Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1332828 ... -przetargu
TS ogłosiły przetarg na odbudowę pętli Las Arkoński. Układ torowo-chodnikowy pozostanie bez zmian, czas realizacji 60 dni.W pierwszej połowie kwietnia Tramwaje Szczecińskie zaproszą do udziału w przetargu na niskopodłogowe wagony dla Szczecina.
- Do końca marca czekamy na odpowiedzi od firm, które wyraziły zainteresowanie udziałem w przetargu - mówi Krystyna Gawrońska, dyrektor działu inwestycji spółki "Tramwaje Szczecińskie". - Prawdopodobnie w początkach kwietnia zaprosimy do udziału w przetargu.
Do wykonawców zostanie przesłana specyfikacja taboru, jaki chcą zamówić Tramwaje Szczecińskie.
[...]
To było oczywiste.
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... ?pelna=tak- Nie ma dla nich bezpiecznej trasy - mówi Zbigniew Dąbrowski, dyrektor ds. technicznych Tramwajów Szczecińskich. Niskopodłogowe tramwaje przebudowę Bramy Portowej muszą przeczekać w zajezdni, bo tory na zmienionych trasach linii 7 i 8 nie nadają się do tego by jeździły po nich nowoczesne tramwaje.
Swingi znikną z linii 7 i 8 już 13 kwietnia wieczorem.
- Około godziny 20 zjadą do zajezdni i zostaną już tam na dłużej - mówi Zbigniew Dąbrowski.
Swingi sparaliżuje przebudowa torowisk na Bramie Portowej. Pierwszy etap rozpocznie się w nocy z 13 na 14 kwietnia. O poranku tramwaje linii 7 i 8 pojadą już nie na Basen Górniczy ale na Bramie Portowej skręcą w kierunku ulicy Potulickiej, gdzie będą miały pętlę. Linię 7 i 8 obsługują m.in. Swingi. Te niskopodłogowe tramwaje na ulicę Potulicką wjechać nie mogą. Jezdnia jak i tory na tej trasie są w tragicznym stanie. Wjazd Swinga skończyłby się z pewnością wykolejeniem i uszkodzeniem tramwaju.
Nie ma też możliwości przerzucenia Swingów na inne linie.
- Nie będzie takiej, która nadawała by się dla tych tramwajów - mówi Dąbrowski.
Swingi wrócą na tory dopiero 21 maja, kiedy gotowy będzie już ciąg torów z placu Zwycięstwa w kierunku ulicy Wyszyńskiego.
- Do tego czasu tramwaje pozostaną w zajezdni - mówi Dąbrowski. - Wykorzystamy ten czas na ich gruntowny przegląd. Te wozy przejechały po 60-70 tysięcy kilometrów. Taki przegląd przyda się.
Tramwaje Szczecińskie mają sześć Swingów. Spółka zamierza kupić kolejne 22 niskopodłogowce. Jedyne trasy, które nadają się do eksploatacji takich wozów to 7 i 8.
To już nawet w Łodzi jest alternatywna wobec ŁTR trasa przejezdna dla tramwajów niskopodłogowych (byłoby więcej, ale remonty są tak ułożone, że dopiero po remoncie trasy WZ i budowie NCŁ będzie można rozważać wprowadzenie niskiej podłogi na większej liczbie linii, ale już teraz brakuje niskich tramwajów)
Oj, uwierz w Łodzi jest o wiele lepiej ze stanem torowisk niż w Szczecinie. U nas przez lata nic nie inwestowano, dopiero pod koniec lat 90. jakoś to ruszyło. U nas nawet ta trasa po której aktualnie jeżdżą SWINGi nie nadaje się w pełni do ich eksploatacji. Np. Brama Portowa która będzie właśnie remontowana, czy trasa na Basen Górniczy.
O wiele lepiej? Ktoś ostatnio zadał sobie trochę trudu żeby zrobić mapkę stanu torów w Łodzi, o taką
Co prawda niektóre czerwone linie są nieco na wyrost, ale ta mapka nieźle oddaje sytuację. I ładnie pokazuje sposób robienia remontów w Łodzi - zamiast zrobić porządnie od zwrotnicy do zwrotnicy, robiło się takie miniremonciki.
¯ółte odcinki są aktualnie w remoncie (Puszkina na wykończeniu, Łagiewnicką zaczynają), do remontów w szeroko rozumianym najbliższym czasie (początek pod koniec tego lub w przyszłym roku) są przewidziane jeszcze trasa WZ (czyli ten prosty odcinek od Wyszyńskiego do Augustów), Kopernika (czerwona kreska przy Kaliskim) i Legionów (od Pl. Wolności do Włókniarzy)
Remont WZ będzie inwestycją naprawdę na poziomie - z bajeranckim centrum przesiadkowym (mniej więcej jak tutaj http://iptlodz.org/blog/dworzec-tramwajowy-centrum/ , trwa konkurs na projekt), kilkoma innymi podobnymi i przedłużeniem linii na Widzew. Wszystko na torowisku trawiastym, z pełnym SIP-em.
Co prawda niektóre czerwone linie są nieco na wyrost, ale ta mapka nieźle oddaje sytuację. I ładnie pokazuje sposób robienia remontów w Łodzi - zamiast zrobić porządnie od zwrotnicy do zwrotnicy, robiło się takie miniremonciki.
¯ółte odcinki są aktualnie w remoncie (Puszkina na wykończeniu, Łagiewnicką zaczynają), do remontów w szeroko rozumianym najbliższym czasie (początek pod koniec tego lub w przyszłym roku) są przewidziane jeszcze trasa WZ (czyli ten prosty odcinek od Wyszyńskiego do Augustów), Kopernika (czerwona kreska przy Kaliskim) i Legionów (od Pl. Wolności do Włókniarzy)
Remont WZ będzie inwestycją naprawdę na poziomie - z bajeranckim centrum przesiadkowym (mniej więcej jak tutaj http://iptlodz.org/blog/dworzec-tramwajowy-centrum/ , trwa konkurs na projekt), kilkoma innymi podobnymi i przedłużeniem linii na Widzew. Wszystko na torowisku trawiastym, z pełnym SIP-em.
O wiele.ppln pisze:O wiele lepiej?
http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.ph ... &start=973
Swingi muszą pokonywać trasę z Basenu na Gumieńce i Krzekowo, a stacjonują na Zajezdni Pogodno. Zwróć uwagę że one już w tej chwili nie jeżdżą po najlepszych torowiskach, toteż wysyłanie ich na jeszcze gorsze nie ma sensu.
Ta czerwona plama na ich trasie w centrum miasta to oczywiście Brama Portowa, którą teraz wreszcie wyremontują. Ta mapka była robiona już jakiś czas temu ale w sumie niewiele się zmieniło (tylko fragment Al. Niepodległości, i remontowana aktualnie jest trasa do Lasu Arkońskiego - oba te fragmenty nie leżą na trasach SWINGów)
Na pewno ?OPi pisze:. U nas przez lata nic nie inwestowano, dopiero pod koniec lat 90. jakoś to ruszyło.
1992: Piłsudskiego
1993 - 94: Gdańska
1994: Most Długi i Portowy
1996: Nowa i Dworcowa
1997: Wyszyńskiego
2000: Mickiewicza (część) i Most Długi
ZTCW to w latach 90-tych zrobiono również całość Mickiewicza i Al. Niepodległości. Czy to mało? Zastój w KM pojawił się wraz z Marianem
shakkie na oko mówiłem. Tak czy tak to nie była jakaś wielka skala w porównaniu do innych miast. Ile u nas przez lata komuny zrobiono. No właśnie bardzo mało, szczególnie od lat 70-80 - nasza sieć w ogóle się nie rozwijała, nawet likwidowano trasy. U góry się bali że Szczecin wróci w ręce niemieckie i władza coś nie chciała tu inwestować. Dopiero się to jakoś zmieniło w latach 90 kiedy Niemcy oficjalnie uznali że Szczecin jest polski.
Napisałeś o latach 90-tych to się do tego odniosłem. A do innych miast to lepiej Szczecina nie porównujmy
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1334135 ... h-torowisk
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1334135 ... h-torowisk
A na żadną inwestycję drogową kasy nie zabraknieModernizacja szczecińskich torowisk z pomocą unijnych pieniędzy ograniczy się do przebudowy czterech odcinków torów i nie rozwiąże problemu wyeksploatowanych, ważnych węzłów komunikacyjnych.
Fatalny stan szczecińskich torowisk tramwajowych ukazał swoje nowe oblicze przy okazji modernizacji skrzyżowania przy Bramie Portowej. Jak informowaliśmy, po zmianie organizacji ruchu, którego efektem będzie m.in. skierowanie linii 7 i 8 na ulicę Potulicką, niskopodłogowe swingi na ponad miesiąc zostaną zamknięte w zajezdni. Nie ma dla nich bowiem innych (poza linią 7 i 8) bezpiecznych tras.
Miasto ma plan modernizacji torowisk do 2015 r. Wydatki szacowane są na 222 mln zł. Połowa ma być zwrócona z unijnych funduszy zapisanych w rządowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.
Co zostanie zrealizowane? Krystyna Gawrońska, dyrektor odpowiadający w spółce Tramwaje Szczecińskie za inwestycje, wymienia cztery inwestycje.
1. Modernizacja torów od mostu Długiego do Basenu Górniczego łącznie z przebudową pętli.
- Pętla zostanie tak przebudowana, by była już dostosowana do linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - mówi Krystyna Gawrońska.
SST ma połączyć bezpośrednio Zdroje z centrum.
2. Modernizacja torów w al. Piastów od ronda Szyrockiego do placu Szarych Szeregów.
3. Modernizacja torów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy i ul. Jagiellońskiej.
- To brakujący odcinek na już zmodernizowanych torach w ciągu al. Bohaterów Warszawy - wyjaśnia Krystyna Gawrońska.
4. Modernizacja torów na ulicy Wawrzyniaka.
Do tego dochodzi remont zajezdni Pogodno połączony z dobudową jednej nawy, w której znajdzie się tokarka podtorowa, która umożliwia obróbkę tramwajowych kół bez konieczności ich demontażu.
I to tyle. W planach była jeszcze modernizacja torów na pl. Rodła łącznie z odcinkiem do ul. Matejki. Powstała nawet część dokumentacji.
- Z przyczyn finansowych ta inwestycja będzie możliwa dopiero po 2014 r. - mówi Krystyna Gawrońska.
Do tego czasu można jeszcze spodziewać się drobnych prac remontowych (np. przebudowa pętli w Lasku Arkońskim).
Ta lista oznacza, że przed 2014 roku nie będzie kolejnych, w pełni zmodernizowanych tras, które pozwolą na bezpieczną eksploatację tramwajów niskopodłogowych poza liniami 7 i 8. Na razie tylko nieoficjalnie rozpatruje się możliwość modernizacji niewielkich odcinków torów np. na linii 12, która jest najbardziej obciążona. Takie drobne inwestycje mogłyby ją udrożnić dla niskopodłogowców, których niebawem przybędzie. Tramwaje Szczecińskie kupują właśnie 22 nowe tramwaje tego typu (będą trafiać do nas sukcesywnie między styczniem 2013 a kwietniem 2014 r.).
Kolejny złom gotowy:
Pierwsze komplikacje w przetargu na tramwaje:
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1335439 ... na-testachO godzinie 13:20 na alei Wojska Polskiego, tuż przed przystankiem "Felczaka", widziano skład 105N/S/HF10AC bez numerów taborowych. "Moderus" udawał się w stronę Głębokiego.
Pierwsze komplikacje w przetargu na tramwaje:
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1335440 ... edluza-sieDrugi etap przetargu na dostawę 22 niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina miał się rozpocząć na początku kwietnia. Rozpocznie się jednak dopiero po długim weekendzie - jeden z wykonawców musi uzupełnić dokumentację.
- Zależy nam na tym, żeby wszyscy wykonawcy przeszli pierwszy etap przetargu. Im większa konkurencja, tym lepiej dla nas - tłumaczy prezes Tramwajów Szczecińskich Krystian Wawrzyniak. Wnioski o udział w przetargu tramwajów złożyły cztery firmy: Solaris, Pesa, ©koda i CAF. Wnioski przeanalizowała komisja przetargowa. Jeden z wykonawców musi na jej prośbę uzupełnić dokumentację, pozostali mogą się już czuć zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania, w którym złożą ostateczne oferty.