Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Jutro na linii 8 zadebiutują dwa nowe Swingi - 807 i 808. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jak będą jakieś nowe fotki #807 lub #808 (z widocznymi wzorkami), to byłbym wdzięczny ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Obrazek
Obrazek
Wracając do nieszczęsnego termometru, to powiem że całość informacji pasażerskiej to gó... yyy tzn. Novamedia :wall: Wyświetlacz przedni ma genialną czcionkę:
Obrazek
Obrazek
Na bocznych oprócz kierunku również przewijana trasa. Zapowiedzi głosowe są wyraźniejsze niż w tramwajach z R&G, ale przewijały się za szybko. Na pseudo termometrze cały czas zdjęcie Wałów, a na mapce zaznaczone są tylko przystanki.
Z rzeczy pozytywnych to brak szarpnięcia przy zatrzymaniu, zdecydowanie cichszy (stojąc przy trzecich drzwiach nie słychać napędu) oraz dodatkową poręcz z przyciskiem przy każdych drzwiach:
Obrazek

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

shakkie pisze:Wracając do nieszczęsnego termometru, to powiem że całość informacji pasażerskiej to gó... yyy tzn. Novamedia Wyświetlacz przedni ma genialną czcionkę:
Ten sam problem trapi NGT8... Przy niektórych dwuczęściowych napisach w ogóle nie idzie odczytać końcówki.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ogólnie mówiąc to co należało do PESY zostało zrobione super, ale cały SIP został spieprzony i to ostro. Czcionka na zewnątrz tragiczna.
Swoją ciekawi mnie, jak te dwa systemy są zintegrowane - kasowniki i wyświetlacze pod sufitem R & G, a zewnętrzne wyświetlacze, termometry i system głosowy Novamedia.

BTW wg naszych genialnych "programistów" trasa ósemki wiedzie przez Aleję Niepodległości... Gdzie oni żyją? :nuts:

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Ten błąd jest również w 7 i to od co najmniej 5 lat.

ppln

Post autor: ppln »

OPi pisze: Swoją ciekawi mnie, jak te dwa systemy są zintegrowane - kasowniki i wyświetlacze pod sufitem R & G, a zewnętrzne wyświetlacze, termometry i system głosowy Novamedia.
Novamedia jest dość elastyczna - w Krakowie ich system ciągnie linię z IBISa i chyba jeszcze obsługuje kasowniki

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

ppln pisze:Novamedia jest dość elastyczna - w Krakowie ich system ciągnie linię z IBISa i chyba jeszcze obsługuje kasowniki
Dokładnie, a do tego zajmuje się obsługą kamer. Choć ma to swój minus, bo wszystko przez to chodzi mutowało. W Łódzkich Urbinach 12 np. jest osobno R&G i osobno NovaMEDIA, która odpowiada tylko za kamery i działa to o niebo lepiej.

ppln

Post autor: ppln »

To to jest tak beznadziejnie napisane, że ten zylion niezależnych elementów (osobno jest jednostka systemu, rejestrator do kamer i sterownik, który sam jest komputerem, żeby nie wspomnieć o komputerach przy wszystkich tablicach) dławi się przy odrobinę większym obciążeniu?
A R&G z każdą nową wersją potrafi coraz mniej i jest coraz bardziej zawodne.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

To to jest tak beznadziejnie napisane, że ten zylion niezależnych elementów (osobno jest jednostka systemu, rejestrator do kamer i sterownik, który sam jest komputerem, żeby nie wspomnieć o komputerach przy wszystkich tablicach) dławi się przy odrobinę większym obciążeniu?
Dokładnie tak. Do tego system samoregulującej się czcionki doprowadza do tego, że dłuższe nazwy są mikroskopijne...

ppln

Post autor: ppln »

System samoregulującej się czcionki jest dobry, tylko albo czcionka jest zła (powinna być cieńsza za to rozciągnięta) albo limity w programie są złe.

No i wybacz, ale trzy(!) komputery (i każdy dedykowany do czegoś innego - dołożenie zadania nie powinno powodować żadnych problemów) x86 plus zylion modułów dodatkowych (które też mogą przejąć na siebie część obliczeń gdyby 3 komputery nie wystarczyły) nie mogą zacinać się przy czymś, na co wystarczy (i wystarcza od 20 lat) jeden kiepski mikrokontroler i kilka modułów (też na mikrokontrolerach)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Też macie wrażenie, że w tym komputerowym barszczu jest za dużo grzybów? Przecież autobus to nie centrum sterowania międzykontynentalnymi głowicami nuklearnymi, moim skromnym zdaniem jakiś system wbudowany powinien wystarczyć

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

¯em zapomniał wrzucić, bo zdjęcia już zrobiłem w dniu debiutu. Ale żeby nie było że zapominam, specjalnie dla J-31 kleksy od strony drzwi. ;)
1
Obrazek

2
Obrazek

3
Obrazek

4
Obrazek

I kilka zdjęć z wnętrza.
Niefunkcjonalny termometr:
Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Bajerancki rozkład w autokomputerze:
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

OPi pisze:¯em zapomniał wrzucić, bo zdjęcia już zrobiłem w dniu debiutu. Ale żeby nie było że zapominam, specjalnie dla J-31 kleksy od strony drzwi.
Super. Dzięki wielkie :)
OPi pisze:Niefunkcjonalny termometr:
Taak, to znam z Krakowa. Wszystkie nowe tramwaje i nowe autobusy tak mają w Krakowie (prócz E1 oraz napotkanych przeze mnie EU8N). Kulka przetacza się w trakcie jazdy. Z tymże w Krakowie jest tak, że część pojazdów - podobnie jak tutaj czyli w najnowszych szczecińskich Swingach - ma albo plan, albo zdjęcia miejsc charakterystycznych dla danej lokalizacji (jedno i drugie też), a czasami w ogóle nic nie ma, tylko sam "termometr" ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Ten termometr to chyba projektował ktoś z solidną gorączką

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Cóż produkt, oferowany przewoźnikom. Jak ktoś chce, to kupuje. Tak postąpiły Tramwaje Szczecińskie, dla porównania

NGT8 - MPK Kraków
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/41/info1a.jpg/

Protram 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/132/info2p.jpg/

Jak widać prawie wszystko to samo co w szczecińskim Swingu, tylko logo inne i kolorki ;)

ppln

Post autor: ppln »

Myślę, że Novamedia nie powinna robić problemów ze zmianą oprogramowania (przykładowo - w Łodzi ZDiT nie zgodził się żeby w jednym z wagonów pojawiła się ta trefna wersja bo nie spełnia wymogów umowy i następnego dnia w obu wagonach był normalny układ), wystarczy (np. przez prasę) wywrzeć odpowiedni nacisk na organizatora/przewoźnika. I warto to zrobić żeby nie okazało się, że (jak Kraków) jedną pochopną decyzją pozbędziecie się na lata sensownej informacji pasażerskiej dla taniego bajeru (który za to kosztuje grube tysiące)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Pojawił się wywiad z prezesem TS o kupowanym wagonie i innych rzeczach.:
- To świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli - mówi o zakupie częściowo niskopodłogowego tramwaju Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich.
Czyli kilka milionów pójdzie na "eksperyment" który nie musi się udać. Fajnie.
Andrzej Kraśnicki jr: Po co Tramwaje Szczecińskie kupują jeden tramwaj częściowo niskopodłogowy, w dodatku w częściach?
Krystian Wawrzyniak: Zanim się na to zdecydowaliśmy, w naszych warsztatach przebudowaliśmy do wersji Moderus Alfa dwa składy tramwajów 105. Skorzystaliśmy przy tym z funduszy unijnych, zdobyliśmy nowe doświadczenia i umiejętności. Teraz chcemy sprawdzić, czy damy sobie radę z tramwajem dużo bardziej wymagającym. To będzie jednoczłonowy pojazd o długości ok. 30 metrów.
Przysiągłbym że w szczecińskich warsztatach zmontowano 14 wagonów opartych na pudłach z Modertransu, choć pierwszy skład z pewnością ma więcej części wziętych z 105-ek niż pozostałe.
Nie prościej po prostu kupić gotowy tramwaj?
- Dzięki takiej transakcji mamy zatrudnienie dla 60 pracowników. Zdobywamy doświadczenie, które może przydać się później, przy kooperacji z innymi producentami tramwajów. Poza tym to świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli. Kiedy będą dostępne, my będziemy już gotowi. Będziemy wiedzieć, czy potrafimy sami montować nowoczesne tramwaje, jak mają one wyglądać, jakie mieć wyposażenie. Można powiedzieć, że tramwaj, który zamawiamy, będzie doświadczalny. Chcemy też, by opinię o nim wyrazili również pasażerowie
Właśnie poznaliśmy prawdziwy cel montowania nowych wagonów przez warsztaty TS - dawanie roboty znudzonym pracownikom tychże, bo "musiano" zaniechać wykonywania NG wagonom rodziny 105N.
Może im się nie spodobać, że w tym tramwaju nie będzie klimatyzacji.
- Ma być bardzo efektywna wentylacja. Chcemy sprawdzić, jak u nas sprawdzi się takie rozwiązanie. Na pewno klimatyzację będzie miała kabina motorniczego.
Jakoś nie wierzę, że ta wentylacja będzie czymś bardziej zaawansowanym od lufcików i ew. szyberdachów.
Tramwaj będzie podobny do tych, które jeżdżą w Poznaniu czy Wrocławiu?
- Tak. Ma mieć jedną część niskopodłogową. Tylko trochę inaczej wyobrażamy sobie jej zagospodarowanie. Sześć siedzeń ma być zamocowanych na stałe. Nie mogą być składane, bo wtedy powstaje duża, otwarta przestrzeń, która przyciąga grupki młodzieży. Do tego ma być miejsce na wózek inwalidzki lub zwykły wózek dziecięcy.
I będzie jak w Swingach pierwszej serii, w których więcej niż 1 wózek dziecięcy/inwalidzki wystarczy do sparaliżowania okolic drugich drzwi. A grupki młodzieży to raczej ubóstwiają tylny pomost bo daleko od motorniczego.
I takie chcecie później kupować i montować już za unijne pieniądze?
- Nie chciałbym na razie za dużo o tym mówić. Mamy kilka pomysłów. To, czy dalej pójdziemy tą drogą, zależy właśnie od tego, czy podołamy technicznie i organizacyjnie.
Nie chcę myśleć, czym jest te "kilka pomysłów".
A jeśli się uda, jak wyobraża sobie pan szczecińskie tramwaje w 2020 r.?
- Chciałbym wycofać wszystkie Tatry T6, czyli dwuwagonowe składy. Przyszłość to jednoprzestrzenne, przegubowe tramwaje, w których jest bezpieczniej i wygodniej. W zamian za nie widziałbym 30 nowych, częściowo niskopodłowych tramwajów. Do tego 12-14 kolejnych całkowicie niskopodłogowych do obsługi wydłużonej do Kijewa linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i jeszcze jednej nowej trasy, którą do tego czasu wybudujemy. Chcemy też zmodernizować napęd i sterowanie we wszystkich przegubowych tatrach, które na dłużej pozostaną na naszych torach.
Z tego wynika, że 42 wciąż eksploatowane wagony 105N/Na przeżyją dużo młodsze od nich T6. Zresztą wycofanie jednych i drugich byłoby błędem, skoro chcą zepsuć wszystkie KT4 :nuts:
Tramwaje częściowo niskopodłogowe są dwa razy tańsze od niskopodłogowych. Pojawiły się głosy, że zakup tych drugich jest rozrzutnością.
- Gdybyśmy nie kupili całkowicie niskopodłogowych tramwajów, pojawiłyby się pretensje, że nie inwestujemy w tabor, który kupują wszystkie inne duże miasta. Tu nie chodzi jednak tylko o niepełnosprawnych, starszych, wózki. W tramwajach niskopodłogowych następuje szybsza wymiana pasażerów. Takie pojazdy są najlepsze na zatłoczone, pełne pasażerów linie. Takie, jak powstająca SST. Na pozostałych świetnie spiszą się tramwaje częściowo niskopodłogowe. Jeden niski człon wystarczy, by tramwaj nie był barierą dla osób mających problemy z poruszaniem się.
Użytkownicy najbardziej obciążonej szczecińskiej linii - 12 - z pewnością są zachwyceni zaliczeniem jej do grona niegodnych nowoczesnego taboru. Oczywiście prawdziwą przeszkodą jest stan torowisk, ale najwyraźniej pan Wawrzyniak lubi wymyślać alternatywne problemy.
Kiedy tramwaj, który teraz kupujecie, będzie gotowy?
- Zwycięzca przetargu będzie miał 240 dni na dostawę części. My - 100 dni na montaż pod jego nadzorem. Potem potrzeba jeszcze 60 dni na homologację tramwaju.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1388255 ... ie-przydac

Z nudów dodam małe podsumowanie roku. Wprowadzono do służby 35 wagonów KT4Dt i 11 120NaS2. Wycofano 38 wagonów rodziny 105N. Z Szumnie zapowiadanych inwestycji infrastrukturalnych rozpoczęto jedynie budowę SST.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Shakkie więcej optymizmu, na początku muszę napisać, że Prezes TSz popełnił błąd używając dla tego wagonu określenie "eksperymentalny". Bo tak on będzie potem traktowany przez wszystkich ;)

Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację. Bo-ponieważ:

1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki ;)

2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców. ;)

3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.

Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.

Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.

Tsz zapewne będą chciały pozyskać elementy od Modertransu, jeśli panowie w TSz nie przekombinują - będzie OKi. Na razie nie ma co oceniać - nie ma tramwaju ;)

Reasumując Mamy trudne czasy pod względem ekonomicznym i przewoźnicy tramwajowi w całym kraju szukają wiele rozwiązań, by odświeżać swój tabor. Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów - to należy temu przyklasnąć i trzymać kciuki ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

J-31 pisze:Generalnie uważam, że pomysł jest świetny i czym prędzej powinni się brać za jego realizację.
Nie żebym uważał to za zły pomysł, ale wpadli na niego o kilka lat za późno, a realizacja będzie kuleć.
1. ... firma nie ma pieniędzy na kupowanie wyłącznie nowych niskopodłogowych tramwajów. Nawet Pesa Swing kosztuje dużo i firmy po prostu nie stać na zakup dużej ilości takich wagonów lub innych z tej półki ;)
Prawda.
2. ... samodzielny montaż takich wagonów powinien być tańszy, a co najważniejsze firma utrzyma zatrudnienie ludzi - im trzeba dać pracę, a nie tylko zwalniać. Oni zyskają doświadczenie, a firma fachowców. ;)
Można tych ludzi przenieść do pracy w zajezdniach.
3. ... jeżeli ten "eksperyment" się powiedzie, to Szczecin zyska dużą ilość nowoczesnych tramwajów niskowejściowych, jednoprzestrzennych.
Nie znasz "tempa" pracy szczecińskich warsztatów - do 2020 zrobią w najlepszym wypadku 12 takich wagonów.
Doskonałym przykładem jest MPK Kraków. Oni samodzielnie zbudowali sobie tramwaje EU8N, które są po prostu świetne.
Tramwaje ze środkowym członem niskopodłogowym, a więc wrocławski Protram 205WrAs czy poznański Modertrans Beta - są bardzo wygodne i przyjemne do podróżowania. Oba wagony mają dosyć obszerny środkowy człon, który daje spore możliwości podróżnym.
Wyroby szczecińskich warsztatów nie umywają się do twórczości Protramu i MPK Kraków.
Jeżeli produkcja własna taboru pozwoliła by na wycofanie najstarszych wozów
Tyle że pan Wawrzyniak deklaruje wycofanie wcale nie najstarszych wozów, które pod względem komfortu jazdy są dużo lepsze od wszelkich mutacji 105-ek.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”