Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2012-07-27, 07:28

OPi pisze: Bidne te nasze Swingi, rozwalą się po 2 latach.
I tak się rozwalą. BTW: nie odpada Wam już z nich powłoka lakiernicza?
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2012-07-27, 11:20

OPi pisze:Poszła plota iż rozważana jest możliwość wypuszczenia niskaczy na linię 2.
Jak na plotę przystało, jest to tylko plota:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2012-07-27, 15:48

TLG pisze:I tak się rozwalą.
PESA produkuje aż tak kiepski tabor?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2012-07-27, 19:52

pmaster pisze:PESA produkuje aż tak kiepski tabor?
Może tak: od początku eksploatacji taboru produkcji PESY w województwie mazowieckim mój entuzjazm stopniowo przechodził w dystans, aż do podyktowanej pragmatyzmem rezerwy. Zdecydowała o tym nie tylko jakość produktu, ale i stosunek firmy do przedsiębiorstw.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2012-07-31, 10:12

http://www.mkm.szczecin.pl/news/1343638 ... o-Tramwaju
Jeszcze pod koniec ubiegłego roku wydawało się, że Szczeciński Szybki Tramwaj nie ma szans na szybką realizację. Jednak korzystna dla miasta decyzja konserwatora zabytków otworzyła ścieżkę dla budowy nowej linii tramwajowej. Miasto właśnie rozpisało przetarg na realizację inwestycji.
Przypomnijmy - konflikt o budowę SST rozgorzał po tym, jak okazało się, że trasa będzie przechodzić bardzo blisko zabytkowej Willi Grüneberga. W ramach inwestycji budynek zostanie przesunięty i odrestaurowany, jednak jego właściciele uważali, że trzeba go zachować w obecnym kształcie - wraz z zabudowaniem warsztatowym oraz otoczeniem. Wojewódzki Konserwator Zabytków nie zgodził się z taką interpretacją uznając, że cennym zabytkiem jest tylko sama willa. To pozwoliło miastu kontynuować przygotowania do inwestycji. Właśnie rozpoczął się najważniejszy etap - wybór wykonawcy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Firmę, która zbuduje SST poznamy najwcześniej we wrześniu, ponieważ otwarcie ofert zaplanowano na połowę tegoż miesiąca. Jedynym kryterium, które przesądzi o wyborze wykonawcy jest cena. W ramach zadania będzie on musiał wykonać kilkadziesiąt zadań. Są to m. in.: roboty przygotowawcze i rozbiórki, przesunięcie wspomnianej Willi, oraz oczywiście budowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem, trzema stacjami prostownikowymi i trzema przystankami tramwajowymi: Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa.
Wykonawca będzie też musiał dokonać przebudowy jezdni, chodników, zjazdów i zatok autobusowych, oraz zbudować nowe ciągi pieszo-rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich – Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi. Kolejnym elementem inwestycji będzie przebudowa istniejącej i budowa nowej kanalizacji i przepompowni.. Konieczna będzie też przebudowa sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej.
Trasa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju ma być przedłużeniem linii tramwajowej na prawobrzeże. Od Basenu Górniczego trasa ma być bezkolizyjna – będzie przebiegać częściowo w wykopie oraz po estakadach. W pierwszym etapie inwestycji tramwaj pojedzie trasą o długości 4 kilometrów do pętli przy ul. Turkusowej. Miasto planuje rozpoczęcie inwestycji jesienią tego roku. Tramwajem na osiedle Słoneczne mamy pojechać jeszcze w 2014 roku - na oddanie inwestycji wykonawca będzie miał dwa lata od podpisania umowy. Koszt budowy SST wyniesie około 230 mln zł, z czego 100 mln zł. ma pochodzić z POIiŚ. Wniosek o dofinansowanie analizuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
SIWZ i inne papiery:
http://bip.um.szczecin.pl/UMSzczecinBIP ... 2A19302A4D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-07-31, 16:27

No i nareszcie Szczecin będzie miał prawdziwy Szybki Tramwaj - bo z tego co wyczytałem część trasy a konkretnie od Basenu Górniczego, będzie przebiegać po estakadach i w wykopie. Czyli dokładnie to samo co jest w Poznaniu. I tak trzymać ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2012-08-24, 12:25

Ojojoj...
Powracają problemy, wydawałoby się pewnej już budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Ministerstwo Kultury uchyliło korzystne dla miasta decyzje konserwatora zabytków, który musi ponownie rozpatrzyć sprawę. Przedłuża się też przetarg na wybór wykonawcy.
Przygotowania do budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju do prawdziwa epopeja. Walkę legislacyjną z inwestycją prowadzi stowarzyszenie "Ocalmy Zabytek", które uważa, że budowa SST zagraża zabytkowej Willi Grüneberga. W ramach inwestycji budynek zostanie przesunięty i odrestaurowany, jednak jego właściciele uważali, że trzeba go zachować w obecnym kształcie - wraz z zabudowaniem warsztatowym oraz otoczeniem. Wojewódzki Konserwator Zabytków nie zgodził się z taką interpretacją uznając, że cennym zabytkiem jest tylko sama willa. To pozwoliło miastu kontynuować przygotowania do inwestycji i rozpisać przetargi na budowę linii tramwajowej i nadzór nad inwestycją. Decyzja konserwatora została zaskarżona przez pięć osób prywatnych oraz wspomniane stowarzyszenie "Ocalmy Zabytek".
3 sierpnia Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nakazał uchylić w całości zaskarżoną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. W uzasadnieniu czytamy, że Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków bezzasadnie umorzył postępowanie w sprawie wpisania otoczenia działki do rejestru zabytków. Ministerstwo uznało, że konserwator powinien, posiadając stosowne uprawnienia i dokumenty rozpatrzyć sprawę, a nie ją umorzyć. Wytknęło też urzędowi konserwatora inne błędy w postępowaniu.

Inwestycja się opóźni?
- Jako strona postępowania administracyjnego zostaliśmy powiadomieni o decyzji Ministra Kultury. Korespondencja w tej sprawie dotarła do Urzędu Miasta 21 sierpnia. O szczegółach postępowania może wypowiedzieć się jedynie Wojewódzki Konserwator Zabytków, który wydawał decyzje uchylone przez Ministra. Będziemy oczekiwać na rozpatrzenie sprawy przez konserwatora. Od decyzji służb konserwatorskich uzależnione będą nasza działania - powiedział "Rynkowi Infrastruktury" Piotr Landowski z Urzędu Miasta w Szczecinie.
Najważniejsze w tej chwili jest pytanie, czy ponowne rozpatrywanie przez konserwatora sprawy zabytku opóźni samą, mocno już opóźnioną inwestycję. - Na dzisiaj nie ma decyzji o wstrzymaniu przetargów na wykonawcę prac i inżyniera kontraktu dla Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - stwierdził Landowski.

Problemy również z przetargiem
Firmę, która zbuduje SST mieliśmy poznać w połowie wrześnie. Jedynym kryterium, które przesądzi o wyborze wykonawcy jest cena. Jednak wczoraj Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła odwołania firm Energopol-Szczecin i Erbu od warunków przetargu. - Izba uwzględniła obydwa odwołania i nakazała zamawiającemu modyfikację określonych postanowień Specyfikacji i w konsekwencji modyfikację treści ogłoszenia o zamówieniu - powiedziała "Rynkowi Infrastruktury", Małgorzata Stręciwilk Rzecznik Prasowy Krajowej Izby Odwoławczej. To może opóźnić procedurę przetargową.
Według wyroku KIO, zmienione mają zostać postanowienia SIWZ odnośnie m.in.: warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, obowiązków zamawiającego związanych z przekazaniem placu budowy, czasu uzgodnień pomiędzy inżynierem kontraktu a zamawiającym, uprawnień wykonawców do żądania podwyższonego wynagrodzenia za prace wykraczające poza ilość opisaną w tabeli elementów rozliczeniowych, co do wprowadzenia płatności za opóźnienie w dostarczeniu dokumentów, do których przygotowania zobowiązany jest zamawiający lub inżynier kontraktu.
[...]
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1345794 ... o-Tramwaju
A jakby nieszczęść było za mało:
Dzisiaj o godziny 8:11 na placu Szarych Szeregów widziano skład 105N/S/HF10AC 507+508. "Moderus" udawał się w stronę Głębokiego.
Obrazek
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1345791 ... h-probnych
A poprzedni jeszcze nie wszedł do ruchu, ciekawe czemu.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2012-08-24, 14:01

Cały czas się zastanawiam. Czemu MKiDN wydało oświadczenie 3 sierpnia, we wtorek dotarło do TSz, a dopiero dziś się dowiadujemy o tym? :/

BTW Warto jeszcze odnotować w ramach dziennikarskiego obowiązku, że 3 września po 20 latach nieobecności wraca linia 10. ;) Ciekawe, ile będzie kursować w takiej postaci.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2012-10-25, 19:05

Tak przy okazji podpisania umowy na Swingi:
http://www.wzp24.pl/wydarzenia/item/127 ... wane-tatry
Dziś (25.10.2012) podpisano umowę na dostawę 22 nowych tramwajów niskopodłogowych bydgoskiej Pesy. Wkrótce do Szczecina przyjedzie także ponad 40 berlińskich Tatr. Używane nabytki z Niemiec pozwolą wycofać wysłużone już tramwaje 105N.
[...]
Miasto w przyszłym tygodniu podpisze także umowę na dostawę 42 używanych składów berlińskiej Tatry. To efekt trwającej od kilku lat współpracy szczecińskiego i niemieckiego przewoźnika.
- Tatry są świetnym uzupełnieniem, taborem przejściowym w procesie wymiany całej infrastruktury. Posłużą w Szczecinie jeszcze 10 lat i pozwolą wycofać z tras, co tu mówić, ale będące w fatalnym stanie technicznym tramwaje typu 105N. - mówił Wawrzyniak. Prezes TS wspomniał też, że wkrótce rozpocznie się modernizacja Zajezdni Pogodno. - Jest to niezbędne, by mogła obsługiwać tramwaje niskopodłogowe, jakie wkrótce trafią do Szczecina z Bydgoszczy.
1. Czyli do obsługi obecnie jeżdżących Swingów nie trzeba przebudowywać zajezdni. Bardzo ciekawe.
2. 42 kątówki to ledwo co na wywalenie tych 105ek, które nie przeszły NG w ciągu ostatniej dekady.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2012-10-25, 20:56

Ciekawe, czy Berlin nie ma już żadnych T6 na zbyciu? Zastąpienie 105N przegubowymi KT4 wymusi zwiększenie częstotliwości.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2012-10-25, 21:46

Właściwie dlaczego nie można wykręcić części siedzeń z katówek?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2012-10-25, 21:59

I tak nie da to takiej pojemności jak ma 2x105N.

ppln

Post autor: ppln » 2012-10-25, 23:14

pmaster pisze:Właściwie dlaczego nie można wykręcić części siedzeń z katówek?
A jak się ma do tego homologacja? Bo przy wymianie okien albo kombinacji z poręczami już trzeba załatwiać trochę papierów

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee » 2012-10-25, 23:44

I tak nie da to takiej pojemności jak ma 2x105N.
A to jest nie tylko wina siedzeń, ale zastępowanie składu dwuwagonowego, jednowagonowym trochę dłuższym, niż 105Na. A zamiast je połączyć w składy, to się kombinuje.
22 Borek Fałęcki - Zakopiańska, Kapelanka, Dietla, Starowiśla, Hala Targowa, Rondo Grzegórzeckie, Dąbie, M1, Pl. Centralny, Kombinat, Mrozowa - Walcownia

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2012-10-26, 14:52

W TS różne dziwne widzimisie są na porządku dziennym. Tatry Kt4 też boją się łączyć w składy. A jednym ciekawym argumentem jest to, że w składach dwuwagonowych są rysowane szyby na końcach składów...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2012-10-26, 21:41

ppln pisze:A jak się ma do tego homologacja? Bo przy wymianie okien albo kombinacji z poręczami już trzeba załatwiać trochę papierów
Jeśli tak, to wiele wyjaśnia. Ale co by się stało, jakby zrobili to bez papierów? Policjant zwinie lizakiem tramwaj na pobocze i zobaczy, że w dowodzie jest więcej miejsc siedzących niż w rzeczywistości?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-10-26, 21:59

Nie wiem jak to jest w TSz, ale np. w Poznaniu spotkałem się z tym że w zajezdniach tramwajowych MPK co jakiś czas pojawiają się różne komisje wewnętrzne, które sprawdzają wagony pod wieloma względami, również technicznym. Np. nakazują lub zalecają dyrekcji zajezdni pewne działania pod kątem dopuszczenia konkretnych wagonów do ruchu.

W Szczecinie może być podobnie, bo ani Policja, ani "krokodyle" nie sprawdzają wagonów tramwajowych - jeszcze - ale TSz może mieć własne wewnętrzne służby, które się tym zajmują. Jeśli się mylę, to mnie Poprawcie ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2012-10-26, 22:08

J-31 pisze:W Szczecinie może być podobnie, bo ani Policja, ani "krokodyle" nie sprawdzają wagonów tramwajowych - jeszcze - ale TSz może mieć własne wewnętrzne służby, które się tym zajmują
Wewnętrzne służby są wewnętrzne, po co mieliby sobie sami utrudniać życie?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2012-11-22, 19:35

Otwarcie ofert na budowę SST:
Wiadomo już, że są chętni na budowę pierwszego odcinka Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Wiadomo też, że 3 z 4 otwartych dziś ofert mieszczą się w kwocie, jaką miasto zaplanowało na tę inwestycję. Teraz komisja przetargowa będzie oceniać wszystkie oferty pod względem formalnym.
Do przetargu stanęło Konsorcjum Bilfinger Berger SA, którego partnerem jest ZUE Kraków. Swoją ofertę skalkulowały na kwotę 296 693 429,79 zł. SST chce wybudować także szczeciński Energopol, który oczekuje w zamian 181 986 907 zł. Tylko nieco drożej swe usługi wyceniła firma Aldesa Constructiones Madrid (186 869 925,47 zł). Najtańsza propozycja (165 804 008,27 zł) pochodzi od konsorcjum MyToll Sp. z o.o. i Strabag Sp z o.o.
Na budowę tego odcinka SST miasto ma zarezerwowane 215 202 000 zł.
http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.ph ... start=1170
I dostawa KT4Dt #133:
Dzisiaj rano do zajezdni Pogodno przyjechała na lawecie kolejna Tatra KT4Dt. Tramwaj jest pierwszym z 42 pojazdów zakupionych od niemieckiego przewoźnika BVG Berlin.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1353579 ... ej-dostawy

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2012-11-23, 00:09

Co ciekawe, Tatra która dziś przyjechała nie jest najmłodszą spośród tych jeżdżących po Szczecinie, a ma przyciemniane folie i wydaje inny dźwięk silnika. ;)

Co do SST - ciekawe co to jest ta hiszpańska firma. W sumie Strabag kojarzy mi się bardziej z kiczem, a hiszpanie mogą być doświadczeni w takich sprawach. ;)

ODPOWIEDZ