Nieczynne torowiska tramwajowe w Polsce

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

9507 pisze:Na Mickiewicza jest 115
To nie można zlikwidować 115 i puścić tam tramwaj?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

OPi pisze:To nie można zlikwidować 115 i puścić tam tramwaj?
Przeanalizuj trasę linii 115 i tramwajów linii 9,12 i 17 i wyciągnij z tego jakiś wniosek.

http://www.um.wroc.pl/rozklady/linie/115.html
http://www.um.wroc.pl/rozklady/linie/9.html
http://www.um.wroc.pl/rozklady/linie/12.html
http://www.um.wroc.pl/rozklady/linie/17.html

A ulicą Mickiewicza jeżdżą też 945 i 955 odpowiednio do Chrząstawy Wielkiej i Wojnowic - miejscowości w gminie Czernica.

Pamiętam objazdy tramwajów przez Mickiewicza spowodowane remontem Grunwaldzkiego, a potem mostu Szczytnickiego i odkąd pamiętam, nigdy na Mickiewicza na odcinku od Mostu Zwierzynieckiego do al. Paderewskiego nie było na tyle dużych potoków pasażerskich, by był jakiś sens puszczania tam tramwajów na stałe. Poza tym na Mickiewicza jest 115 jeżdżące średnio co 10/15/20 minut w dzień roboczy i co 20/30 minut odpowiednio w soboty i niedziele, a za czasów DLA Wrocław na tej linii, kursy były jeszcze częstsze.
Ostatnio zmieniony 2010-11-08, 21:50 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

OPi pisze:Ale zasze można zrobić skomunikowanie. Jakoś np. w Poznaniu da się takie coś zrobić.

Poza tym słyszałem, że są plany, aby wycofać autobusy z centrum Wrocławia i stworzyć punkty przesiadkowe, czyli jak widać nawet we Wrocławiu to możliwe.
I w tym celu powstał m.in. węzeł przesiadkowy na pl. Grunwaldzkim. Pasażerowie linii 115 mają możliwość dogodnej przesiadki - na przystankach: 9 Maja (9,12,17), Kliniki (1,2,4,10,E,145,146) i na przystanku Plac Grunwaldzki pod Grunwaldzki Center (C,116,149). Można również dodać do tej listy pętlę na Sępolnie, ale przez jej rozwalenie przystanków nie jest ona zbyt popularnym miejscem do przesiadki.

A co do skracania tras - mamy taką jedną linię 139 - typowy przykład skracania linii na twój sposób. Nie zyskała ona popularności poprzedniego wcielenia na trasie Kuźniki-Pl. Grunwaldzki i mało tego, w każdym następnym rozkładzie ubywa jej kursów i jest spora szansa, że podzieli ona los linii 16 i 21.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Pozwoliłem sobie zmienić nieco nazwę tematu. Ostatnio zrobiłem rekonesans paru rejonów Wrocławia, gdzie niegdyś kursowały tramwaje - Sanockiej, d. Lwowskiej, Zielińskiego, Gajowickiej i Zaporoskiej.
http://transportnews.eu/publicystyka/wr ... -cz1-borek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Bardzo ciekawa inicjatywa. Mam nadzieję, że to wstęp do większej publikacji historycznej.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Na Klecinie (tzn. przed) jest fragment czegoś w rodzaju przelotki - wagon silnikowy zmieniał na tym kierunek jazdy - był przeciągany (?) na przód składu.

O tak to wygląda:
http://fotopolska.eu/29375,foto.html
http://fotopolska.eu/156178,foto.html
http://fotopolska.eu/156180,foto.html

A mit o planach wydłużenia linii za most spod któregoś zdjęcia niech pozostanie mitem ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Zachęcony pozytywnym odzewem, postanowiłem kontynuować cykl artykułów o znikających torowiskach. Dużo czasu trwała sama analiza materiałów, Google Street View ;) oraz naocznego uwieczniania resztek torowisk, ale w końcu coś jest.

Tym razem skupiłem się na rejonie Starego Miasta: http://transportnews.eu/publicystyka/wr ... are-miasto
Ostatnio zmieniony 2012-08-19, 19:32 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Kędzior czy ja dobrze pamiętam - a czy na pewnym odcinku ul. Gajowickiej oraz ul. Tadeusza Zielińskiego nie ma czasami nieużywanego torowiska tramwajowego ? ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

J-31 pisze:Kędzior czy ja dobrze pamiętam - a czy na pewnym odcinku ul. Gajowickiej oraz ul. Tadeusza Zielińskiego nie ma czasami nieużywanego torowiska tramwajowego ? ;)
Są i o nich pisałem w pierwszej części cyklu (parę postów wyżej) ;)

Aha, i polecam mapkę, którą zrobiłem specjalnie dla tego cyklu artykułów. Zaznaczyłem tam tyle fragmentów starych torowisk, ile udało mi się do tej pory dostrzec: http://goo.gl/maps/Igvbw
Ostatnio zmieniony 2012-08-19, 19:06 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Oki. Dzięki ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Robiąc wizję lokalną po mieście od początku tego roku, poprzedzając to przeglądaniem zawartości Google Street View, doszedłem w końcu do liczby aktualnie zachowanych (widocznych) fragmentów starych torowisk odciętych od aktualnie eksploatowanej sieci.

Walońska, Szajnochy, Gepperta, Kotlarska, Purkynego, św. Mikołaja, al. Słowackiego, Krasińskiego, Bernardyńska, Dąbrowskiego, Ruska, Wierzbowa, Kilińskiego, Prusa, Wyszyńskiego, Muzealna (łuki w Podwale aktualnie likwidowane), Ziemowita, Rybacka do pl. św. Mikołaja, Sanocka, Powstańców Śląskich, Zaporoska, pl. Hirszfelda, Zielińskiego, pl. Powstańców Śląskich, Tęczowa, Zdrowa, Wałbrzyska (tor przy pętli), Tarnogajska, Wejherowska, pl. Zesłańców Sybiru do Kurkowa, Kolejowa, Piękna, Nauczycielska, Parkowa

¯ałuję, że nie udało mi się uwiecznić torowiska z Na Grobli w Rakowiecką w 2007-2008r, kiedy to jeszcze było odkryte.
Ostatnio zmieniony 2012-09-13, 12:29 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

W sumie to rzeczywiście sporo tych starych torowisk pozostało, szkoda, że władze Wrocławia nie zechciałyby wspólnie z MPK wykorzystać choćby części z tych torowisk do obsługi liniowej, albo do przejazdów awaryjnych lub technicznych. ;)

Skoro w Łodzi tramwaje mogą swobodnie poruszać się po siatce wąskich śródmiejskich uliczek, to czemu nie we Wrocławiu na starych torowiskach ? ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

M.in. dlatego, że te torowiska o których napisałem, są odcięte od sieci i w wielu miejscach łatane asfaltem, lub urywające się na kilka metrów ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

U was to chyba więcej torowisk było niż jest.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Kędzior pisze:M.in. dlatego, że te torowiska o których napisałem, są odcięte od sieci i w wielu miejscach łatane asfaltem, lub urywające się na kilka metrów ;)
Tak jak ja to oglądałem na żywo, parę lat temu wstecz - w czasie mojej wizyty we Wrocku, to faktycznie jest tak jak Piszesz. ;)

Z jednej strony trochę to bez sensu, albo powinni to wyremontować i przywrócić do ruchu, albo wyremontować ulice i zlikwidować torowiska. Aczkolwiek na tych ulicach - które Wymieniłeś, jest kostka brukowa i nie wiem czy nie jest ona czasami po ochroną konserwatorską - toteż nie można jej od tak zalać asfaltem ;)

No, ale wypadałoby coś tym zrobić - a najlepiej stopniowo przywracać starą świetność tych ulic, szczególnie, że Wrocław, jeszcze jako Breslau, to było naprawdę, śliczne, zadbane miasto ;)

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

Wiele z tych torowisk została zamknięta jeszcze przed wojną. Są też takie, które nigdy nie były używane (Sudecka). Zwykle stare torowiska zamykano, bo zastępowały je inne (np. torowiska na Starym Mieście zamknięto wybudowaniu trasy W-Z), ale starych torów nie wyciągano, bo nie było takiej potrzeby.

stoker

Polska - nieczynne torowiska tramwajowe

Post autor: stoker »

Kilka lat temu po tym jak praktycznie zakończyłem zaliczyłem wszystkie czynne linie tramwajowe w Polsce zainteresowałem się nieczynnymi torowiskami pozostawionymi w bruku lub asfalcie. Zaowocowało to kilkoma wyjazdami do różnych miast w celu poszukiwania a następnie uwiecznienia na fotografii nieczynnych tras tramwajowych. Dzięki tej działalności udało mi się stworzyć spis zachowanych do dnia dzisiejszego torowisk tramwajowych odciętych obecnie od sieci tramwajowych i nieużywanych. W spisie nie ujęto linii które nie są używane liniowo ale nadal istnieje techniczna możliwość wjazdu na nie (np. ul. Towarowa w Poznaniu, Kościuszki we Wrocławiu czy też różnorakie pętle awaryjne).

Oto efekt mojej pracy

Poznań:
1. Zachowana w 95% linia tramwajowa na ul. Sczanieckiej od Głogowskiej do Jarachowskiego wraz z trójkątem torowym na ul. Bogusławskiego.
2. Drugi tor na ul. św. Marcina od Ratajczaka do Marcinkowskiego.
3. Fragmen toru na ul. Zielonej przy Podgórnej.
4. Replika toru (dawniej przed remontem nawierzchni istniała tam mijanka) na ul. Dziekańskiej przy Katedrze.

Legnica:
1. Fragmen trasy na ul. Wrocławskiej od Kamiennej do Moniuszki z zachowaną mijanką !!

Bydgoszcz
1. Tory na terenie dawnej zajezdni przy ul. Zygmunta Augusta.
2. Tor na moście nad Brdą na ul. Mostowej.

Toruń:
1. Tor na al. Solidarności od Sikorskiego do Odrodzenia.

Gdańsk:
1. Tor na ul. Łąkowej wraz pętlą oraz nieczynną zajezdnią.
2. Dwana bocznica pocztowa na przy Targu Rakowym.

Gorzów Wlkp.
1. Fragmen toru i rozjazdu na mijance końcowej linii na Zamoście na rozwidleniu Koniawskiej i Kobyligórskiej.

Szczecin
1. Fragment bocznicy pocztowej w bramie budynku poczty przy al. Niepodległości.
2. Fragment bocznicy pocztowej przy rampie obok dworca kolejowego przy ul. Kolumba.
3. Torowisko na terenie dawnej zajezdni przy ul. Wojska Polskiego.

Częstochowa
1. Fragment torowiska na ul. Łukasińskiego pod wiaduktem al. Pokoju.

Kraków
1. Tor 900 mm na ul. Szewskiej od Rynku do Podwala.


Łódź:
1. Pozostałości po trasie na ul. Wróblewskiego i Czerwonej.
2. Fragmen toru pod wiaduktem obok Dworca Kaliskiego.
3. Trasa tramwajowa na ul. Tuwima od Kościuszki do Tramwajowej.
4. Torowisko na ul. Tramwajowej w kierunku Tuwima.
5. Tor na ul. Łagniewickiej od Wojska Polskiego do rynku Bałuckiego.

Gubin:
1. Fragmen toru pozostawiony na pamiątkę na ul. ?

GOP:
1. Zabrze - tor na ul. Wyzwolenia
2. Pozostałości po linii nr 4 do Gliwic (proszę o szczegóły)
3. Pozostałości po linii nr 25 z Będzina do Wojkowic (proszę o szczegóły)
4. Pozostałości po linii nr 12 do z Chorzowa do Siemianowic (proszę o szczegóły)
5. Pozostałości po linii nr 8 z Bytomia do Dąbrówki (proszę o szczegóły)
6. Fragmen toru 785 mm w Bytomiu przed dworcem kolejowym na ul. Dworcowej.
7. Fragmen toru 785 mm z mijanką na ul. Górnych Wałów.

Warszawa:
1. Dwa fragmenty pojedyńczego toru na ul. Bema od Wolskiej do Kasprzaka.
2. Dwutorowa trasa na ul. Kasprzaka od Sienkiewicza do Prymasa Tysiąclecia (z zachowaną częściowo siecią trakcyjną) - częściowo zasypane.
3. Fragment toru na pl. Grzybowskim.
4. Tor na ul. Chłodnej od Okopowej do kościoła przy Elektoralnej - 1524 mm (ostatnio na odcinku od ¯elaznej do Elektralnej remontowany pod kursowanie tramwaju konnego).
5. Tor 1524 mm na ul. Bochaterów Getta przy arsenale.
6. Fragment toru na al. 3 maja przy Kruczkowskiego (pod estakadą przechodzącą w most Poniatowskiego).
7. Tor na ul. Wysockiego na ul. Bazylańskiej.
8. Nieczynny tor na rondzie ¯aba.
9. Tor na Ząbkowskiej od Tysiąclecia do Radzymińskiej oraz od Brzeskiej do Targowej.
10. Nieczynny łuk do dawnej zajezdni tramwaju konnego przy ul. Inżynierskiej (1524 mm).

Wrocław (prawdziwe zagłębie nieczynnych torowsk):
1. Tor na ul. Wejcherowskiej za zajezdnią na Legnickiej.
2. Tor na pl. św. Mikołaja i Rybackiej.
3. Tor na ul. Ziemowita (do dawnej zajedni).
4. Pętla uliczna na ul. Szpitalnej, Tęczowej i Zdrowej wraz z odgałęzieniami na tereny dawnych targów.
5. Tor na starym moście Mieszczańskim i fragmen niedokończonej trasy na ul. Dmowskiego.
6. Tory na pl. Strzeleckim od Staszica do Łowieckiej.
7. Tory na nieczynnej zajezdni na ul. Ołbińskiej
8. Trasa na ul. Jedności Narodowej, Kilińskiego, Bolesława Prusa, Wyszyńskiego (obecnie tor na Kilińskiego nie istnieje).
9. Tor na ul. Przyjaźni przy pętli Klecina.
10. Tor z mijanką końcową na ul. Tarnogajskiej od Klimasa do Gazowej.
11. Tory na przecięciach z wjazdami na posesje na ul. Pięknej
12. Tr na ul. Sanockiej
13. Przecięcie torem ul. Powstańców Śląskich na wysokości dawnej ul. Lwowskiej (w pobliżu Radosnej).
14. Tor na ul. Muzealnej do Podwala do Kościuszki.
15. Tor na ul. Zielińskiego od Swobodnej do Szczęśliwej.
15. Tor na ul. Gajownickiej od ¯elaznej do Hallera z odgałęzieniem w kierunku Kruczej.
16. Tor na ul. Kolejowej do placu Rozjezdnego.
17. Tor wokoł placu Powstańców Śląskich z fragmentami torów na ul. Zaporskiej (do Szczęśliwej)
18. Tor na ul. Parkowej od Mickiewicza do Witelona.
19. Bocznica tramwajowa na ul. Nauczycielskiej
20. Tor na moście Oławskim oraz ul. Walońskiej.
21. Bocznica tramwajowa na teren poczty przy ul. Małachowskiego.
22. Trasa tramwajowa na ul. Dąbrowskiego od pl. Kostytucji do Komuny Paryskiej.
23. Fragmenty torów na terenie dawnej zajezdni przy ul. Krakowskiej (być może już nieistniejące).
24. Tor na ul. Zygmunta Krasińskiego i Słowackiego przy poczcie.
25. Tor na ul. Słowackiego od Krasińskiego do Janickiego.
26. Tor na ul. Purkyniego od Powstańców Warszawy do Frycza - Modrzewskiego.
27. Tor na ul. Kotlarskiej od Nowego Targu do Odrzańskiej.
28. Tor na ul. Wierzbowej.
29. Tor na ul. Gepertta i Szajnochy.
30. Tory na ul. Ruskiej od ul. Psie Budy do pl. Solnego.
31. Tory na ul. św. Mikołaja od Białoskróniczej do Kiełbaśniczej.
Co do Wrocławia to dodam na koniec, że jeszcze 10 lat temu istniało w tym mieście jeszcze wiele innych nieczynnych tras tramwajowych jednak postępujące modernizacje ulic i naprawy nawierzchni doprowadziły do usunięcia lub likwidacji wielu z nich.

Na koniec chciałbym zachęcić wszystkich Forumowiczów do uzupełnienia powyższego wykazu. Co do większości miast jestem pewien że umieściłem na liście wszystkie zachowane nieczynne trasy tramwajowe. Ale np. co do Łodzi i kilku innych nie jestem pewien. W związku z tym proszę o pomoc.

Pozdrawiam

Paweł Korcz

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Jeśli chodzi o Szczecin to warto wspomnieć jeszcze o dwóch fragmentach:
1. Wiadukt nad torami kolejowymi na ulicy Druckiego Lubeckiego. Tory istaniały tam jeszcze do niedawna, ale z racji tego, że wiadukt się zaczął rozpadać, musiał przejsć generalny remont. Pozostawiono tylko słupy dawniej podtrzymujące sieć.
2005:
http://www.swiatowy.org/bilety/most/lubeckiego_55.jpg
Stan obecny:
http://www.swiatowy.org/bilety/most/dru ... 7_07_9.jpg
2. Fragment torowiska na Rondzie Gierosa w Szczecinie, wybudowany (uwaga!) w 2007 roku.
http://gfx.mmka.pl/blog/200142/28028.4.jpg
(widoczny na zdjęciu środkowy tor, ma on w sumie długość ~50m i nie jest połączony z siecią)

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

W Wałbrzychu podczas remontu skrzyżowania ulic Świdnickiej i Noworudzkiej pod asfaltem wykopano dwa tory tramwajowe (pozostałość mijanki) idące z centrum do Rusinowej:

http://dolny-slask.org.pl/3399083,foto. ... ty=3402468
http://dolny-slask.org.pl/3399081,foto. ... ty=3402468
http://dolny-slask.org.pl/3399080,foto. ... ty=3402468
http://dolny-slask.org.pl/3399079,foto. ... ty=3402468

Podczas paru innych remontów także znajdowano podkłady i inne pozostałości torowisk, ale aż tak sporego odcinku szyn do tej pory nie było.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

W Warszawie istnieje tor 1524 mm na ul. Śniadeckich :) Nie wiedzieć czemu po remoncie ulicy pozostawiono tylko jeden z dwóch.

Nie wiem jak to wygląda teraz, ale do niedawna było widać fragment torowiska na dawnej pętli Radzymińska (wjazd na pętlę). Łuk wychodzący spod asfaltu (powrotny w stronę miasta) usunięto jakiś czas temu. Samą pętlę w części znajdującej się poza jezdnią nie wiem czy wypruto, czy przykryto nową nawierzchnią? Na pewno stoi tam jeszcze parę słupów trakcyjnych.
Kolejne miejsce: czy widać jeszcze wychodzące łuki na skrzyżowaniu Marszałkowska/Królewska?
Do niedawna też wyłaziło torowisko WKD na skrzyżowaniu Szczęśliwicka/al.Jerozolimskie, nie wiem jak to teraz wygląda?
9. Tor na Ząbkowskiej od Tysiąclecia do Radzymińskiej oraz od Brzeskiej do Targowej.
- tutaj warto zwrócić uwagę, że oryginalnego torowiska istnieją dwa widoczne fragmenty: właśnie ten przy Tysiąclecia i łuki w poprzek jezdni Targowej, natomiast fragment pomiędzy Brzeską a Targową jest "oszukany" ;)

W ostatnich latach usunięto wiele: wychodzące tory spod asfaltu na pl. Trzech Krzyży, na wiadukcie ul. Powązkowskiej (w obydwu miejscach stoją jeszcze słupy), tory WKD na Szczęśliwickiej/Bitwy Warszawskiej, wiadukt WKD nad linią radomską, na Książęcej/Rozbrat, na Grzybowskiej/Przyokopowej, wypruto całe torowisko przykryte asfaltem na Krakowskim Przedmieściu, wspomniana już pętla przy Radzymińskiej, wschodnia część pl. Grzybowskiego, łuki w jezdni ul. Wolskiej wychodzące z ul. Staszica. Do niedawna istniał nasyp linii do Młocin pomiędzy Cm. Włoskim a wiaduktem. Słupy stoją wzdłuż całej ¯elaznej.

W Toruniu istnieje tor pod Łukiem Cezara :)

W GOPie należałoby się przyjrzeć czy nie istnieją jakieś pozostałości linii z Bytomia przez Mikulczyce do Rokitnicy, Wieszowy i Stolarzowic.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”