Tramwaje w Gorzowie Wlkp. - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
filimer

Post autor: filimer » 2009-04-02, 09:53

J-31 pisze:Jeżeli władze Gorzowa nadal nie chcą inwestować w tramwaje, to wątpię aby znaleźli kasę nawet na używane N8 z Kassel :]
w tym "chceniu" będziemy im trochę pomagać - do wyborów został rok i może uda się władzę nieco przyskrzynić, aby skorzystała z ostatniej szansy an wzięcie dotacji i znalazła kasę w budżecie na remonty. Poza tym ponoć władza oglądała wczoraj Moderusa dla Gdańska w Poznaniu:
http://www.galeriapgk.com/galeria/detai ... ode=search

Może przejęli się artykułami w prasie, na transinfo i moim telefonem. Ja będę dalej dolewał oliwy do ognia punktując władzę za słabe wykorzystanie dotacji.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28952
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-04-02, 10:10

filimer pisze:Może przejęli się artykułami w prasie, na transinfo i moim telefonem. Ja będę dalej dolewał oliwy do ognia punktując władzę za słabe wykorzystanie dotacji.
Mogę Ci tylko życzyć powodzenia. Aby pobudzić urzędników do działania, to naprawdę trzeba wielkiej energii i samozaparcia :)
Obrazek

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-01-25, 09:50

Gorzów straci tramwaje?!

Tak, to możliwe. Jeśli w ciągu najbliższych pięciu lat nie znajdziemy 200 mln zł na remonty trakcji, torowisk i nowe wagony, komunikacja tramwajowa upadnie. Kto tak mówi? Miejski Zakład Komunikacji!

Firma opracowała dokładny raport na temat gorzowskich tramwajów i wszystkiego, co z nimi związane. Dane przerażają. Oficjalnie to dokumentacja poglądowa dla radnych i urzędników. Ale tak naprawdę to obraz lat zaniedbań, zaniechań i braku odważnych decyzji. To cenzurka (nie)działań radnych i urzędników. To po prostu skandal. Okazuje się, że przez ostatnie lata poza gadaniem o miłości do wagonów nie zrobiono tak naprawdę nic, by o system tramwajowy zadbać, o rozwijaniu nawet nie wspominając.
Dowody? Cała masa, ale dwa są najmocniejsze. Tabor to zabytki. Średni wiek polskich wagonów to 27,5 lat. Sypią się, odmawiają posłuszeństwa, ich remonty są coraz trudniejsze. Pożerają mnóstwo energii, mają nieskuteczne ogrzewanie, niski standard podróży, zawodne drzwi. Wszystkie są w złym stanie technicznym. A i tak to w gorzowskich warunkach niemal młodziki.

Ale zabytki

Bo niemieckie wagony mają od 40 do 44 lat! To już prawdziwe dziadki, które powinny cieszyć oczy w skansenie, a nie wozić ludzi od rana do wieczora. Niektóre mają po niemal 2 mln km przebiegu! Pomimo tego są... w lepszym stanie niż młodsi koledzy. Ale ich remonty kapitalne są całkowicie nieopłacalne i długo już nie pociągną.
To dlatego firma od lat zabiega o zakupy. Jednak nowe wagony (czytaj: używane, ale w dobrym stanie i o niebo lepszych parametrach) kosztują miliony, a miasto z roku na rok przekłada wielkie zakupy. MZK sam niczego nie kupi, może tylko prosić. A zawsze są ważniejsze potrzeby. W tym roku wymówką jest dziura budżetowa i obcięte wydatki na inwestycje. Poza tym zachodnie miasta... zaczynają oszczędzać. I niespecjalnie są chętne do odsprzedaży używanych pojazdów. Stąd miejski przewoźnik podpowiada: kupmy nowe. W sumie potrzeba 20 trójczłonowych składów. Jeden kosztuje 8 mln zł. Plan minimum wygląda następująco: w 2014 r. kupujemy ich osiem, rok później sześć i w 2016 r. też sześć. Razem potrzeba na to 160 mln zł.
Druga słabość gorzowskiej komunikacji tramwajowej to stan infrastruktury: przystanków, trakcji i torowisk. Z 24 km tras niemal 8 kilometrów wymaga pilnego remontu. Ale remontu z prawdziwego zdarzenia, a nie przełożenia szyn i wylania nowego asfaltu (jak się to kończy widać na wysokości Parku 111 – po dwóch miesiącach od zakończenia prac droga zaczęła się kruszyć, dziś jest gorzej niż przed modernizacją). Jednak takie prawdziwe remonty kosztują. Za odcinek przy wzdłuż Kostrzyńskiej trzeba by zapłacić prawie 15 mln zł. Za ten od ul. Dworcowej do Chrobrego około 9 mln zł, za kawałek Teatralna – Szpitalna też 9 mln zł, a za fragment katedra – Borowskiego aż 10 mln zł. Strategiczny odcinek Dworcowa – Jancarza można zrobić w dwóch wersjach: full za 5 mln zł i mini za 1,8 mln zł. Jednak po podsumowaniu kwota jest i tak ogromna. Doliczając koszty niezbędnych remontów przystanków, wychodzi około 50 mln zł! Do tego dodajemy 160 mln zł na tramwaje i widać wyraźnie, że na reanimację i dalsze funkcjonowanie linii tramwajowych w takim kształcie, jaki znamy (bez rozbudowy!), potrzeba ponad 200 mln zł. Do 2016 r.!

Czy nas stać?

Dlatego dyr. MZK Roman Maksymiak mówi radnym wprost: - Trzeba się zastanowić, czy stać nas na to. Półśrodków nie da się zastosować. Poza tym musimy liczyć pieniądze: 8 mln za jeden skład tramwajowy równa się dziesięć nowych autobusów. Wielkomiejskość i tradycja kosztują. Tylko nie można odkładać decyzji z roku na rok!
Tymczasem tak się właśnie dzieje. Urzędnicy i kolejni radni wolą co kampanię mamić nas wizjami rozbudowy tras tramwajowych (na Zawarcie, na Górczyn, w ul. Piłudskiego), a gdy czas na układanie budżetu, znajdują się tylko ogryzki na łatanie najgorszych ubytków. Widać to choćby w sprawie obrony linii na Piaski. Gdy prezydent Tadeusz Jędrzejczak cztery lata temu rzucił taką ideę, radni rzucili się do obrony szyn. Minęły lata i co? Poza kilkoma drobnymi pracami na tej linii nie było żadnego porządnego remontu. My już dwa lata temu alarmowaliśmy, że nie podejmowanie żadnych zdecydowanych działań w sprawie remontów torowisk zakończy się wkrótce wygaszaniem komunikacji tramwajowej. I co? I nic. Mamy 2011 r. i dalej jeździmy po tych samych starych, sypiących się torach.
:strzałka: http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.d ... /721370566

:roll:

siekierowy

Post autor: siekierowy » 2011-01-25, 16:04

Chyba w Gorzowie będzie jak w Gliwicach. Ponad 100 lat działalności, przeżyły dwie wojny, ale rządów "demokratycznych" nie przeżyją.

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 » 2011-01-25, 21:36

Akurat dla Gorzowa odpowiedni byłby Protram 205WrAs - koszta zakupu 20 takich byłyby o wieeeeeele niższe niż Solarisów czy Skód ;)

ppln

Post autor: ppln » 2011-01-25, 23:38

Ja myślę, że jeszcze odpowiedniejsze byłyby N8C (które planowano) przerobione w odpowiednich zakładach (myślę, że MPK Łódź by dało radę) na częściowo niskopodłogowe. Plus remont kilku konstali, plus kilka nowych wagonów.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28952
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-01-26, 10:09

No tak, ale na to wszystko potrzeba kasy... a władze miasta najwyraźniej nie zamierzają w ogóle inwestować w tramwaje :wall:
Obrazek

bystrzak2000
Posty: 66
Rejestracja: 2018-06-14, 13:29

Post autor: bystrzak2000 » 2011-01-26, 10:59

W Gorzowie w ogóle niewiele się inwestuje. Dziury w drogach były już tam przed zimą. Teraz aż strach pomyśleć co tak się dzieje...

siekierowy

Post autor: siekierowy » 2011-01-27, 11:12

Biedne miasto po prostu.

JaBaal
Posty: 84
Rejestracja: 2006-12-23, 17:54
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: JaBaal » 2011-01-27, 19:50

Czym się różni Gorzów od Olsztyna? Chyba ma trochę (ale niebyt) więcej mieszkańców. Czy Olsztyn w porównaniu z Gorzowem to bogate miasto, które stać na zachcianki? A w Olsztynie reaktywują tramwaje, zaś w Gorzowie rozważają likwidację.... Nie rozumiem... Dla Olsztyna przewidziany jest ZTCW rozstaw normalnotorowy, a poprzednio był metrowy, natomiast w Gorzowie już jest rozstaw normalnotorowy. Do tego Elbląg ma roztaw metrowy a rozwija sieć... O Grudziądzu nie wspomnę :confused:

Awatar użytkownika
MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek » 2011-01-27, 20:59

bystrzak2000 pisze:W Gorzowie w ogóle niewiele się inwestuje. Dziury w drogach były już tam przed zimą. Teraz aż strach pomyśleć co tak się dzieje...
To jedź do Inowrocławia, zobacz tak jakie są dziury na krajowej jedynce i nie tylko ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2011-01-27, 22:16

Od kiedy w Inowrocławiu jest krajowa jedynka?
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

bystrzak2000
Posty: 66
Rejestracja: 2018-06-14, 13:29

Post autor: bystrzak2000 » 2011-01-28, 12:31

NorbertKomusinski pisze:To jedź do Inowrocławia, zobacz tak jakie są dziury na krajowej jedynce i nie tylko ;)
Ale o ile mi wiadomo Inowrocław nie jest miastem wojewódzkim. Co prawda Gorzów Wielkopolski wraz z Zieloną Górą są najmniejszymi miastami wojewódzkimi, to jakoś mi się nie chce wierzyć, że jest to jakoś strasznie biedne miasto, zwłaszcza jeśli popatrzymy na wspomnianą wcześniej mniejszą Zieloną Górę. A miasta te dzieli mniej niż 100 km.

Awatar użytkownika
MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek » 2011-01-28, 14:28

KKS pisze:Od kiedy w Inowrocławiu jest krajowa jedynka?
Przepraszam, rozchodziło mi się o Włocławek a nie o Inowrocław :(

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-01-28, 14:55

NorbertKomusinski pisze: Przepraszam, rozchodziło mi się o Włocławek a nie o Inowrocław
Ale chyba sytuacja się poprawia, jechałem tamtędy w wakacje parę razy i są jakieś remonty, co najmniej fragment którejś jezdni jest już dobry. Choć ogólnie przejazd przez Włocławek jest tragiczny pod względem stanu dróg
ObrazekObrazek

filimer

Post autor: filimer » 2011-01-29, 22:30

Ruszyliśmy z grupą na facebooku:
http://www.facebook.com/home.php?sk=gro ... 3635831704


Manifest:
Codziennie je widzimy. Słyszymy ich dzwonek sygnalizujący odjazd. Jedziemy nimi do szkoły. Wracamy po całym męczącym dniu pracy.

Tramwaje.

chcielibyśmy jechać nimi po równych szynach. Na wygodnych siedzeniach. W ciepłych wagonach. Jest nas 9 mln rocznie, ale władze miasta nas nie widzi. Wolą wylewać asfalt na ulice dla smrodzących i trujących środowisko i nasze płuca samochodów. Ma nas za nic.

To my.

Pasażerowie gorzowskich tramwajów. Naszych tramwajów.



O tramwajach słów kilka.



Są jedną z najbardziej efektownych i ekologicznych form transportu w dużych miastach. W Gorzowie od lat niedoceniane i niedoinwestowane. Stanowią nieodłączny element krajobrazu Gorzowa, przewożące codzienne tysiące pasażerów, bez niezbędnych inwestycji mogą wkrótce zniknąć. Liczba przewozów komunikacją miejską spada - w przypadku tramwajów winę ponosi zarówno niedostosowana do obecnych potrzeb mieszkańców sieć tramwajowa, kiepski stan infrastruktury uniemożliwiający efektywne skrócenie czasu podróży oraz wiele innych czynników, o których można przeczytać m.in. w publikacji "Miasto w Ruchu".



Potrzebne są inwestycje, które ten stan rzeczy zmienią. Poza inwestycjami oczywistymi, takimi jak modernizacja i remont kapitalny całej sieci tramwajowej, należy pomyśleć o rozbudowie sieci, aby tramwaj był bliżej mieszkańców i mógł zastąpić autobus. Poza budową linii na Górczyn, o potrzebie której mówi się od lat, można np. przedłużyć linię z Silwany do ul. Obrońców Pokoju (przez Szarych Szeregów i Bora Komorowskiego). Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy zyskali by szybki, ekologiczny i bezpieczny środek transportu, a MZK miało by spore oszczędności dzięki likwidacji linii autobusowych i zastąpieniu ich tramwajowymi (tramwaj zabiera jednorazowo przeciętnie 2 razy więcej pasażerów niż autobus).



Nowoczesna komunikacja szynowa może znacznie zmniejszyć koszty komunikacji w Gorzowie i jednocześnie poprawić komfort podróżowania. Tramwaje mogą stać się wizytówką miasta, jak jest w Krakowie, Elblągu i wielu innych miastach – teraz ich los zależy od nas – mieszkańców.

RadziuGW

Post autor: RadziuGW » 2011-02-17, 15:35

mamy także petycję w sprawie obrony tramwajów. Podpisy mile widziane
http://petycja.komunikacja.org .

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-02-17, 17:58

Ja się oczywiście podpisałem. Tramwaj dodaje prestiżu każdemu miastu, jakie je posiada, a likwidowanie ich to nic dobrego. Trzeba tylko inwestować i rozwijać, by przynosił większe zyski. :mruga:

Awatar użytkownika
O530
Posty: 741
Rejestracja: 2010-06-15, 18:32
Lokalizacja: Kielce

Post autor: O530 » 2011-02-17, 19:55

Mojego podpisu nie mogło zabraknąć pod tą petycją. Teraz do Was pytanie.
Czy mógłbym petycję rozpowszechnić na innych forach ?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-02-17, 20:08

OPi pisze:Tramwaj dodaje prestiżu każdemu miastu, jakie je posiada
Zasadniczo lepszy jest dobry transport publiczny, niż ,,prestiżowy"
OPi pisze:Trzeba tylko inwestować i rozwijać, by przynosił większe zyski.
Tramwaje (i KM w ogóle) nie są od przynoszenia zysków
ObrazekObrazek

ODPOWIEDZ