[Frankfurt,Słubice] Nowa transgraniczna linia tramwajowa

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Robson

[Frankfurt,Słubice] Nowa transgraniczna linia tramwajowa

Post autor: Robson »

Prawdopodobnie już 2008 ma ruszyc pierwsza transgraniczna linia tramwajowa lącząca Słubice z Frankfurtem. Gdy tylko Polska przystąpi do Układu z Schengen, ma zostać automatycznie zniesiona kontrola graniczna. Według projektu, po polskiej stronie powstać ma trzykilometrowy pierścień okalający centrum Slubic. Oprócz tego ma zostać przedłużone o 300 metrów pasmo torów po stronie Frankfurtu i ok. 250 metrów na moście granicznym. Koszty tego przedsięwzięcia są szacowane obecnie na 7,6 mln euro, a strona polska ma wnieść ok. 2/3 tej sumy. Nie jest jednak wykluczone, że projekt będzie wspólfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Transgraniczna linia tramwajowa Frankfurt nad Odrą - Słubice ma m.in. stworzyć lepsze połączenie dla studentów Uniwersytetu Viadrina, którzy nierzadko mieszkają po polskiej stronie Odry - w akademikach położonych w Slubicach. Obecnie nie funkcjonuje jeszcze żadna komunikacja podmiejska między Frankfurtem a Słubicami, a most pomiędzy obydwoma miastami jest wykorzystywany przez pieszych, rowerzystów i kierowców samochodów osobowych. Tymczasem jeszcze do końca II wojny światowej funkcjonowała tu także linia tramwajowa prowadząca do ówczesnego frankfurckiego przedmieścia położonego po prawej stronie Odry.

Jak sądzice jest to słuszna decycja?? Bedzie taka linia rentowna?? Jeszcze niedawno były plany na likwidacje tramwajów w Frankfurcie.
Ostatnio zmieniony 2005-03-08, 23:56 przez Robson, łącznie zmieniany 1 raz.

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Po wojnie poprowadzono granicę w idiotyczny sposób dzieląc miasta na pół. Na skutek integracji europejskiej jest wreszcie szansa na normalność.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja również uważam, że ta linia to szansa na normalność w tym podzielonym mieście.

Tramwaj transgraniczny to świetny pomysł i mam nadzieję, że jak najszybciej zostanie wybudowany... :)

voy

Post autor: voy »

Kto wie, czy to nie dojdzie do skutku... Jeżeli UE da pieniądze (co jest dość prawdopodobne) to taki tramwaj będzie wybudowany. Tylko że INTERREG1.3 obejmuje Europę Środkową i Wschodnią i nie wiadomo jak to będzie... :|

Robson

Post autor: Robson »

Plany na budowe transgranicznej linii slyszalem od dawna ale sprawa poźniej ucichła poźniej wpadli na pomysl jedynie przedlurzenia linii autobusowej. Lecz najwiekszym klopotem byla kontrola na granicy kiedy jesteśmy w Unii jest teraz latwiej.

MW

Post autor: MW »

Uznano, że budowa linii tramwajowej będzie bardziej opłacalna od autobusu (!) Wykonano w Niemczech specjalne badania, radni z Frankfurtu się zgodzili na przedłużenie, więc wątpię, żeby tramwaje w tym mieście miałyby być likwidowane.

Robson

Post autor: Robson »

Linia ma polączyc centrum handlowe w Frankfurcie i centrum Słubic wiec i na zakupy bedzie można się wybrać

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Oby tylko ją utworzono. Szczególnie, że po obecnej polskiej stronie, tramwaje przed wojną (i jeszcze w czasie wojny) normalnie kursowały.... Wg mnie tramwaje powinny koniecznie tam wrócić... ;)

Robson

Post autor: Robson »

Tylko ciekawe czy starczy wozow na obsade linii. Czy moze zakupia jakies nowe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tego nie wiem. Ale podejrzewam, że będzie to słuszny pretekst do zakupu nowych wagonów. :)

Oby tylko polska młodzież nie zdewastowała ich... :mruga:

rupak9
Posty: 1082
Rejestracja: 2004-11-27, 20:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rupak9 »

Ja tam uważam, że to dobry pomysł. Ciekawe tylko ile będą bilety kosztować :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

rupak pisze:Ja tam uważam, że to dobry pomysł. Ciekawe tylko ile będą bilety kosztować :?:
To pytanie na razie Zadałeś zbyt wcześnie. Ja bym się raczej martwił o to, czy władze Słubić będą chciały dopłacać do komunikacji tramwajowej... :mruga:

voy

Post autor: voy »

I to może być także spory problem...

augiasz

Post autor: augiasz »

Ja jak najbardziej popieram idee tramwajowej komunikacji transgranicznej i sadze ze w warunkach Frankfurtu i Slubic pomysl ten ma duze szanse sprawdzenia sie...

W miastach granicznych ogolnie mowiac jest slabo lub bardzo slabo rozwinieta komunikacja miejska transgraniczna. Przykladem moze byc np. Cieszyn, gdzie po likwidacji linii tramwajowej w roku 1921 nie przedsiewzieto zadnych poczynan majacych na celu stworzenie spojnej komunikacji... Jedynie linia kolejowa laczy podzielone miasta (niestety niewiele osob z niej korzysta - dwa polaczenia EZT, powolna jazda i w dodatku dosc wysokie ceny)...

JaBaal
Posty: 84
Rejestracja: 2006-12-23, 17:54
Lokalizacja: Pruszków

[Słubice] Tramwaj - reaktywacja?

Post autor: JaBaal »

Gazeta Lubuska pisze:
Obrazek

Czy w naszym mieście będą jeździć tramwaje?
dodano: 19 lipca 2011, 18:30 Autor: Beata Bielecka

Po ponad 10 latach przymiarek do wspólnej komunikacji wrócił temat tramwaju przez Odrę. Warunek? Bruksela musi podzielić entuzjazm pomysłodawców i dać minimum 8,5 mln euro. Póki co, od października, przez most będzie jeździł transgraniczny autobus.

Wczoraj wieczorem we Frankfurcie spotkali się przedstawiciele obu miast, żeby zapoznać się z wynikami ekspertyzy, która miała dać odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest połączenie obu miast linią tramwajową i jaki wariant trasy byłby najkorzystniejszy.

Bruksela da pieniądze?

- Jest to możliwe, a może nawet opłacalne - mówił rzeczoznawca z firmy Planung Transport Verkehr AG Dresden Gerald Schroeter, jednej z czterech, które wspólnie przeanalizowały m.in. warianty tras z Frankfurtu do Słubic.

Każda zaczyna się na moście granicznym i prowadzi przez centrum miasta lub zahacza dodatkowo o jego obrzeża. - Najbardziej optymalny jest wariant linii biegnącej przez deptak do placu Przyjaźni, Wolności i placu Bohaterów - przekonywał G. Schroeter. Trasa miałaby 1,7 km, a koszt jej budowy to 10,5 mln euro.

Przez środek mostu biegłyby dwa tory (jeździłyby po nich też samochody, a ruch sterowałaby sygnalizacja świetlna), wydzielony zostałby też pas dla rowerzystów. Początkowo eksperci nie byli pewni, czy stan techniczny mostu nadaje się do tego, żeby jeździły po nim tramwaje. Badania pokazały, że bez jego modernizacji tramwaje mogłyby nawet się tu mijać.

Po stronie niemieckiej słubiczanie dojechaliby m.in. do dworca kolejowego (stąd m.in. na lotnisko w Berlinie), a studenci na Viadrinę. Tramwaje miałyby jeździć co 20 minut, a bilet kosztowałby 1,30 euro. Linię obsługiwałby frankfurcki zakład komunikacji publicznej.

Nieoficjalnie wiadomo, że rentowność frankfurskich tras tramwajowych spada i linia słubicka mogłaby podreperować finanse miejskiego zakładu komunikacji. Warunek - dziennie musiałoby z niej korzystać minimum 3,2 tys. osób. Kolejny to dofinansowanie całego projektu. Oba miasta liczą na Brukselę lub wsparcie ze strony rządów Polski Niemiec.

W Słubicach będą konsultacje społeczne

Burmistrz Tomasz Ciszewicz nie krył jednak, że zamierza przeprowadzić konsultacje społeczne, żeby dowiedzieć się, co o tramwaju myślą mieszkańcy. Wspólnie z nadburmistrzem Frankfurtu Martinem Wilke podkreślali, że inwestycja może się powieść tylko przy minimum 85 proc. dofinansowaniu, a jej realizacja możliwa by była po 2014 roku, gdy Unia Europejska uruchomi kolejne programy pomocowe.

Z wypowiedzi frankfurtczyków wynikało, że oni są już pewni, że inwestycję warto zrealizować. W 2006 roku atmosfera wokół tego tematu była zupełnie inna. Wtedy to słubiczanie przekonywali Niemców do tramwaju, a mieszkańcy Frankfurtu podczas konsultacji odrzucili projekt twierdząc, że miasta nie stać na transgraniczną komunikację.

Teraz w taki sposób mogą zareagować słubiczanie, bo obecny stan finansów gminy jest katastrofalny (46 mln długu). W 2006 roku możliwości zrealizowania tej inwestycji były duże większe.

Na razie wiadomo tylko tyle, że od października, przez granicę, ma jeździć niemiecki, ekologiczny autobus, napędzany gazem. Pierwszy przystanek będzie miał przy Collegium Polonicum, następny przy stacji paliw koło kościoła przy 1 Maja, być może także przy InterMarche, potem dojedzie do placu Przyjaźni i placu Bohaterów. We Frankfurcie przetnie m.in. centrum i dojedzie na dworzec kolejowy. - Będzie to pilotażowy projekt, który da nam odpowiedź na pytanie, czy jest zapotrzebowanie na transgraniczną komunikację - mówił nam burmistrz Ciszewicz.

Co mówią słubiczanie?

Andrzej Jesikiewicz, emerytowany wojskowy, chciałby, wspólnej komunikacji, ale nie jest pewien, czy tramwaj to najlepszy pomysł. - Byłaby to duża inwestycja, a na to chyba miasta nie stać. Chociaż na pewno Słubice zyskałyby na atrakcyjności - mówił nam wczoraj.

W podobnym tonie wypowiadała się Bożena Gawda, pracownica prywatnej firmy w Słubicach. - Obawiam się, że tramwaj utrudniłby ruch samochodowy w mieście. Bardziej postawiłabym na autobus lub małe busy, które dojechałyby w więcej miejsc.

Przedsiębiorca Grzegorz Kozera uważa, że każdy krok w kierunku zbliżenia z Niemcami jest dobry i powoduje, że nasze kontakty stają się coraz normalniejsze. - Wszystko mi jedno, czy przez most będzie jeździł tramwaj, autobus czy trolejbus. Ważne, żeby coś jeździło - stwierdził.
Kilka lat temu coś się o tym mówiło, ale jakoś upadło (chyba Niemcy nie chcieli?)
¬ródło

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: [Słubice] Tramwaj - reaktywacja?

Post autor: Amalio »

Obawiam się, że tramwaj utrudniłby ruch samochodowy w mieście. Bardziej postawiłabym na autobus lub małe busy, które dojechałyby w więcej miejsc.
Iście genialne podejście do sprawy.

Tym niemniej czy Słubice nie są zbytnio zbyt dużym zadupiem na bawienie się w tramwaj? Komunikacja zbiorowa (o ile takowa rzeczywiście obecnie nie istnieje) jest na 101% potrzebna ale autobus raczej by załatwił sprawę.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Amalio pisze:Tym niemniej czy Słubice nie są zbytnio zbyt dużym zadupiem na bawienie się w tramwaj?
Razem z Frankfurtem stanowią 80 tysięczne miasto przedzielone granicą. Jeśli chce się spójności miasta, łatwej komunikacji bez korków, to tramwaj jest najlepszym rozwiązaniem. Jestem za!

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Uważam że jeśli granicy nie przekracza ani jedna linia autobusowa (co przecież da się załatwić dużo szybciej niż tramwaj) to trasa tramwajowa brzmi jak pobożne życzenia ew. kiełbasa wyborcza.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Dokładnie. Najpierw niech pomyślą o wspólnej komunikacji autobusowej, jeśli się sprawdzi można myśleć o tramwaju. A może jakiś tramper? Pociąg ze Słubic zjeżdżający z torów kolejowych na tramwajowe we Frankfurcie.

ppln

Post autor: ppln »

Bilet za 1,3 euro to dość zaporowa cena jak na polskie warunki. Największym problemem przy organizacji takiej współpracy jest właśnie taryfa i wkład drugiej strony bo znacznie tańsze bilety tylko dla Polaków to już dyskryminacja, a nikt w Polsce nie będzie jeździł za takie pieniądze.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”