370BDE6846
jest jakiś progres w sprawie SST!
Ogłoszono przetarg na... inżyniera kontraktu
http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip ... 370BDE6846
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1340204 ... lona-druga
Na stronie TS pojawiło się ogłoszenie o poszukiwaniu chętnego na sprzedaż Tatr KT4Dt (z wskazaniem na pewne miasto którego nazwa zaczyna się na B). Najciekawszy zapis to:
Coś sprawnie idzie...zbyt sprawnieJeszcze w tym tygodniu do wszystkich firm, które zainteresowane są dostawą 22 niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina, powinna dotrzeć specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Tym samym zaczyna się długo oczekiwany drugi i rozstrzygający etap przetargu na kontrakt wart około dwustu milionów złotych.
Po fazie wyjaśnień i weryfikacji dokumentów oraz odwołaniu jednego z potencjalnych oferentów do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych spółka "Tramwaje Szczecińskie" może wreszcie zaprosić do udziału w zasadniczej części przetargu producentów, którzy zabiegają o zlecenie. W gronie potencjalnych dostawców jest bydgoska Pesa (jej seria 6 składów pod nazwą "swing" dotąd jeździ po Szczecinie). Oprócz niej do rywalizacji o zamówienie stanęły Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania oraz czeska Skoda. Czwarty wnioskodawca to hiszpańska firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. z siedzibą w Beasain.
Dłuższa niż wcześniej zakładano procedura wyboru kontrahenta to skutek zastrzeżeń jednego z nich do treści niektórych wymogów formalno-prawnych, jakie spółka "TS" sformułowała w ogłoszeniu o przetargu. Odwołanie do KIO złożyła hiszpańska firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.. Jak poinformowała nas Małgorzata Stręciwilk, rzeczniczka prasowa KIO, postępowanie odwoławcze zostało umorzone, a orzeczenie w tej sprawie zapadło w miniony piątek.
- Ostatecznie uznaliśmy argumenty hiszpańskiego oferenta, a ten nie wniósł sprzeciwu, więc rozstrzygnięcie KIO mogło być tylko właśnie takie o umorzeniu postępowania. A to oznacza, że nie ma już przeszkód, by wszystkie cztery firmy złożyły nam kompletne oferty, zgodnie z warunkami, jakie postawimy im jako zamawiający - wyjaśnił Krystian Wawrzyniak, prezes "TS".
[...]
Na stronie TS pojawiło się ogłoszenie o poszukiwaniu chętnego na sprzedaż Tatr KT4Dt (z wskazaniem na pewne miasto którego nazwa zaczyna się na B). Najciekawszy zapis to:
1) Ilość wagonów tramwajowych do sprzedaży - razem do 45 sztuk.
Niekoniecznie. Owe 45 to maksymalna ilość jaką zamierzają kupić, faktyczny zakup może być mniejszy.OPi pisze:77 katówek.
Poprzednio też był taki "śmieszny przetarg"Swoją drogą ciekawe, czemu w drodze takiego śmiesznego przetargu, jakby nie lepiej byłoby zagadać do BVG jak poprzednio.
Pewno sami nie wiedzą.TLG pisze:Co do wycięcia w zamian?
A jeśli było tylko nikt nie zauważył? Poza tym 3 lata to dość czasu by wprowadzić przepis wymagający zastosowanie takiego papierka.
A skoro jest już burza spekulacji na temat po co i na co te kolejne Tatry, to IMHO zamierzają zastąpić pojedynczymi kątówkami składy na części brygad bądź przeznaczyć je na części. W składy kątówek na stałe nie wierzę.
A skoro jest już burza spekulacji na temat po co i na co te kolejne Tatry, to IMHO zamierzają zastąpić pojedynczymi kątówkami składy na części brygad bądź przeznaczyć je na części. W składy kątówek na stałe nie wierzę.
Zastępowanie składów stopiątek pojedynczymi Katówkami? Toż to krok w tył. Już lepiej było poszukać do zakupu Tatr T6. No chyba że w zamian mają zamiar zwiększyć częstotliwość na liniach, ale wtedy rosną koszty.
Mnie się wydaje możliwy scenariusz iż co niektóre Katówki w tygodniu będą jeździć w składach, a na weekend będą rozłączane. Myślę że takie rozwiązanie będzie w szczególności powszechne po otwarciu SST.
Mnie się wydaje możliwy scenariusz iż co niektóre Katówki w tygodniu będą jeździć w składach, a na weekend będą rozłączane. Myślę że takie rozwiązanie będzie w szczególności powszechne po otwarciu SST.
Przecież 2,7,8 mają być w całości na niskaczach.Myślę że takie rozwiązanie będzie w szczególności powszechne po otwarciu SST.
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... ywane.html
[...]
To właśnie "105" będą zastąpione przez Tatry.
- Z ulic Szczecina znikną wszystkie 94 wagony, czyli 47 dwuwagonowych składów typu 105 i 105Na - wylicza Wawrzyniak. - Pasażerowie nie będą już jeździć tymi starymi, mocno wyeksploatowanymi tramwajami.
Na torach pozostaną tylko: nowe, niskopodłogowe Swingi (obecnie jest ich sześć, w ciągu roku dojdą kolejne 22 - przetarg trwa), sześć składów zmodernizowanych w 2000 r. "105" i kolejnych dziesięć "odmłodzonych" w pierwszych latach XXI w., a także pięć składów "Moderus" (praktycznie na nowo zbudowane tramwaje na bazie wozów 105). Dominować będą tramwaje kupione w Berlinie: kupione w 2008 r. 54 Tatry T6A2D (są łączone w dwuwagonowe składy) oraz właśnie przegubowe KT4Dt (łącznie będzie ich 77).
Prezes Tramwajów Szczecińskich nie chce na razie wchodzić w szczegóły transakcji. Prawo o zamówieniach publicznych zabrania mu nawet skierowania oferty zakupu Tatr wprost do berlińskiego BVG. Jak jednak wynika z informacji "Gazety", tylko berliński przewoźnik ma obecnie na sprzedaż tramwaje interesujące naszą spółkę. Z pewnością odpowie więc na ogłoszenie Tramwajów Szczecińskich. Co więcej berlińczycy skłonni są sprzedać tramwaje na raty - tak, jak chce nasz przewoźnik. Za ile? Tego na razie oficjalnie nie wiadomo. Kiedy w 2010 r. Tramwaje Szczecińskie kupowały od BVG 31 używanych przegubowców i pojedynczych wagonów T6A2D, zapłaciliśmy 1,4 mln euro. To około 180 tys. zł za sztukę. Dla porównania - jeden Swing kosztuje około 6 mln zł, a modernizacja jednego wagonu 105 do wersji "Moderus" - 1,2 mln zł.
Tramwaje Szczecińskie na ofertę czekają do 18 lipca. Transakcja mogłaby zostać sfinalizowana do końca roku. Berlińskie wozy byłyby wówczas wprowadzane na linie sukcesywnie przez cały 2013 r. Czas zabierze nie tylko transport takiej ilości wozów, ale także ich przystosowanie do szczecińskich standardów. Chodzi np. o kasowniki, system informacji pasażerskiej, oznakowanie. Pod względem technicznym wozy mają być nienaganne. W miarę kolejnych dostaw złomowane będą "105".
Kupno Tatr wpłynie na rozkład jazdy tramwajów. Przegubowiec jest bowiem mniej pojemny niż dwuwagonowy skład 105. Ten pierwszy mieści 165 pasażerów (w tym 33 na miejscach siedzących), a w dwóch wagonach 105 może pojechać łącznie 250 (w tym 40 na siedząco).
- Ten problem można rozwiązać zmieniając częstotliwość kursowania tramwajów i odpowiednio dobierając tabor do trasy - zapewnia Wawrzyniak.
GW jak zawsze zaj**isty artykuł. ;p Już wiedzą, kto wygra przetarg. Ja tam nie wierzę w jasnowidzenie.
Mimo że zamierzają zmienić częstotliwość to na pewno zrobiliby to tylko w szczycie. Poza tym skąd Tsz wzięłyby tylu motorniczych? Jeszcze niedawno borykali się z ich brakiem. Ja tam jednak obstawiałbym przy zakupie T6.
Mimo że zamierzają zmienić częstotliwość to na pewno zrobiliby to tylko w szczycie. Poza tym skąd Tsz wzięłyby tylu motorniczych? Jeszcze niedawno borykali się z ich brakiem. Ja tam jednak obstawiałbym przy zakupie T6.
KT4 jest za mały do zastąpienia składu, usunięcie siedzeń tego nie zmieni. Po za tym to by była wielka strata wizerunkowa (mówienie że kupuje się wygodne tramy by potem wywalić siedzienia)
To co ochoczo nazywasz przetargiem jest jedynie przykrywką (wymaganą przepisami) do zakupu Tatr od BVG - wystarczy popatrzeć na kryteria.OPi pisze:Już wiedzą, kto wygra przetarg.
IMO skończy się na zastąpieniu składów kątówkami bez zmiany częstotliwości bo nie zostanie to uznane za konieczne. Wszak wymagałoby to zwiększenia nakładów na KM.Mimo że zamierzają zmienić częstotliwość to na pewno zrobiliby to tylko w szczycie.
Zatrudnienie ich większej ilości jest wykonalne.Poza tym skąd Tsz wzięłyby tylu motorniczych?
No i wyszło że dziennikarz miał rację:
Dziwi mnie rezygnacja Solarisa.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1342775 ... InternetemBydgoska PESA chce wyprodukować 22 tramwaje niskopodłogowe dla Szczecina. Kontrakt wart 150 milionów złotych ma być zrealizowany do końca marca 2014 roku.
Na zaproszenie skierowane do czterech producentów tramwajów odpowiedziała tylko bydgoska Pesa. Pozostałe 3 firmy (polski Solaris, czeska Skoda i hiszpański CAF) nie skorzystały z możliwości składania ofert w dwuetapowym przetargu Tramwajów Szczecińskich.
Pesa zaoferowała dostawę 22 tramwajów (Swingów) wraz ze specjalistycznym sprzętem technicznym do obsługi tramwajów, częściami zamiennymi oraz pakietem szkoleń za 150 milionów złotych netto. Pieniądze na zakup taboru pochodzić będą m.in. z kredytu bankowego i dofinansowania z Unii Europejskiej.
Tramwaje będą jednobryłowe, pięcioczłonowe w pełni niskopodłogowe o długości 30,12 m. każdy (niecałe dwa metry krótsze od jeżdżących już po Szczecinie 6 Swingów). Będą mogły zabrać jednocześnie 200 pasażerów, przy czym 40 osób będzie mogło podróżować na siedząco.
Wyposażone będą w cyfrowy monitoring, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, dwie rozkładane rampy dla wózków przy drugich i trzecich drzwiach, bezprzewodowy mobilny internet, elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Oprócz tramwajów zamówienie obejmuje także dostarczenie wieżowego pojazdu dwudrogowego, który będzie dostosowany do jazdy po torowiskach i jezdni, specjalistyczny pojazd do spychania i holowania tramwajów a także dwa samojezdne pojazdy do napełniania piasecznic w tramwajach. Dostawca tramwajów będzie musiał także dostarczyć pakiet naprawczy, części zamienne do pojazdów a także zobowiązany będzie do przeszkolenia pracowników TS w zakresie obsługi jak i naprawy pojazdów. Tramwaje objęte zostaną pięcioletnią gwarancją.
Oferta złożona przez Pesę jest obecnie analizowana pod względem formalnym oraz zgodności ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia. Jeśli spełni wszystkie wymagania po uprawomocnieniu wyniku przetargu i kontroli w Urzędzie Zamówień Publicznych zostanie podpisana umowa.
Wszystkie tramwaje będą musiały być dostarczone do końca marca 2014 roku z czego pierwszych 6 trafi do Szczecina w ciągu 180 dni od chwili podpisania umowy (do Wielkanocy 2013). Pozostałych 16 trafi pomiędzy październikiem 2013 a marcem 2014 roku.
Dziwi mnie rezygnacja Solarisa.
Taka ciekawostka:
Poszła plota iż rozważana jest możliwość wypuszczenia niskaczy na linię 2. Ciekawe, puszczać niskie wagony na trasę, której 80% nadaje się do remontu. Bidne te nasze Swingi, rozwalą się po 2 latach.Tuż po godzinie 23:00 w alei Niepodległości w kierunku Niebuszewa widziano wagon 120NaS 803 oznaczony jako "jazda próbna" i jadący w asyście pogotowia dźwigowego. Czterdzieści minut później tramwaj jechał w przeciwnym kierunku. Cel testów nie jest znany.