Linie - dziwolągi

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Damhan

Post autor: Damhan »

roj_mankiet pisze:mam robione osobiscie zdjęcia, mogę podac więcej info i linki
Oczywiście podaj. To bardzo interesujące. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Damhan pisze:
roj_mankiet pisze:mam robione osobiscie zdjęcia, mogę podac więcej info i linki
Oczywiście podaj. To bardzo interesujące. :)
I ja rownież pozwolę sobie przyłączyć się do prośby o linki i zdjęcia ;)

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

moje fotki, o które ktoś dawno temu prosił
http://img161.imageshack.us/full.php?im ... d126cc.jpg
http://img517.imageshack.us/my.php?imag ... 05lete.jpg
http://img50.imageshack.us/my.php?image ... omovka.jpg
http://img512.imageshack.us/my.php?imag ... 0039aa.jpg
http://img512.imageshack.us/my.php?imag ... 0039aa.jpg
dwa pierwsze to przejazd przez dom w Pradze, potem pozostalośc po trasie do parku, też w Pradze, potem trzy tory w Libercu, a ostatnie zdjęcie to pętla w Libercu po 7 latach przerwy remontowej, na którą(dosłownie na przystanek!)dojechałem na... nartach

a to już zdjęcia z prazsketramvaje.cz :
http://img507.imageshack.us/my.php?imag ... 0415pc.jpg
zajezdnia w parku
http://img501.imageshack.us/my.php?image=19528vr.jpg
dobrze znane Vaclavske Namesti z tramwajem
w 1875 pojechał przez skraj Vaclavaka tramwaj, od 1883 przecinał je w środku a od 1896 przez całą dlugośc
linie wzdłuż zlikwidowano w 1980, przez skraj 5 lat potem, ale w połowie tramwaje jezdżą do dziś, choc ta trasa przez 94 lata krzyżowała się na środku placu z wzdłużną, to nigdy nie było przejazdu z jednej na drugą, w szczytowym okresie jeździlo tamtędy w jednym kierunku nawet 7 linii, ogółem nawet 100 wozów na godzinę
są poważne plany przywrócenia tej trasy
w latach 1947-67 na Vaclavaku była też pętla trolejbusów
http://img63.imageshack.us/my.php?image ... 1066ty.jpg
to jest prasna brana
tu tramwaj jeździł od 1883r.(w poprzek fotki już od 1875r.)do 1960r., reszte zlikwidowano w 1985r.
http://img519.imageshack.us/my.php?image=0913ka.jpg
tramwaj na Moście Karola, trasa konna istniała w latach 1883-1905(ostatnia konna w Pradze), potem elektryczna do 1908r.(jedyna w Czechach z odbiorem prądu przez tory), potem na rok zastąpiona autobusem
ostatni środek KM przejachal przez ten most 22.11.1909

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

roj_mankiet pisze:moje fotki, o które ktoś dawno temu prosił
http://img161.imageshack....enskad126cc.jpg
http://img517.imageshack....4982005lete.jpg
http://img50.imageshack.u...testromovka.jpg
http://img512.imageshack....anuj00039aa.jpg
http://img512.imageshack....anuj00039aa.jpg
dwa pierwsze to przejazd przez dom w Pradze, potem pozostalośc po trasie do parku, też w Pradze, potem trzy tory w Libercu, a ostatnie zdjęcie to pętla w Libercu po 7 latach przerwy remontowej, na którą(dosłownie na przystanek!)dojechałem na... nartach
Wow :shocked: Super fotki. Wielkie dzięki Roj. ;)
Czy przy okazji Mógłbyś coś napisać o trasie trzy-torowej w Libercu. Czy nadal tam jeżdżą tramwaje o różnych rozstawach osi ? Jak to wygląda obecnie ? :)

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Siec tramwajowa w Libercu składa się trzech tras łączących się na terminalu Fugnerova, gdzie jest też główny dworzec autobusowy. W sieci są 4 linie:
2 Lidove Sady-Fugnerova-Viadukt-Dolni Hanychov
3 Lidove Sady-Fugnerova-Viadukt-Dolni Hanychov-Horni Hanychov
5 Fugnerova-Vratislavice
11 Fugnerova-Vratislavice-Jablonec Nad Nisou
Zajezdnia Rybnicek znajduje się w pół drogi z Fugnerove na Viadukt
Linie 2 i 3 są szerokotorowe, linie 5 i 11 wąskotorowe
Linia 11 jest linią międzymiejską, łączyła kiedys dwie sieci, ponieważ Jablonec(ma ok. 45 000 mieszkańców, Liberec 101 000) miał swoją własną, wąskotorową siec
(1 Janov-Mseno-Jablonec-Kokonin-Rychnov 2 Dworzec-Paseky 3 Mseno-Jablonec-Kokonin).
Linia międzymiejska połączyła te sieci w 1954r.(Liberec miał tramwaje od 1897r, Jablonec 3 lata krócej) i początkowo obsługiwało ją przedsiębiorstwo z Jablonca, w 1969r. przejął ją Liberec, a rok później siec jablonecka zanikła.
Szeroki tor jest na całej długości linii nr 3, z H.Hanyychova do Lidovych Sadów, wąski jest w całej sieci zawyjątkiem odcinka Viadukt-Horni Hanychov, odcinek Viadukt-Lidove Sady jest trzytorowy, ale jeżdżą po nim z pasażerami tylko szerokie. Tor wąski jest potrzebny do wyjazdów i wjazdów do/z zajezdni, która jest też trzytorowa.
Same tramwaje wąskie rożnią się tylko wózkiem jezdnym.
W Liercu są też ostatnie w Czechach tramwaje Tatra T2(wersja R), produkowane w latach 50-tych)
Niestety wąska trasa do Jablonca jest zagrożona, poniważ są plany budowy RegioTramu, w Libercu planuje się odtworzenie zlikwidowanej w 1960r. trasy do Rochlic, chociaż wąskie tramwaje jeszcze pojeżdżą, ponieważ są nawet modernizowane.
W czechach istniało kiedyś sporo sieci wąskotorowych:
Teplice(pierwsze elektryczne tramwaje w Czechach)
Marianske Lazne(miasto ma tylko ok. 25 000 mieszkańców!!!!)
Ceske Budejovice
Jihlava
te sieci powstały ok. 1900r. i zostaly zastąpione trolejbusami w latach 50-tych
Wąskie tramwaje były też w Usti nad Labem, przetrwały do 1970r.(teraz oczywiście są tam troleje)
Ciekawy jest przypadek miasta Most.
Na początku XX wieku zbudowano tam siec wąskotorową. Prowadziła też do są siedniego miasta Litvinov.Tuż po II Wojnie Światowej wybudowano małą siec trolejbusów.
Niestety komunistyczne władze postanowiły w miejscu Mostu zrobic zbiornik retencyjny i całe miasto zostało wybudowane na nowo, obok, a następnie zalane! Oczywiście tramwaje i troleje też(troleje wytrzymały chyba tylko 12 lat!). W nowym, betonowym Moście zbudowano szybki tramwaj szerokotorowy, który obsługuje m.in. Litvinov(siec ma 5 linii).
Druga wąska siec w dawnej Czechosłowacji jest chyba w Bratysławie.

Więcej informacji o opisanych sieciach i przypadkach jest na stronie www.spvd.cz

Podi

Post autor: Podi »

A tak w ogóle istnieje sieci tramwajowych w Czechach obecnie?

Bo metra 2(Karlove Vary i Praga)...

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

Praga, Ostrava, Liberec (+Jablonec n.Nisou ??), Brno, Pilzno... Dodawajcie dalej... :retard:

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Podi: "metro w Karlovych Varach to tak na prawdę kolejka(taka jak na Gubałówkę)schowana pod ziemię.
Sieci tramwajowe:
-Praga(1 200 000 mieszk.)-3 linie metra-trolejbusy zlikwidowane w 1972r.(od 1936r.)
-Brno(370 000 mieszk.)-13 linii-w mieście jest też 13 linii trolejbusowych
-Ostrava(330 000 mieszk.)-ok. 15 linii-w północno-wschodniej cześci miasta jest też trolej
-Olomouc(Ołomuniec)(105 000 mieszk.)-6 linii
-Plzen(Pilzno)(170 000 mieszk.)-3 linie-jest też chyba 6 linii trolejbusowych
-Most/Litvinov(70 000+28 000 mieszk.)-5 linii, większośc międzymiejskic
-Liberec/Jablonec(100 000+45 000)-4 linie

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

W Pradze 26 linii tramwajowych z czego 21 nie jest najdłuższa, co ktoś gdzieś tu napisał, bo ta linia kończy w centrum i powinno się jej długośc trasy dzielić przez 2. Dlatego linia 10 jest tam chyba najdłuższa.

Co do Ostravy to tam jest chyba 17 linii.

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Poznańczyk: owszem, jest 26 linii, do tego dochodzi 9 nocnych i turystyczna(sb/nd IV-XI), co do długości, to 21 różnie uznają, w każdym razie jest nadł. wg oficjalnej strony DPP, w praktyce najdłuższe są obok linii 10 linie 3, 17, 22 i 26 oraz większośc nocnych

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

W sumie może być i 21 najdłuższa, ale jej długość jest możliwa do wykazania tylko raz, a nie jak w przypadku dwupętkowej linii 10 czy 22.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”