Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No cóż. Panowie. Niby najprostsze - kupno zupełnie nowego taboru - nie jest takie najprostsze. Wystarczy jednak dokładnie wyremontować stare wagony. Zabezpieczyć je przed wandalizmem...

A Szybki Trawmaj w Szczecinie, rzeczywiście ma powstać, a po jej trasie mają rzeczywiście jeździć m.in. "Helmuty"... ;)

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

J-31 pisze:No cóż. Panowie. Niby najprostsze - kupno zupełnie nowego taboru - nie jest takie najprostsze. Wystarczy jednak dokładnie wyremontować stare wagony. Zabezpieczyć je przed wandalizmem...
Stare zawsze będzie stare... Zresztą Szczecin jest miastem, w którym najdłużej eksploatowano "enki" w ruchu liniowym, a zatem nigdy (od momentu przyłączenia tych ziem do Polski w 1945 r.) nie stawiano tam na tabor tramwajowy, a wręcz planowano kasację całej sieci (od czego na szczęście odstąpiono). W chwili obecnej stan taboru (i jego wiek) należy chyba do najgorszych w Polsce.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie przesadzaj. Gorzej bywa jeszcze w GOP-ie.
Nie mniej jednak, <b>poprostu</b> władze Szczecina najwyraźniej nie widzą problemu - co jest dla mnie dziwne i nie zrozumiałe... ;)

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

J-31 pisze:Nie przesadzaj. Gorzej bywa jeszcze w GOP-ie.
Nie mniej jednak, <b>poprostu</b> władze Szczecina najwyraźniej nie widzą problemu - co jest dla mnie dziwne i nie zrozumiałe... ;)
Przyznam szczerze, że podróżowanie szczecińskimi tramwajami było dla mnie szokiem cywilizacyjnym. Wyobraź sobie, że (bodajże w 2003 r.) kursowała tam jeszcze "enka" w ruchu liniowym :shock:

voy

Post autor: voy »

116Nd jest 17, natomiast po Bytomiu po jedynej w swojej rodzaju trasie linii 38 jeżdżą jeszcze enki.

Poznaniak

Post autor: Poznaniak »

Thomas78 pisze: Przyznam szczerze, że podróżowanie szczecińskimi tramwajami było dla mnie szokiem cywilizacyjnym. Wyobraź sobie, że (bodajże w 2003 r.) kursowała tam jeszcze "enka" w ruchu liniowym :shock:
Chyba zartujesz :shocked: ?. Nie była to czasem linia turystyczna, albo zwyczajny wagon gospodarczy :wow: ?

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

voy pisze:116Nd jest 17, natomiast po Bytomiu po jedynej w swojej rodzaju trasie linii 38 jeżdżą jeszcze enki.
Do Bytomia akurat nie dotarłem, pozostaje mi wierzyć na słowo ;)

[ Dodano: 2005-05-09, 16:01 ]
Poznaniak pisze:
Thomas78 pisze: Przyznam szczerze, że podróżowanie szczecińskimi tramwajami było dla mnie szokiem cywilizacyjnym. Wyobraź sobie, że (bodajże w 2003 r.) kursowała tam jeszcze "enka" w ruchu liniowym :shock:
Chyba zartujesz :shocked: ?. Nie była to czasem linia turystyczna, albo zwyczajny wagon gospodarczy :wow: ?
Nie - tramwaj miał numer (niestety nie pamiętam jaki :| ) i zatrzymywał się na wszystkich przystankach - ludzie wsiadali i wysiadali, więc musiał być to kurs liniowy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Może to była linia turystyczna ? :lol:

Poznaniak

Post autor: Poznaniak »

Thomas78 pisze:
voy pisze:116Nd jest 17, natomiast po Bytomiu po jedynej w swojej rodzaju trasie linii 38 jeżdżą jeszcze enki.
Do Bytomia akurat nie dotarłem, pozostaje mi wierzyć na słowo ;)
Jeżdza, jezdza. Z jednej strony dobrze a z drugiej strony źle.

Thomas78 pisze: Nie - tramwaj miał numer (niestety nie pamiętam jaki :| ) i zatrzymywał się na wszystkich przystankach - ludzie wsiadali i wysiadali, więc musiał być to kurs liniowy.
No to bardzo ciekawe...Aż mi sie jakos wierzyc nie chce. Szkoda, ze nie pamietasz numerku tabowego woej enki

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Sprawdziłem w paru miejscach - rzeczywiście od 2003 r. owa "enka" jeździ jako turystyczna (ja widziałem akurat ten tramwaj z oddali, więc jak zobaczyłem, że wsiadają i wysiadają ludzie, myślałem, że to liniowy kurs), ale "enki" w ruchu liniowym kursowały po Szczecinie do... 1995 r. :shock:

Poznaniak

Post autor: Poznaniak »

No czyli jednak miałem racje, zę to "zerowka" była.

Do 1995r :shock: . Ale długo :wow:

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Poznaniak pisze:No czyli jednak miałem racje, zę to "zerowka" była.
Tak, mój błąd wynikał z tego, że zawsze byłem w Szczecinie dość krótko (około 3-4 dni) a ponadto skupiałem się zawsze nad czymś innym niż KM (tę poznwałem przy okazji). Doczytałem jednak parę szczegółów w kompetentych źródłach :)
Do 1995r :shock: . Ale długo :wow:
Zdjęcia z tego właśnie roku, przedstawiające "enkę" w ruchu liniowym na szczecińskich ulicach widziałem nie tak dawno na którejś z witryn internetowych n.t. KM.

Poznaniak

Post autor: Poznaniak »

Wybaczam :)

To ciekawe, moze pamietasz jaka to była strona ?

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Poznaniak pisze:Wybaczam :)

To ciekawe, moze pamietasz jaka to była strona ?
Tak, to była strona:
http://transport.wroc.biz/

Trzeba wejść do starszych galerii, wybrać Szczecin i znaleźć "enki". Według tej strony oraz zamieszczonych tam zdjęć "enki" kursowały liniowo po Szczecinie do 3.11.1996 r.

Robson

Post autor: Robson »

jakos w 1996 roku skończyły eNki kursowac liniowo. W gorzowie sa dwa wozy typu N ze szczecina pług wirnikowy #01 (ex 223) i historyczny #100 (ex 204) Warto dodać ze te wagony zostały w latach 80 przebudowane na typ 4N z drzwiami po jednej stronie(na styl 4Nj)

Poznaniak

Post autor: Poznaniak »

Thomas78 pisze:
Poznaniak pisze:Wybaczam :)

To ciekawe, moze pamietasz jaka to była strona ?
Tak, to była strona:
http://transport.wroc.biz/

Trzeba wejść do starszych galerii, wybrać Szczecin i znaleźć "enki". Według tej strony oraz zamieszczonych tam zdjęć "enki" kursowały liniowo po Szczecinie do 3.11.1996 r.
Oki zaraz spróbuje poszukac. Dzieki :)

imarcin

Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura

Post autor: imarcin »

Ekipy MPK Łódź przystąpiły już do rozbiórki płotków i prac przygotowawczych na torowiskach. Czekają tylko na wstrzymanie ruchu na trasie 8, by roboty ruszyły na dobre. Po trzech miesiącach ta właśnie linia ma być przygotowana do kursowania tramwajów niskopodłogowych. Przetarg na takie pojazdy MZK Szczecin ogłosi w ciągu tygodnia.
- Remont torowiska rozpocznie się 4 listopada, zwlekaliśmy z tym, by tradycyjnie na przełomie października listopada dojazd na cmentarz odbywał się w jak najlepszy sposób - tłumaczy Krystian Wawrzyniak, dyrektor MZK Szczecin.

Całość ma się zakończyć w 90 dni. A zakres prac jest spory. To całkowita wymiana torowiska w ul. Sikorskiego (z wyjątkiem ronda o. Siwka), w ul. Ku Słońcu od ul. Tenisowej do I bramy cmentarza oraz od ul. Krętej do Kwiatowej, a także na samej Kwiatowej i całej pętli. Wymieniona będzie też cała sieć trakcyjna na tym odcinku, a prace pochłoną w sumie niemal 13,5 mln zł. Wszystko po to, by po trasie ósemki, jako pierwszej linii w mieście, mogły wreszcie kursować tramwaje niskopodłogowe. W innych miastach to standard, u nas - wciąż tylko marzenie pasażerów. MZK Szczecin zapewnia jednak, że to marzenie już wkrótce się spełni.

- Chcemy kupić 6 składów, które będą miały przynajmniej 60 proc. niskiej podłogi - komentuje K. Wawrzyniak. - Wagony będą pięcioczłonowe, trwa ustalanie ostatnich szczegółów.

Dziś lub jutro specyfikacja przetargowa trafi do prawników, po pozytywnym zaopiniowaniu ogłoszenie ukaże się oficjalnie. Wagony o długości ok. 30 m mają być dostarczone w ciągu 18 miesięcy. Cena jednego takiego składu - w zależności od producenta i wyposażenia - waha się obecnie w granicach 7-8 mln zł netto.
Cytat z Gazety Wyborczej z 27.10.2008

No to chyba nareszcie w Szczecinie szykują się nowe tramwaje. Lecz to nie koniec zmian, bo już od 1 stycznia powstanie nowa spółka Tramwaje Szczecińskie ( http://miasta.gazeta.pl/szczecin/1,3493 ... nskie.html )
Na stronie Gazety jest też zdjęcie nowo wyremontowanego tramwaju W MZK ZNT (Zakład Napraw Taboru) w nowych barwach miejskich
Dochodzi do tego jeszcze SST (Szczeciński Szybki Tramwaj) http://www.szczecin.pl/UMSzczecinSwiat/ ... DE17678E7D
Rewolucja tramwajowa 2013

Za cztery lata mamy jeździć nowoczesnymi tramwajami po równych torach - zapowiada miasto, komentując obietnicę przyznania Szczecinowi olbrzymiej unijnej dotacji. Projekt wart 700 mln zł zakłada budowę słynnego szybkiego tramwaju, który połączy Basen Górniczy z ul. Turkusową

W styczniu na liście projektów kluczowych, mających dostać eurofundusze, znajdzie się budowa w Szczecinie linii szybkiego tramwaju, zakup 30 niskopodłogowych tramwajów i modernizacja 30 km torowisk. Inwestycje warte są łącznie 700 mln zł. Połowę dostaniemy z Brukseli. Pisaliśmy o tym we wtorkowej "Gazecie". W czwartek miasto podało szczegóły przedsięwzięcia.

- Po kończącym się właśnie projekcie ISPA [budowa oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej - red.] to największy projekt unijny, jaki naszemu miastu się przydarzył - mówił na wczorajszej konferencji prasowej prezydent Piotr Krzystek, dziękując m.in. swoim poprzednikom, którzy rozpoczęli przygotowania do inwestycji.

Wielka tramwajowa rewolucja podzielona jest na trzy części. Na początek warta 65,8 mln euro budowa pierwszego etapu linii szybkiego tramwaju. Trasa połączy Basen Górniczy z ul. Turkusową (na tyłach Selgrosa). Druga część to zakup za 137 mln euro 30 niskopodłogowych tramwajów. Miasto nie rezygnuje przy tym z rozpoczętej już procedury zakupu sześciu wozów, na co przeznaczono 48 mln zł. Łącznie więc będzie ich 36. Trzecia część to modernizacja 30 km torowisk. Dzięki temu tramwaj niskopodłogowy będzie mógł dojechać z prawobrzeża nie tylko na Gumieńce, ale także na Pomorzany, Krzekowo, ul. Potulicką i Głębokie. Zmodernizowana i uzupełniona o myjnię zostanie zajezdnia Pogodno.

Prezydent Krzystek zapewniał, że wszystkie inwestycje wpisane są do miejskiego Wieloletniego Planu Inwestycyjnego i wydatki na wkład własny są zaplanowane. - Nie zrobimy niczego, co zachwiałoby pozycją finansową miasta - uspokajał Krzystek.

Budowa szybkiego tramwaju może zacząć się w 2010 r. To dlatego, że lista projektów kluczowych zostanie uzupełniona o szczecińskie projekty w styczniu 2009 r. Potem 6-9 miesięcy zajmie proces weryfikacji w Brukseli. Przetarg może być ogłoszony jesienią 2009 r. Miasto ma już część pozwoleń na budowę, a także część projektów budowlanych (na trasie szybkiego tramwaju powstaną m.in. wiadukty).
¬ródło: Gazeta Wyborcza

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Projekty są ciekawe. Szczególnie SST robi wrażenie. Mam nadzieję, że zostanie sfinalizowany. No i ciekawy jestem, czy Tramwajom Szczecińskim uda się przeprowadzić szybko przetarg. Oby, bo warto ;)

imarcin

Post autor: imarcin »

Potwierdzam też że są już czynione prace by wyremontować trasę linii 8, gdyż ta jest obecnie w najlepszym stanie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Imarcin. A czy Posiadasz może jakieś ładne zdjęcie boku tego wyremontowanego, w ZNT, składu 105-tek ? ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”