Olsztyn - tramwaj

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
stoker

Olsztyn - tramwaj

Post autor: stoker »

Witam !

Czy w tym roku także można oglądać eNkę przed Wysoką Bramą ? Będę za tydzień w okolicy i chętnie bym podskoczył sfocić - ale nie wiem czy jest co (słyszałem że na zimę wóz zabierany jest przez MPK do zajezdni). Czy w tym roku wrócił na swoje miejsce ?

Pozdrawiam

Paweł

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Byłem parę tygodni temu w Olsztynie i szczerze to nie przypominam sobie tam tego tramwaju. Może po prostu nie zwróciłem na niego uwagi, wszak enki stoją sobie też w innych miastach, a może po prostu rzeczywiście go tam nie ma.

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

ENka od kilku lat stoi na terenie zajezdni MPK. Widać ją od strony ulicy Towarowej.

Więc pod Wysoką Bramą radzę nie szukać tramwaju. ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

A skoro już ktoś założył ten temat to ja się zapytam, czy pomysł odbudowy w Olsztynie tramwaju został porzucony, czy to jeszcze jest nadal realne :?:

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Powraca przy każdych wyborach :P

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

O dziwo nawet zatrudniono firmę z Krakowa (IMS) do opracowania przebiegu trasy. I tak wyszło, że trasa biegłaby z Dworca do pętli na Witosa z odnogami na Kortowo i pod Wysoką Bramę. ;)

Teraz miasto głowi się nad wybraniem pomiędzy tradycyjnym tramwajem, a Translohrem. ;]

spex

Post autor: spex »

Oprócz tego powstało stowarzyszenie obywatelskie które lobuje:
- wyborem zwykłego tramwaju a nie Transloba
- lobuje swój projekt tramwaju jednej linii łączące wszystkie pętle z propozycji IMS.

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »


Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

http://www.rynek-kolejowy.pl/16739/Tram ... sztyna.htm
Dziwne, że nikt jeszcze nie wspomniał.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

W sumie to ja wspomniałem w nowym temacie bo o istnieniu tego nie wiedziałem, ale nic, tamten kasuje a tu przenoszę:

Szykuje się odbudowa sieci tramwajowej w Olsztynie:
Rynek Kolejowy pisze:Olsztyn lada dzień ogłosi przetarg na budowę torowiska, ulicy Obiegowej i podziemnego przejścia przez aleję Piłsudskiego. Te inwestycje mają być gotowe do końca 2013 roku – informuje „Gazeta Olsztyńska”.

Przetarg zakłada budowę 10-kilometrowej linii tramwajowej wzdłuż ulic: Witosa, Sikorskiego, Obiegowej, ¯ołnierskiej, Kościuszki do placu Konstytucji 3 Maja (Dworzec PKP/PKS). — Przetarg obejmie też budowę nieistniejącej przecież ulicy Obiegowej, którą będzie biec trasa tramwaju — mówi „Gazecie Olsztyńskiej” Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
źródło
Będą tramwaje, nowa ulica i podziemne przejście. I to do końca 2013 roku!

Kto nie wierzył w powrót tramwajów na ulice Olsztyna, ten musi chyba zmienić zdanie. Ratusz lada dzień ogłosi przetarg na budowę torowiska, ulicy Obiegowej i podziemnego przejścia przez aleję Piłsudskiego. Te inwestycje mają być gotowe do końca 2013 roku.

Olsztyński Urząd Miasta przechodzi do konkretów i dosłownie na dniach ogłosi przetarg na pierwsze zadanie związane z modernizacją systemu transportu zbiorowego. Zwycięzca ograniczonego przetargu ma wykonać inwestycję w systemie "zaprojektuj i zbuduj". To oznacza, że będzie musiał przygotować projekty budowlane, które następnie sam zrealizuje.

Przetarg będzie obejmował budowę 10-kilometrowej linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Trasa podstawowa w ciągu ulic: Witosa, Sikorskiego, Obiegowej, ¯ołnierskiej, Kościuszki do placu Konstytucji 3 Maja (Dworzec PKP/PKS) ma mieć dwa tory. Do tego dojdą dwa jednotorowe odgałęzienia od trasy podstawowej.
Szczegóły: http://olsztyn.wm.pl/,98869

Wygląda na to że nie jest to kaszanka wyborcza, chociaż kto wie... chyba należy czekać do momentu wprowadzenia słów w czyny.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Hmm, a co z zajezdnią? :D
Przy odrobinie szczęścia będziemy mieli 1. miasto w Polsce bez 105-tek w ruchu liniowym ;)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Oj tam, a Łódź, Elbląg, Bydgoszcz (toruń?)? :P

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Wszystko wąskotorowe, ale i tak eksploatuje 805-tki i nieprędko przestanie. Jeszcze trzeba było dodać co najmniej Grudziądz

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Przy odrobinie szczęścia będziemy mieli 1. miasto w Polsce bez 105-tek w ruchu liniowym ;)
Przy "odrobinie szczęścia", Olsztyn musi najpierw zbudować sobie infrastrukturę, a tymczasem MPK Kraków powoli pozbywa się swoich 105-tek. I jest szansa, że w 2013 roku to właśnie Kraków, może być miastem - pierwszym, które nie będzie miało 105-tek w ruchu liniowym. ;)

To było na serio, a teraz, hmmm, "wakacyjnie" :retard: ... Olsztyn już wcale nie jest pierwszym miastem, bez 105-tek w ruchu liniowym", bo ... :mruga:

... Płock jest pierwszym miastem w Polsce bez 105-tek w ruchu liniowym :diabeł:

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

plocmaster pisze:Hmm, a co z zajezdnią? :D
Tramwaje będą sobie stały na krańcówkach i po drodze. ;)


Tak naprawdę zajezdnia zabierze połowę terenu zajezdni MPK. :]

¯eby nie było tak optymistycznie i wesoło:

Tramwaje zagrożone?

Ratusz nie złożył jeszcze wniosku o dofinansowanie przez Unię Europejską projektu, dzięki któremu na ulice Olsztyna mają wrócić tramwaje. Pierwotny termin upłynął w maju. Urzędnicy uspokajają: — Projekt nie jest zagrożony.
http://olsztyn.wm.pl/Tramwaje-zagrozone,99001

I co nieco na blogu Olsztyńskie Tramwaje o NIK-u i sprawie tramwajowej:
http://olsztynskietramwaje.pl/2010/07/0 ... amwajowym/

[Dodane 17.07.2010]

Na stronie "Olsztyńskiej Telewizji Internetowej" (tuby UM w Olsztynie) pojawiła się prezentacja linii tramwajowej:

http://oti.olsztyn.eu/ (strona główna)


Praktycznie to porównując to z tym, co zrobiło Forum Rozwoju Olsztyna dla swojej propozycji (link: http://www.youtube.com/watch?v=3z6NT52L ... r_embedded), UM - delikatnie mówiąc - nie postarało się.

Lopez

Post autor: Lopez »

IMO nie ma co narzekać. Poziom realizacji inwesycji jest u nas ogólnie nisko (wystaczy rzucić okiem np. na inwestycje na kolei), więc i tak brawo do UM za już wykonaną pracę.

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

¯eby ten film pokazywał co się zmieni po inwestycji, ale nie... Musieli pokazać, że tramwaj potrafi jeździć po asfalcie i przejeżdżać latarnie oraz to, że jedzie po nic nieznaczących terenach. :zły:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Lopez pisze:MO nie ma co narzekać
Jeśli robią ten tramwaj, tak, żeby go zrobili, to tak.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem ile będzie kombinacji alpejskich z budową tej linii tramwajowej - "aby tylko zaoszczędzić" na jej budowie :retard:

I w końcu skończy się to tym, że sprowadzą z zachodu jakieś używańce, a tak po za tym, tramwaje będą stać na każdym skrzyżowaniu i czekać na zielone światło :roll:

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

Ciekawy jestem ile będzie kombinacji alpejskich z budową tej linii tramwajowej - "aby tylko zaoszczędzić" na jej budowie
Eee... Mogę powiedzieć, że różne kombinacje już były. ;) Wymienię w punktach:

- Brak konsultacji społecznych - ludzie muszą "zaakceptować" przebieg trasy i wszystkie rozwiązania. Były tam jakieś spotkania, ale kończyło się tylko na monologu możnowładców.

- Budząca dużo wątpliwości trasa - na głównej trasie będą miejsca, gdzie ruch tramwajowy będzie mieszał się z samochodowym. Oczywiście nie wiadomo czy będzie coś zrobione w tej sprawie, żeby ograniczyć ruch samochodów, ale po ignorantach i pseudofachowcach nie spodziewam się wiele. Dodatkowo przystanki na trasie będą za gęsto rozmieszczone. Nie powiem dokładnie co ile metrów, ale można zobaczyć to na dokumentach na stronie projektu tramwajowego. No i sam fakt przeprowadzenia trasy: trasa będzie łączyć dworzec z osiedlem domków jednorodzinnych, a po drodze zahaczy o Reala i Sanepid. A przy okazji ominie Centrum, Jaroty, Nagórki, gdzie ludu sobie pomieszkuje i im się nie będzie opłacało korzystać z tramwaju. Tramwaje na głównej trasie będą jeździły co 10 minut (ale jest to bardzo mało prawdopodobne). By "uszczęśliwić" studentów i mieszkańców Śródmieścia buduje się jednotorowe odnogi do Wys. Bramy i Kortowa, na których częstotliwość kursowania wyniesie min. co 30 minut (a w rzeczywistości pewnie co godzinę), co jest przegięciem.

- Wałki z Translohrem - Sam J. Friedberg z IMS-u, który kierował projektowaniem trasy bardzo lubi Translohry i chciałby je wprowadzić do Olsztyna. Przedstawiciele Lohra byli dwa razy w Olsztynie, raz nawet ufundowali wycieczkę radnym do Padwy, gdzie to ustrojstwo jeździ. Na szczęście są wątpliwości co do prawnego zaliczenia Translohra jako tramwaju, więc można być spokojnym (ale nie zdziwiłbym się gdyby taki wałek udałoby się przepchnąć w przetargu).

- Zajezdnia tramwajowa na terenie zajezdni MPK - zajezdnia ta zajmie połowę powierzchni terenu MPK, gdzie znajduje się stacja tankowania pojazdów oraz parking dla przegubowców. Gdy się zabierze ten teren to może być duży problem ze znalezieniem miejsca i dla przegubów i dla stacji benzynowej. A była dużo lepsza alternatywa by wybudować zajezdnię na Sikorskiego, gdzie jest o wuja miejsca...

- Ciekawsza rzecz to opieszałość przy składaniu dokumentów przez urzędników pozwalających uzyskać decyzję środowiskową, przez co opóźnia się termin "konsultacji" (czyt. monologu urzędników) z kwietnia na maj/czerwiec/lipiec. Dodatkowo NIK wydał opinię negatywną dot. przygotowania tej inwestycji, ale dla prezydenta nie jest to problem i wszystko jest OK.

- A na koniec najciekawsze - tramwaj w projekcie tym jest tylko małym dodatkiem! Bo z tego programu wybudowane zostanie niepotrzebne przejście podziemne w centrum (pod al. Piłsudskiego), mało niezbędna ul. Obiegowa i budowane są ulice Witosa i Sikorskiego. Dodatkowo miały być budowane jeszcze buspasy, ale postanowiono sobie darować ich budowę. Podobno może zostanie kupionych 8 sztuk nowych autobusów, ale nie wiadomo jakich i czy w ogóle je kupią. Przypomnę, że projekt nazywa się "Modernizacja transportu ZBIOROWEGO[...]", jednakże realizuje się z niego inwestycje, które prędzej ułatwią życie użytkownikom transportu INDYWIDUALNEGO. Niestety tak to jest, jak rządzą ignorancja i pseudofachowość...
J-31 pisze: I w końcu skończy się to tym, że sprowadzą z zachodu jakieś używańce, a tak po za tym, tramwaje będą stać na każdym skrzyżowaniu i czekać na zielone światło
E tam, prędzej UE cofnie środki pieniężne i nie będzie tramwaju . :retard:

A właśnie co do odebrania środków, to niezła klapa na całą Polskę by była. :diabeł: A niech się stanie nawet kosztem tramwaju. ;)

Nowy artykuł w mało optymistycznym świetle: http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,3518 ... ztyna.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”