Tramwaje w Gorzowie Wlkp. - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
filimer

Tramwaje w Gorzowie Wlkp. - tabor, infrastruktura

Post autor: filimer » 2009-03-15, 02:12

Nie znalazłem tematu poświęconego wyłącznie tramwajom w Gorzowie, więc zakładam nowy. Rozpocznę go od artykułu własnego autorstwa, którym debiutowałem na transinfo:
transinfo.pl pisze: Co dalej z tramwajami w Gorzowie Wielkopolskim?
Autor: Marcin Kornaś Opublikowano: 2009-03-11 12:52:34

Gorzów Wielkopolski to jedno z najmniejszych miast w Polsce posiadających sieć tramwajową. Jest ona stosunkowo niewielka (3 linie, sieć długości 25 km) i mimo wielu perspektyw rozwoju –zaniedbana.
Ostatnio w mediach lokalnych i na lokalnych forach dyskusyjnych przewija się dyskusja o komunikacji miejskiej w regionie, a w szczególności o komunikacji tramwajowej. Po latach marazmu ze strony władz pojawiła się deklaracja niewielkiej poprawy sytuacji w postaci zapowiedzi zakupu używanych wagonów tramwajowych z Kassel. Pomijając fakt, że pachnie to zwykłą kiełbasą wyborczą, to zapowiedź ta pokazuje jedynie żenująco niski poziom zainteresowania rządzących Gorzowem rzeczywistą poprawą jakości usług w zakresie komunikacji miejskiej. Z miejsca można wymienić dwa punkty wzbudzające poważne obawy co do przyszłości tramwajów:
1. Katastrofalny stan infrastruktury –poza nielicznymi remontami bieżącymi niezbędnymi do ochrony sieci przed śmiercią techniczną miasto doczekało się jednej poważnej modernizacji niewielkiego odcinka ul. Walczaka. W opłakanym stanie są wagony tramwajowe –zarówno sprowadzone jakiś czas temu wagony GT6 jak i wagony rodzimej produkcji typu 105Na.
2. Brak widoków na przyszłość –obecnie zarówno osoby odpowiadające za tramwaje w MZK jak i włodarze miasta negują możliwość pozyskania przez miasto unijnych dotacji na rozwój komunikacji szynowej –co ciekawsze jako przykład miasta, które również nie może pozyskać dotacji podają... Elbląg! Jest to powtórka skrajnie niezgodnej z rzeczywistością wypowiedzi prezesa MZK z 2007 roku, z czasów, kiedy prezydent miasta Tadeusz Jędrzejczak chciał likwidować linię tramwajową na osiedle Piaski.
Te informacje stały się impulsem do krótkiego przeglądu problematyki modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Polsce. Zacznijmy od podawanego za przykład niemożności pozyskania funduszy z UE Elbląga.
Ponad 125000 mieszkańców, prawie 80 km2 powierzchni, jest miastem powiatowym i ważnym węzłem komunikacyjnym. Komunikacja miejska obejmuje 5 linii tramwajowych i 21 autobusowych. Linie autobusowe obsługują firmy wybierane w drodze przetargów, linie tramwajowe obsługuje osobna spółka –Tramwaje Elbląskie. Sieć tramwajowa ma 32 km długości i 4 pętle, obsługiwana jest przez 11 wagonów tramwajowych typu GT6, 5 wagonów typu GT6 ZR, 24 wagony typu 805N, i 6 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów PESA 121N.
Elbląg modernizację swojej sieci tramwajowej rozpoczął po roku 2000 budową nowego odcinka linii tramwajowej i modernizacją jednego z najbardziej obciążonych. W latach 2004-2006 ze środków unijnych realizowano kolejny projekt warty 53 mln zł (z czego dotacja unijna wyniosła aż 39,4 mln) obejmujący przebudowę trakcji tramwajowej, budowę nowego odcinka linii o długości 3,4 km oraz zakup 6 tramwajów niskopodłogowych.
To jednak nie wszystko –w najbliższych latach Elbląg ma zamiar pozyskać kolejne środki na nowy projekt warty 85 mln zł, który będzie obejmował budowę 2 km nowego torowiska, modernizację 15 wagonów tramwajowych i zakup 4-ech nowych. Widać więc, że wypowiedziane w 2007 roku na łamach Gazety Wyborczej (http://infotram.pl/text.php?from=search&id=10527) słowa prezesa MZK Romana Maksymiaka są nawet nie tyle kłamstwem, co wprowadzaniem społeczeństwa w błąd.
A jak jest w innych miastach? Na rozwój miejskiej komunikacji szynowej pieniądze unijne planują pozyskać niemalże wszystkie miasta ( Gorzów jest jedynym wyjątkiem) posiadające sieć tramwajową –swój wspólny projekt mają nawet Toruń Bydgoszcz i Grudziądz!
Dodatkowo budowę sieci tramwajowej rozważa Olsztyn i Płock. Nowe odcinki linii tramwajowych powstały ostatnio m.in. w Krakowie i Gdańsku, Łódź i Wrocław realizują swoje projekty rozwoju sieci tramwajowej (Łódzki Tramwaj Regionalny, Tramwaj Plus we Wrocławiu), nawet Szczecin rozpoczął remont części infrastruktury tramwajowej i planuje pozyskać środki unijne na projekt Szczecińskiego Szybkiego tramwaju.
Podobny rozmach panuje w przypadku taboru tramwajowego –Wrocław przeprowadza kompleksowe modernizacje wagonów 105Na w swojej spółce-córce Protram, Tramwaje Śląskie, mimo dużych problemów i wieloletnich zaniedbań, zamawiają modernizację swoich wagonów w Łodzi i Poznaniu, we własnym zakresie swój tabor modernizuje krakowskie MPK. Szczecin sprowadza używane wagony z Berlina, Kraków z Wiednia, Gdańsk z kolei sprowadza i wysyła do kompleksowej modernizacji wagony N8S z Dortmundu.
Imponująca jest skala zamówień na nowe, całkowicie niskopodłogowe, wagony tramwajowe –Warszawa ogłosiła zamówienie na 186 nowych wagonów tramwajowych, Wrocław na 28 , Gdańsk na 35, Poznań na 40, a Szczecin na 6 wagonów. W sumie w 2009 roku zostaną rozstrzygnięte przetargi na 295 nowych wagonów tramwajowych.
Przy ogólnopolskim rozmachu plany Gorzowa wyglądają bardzo skromnie, mało tego –Gorzów jest jedynym miastem, które nie stara się o dotacje unijne na rozwój komunikacji tramwajowej! Biorąc pod uwagę politykę transportową UE, której wytyczne zawarte są w tzw. białej księdze Komisji Europejskie z dnia 12 września 2001 zatytułowanej „Europejska polityka transportowa do roku 2010: czas na decyzje”brak kroków w kierunku pozyskania środków unijnych na zakup nowego taboru tramwajowego i modernizację sieci oraz przekłamania na ten temat pojawiające się w mediach budzą uzasadnione zdziwienie –Gorzów Wielkopolski może spokojnie pozyskać środki unijne na gruntowny remont co najmniej połowy sieci, zakup kilku zupełnie nowych i modernizację używanych wagonów, które planuje się sprowadzić z Kassel. Niestety, władze miasta, zamiast zadbać o komunikację tramwajową na europejskim poziomie, wolą za niemalże bezcen sprowadzić wagony z Kassel i wybudować sobie nowy magistrat.
W ramach uzupełnienia należy dodać, że Gorzów mógł zabiegać o następujące środki z UE na odnowę infrastruktury tramwajowej:

Środki przedakcesyjne, które pozyskał np. Elbląg.
Środki z ZPORR z lat 2004-2006 (pozyskał je m.in. Kraków)
Środki z POIiŚ (2007-2013), priorytetu 7.3 - Transport miejski w obszarach metropolitalnych (konsultacje społeczne z marszałkami województw były prowadzone w 2006 roku, jestem w trakcie ustalania dlaczego nie wnioskowano o środki z woj. Lubuskiego)
Środki z lubuskiego RPO (program projektowany był chyba w tym samym czasie co POIiŚ i tutaj także nie stworzono żadnego projektu).

Oczywiście jest jeszcze szansa na pozyskanie środków, ale nie chcę zapeszać, bo szczegóły poznam dopiero w przyszłym tygodniu.

W ramach Regionalnych Programów operacyjnych środki planują pozyskać m.in.:
Częstochowa (tabor, renowacja i rozbudowa sieci)
Grudziądz (renowacja sieci i taboru) - wcześniej miał być wspólny projekt z Bydgoszczą i Toruniem wzmiankowany w artykule.
Elbląg
Pozostałe miasta pozyskują fundusze w ramach POIiŚ, a Olsztyn w ramach program Rozwój Polski Wschodniej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-03-16, 11:40

Ja sie obawiam, że władze Gorzowa Wlkp. po cichu chcą się pozbyć tramwajów... bo są - dla nich - za drogie. Taniej jest posłać na trasę autobus. Taka jest logika władz. Podobnie jak na Górnym Śląsku.

Jak pozbyć się tramwajów ?

Scenariusz jest prosty. Wystarczy nic nie robić, przez lata. Przez wiele lat. A potem gdy zarówno infrastruktura jak i tabor popadną w ruinę - a w końcu się to stanie - władze Gorzowa bezradnie rozłożą ręcę i naopowiadają ludziom, że:

- remont tak zrujnowanych torowisk to są ogromne miliony - "a nasza kasa jest pusta. Nie stać nas".

- tramwaje stają się coraz bardziej niebezpieczne - więc trzeba je zlikwidować, by nie zagrażały mieszkańcom

Jeśli jeszcze dojdzie do kilku poważnych wypadków z udziałem tramwajów, tudzież wykolejeń, to tym lepiej dla władz Gorzowa. Będą miały powód by skasować tramwaje. :]
Obrazek

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 » 2009-03-16, 12:47

W Gorzowie tramwaje się remontuje, nie jest to jakieś super bogate miasto - nawet nowych autobusów czesto nie kupują. Różnie może być, ale możliwe, że po prostu czekają, aż się kasa faktycznie znajdzie, nie snujmy czarnych scenariuszy, mogą nas przecież miło zaskoczyć ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Odp

Post autor: Gullit » 2009-03-16, 15:04

Nigdy nie byłem w Gorzowie, nie znam też realiów tego miasta ale patrząc z boku to dziwnie ta spraw wayglada jesli chodzi o dalszy los tramwajów.
Marzena

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-03-16, 18:06

Ogólnie to Gorzów jest fajnym miastem, tylko sprawia wrażenie, jakby nikt o niego nie dbał. Co dziwi, bo Lubuskie jest dość bogatym województwem, co w okolicy widać. A co do KM, to najlepszym przykładem na to, że tam można jest mocno rozwinięta w tę stronę Zielona Góra.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

filimer

Post autor: filimer » 2009-03-16, 20:33

Ja na razie staram się udowodnić, że Gorzów może już w przyszłym roku pozyskać środki unijne w ramach RPO. Nawiązałem współpracę z lokalnymi miłośnikami i mam nadzieję, że uda się doprowadzić do remontu sieci, a potem do jej rozbudowy - ale tutaj wiele będzie zależeć od zaangażowania lokalnych polityków i radnych.

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Odp

Post autor: Gullit » 2009-03-16, 21:00

Oby więcej było takich ludzi
Marzena

Lopez

Post autor: Lopez » 2009-03-16, 22:20

KKS pisze:Co dziwi, bo Lubuskie jest dość bogatym województwem, co w okolicy widać.
Bogatym? :shocked: Pierwsze słyszę. Z reguły plasuje się gdzieś koło Świętokrzyskiego jeśli chodzi o poziom rozwoju gospodarczego. No i do tego dochodzi duże bezrobocie.
W życiu nie byłem w Gorzowie i szczerze mówić prędko się nie wybieram. Dziwi mnie nieco, że mając za miedzą dobre przykłady rozwoju transportu szynowego nie próbuje się ich nawet naśladować. Nie mniej nie jest to problem tylko tego miasta czy województwa lubuskiego, ale jak Polska długa i szeroka niekompetencji i nieudolności ci u nas dostatek. Podejrzewam, że przebudzenie nastąpi jakieś parę lat po całkowitej likwidacji sieci.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-03-16, 23:15

Lopez pisze:Bogatym? Pierwsze słyszę. Z reguły plasuje się gdzieś koło Świętokrzyskiego jeśli chodzi o poziom rozwoju gospodarczego. No i do tego dochodzi duże bezrobocie.
Cóż, nie opierałem się na żadnych danych, tylko na obiegowych opiniach, które mogą być błędne. Wrażenie jednak jest dobre, drogi równiejsze, niż gdzie choćby w Wielkopolsce, miasta bardziej zadbane. Nie ma takiego skoku cywilizacyjnego na granicy.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-03-17, 09:37

filimer pisze:Ja na razie staram się udowodnić, że Gorzów może już w przyszłym roku pozyskać środki unijne w ramach RPO. Nawiązałem współpracę z lokalnymi miłośnikami i mam nadzieję, że uda się doprowadzić do remontu sieci, a potem do jej rozbudowy - ale tutaj wiele będzie zależeć od zaangażowania lokalnych polityków i radnych.
Brawo. :P

Ciekawy jestem, co powiedzą lokalni politycy. Ich stanowisko w tej sprawie, da nam wiele do myślenia. Albo będą chcieli coś robić, albo nie ;)
Obrazek

MKM_KK
Posty: 118
Rejestracja: 2009-03-16, 20:14
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: MKM_KK » 2009-03-18, 20:50

Nie mieszkam wprawdzie w Gorzowie Wlkp. ale byłem tam i naprawde szkoda by było tych tramwajów...
A co do ogólnej oceny komunikacji miejskiej w Gorzowie to mogę powiedzieć, że podoba mi się taki układ linii... :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-03-30, 18:35

http://www.rynek-kolejowy.pl/11171/Gorz ... amwaje.htm
Przyznam, że nie wiedziałem, że w Kassel jest aż 22 sztuki N8C
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2009-03-30, 18:51

Lepsze to, niż w kółko to rupiecie 6ZTGW... Szkoda tylko, że wciąż używańce, a żadnego nowego.

Lopez

Post autor: Lopez » 2009-03-31, 07:40

Może coś przegapiłem, ale wygląda że powoli N8C/S robi się jedną z popularniejszych używek w Polsce.
Ile tych wozów w ogóle jeździ(ło) w Niemczech?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-03-31, 08:40

Ja myślę, że zakup aż 22 N8C, bardzo by odświeżył tabor tramwajowy w Gorzowie. Aczkolwiek może jednak warto by się było zastanowić nad zakupem polskich wagonów tramwajowych - np. Protramu 205WrAs - niby tramwaj wysokopodłogowy, ale jednak z członem niskopodłogowym ;)
Obrazek

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 » 2009-03-31, 08:46

O tak, Protram by się ucieszył, aczkolwiek długo by czekali na nie ;) Myslę, ze warto to zostawić do przemyślenia na przyszłość. (niedlaeką oczywiście i nie muszą to być takie ogromne zakupy, wpierw to wziać takiego #2710 z MPK na testy i sprawdzić czy torowiska mają ok ;) )

Lopez

Post autor: Lopez » 2009-03-31, 09:27

Tylko, że za te 12mln dostaliby ramptem kilka protramów, a tu chodzi przecież o pilne działania ratunkowe. Może jednak w perspektywie paru lat GW sięgnie po kasę z UE i kupi już coś naprawdę fajnego.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-03-31, 09:31

Tylko, że za te 12mln dostaliby ramptem kilka protramów, a tu chodzi przecież o pilne działania ratunkowe. Może jednak w perspektywie paru lat GW sięgnie po kasę z UE i kupi już coś naprawdę fajnego.
To prawda. Obecny zakup to działanie awaryjne, doraźne - ale warto szybko zastanowić się nad możliwością rozwoju komunikacji szynowej. No i ... działać, działać i jeszcze raz działać :)
Obrazek

filimer

Post autor: filimer » 2009-03-31, 13:58

Jeżeli ten zakup w ogóle wypali - mówi się o nim od kilku lat i jest to bardzo stara i mocno odgrzewana kiełbasa wyborcza, poza tym w tej chwili stan torowisk grozi wyłączeniem ich z ruchu w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat, więc żeby jakiekolwiek tramwaje mogły jeździć trzeba koniecznie przeprowadzić kapitalny remont sieci - może uda się jeszcze pozyskać na ten cel środki unijne, jeżeli nie - czarno to widzę.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-03-31, 14:21

Unia nie dofinansuje też wymiany taboru na używany, więc przy okazji remontu sieci mogliby też zakupić nowe tramwaje i wtedy pewnie zabraknie im kasy na używańce.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

ODPOWIEDZ