Szczeciński Szybki Tramwaj

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2010-12-23, 09:00

Ponieważ 30 lat temu wymyślono że w ramach realizacji SST te budynki zostaną zburzone. Innych metod nie da się zastosować, bo po co się wysilać umysłowo jeśli ktoś inny wysilił się dawno temu? ;)

[ Dodano: 2010-12-23, 07:59 ]
A jednak na to wpadli! Nieprawdopodobne!
Stojąca na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju willa Gruneberga w Zdrojach zostanie w całości przeniesiona w inne miejsce - dowiedziała się nieoficjalnie "Gazeta". Dzięki temu - unikalnemu w Polsce - rozwiązaniu nie stracimy 106-milionowej unijnej dotacji. Kolejna nowa wiadomość: dom został uznany za zabytek.

Taki jest niespodziewany finał historii, która w ostatnim czasie była w Szczecinie jednym z najbardziej gorących tematów.
[...]
Dlaczego zdecydowano się na ten wariant, a nie na rozebranie willi? Według informacji "Gazety" przedwojenny dom w Zdrojach został uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za zabytek i wpisany do rejestru. Decyzja oficjalnie zostanie ogłoszona dziś. To spełnienie oczekiwań mieszkańców domu i miłośników dawnego Szczecina, którzy uważają, że willa nie może zostać zniszczona.
[...]
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?det ... 86693.news

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29097
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-12-23, 10:12

I bardzo słuszna decyzja. Wilk jest syty, a i owca cała. Z jednej strony zabytkowa willa pozostanie i będzie chroniona. A z drugiej strony mieszkańcy Szczecina będą mieli szybki tramwaj ;)

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2010-12-23, 10:49

shakkie pisze:unikalnemu w Polsce
Poważnie? Ja sobie przypominam dwa takie rozwiązania w Poznaniu w ostatnim czasie :D

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2010-12-23, 11:20

J-31 pisze:A z drugiej strony mieszkańcy Szczecina będą mieli szybki tramwaj ;)
Przecież rozwiązanie tego problemu wcale nie oznacza realizacji reszty projektu :D
KKS pisze: Poważnie? Ja sobie przypominam dwa takie rozwiązania w Poznaniu w ostatnim czasie :D

Pismacka rzeczywistość...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29097
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-12-23, 11:55

shakkie pisze:Przecież rozwiązanie tego problemu wcale nie oznacza realizacji reszty projektu :D
Cierpliwości. Poczekajmy na dalszy rozwój wydarzeń. Póki co, wszyscy myślą o Świętach i Sylwestrze. ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2012-04-04, 08:53

http://www.mkm.szczecin.pl/news/1333520 ... w-kwietniu
Niezależnie od toczących się spraw związanych z willą Grunenberga, wszystkie procedury zmierzające do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji, zostały już uruchomione.

Są już dwa zezwolenia na jej realizację.

- Jeden jest jeszcze w fazie uprawomocniania się informuje szef inwestycji miejskich, Paweł Sikorski. - Pozostało jeszcze trzecie pozwolenia na budowę na cały układ tramwajowy

Procedura przetargowa powinna rozpocząć się jeszcze w tym miesiącu:
- Teraz przygotowywana jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia - dodaje Sikorski. - Podtrzymujemy chęć, aby w kwietniu rozpoczęta została procedura przetargowa. Na razie wszystko idzie zgodnie z harmonogramem.

Na ocenę czeka też wniosek o dofinansowanie inwestycji. Jeszcze w grudniu miasto złożyło go w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, budowa powinna rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Tak jakoś trudno w to wierzyć. Ciekawe jak ostatecznie rozwiążą sprawę tej willi... o ile udało im się ją rozwiązać :]

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29097
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-04-04, 14:07

Prawdopodobnie miejscy urzędnicy ze Szczecina równolegle zajmując się sprawą tej wilii, przygotowują się do przetargów i załatwiają dofinansowanie inwestycji. To w sumie daje nadzieję na rychłe zakończenie sprawy - trzymam kciuki z SST ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2013-02-10, 21:49

Na dniach ma zostać wreszcie podpisana umowa. Dlatego to ostatni moment, by uwiecznić to co jest. Zapraszam na pieszą wędrówkę po I etapie trasy SST. :)

Tak więc zaczynamy na Basenie Górniczym. Sama pętla pozostanie na swoim miejscu i będzie w przyszłości służyć w różnych okazjach (awarie, objazdy, dodatki itd. itd.), jednak wraz z przystankami zostanie przebudowana.
Obrazek

W tym miejscu ma się zaczynać nowa trasa...
Obrazek

...która lekkim łuczkiem będzie zmierzać na most na Regalicy.
Obrazek

Jeszcze look w stronę Basenu
Obrazek

Dochodzimy do bodaj najdroższej części trasy, jednakże już gotowej od ponad dekady - mostu M2 nad Regalicą.
Obrazek

I przechodzimy cały most na drugą stronę rzeki.
Obrazek

Dochodzimy do przyszłego przystanku o roboczej nazwie Lotnisko
Obrazek

Jak widać aktualnie są tu same chaszcze, bagno, a gdyby nie ruszono z inwestycją w najbliższym czasie, to wkrótce wyrósłby tu mały las. :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wychodzimy z "kotliny"...
Obrazek

Tramwaj dalej biegnie środkiem drogi.
Obrazek

No i znajdujemy się w miejscu, w którym trasa będzie skręcać w stronę Zdroi. Oczywiście będzie ona się krzyżować z będącą na pierwszym planie drogą bezkolizyjnie - samochody będą jeździć nową estakadą
Obrazek

Obrót o 180*
Obrazek

Od tego miejsca trasa SST będzie się pokrywać z dawną koleją łączącą Szczecin z Sobieradzem. Gdyby się obrócić w prawo o ~150* zabaczyłoby się obszar dawnej stacji Finkenwalde (w powojennej Polsce - Szczecin Lotnisko) zlikwidowanej na przełomie lat 60 i 70, gdy rozebrano linie do Dąbia i do Zdroi Wschodnich. Jeszcze kilka lat temu w trawie można było znaleźć fragmenty peronów. Na stacji ostał się tylko jeden budynek - nie wiadomo, w jakich celach służył wcześniej. Do niedawna był jeszcze zamieszkany, lecz w wyniku nieszczęśliwego pożaru kilka lat temu, zniszczeniu uległa konstrukcja dachu i od tej pory stoi pozabijany.
Obrazek

Podkłady po dawnej linii kolejowej
Obrazek

Lecimy dalej tyłami ulicy Winogronowej...
Obrazek

Obrazek

Mniej więcej w miejscu z którego zrobiono zdjęcie, będzie się znajdował przystanek Gryfińska. Po lewej widać jeden z najbardziej znanych ostatnio budynków w regionie. ;)
Obrazek

Po przejechaniu dołem pod ulicą Gryfińską trasa będzie biec wzdłuż ulicy Jaśminowej "niszcząc" po drodze wszystko co napotka - z widocznych tu po lewej zabudowań nie pozostanie nic. Stary tor kolejowy biegł widocznym pasem zieleni, zajętym dalej przez blaszaki.
Obrazek

Zbliżamy się do linii kolejowych 351 i 428, w głębi widoczny most pod którym będzie biec SST i pod którym dawniej przebiegała linia kolejowa.
Obrazek

Jeszcze widok w stronę centrum.
Obrazek

Tory kolejowe pod mostem były poprowadzone z brzegu po prawej stronie. Do dzisiaj widać tu fragment jakby z przeszłości - pokryte sadzą z kominów parowozów sklepienie. Zapewne podczas budowy SST zostanie to zamalowane.
Obrazek

No i widok na przyszłą tymczasową pętlę. Jak widać, zbyt wielu budynków w bezpośrednim sąsiedztwie nie ma dlatego bardzo ważne jest przedłużenie trasy do Osiedla nad Rudzianką (II etap inwestycji).
Obrazek


Chciałoby się zaśpiewać - tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco. :)
Obrazek

Obrazek

Mniej więcej tutaj będzie się znajdować łuk pętli. W oddali widoczna linia kolejowa nr 417
Obrazek

I to by było na tyle.
Jest to wersja demo, jak ktoś chce poznać pełną (troszkę więcej zdjęć i opisów) to zapraszam:
:strzałka: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 8&page=120

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29097
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-02-10, 21:54

Interesujący opis, Opi. A czy to osiedle z wysokimi blokami, to będzie docelowy punkt SST ? ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2013-02-10, 21:58

Nie, jak mówiłem kilkakrotnie, jest to jedynie I etap inwestycji, drugiego nie obfociłem (jeszcze)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2013-04-11, 17:01

Podpisano umowę na budowę:
Umowa na budowę pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju podpisana! Już za dwa lata pasażerowie komunikacji miejskiej dojadą tramwajem bezpośrednio z centrum Szczecina do Zdrojów i okolic Osiedla Słonecznego.
Podpisanie umowy oficjalnie rozpocznie budowę jednej z ważniejszych i najbardziej oczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w historii Szczecina. Dokument podpisali prezydent Szczecina Piotr Krzystek oraz Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski przedstawiciele konsorcjum firm Szczeciński Tramwaj (wspaniała nazwa!) sp. z o.o. - Strabag sp. z o.o., które będzie realizować inwestycję.
[...]
Umowa podpisana została na pętli tramwajowej przy Basenie Górniczym w nowoczesnym tramwaju Swing (szopka musi być, na liniach może jeździć szrot) Miejsce wybrane zostało nieprzypadkowo. To właśnie tu, przed wjazdem na Most Pionierów kończy się sieć tramwajowa w kierunku prawobrzeża Szczecina. Linia SST będzie jej przedłużeniem. Trasę tę podobnie jak dziś linię 7 i 8 obsługiwać będą w większości niskopodłogowe Swingi. (czyli nie przedłużą 2 ?)
Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie Osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach (nieprawda). Docelowo trasa SST ma kończyć się w Kijewie. Podczas przetargu wykonawca zaoferował, że zrealizuje inwestycję za ok. 166 milionów złotych.
[...]
Niewątpliwie istotnym elementem inwestycji będzie także przesunięcie zabytkowej willi przy ul. Batalionów Chłopskich 61. Zgodnie z zapisami kontraktu, Wykonawca jest zobowiązany do wykonania Projektu wykonawczego określającego szczegółowo technologię przemieszczenia budynku przy ul. Batalionów Chłopskich Nr 61. Podstawą dla opracowania Projektu jest szczegółowa inwentaryzacja obecnego stanu technicznego budynku.
Inwentaryzacja i opracowana na jej podstawie ekspertyza techniczna udzielą odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy jest możliwe przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji, określi także możliwość wystąpienia zagrożenia bezpiecznego prowadzenia robót i pracujących przy tym przedsięwzięciu pracowników. Ekspertyza jest kluczowym krokiem w celu uzyskania wiedzy o możliwości bezpiecznego przesunięcia budynku.
[...]
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1365679 ... o-Tramwaju
Mnie ciekawi tylko co się stanie, jeśli "przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji" możliwe nie będzie :diabeł:
Dodam, że wykonano już trochę prac - zaorano roślinność wokół słynnej willi oraz zlikwidowano ogrody działkowe, gdzie powstanie jedna z podstacji trakcyjnych.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2013-04-11, 21:16

shakkie pisze:zlikwidowano ogrody działkowe, gdzie powstanie jedna z podstacji trakcyjnych
W którym miejscu?

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2013-04-11, 21:20

Wjazd z Eskadrowej w Leszczynową, za Eneą.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29097
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-04-11, 22:11

shakkie pisze:Mnie ciekawi tylko co się stanie, jeśli "przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji" możliwe nie będzie :diabeł:
Możliwości są dwie. Albo ruszą ten budynek - i jeśli się rozsypie, to ktoś za to beknie ;)

Albo uznają, że "nie da się" ruszyć tego budynku. I wtedy Szczeciński Szybki Tramwaj będzie jeździł slalomem wokół "najbardziej znanego budynku w Szczecinie, a nawet w Polsce" :diabeł:

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2013-04-11, 22:29

shakkie pisze:Wjazd z Eskadrowej w Leszczynową, za Eneą.
Ale jesteś pewien?

http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip ... D858E90067
„Budowa Miejskiego Punktu Zbiórki Odpadów Problemowych (MPZOP) przy ul. Leszczynowej w Szczecinie”na działce nr 54/6 obr. 4043.

ppln

Post autor: ppln » 2013-04-11, 23:26

Ech, wystarczyło sprzedać po taniości któremuś z łódzkich mistrzów obrotu zabytkami - nie minąłby więcej niż miesiąc i jednego dnia pojawiłyby się płotki firmy wyburzeniowej, a drugiego ktoś absolutnie niezwiązany z właścicielem, zupełnym przypadkiem, przechadzałby się po terenie budynku i nieopatrznie upuścił zapałkę na kanister z benzyną.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2013-04-12, 13:02

OPi pisze:Ale jesteś pewien?
Sprawdziłem dokumentację z przetargu i rzeczywiście - stacja prostownikowa będzie bliżej Enei niż teren po tych ogródkach.

Awatar użytkownika
MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek » 2013-04-15, 17:38

Planowo w którym roku trasa ma zostać oddana do użytku?

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2013-04-15, 18:49

2 015 w połowie roku

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2013-10-22, 11:03

Minęło ponad pół roku od podpisania umowy. Z tego powodu postanowiłem zabrać wam kilka minut życia i pokazać jak idzie budowa.

Zaczynamy od obecnej pętli Basen Górniczy i zarazem zachodniego końca Mostu Pionierów. Niestety prace w tym miejscu skończyły się na urządzeniach elektroenergetycznych:
Obrazek
Oraz słupach trakcyjnych i wykopkach:
Obrazek
Obrazek
Na zachodnim końcu Mostu Pionierów można ujrzeć słupy trakcyjne i bodajże geowłókninę:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Idziemy dalej, do miejsca gdzie będzie przystanek "Lotnisko":
Obrazek
Obrazek
Tu ma być przystanek wraz z kładką dla pieszych. Przez pół roku wycięto krzaki i wyrównano ziemię...Ponadto na zachodnim końcu wykopu prowadzone są jakieś wykopki:
Obrazek
Obrazek
Rozpoczęto też budowę stacji prostownikowej "Eskadrowa":
Obrazek
Obrazek
Obrazek
To ostatnie to zalążki jakieś instalacji kanalizacyjnej, jakich jest jeszcze kilka na całym terenie budowy.
Wchodzimy na wiadukt nad tymczasowo zwężoną ulicą Hangarową, skąd rozpościera się piękny widok:
Obrazek
Obrazek
(po prawej - jedna z wyżej wspomnianych instalacji kanalizacyjnych)
Obrazek
Gotowa instalacja kanalizacyjna:
Obrazek
W oddali widać bodajże przyszłe przejście jezdni w kierunku Polski nad przyszłym torowiskiem:
Obrazek
oraz hałdy ziemi i zaplecze budowy:
Obrazek
Jeszcze widok z drugiego końca tej ulicy:
Obrazek
Na pierwszym planie - koniec zwężenia tej ulicy.
Jako takie postępy widać też na obszarze przyszłego przejścia SST pod ul. Gryfińską:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Idąc ul. Jaśminową można ujrzeć zaplecze budowy urządzone przy słynnym budynku:
Obrazek
rozbiórki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
W końcu dochodzimy do tunelu pod torami kolejowymi:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Na terenie przyszłej pętli "Turkusowa" ukończono budowę przejścia przez nasyp kolejowy:
Obrazek
Obrazek
Poza tym wciąż budują kanalizację:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Koniec.

ODPOWIEDZ