[Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej
: 2011-07-19, 00:52
http://www.rynek-kolejowy.pl/25728/Wars ... amwaju.htmTramwaje Warszawskie otrzymały zgodę Urzędu Miasta na wprowadzenie modyfikacji sygnalizacji świetlnych z uwzględnieniem wysokiego poziomu priorytetów dla tramwajów na całym ciągu z Młocin przez Powstańców Śląskich i Połczyńską do Zajezdni Wolska. Po wybudowaniu brakującego odcinka torów i wprowadzeniu modyfikacji w sygnalizacji świetlnej Warszawa zyska w przyszłym roku pierwszą linię szybkiego tramwaju.
Ciąg linii tramwajowej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich, po wybudowaniu odcinka od Radiowej do bemowskiego ratusza, będzie tworzyć jednolitą tramwajową obwodnicę Warszawy dla północno - zachodnich dzielnic o długości aż trzynastu kilometrów. Właśnie na tej linii rozpoczęło się wprowadzanie priorytetów dla tramwajów w Warszawie - Pierwszym wdrożeniem była sygnalizacja świetlna w ciągu ul. Powstańców Śląskich, od pętli Nowe Bemowo do węzła Al. Reymonta na skrzyżowaniu z trasą w ciągu ul. Broniewskiego - informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka - Zastosowano tam wysoki poziom priorytetu, bazujący m.in. na redystrybucji nadwyżek sygnału zielonego, generowaniu dodatkowej fazy tramwajowej (tak, by tramwaj nie musiał czekać na następny cykl) a także, odcinkowo, koordynacji sygnalizacji uwzględniającej przebieg tramwaju - wyjaśnia.
- Przy budowie trasy tramwajowej węzeł Radiowa do węzła Bemowo Ratusz także zaprojektujemy sygnalizację świetlną z wysokim poziomem priorytetu dla tramwaju – oczekujemy, że na skrzyżowaniach międzywęzłowych będzie to priorytet pełny, tzw. bezwzględny, choć decydujący głos będzie miał oczywiście Inżynier Ruchu - przyznaje Powałka. Ta inwestycja, zamykająca obwodnicę tramwajową, ma być ukończona na początku przyszłego roku. Wprowadzanie priorytetu na całej linii z Młocin przez Powstańców Śląskich i Połczyńską do Zajezdni Wola potrwa trochę dłużej- Oczekujemy, że prace zakończą się w roku 2012, ale pierwsze zmodernizowane skrzyżowanie (wyjazd z parkingu przy Forcie Wola) zostanie uruchomione w ciągu kilku tygodni. Chcemy, by choć jedna linia tramwajowa w całości wykorzystywała ten odcinek – prawdopodobnie będzie to linia nr 10, wydłużona do pętli Metro Młociny, lecz ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Zarząd Transportu Miejskiego - zaznaczył Michał Powałka.
Nie znana jest na razie zakładana prędkość komunikacyjna tramwaju na całej obwodnicy, ale można szacować, że poziom priorytetu i wydzielone torowiska tramwajowe na całej linii pozwolą osiągnąć 24-25 km/h, czyli przekroczyć granicę tzw. szybkiego tramwaju. Z taką prędkością kursują już tramwaje w Krakowie i Poznaniu. Warto zauważyć, że Tramwaje Warszawskie planują bardzo wysoką prędkość komunikacyjną dla tramwaju prowadzącego z Młocin w przeciwnym kierunku - przez Trasę Mostu Północnego na Tarchomin.
Ciekawe jak bedzie z priorytetem na skrzyżowaniu z trasą dwudziestki. W końcu to też tramwaj
I jeszcze takie małe porównanie.
WST - wymyślony w 2011, ukończony w 2012
SST - wymyślony w lartach 90., ukończony po 2020.