Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej w USA

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4308
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej w USA

Post autor: Przemek » 2011-11-30, 16:50

Nie znalazłem podobnego tematu, więc zakładam nowy.
Było na twarzoksiążce, ale wklejam i tu.

http://infotram.pl/text.php?id=43784
Czy do Los Angeles powrócą tramwaje?
Metro w Los Angeles zgłosiło do dofinansowania projekt budowy tramwaju w centrum miasta.

(...)

Jednak pomimo realizacji ambitnych planów pojawiają się nowe pomysły, gdzie najbardziej interesującym może być pomysł wprowadzenia tradycyjnych tramwajów w centrum Los Angeles. Pomysł jest kontrowersyjny z wielu względów, choć po stronie plusów można wymienić symboliczny powrót tramwajów ulicznych a nie kolejek miejskich do miasta. Jednak po stronie wad wymieniana jest trasa, która w formie jednokierunkowej pętli pełniłaby raczej rolę atrakcji turystycznej niż codziennego środka transportu. Dodatkowo trasa tramwaju dublowałaby szereg linii autobusowych i prowadziłaby przez obszar pod którym w niedalekiej przyszłości ma powstać podziemny łącznik kolejek miejskich. Pomimo tego pomysł ten zyskał duże poparcie wśród lokalnych sklepikarzy i właścicieli nieruchomości, którzy są w stanie pokryć znaczną część z planowanych na około 50-60 milionów dolarów kosztów realizacji inwestycji. Powodem tak ochoczego współ inwestowania jest perspektywa dużego zwiększenia wartości nieruchomości położonych przy linii tramwajowej (zjawisko występujące w USA przy praktycznie każdej inwestycji tego typu). W związku z dużym poparciem wystąpiono o dofinansowanie tego projektu ze środków federalnych, jednak z racji dużej liczby projektów otrzymanie dofinansowania wcale nie jest takie pewne.
Jak więc widać USA w dobie kryzysu coraz mocniej inwestuje w transport zbiorowy szkoda, że w Polsce wszystko wydaje się iść w nieco odmiennym kierunku. Dlatego warto ocalić przed zniszczeniem systemy transportu zbiorowego, zanim wzorem USA będziemy wydawać miliardy na odtwarzanie tego co zniszczone.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-11-30, 18:30

Kędzior pisze:pomysł ten zyskał duże poparcie wśród lokalnych sklepikarzy i właścicieli nieruchomości, którzy są w stanie pokryć znaczną część z planowanych na około 50-60 milionów dolarów kosztów realizacji inwestycji
Wyobrażacie to sobie w Polsce?
Kędzior pisze:szkoda, że w Polsce wszystko wydaje się iść w nieco odmiennym kierunku
Bez przesady

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29013
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-11-30, 18:38

Swoją drogą to rzeczywiście jestem pełen uznania. Zaangażowanie lokalnego biznesu w to przedsięwzięcie zapewne nie jest nieuzasadnione. Oni potem te pieniądzie i tak zarobią. Wszyscy skorzystają na tej inwestycji. ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2011-11-30, 19:59

Przypadek amerykański w ogóle jest odmienny od europejskiego. W Stanach Zjednoczonych do lat 50. także było bardzo dużo mniejszych i większych systemów tramwajowych, obsługiwanych wszędzie zautomatyzowanymi PCC (także w Los Angeles). Jednak przyczyną masowej likwidacji tych systemów nie była szeroko pojęta motoryzacja (czyli głównie autobusy jak to było w Europie), a samochody osobowe. Transport prywatny był promowany przez szerokie lobby związane z tym przemysłem. Dlatego też Amerykanie nieco wcześniej zauważyli swój błąd, gdyż do komunikacji szynowej zaczęto wracać już w latach 70. w oparciu o kolejki miejskie. Klasyczne tramwaje są w USA traktowane jako uzupełnienie kolejek miejskich i metra (przykład Portland i Waszyngtonu), a nie jako zupełnie nowe systemy transportu szynowego tak jak dzieje się to w wielu europejskich miastach. Ponadto istniejące klasyczne systemy są niedoinwestowane, doszło do tego np. w Filadelfii, gdzie wyciągano z krzaków (dosłownie!) wagony PCC i przerabiano je na asynchroniczne.

ODPOWIEDZ