Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura
Wracając do nieszczęsnego termometru, to powiem że całość informacji pasażerskiej to gó... yyy tzn. Novamedia Wyświetlacz przedni ma genialną czcionkę:
Na bocznych oprócz kierunku również przewijana trasa. Zapowiedzi głosowe są wyraźniejsze niż w tramwajach z R&G, ale przewijały się za szybko. Na pseudo termometrze cały czas zdjęcie Wałów, a na mapce zaznaczone są tylko przystanki.
Z rzeczy pozytywnych to brak szarpnięcia przy zatrzymaniu, zdecydowanie cichszy (stojąc przy trzecich drzwiach nie słychać napędu) oraz dodatkową poręcz z przyciskiem przy każdych drzwiach:
Ogólnie mówiąc to co należało do PESY zostało zrobione super, ale cały SIP został spieprzony i to ostro. Czcionka na zewnątrz tragiczna.
Swoją ciekawi mnie, jak te dwa systemy są zintegrowane - kasowniki i wyświetlacze pod sufitem R & G, a zewnętrzne wyświetlacze, termometry i system głosowy Novamedia.
BTW wg naszych genialnych "programistów" trasa ósemki wiedzie przez Aleję Niepodległości... Gdzie oni żyją?
Swoją ciekawi mnie, jak te dwa systemy są zintegrowane - kasowniki i wyświetlacze pod sufitem R & G, a zewnętrzne wyświetlacze, termometry i system głosowy Novamedia.
BTW wg naszych genialnych "programistów" trasa ósemki wiedzie przez Aleję Niepodległości... Gdzie oni żyją?
Dokładnie, a do tego zajmuje się obsługą kamer. Choć ma to swój minus, bo wszystko przez to chodzi mutowało. W Łódzkich Urbinach 12 np. jest osobno R&G i osobno NovaMEDIA, która odpowiada tylko za kamery i działa to o niebo lepiej.ppln pisze:Novamedia jest dość elastyczna - w Krakowie ich system ciągnie linię z IBISa i chyba jeszcze obsługuje kasowniki
To to jest tak beznadziejnie napisane, że ten zylion niezależnych elementów (osobno jest jednostka systemu, rejestrator do kamer i sterownik, który sam jest komputerem, żeby nie wspomnieć o komputerach przy wszystkich tablicach) dławi się przy odrobinę większym obciążeniu?
A R&G z każdą nową wersją potrafi coraz mniej i jest coraz bardziej zawodne.
A R&G z każdą nową wersją potrafi coraz mniej i jest coraz bardziej zawodne.
Dokładnie tak. Do tego system samoregulującej się czcionki doprowadza do tego, że dłuższe nazwy są mikroskopijne...To to jest tak beznadziejnie napisane, że ten zylion niezależnych elementów (osobno jest jednostka systemu, rejestrator do kamer i sterownik, który sam jest komputerem, żeby nie wspomnieć o komputerach przy wszystkich tablicach) dławi się przy odrobinę większym obciążeniu?
System samoregulującej się czcionki jest dobry, tylko albo czcionka jest zła (powinna być cieńsza za to rozciągnięta) albo limity w programie są złe.
No i wybacz, ale trzy(!) komputery (i każdy dedykowany do czegoś innego - dołożenie zadania nie powinno powodować żadnych problemów) x86 plus zylion modułów dodatkowych (które też mogą przejąć na siebie część obliczeń gdyby 3 komputery nie wystarczyły) nie mogą zacinać się przy czymś, na co wystarczy (i wystarcza od 20 lat) jeden kiepski mikrokontroler i kilka modułów (też na mikrokontrolerach)
No i wybacz, ale trzy(!) komputery (i każdy dedykowany do czegoś innego - dołożenie zadania nie powinno powodować żadnych problemów) x86 plus zylion modułów dodatkowych (które też mogą przejąć na siebie część obliczeń gdyby 3 komputery nie wystarczyły) nie mogą zacinać się przy czymś, na co wystarczy (i wystarcza od 20 lat) jeden kiepski mikrokontroler i kilka modułów (też na mikrokontrolerach)
Super. Dzięki wielkieOPi pisze:¯em zapomniał wrzucić, bo zdjęcia już zrobiłem w dniu debiutu. Ale żeby nie było że zapominam, specjalnie dla J-31 kleksy od strony drzwi.
Taak, to znam z Krakowa. Wszystkie nowe tramwaje i nowe autobusy tak mają w Krakowie (prócz E1 oraz napotkanych przeze mnie EU8N). Kulka przetacza się w trakcie jazdy. Z tymże w Krakowie jest tak, że część pojazdów - podobnie jak tutaj czyli w najnowszych szczecińskich Swingach - ma albo plan, albo zdjęcia miejsc charakterystycznych dla danej lokalizacji (jedno i drugie też), a czasami w ogóle nic nie ma, tylko sam "termometr"OPi pisze:Niefunkcjonalny termometr:
Cóż produkt, oferowany przewoźnikom. Jak ktoś chce, to kupuje. Tak postąpiły Tramwaje Szczecińskie, dla porównania
NGT8 - MPK Kraków
http://imageshack.us/photo/my-images/41/info1a.jpg/
Protram 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/132/info2p.jpg/
Jak widać prawie wszystko to samo co w szczecińskim Swingu, tylko logo inne i kolorki
NGT8 - MPK Kraków
http://imageshack.us/photo/my-images/41/info1a.jpg/
Protram 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/132/info2p.jpg/
Jak widać prawie wszystko to samo co w szczecińskim Swingu, tylko logo inne i kolorki
Myślę, że Novamedia nie powinna robić problemów ze zmianą oprogramowania (przykładowo - w Łodzi ZDiT nie zgodził się żeby w jednym z wagonów pojawiła się ta trefna wersja bo nie spełnia wymogów umowy i następnego dnia w obu wagonach był normalny układ), wystarczy (np. przez prasę) wywrzeć odpowiedni nacisk na organizatora/przewoźnika. I warto to zrobić żeby nie okazało się, że (jak Kraków) jedną pochopną decyzją pozbędziecie się na lata sensownej informacji pasażerskiej dla taniego bajeru (który za to kosztuje grube tysiące)
Pojawił się wywiad z prezesem TS o kupowanym wagonie i innych rzeczach.:
Z nudów dodam małe podsumowanie roku. Wprowadzono do służby 35 wagonów KT4Dt i 11 120NaS2. Wycofano 38 wagonów rodziny 105N. Z Szumnie zapowiadanych inwestycji infrastrukturalnych rozpoczęto jedynie budowę SST.
Czyli kilka milionów pójdzie na "eksperyment" który nie musi się udać. Fajnie.- To świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli - mówi o zakupie częściowo niskopodłogowego tramwaju Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich.
Przysiągłbym że w szczecińskich warsztatach zmontowano 14 wagonów opartych na pudłach z Modertransu, choć pierwszy skład z pewnością ma więcej części wziętych z 105-ek niż pozostałe.Andrzej Kraśnicki jr: Po co Tramwaje Szczecińskie kupują jeden tramwaj częściowo niskopodłogowy, w dodatku w częściach?
Krystian Wawrzyniak: Zanim się na to zdecydowaliśmy, w naszych warsztatach przebudowaliśmy do wersji Moderus Alfa dwa składy tramwajów 105. Skorzystaliśmy przy tym z funduszy unijnych, zdobyliśmy nowe doświadczenia i umiejętności. Teraz chcemy sprawdzić, czy damy sobie radę z tramwajem dużo bardziej wymagającym. To będzie jednoczłonowy pojazd o długości ok. 30 metrów.
Właśnie poznaliśmy prawdziwy cel montowania nowych wagonów przez warsztaty TS - dawanie roboty znudzonym pracownikom tychże, bo "musiano" zaniechać wykonywania NG wagonom rodziny 105N.Nie prościej po prostu kupić gotowy tramwaj?
- Dzięki takiej transakcji mamy zatrudnienie dla 60 pracowników. Zdobywamy doświadczenie, które może przydać się później, przy kooperacji z innymi producentami tramwajów. Poza tym to świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli. Kiedy będą dostępne, my będziemy już gotowi. Będziemy wiedzieć, czy potrafimy sami montować nowoczesne tramwaje, jak mają one wyglądać, jakie mieć wyposażenie. Można powiedzieć, że tramwaj, który zamawiamy, będzie doświadczalny. Chcemy też, by opinię o nim wyrazili również pasażerowie
Jakoś nie wierzę, że ta wentylacja będzie czymś bardziej zaawansowanym od lufcików i ew. szyberdachów.Może im się nie spodobać, że w tym tramwaju nie będzie klimatyzacji.
- Ma być bardzo efektywna wentylacja. Chcemy sprawdzić, jak u nas sprawdzi się takie rozwiązanie. Na pewno klimatyzację będzie miała kabina motorniczego.
I będzie jak w Swingach pierwszej serii, w których więcej niż 1 wózek dziecięcy/inwalidzki wystarczy do sparaliżowania okolic drugich drzwi. A grupki młodzieży to raczej ubóstwiają tylny pomost bo daleko od motorniczego.Tramwaj będzie podobny do tych, które jeżdżą w Poznaniu czy Wrocławiu?
- Tak. Ma mieć jedną część niskopodłogową. Tylko trochę inaczej wyobrażamy sobie jej zagospodarowanie. Sześć siedzeń ma być zamocowanych na stałe. Nie mogą być składane, bo wtedy powstaje duża, otwarta przestrzeń, która przyciąga grupki młodzieży. Do tego ma być miejsce na wózek inwalidzki lub zwykły wózek dziecięcy.
Nie chcę myśleć, czym jest te "kilka pomysłów".I takie chcecie później kupować i montować już za unijne pieniądze?
- Nie chciałbym na razie za dużo o tym mówić. Mamy kilka pomysłów. To, czy dalej pójdziemy tą drogą, zależy właśnie od tego, czy podołamy technicznie i organizacyjnie.
Z tego wynika, że 42 wciąż eksploatowane wagony 105N/Na przeżyją dużo młodsze od nich T6. Zresztą wycofanie jednych i drugich byłoby błędem, skoro chcą zepsuć wszystkie KT4A jeśli się uda, jak wyobraża sobie pan szczecińskie tramwaje w 2020 r.?
- Chciałbym wycofać wszystkie Tatry T6, czyli dwuwagonowe składy. Przyszłość to jednoprzestrzenne, przegubowe tramwaje, w których jest bezpieczniej i wygodniej. W zamian za nie widziałbym 30 nowych, częściowo niskopodłowych tramwajów. Do tego 12-14 kolejnych całkowicie niskopodłogowych do obsługi wydłużonej do Kijewa linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i jeszcze jednej nowej trasy, którą do tego czasu wybudujemy. Chcemy też zmodernizować napęd i sterowanie we wszystkich przegubowych tatrach, które na dłużej pozostaną na naszych torach.
Użytkownicy najbardziej obciążonej szczecińskiej linii - 12 - z pewnością są zachwyceni zaliczeniem jej do grona niegodnych nowoczesnego taboru. Oczywiście prawdziwą przeszkodą jest stan torowisk, ale najwyraźniej pan Wawrzyniak lubi wymyślać alternatywne problemy.Tramwaje częściowo niskopodłogowe są dwa razy tańsze od niskopodłogowych. Pojawiły się głosy, że zakup tych drugich jest rozrzutnością.
- Gdybyśmy nie kupili całkowicie niskopodłogowych tramwajów, pojawiłyby się pretensje, że nie inwestujemy w tabor, który kupują wszystkie inne duże miasta. Tu nie chodzi jednak tylko o niepełnosprawnych, starszych, wózki. W tramwajach niskopodłogowych następuje szybsza wymiana pasażerów. Takie pojazdy są najlepsze na zatłoczone, pełne pasażerów linie. Takie, jak powstająca SST. Na pozostałych świetnie spiszą się tramwaje częściowo niskopodłogowe. Jeden niski człon wystarczy, by tramwaj nie był barierą dla osób mających problemy z poruszaniem się.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1388255 ... ie-przydacKiedy tramwaj, który teraz kupujecie, będzie gotowy?
- Zwycięzca przetargu będzie miał 240 dni na dostawę części. My - 100 dni na montaż pod jego nadzorem. Potem potrzeba jeszcze 60 dni na homologację tramwaju.
Z nudów dodam małe podsumowanie roku. Wprowadzono do służby 35 wagonów KT4Dt i 11 120NaS2. Wycofano 38 wagonów rodziny 105N. Z Szumnie zapowiadanych inwestycji infrastrukturalnych rozpoczęto jedynie budowę SST.
Shakkie więcej optymizmu, na początku muszę napisać, że Prezes TSz popełnił błąd używając dla tego wagonu określenie "eksperymentalny". Bo tak on będzie potem traktowany przez wszystkich
Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację. Bo-ponieważ:
1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki
2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców.
3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Tsz zapewne będą chciały pozyskać elementy od Modertransu, jeśli panowie w TSz nie przekombinują - będzie OKi. Na razie nie ma co oceniać - nie ma tramwaju
Reasumując Mamy trudne czasy pod względem ekonomicznym i przewoźnicy tramwajowi w całym kraju szukają wiele rozwiązań, by odświeżać swój tabor. Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów - to należy temu przyklasnąć i trzymać kciuki
Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację. Bo-ponieważ:
1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki
2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców.
3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Tsz zapewne będą chciały pozyskać elementy od Modertransu, jeśli panowie w TSz nie przekombinują - będzie OKi. Na razie nie ma co oceniać - nie ma tramwaju
Reasumując Mamy trudne czasy pod względem ekonomicznym i przewoźnicy tramwajowi w całym kraju szukają wiele rozwiązań, by odświeżać swój tabor. Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów - to należy temu przyklasnąć i trzymać kciuki
Nie żebym uważał to za zły pomysł, ale wpadli na niego o kilka lat za późno, a realizacja będzie kuleć.J-31 pisze:Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację.
Prawda.1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki
Można tych ludzi przenieść do pracy w zajezdniach.2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców.
Nie znasz "tempa" pracy szczecińskich warsztatów - do 2020 zrobią w najlepszym wypadku 12 takich wagonów.3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Wyroby szczecińskich warsztatów nie umywają się do twórczości Protramu i MPK Kraków.Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Tyle że pan Wawrzyniak deklaruje wycofanie wcale nie najstarszych wozów, które pod względem komfortu jazdy są dużo lepsze od wszelkich mutacji 105-ek.Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów