Strona 1 z 6

[Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

: 2011-07-19, 00:52
autor: OPi
Tramwaje Warszawskie otrzymały zgodę Urzędu Miasta na wprowadzenie modyfikacji sygnalizacji świetlnych z uwzględnieniem wysokiego poziomu priorytetów dla tramwajów na całym ciągu z Młocin przez Powstańców Śląskich i Połczyńską do Zajezdni Wolska. Po wybudowaniu brakującego odcinka torów i wprowadzeniu modyfikacji w sygnalizacji świetlnej Warszawa zyska w przyszłym roku pierwszą linię szybkiego tramwaju.

Ciąg linii tramwajowej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich, po wybudowaniu odcinka od Radiowej do bemowskiego ratusza, będzie tworzyć jednolitą tramwajową obwodnicę Warszawy dla północno - zachodnich dzielnic o długości aż trzynastu kilometrów. Właśnie na tej linii rozpoczęło się wprowadzanie priorytetów dla tramwajów w Warszawie - Pierwszym wdrożeniem była sygnalizacja świetlna w ciągu ul. Powstańców Śląskich, od pętli Nowe Bemowo do węzła Al. Reymonta na skrzyżowaniu z trasą w ciągu ul. Broniewskiego - informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka - Zastosowano tam wysoki poziom priorytetu, bazujący m.in. na redystrybucji nadwyżek sygnału zielonego, generowaniu dodatkowej fazy tramwajowej (tak, by tramwaj nie musiał czekać na następny cykl) a także, odcinkowo, koordynacji sygnalizacji uwzględniającej przebieg tramwaju - wyjaśnia.

- Przy budowie trasy tramwajowej węzeł Radiowa do węzła Bemowo Ratusz także zaprojektujemy sygnalizację świetlną z wysokim poziomem priorytetu dla tramwaju – oczekujemy, że na skrzyżowaniach międzywęzłowych będzie to priorytet pełny, tzw. bezwzględny, choć decydujący głos będzie miał oczywiście Inżynier Ruchu - przyznaje Powałka. Ta inwestycja, zamykająca obwodnicę tramwajową, ma być ukończona na początku przyszłego roku. Wprowadzanie priorytetu na całej linii z Młocin przez Powstańców Śląskich i Połczyńską do Zajezdni Wola potrwa trochę dłużej- Oczekujemy, że prace zakończą się w roku 2012, ale pierwsze zmodernizowane skrzyżowanie (wyjazd z parkingu przy Forcie Wola) zostanie uruchomione w ciągu kilku tygodni. Chcemy, by choć jedna linia tramwajowa w całości wykorzystywała ten odcinek – prawdopodobnie będzie to linia nr 10, wydłużona do pętli Metro Młociny, lecz ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Zarząd Transportu Miejskiego - zaznaczył Michał Powałka.

Nie znana jest na razie zakładana prędkość komunikacyjna tramwaju na całej obwodnicy, ale można szacować, że poziom priorytetu i wydzielone torowiska tramwajowe na całej linii pozwolą osiągnąć 24-25 km/h, czyli przekroczyć granicę tzw. szybkiego tramwaju. Z taką prędkością kursują już tramwaje w Krakowie i Poznaniu. Warto zauważyć, że Tramwaje Warszawskie planują bardzo wysoką prędkość komunikacyjną dla tramwaju prowadzącego z Młocin w przeciwnym kierunku - przez Trasę Mostu Północnego na Tarchomin.
:strzałka: http://www.rynek-kolejowy.pl/25728/Wars ... amwaju.htm

Ciekawe jak bedzie z priorytetem na skrzyżowaniu z trasą dwudziestki. W końcu to też tramwaj :P

I jeszcze takie małe porównanie.
WST - wymyślony w 2011, ukończony w 2012
SST - wymyślony w lartach 90., ukończony po 2020.
:retard:

: 2011-07-19, 08:02
autor: J-31
Co to za "szybki tramwaj", który porusza się na tym samym poziomie z innymi uczestnikami ruchu i który musi się i tak zatrzymywać na skrzyżowaniach, bo jakoś nie wierzę w ten priorytet :chytry:

Jedyny przypadek jaki znam, gdzie tramwaj faktycznie wzbudza sygnalizację - to jest ul. Kaliskiego tuż przed WAT-em, czyli 20-stka ;)
OPi pisze:Ciekawe jak bedzie z priorytetem na skrzyżowaniu z trasą dwudziestki. W końcu to też tramwaj :P
Raczej jeśli to w ogóle powstanie, to zapewne priorytet będą miały tramwaje na Powstańców Śląskich - jak będzie to się jeszcze okaże ;)

Reasumując. Artykuł jest piękny, ale poczekam na efekty. Coś czuję, że na te super pomysły już cieniem się kładzie miejski inżynier ruchu. On może nie pozwolić na pewne rozwiązania ;)

: 2011-07-19, 08:23
autor: TLG
Takie gadanie. Walka o priorytety dotyczy całej sieci i jest to propozycja rozwiązania systemowego. Priorytet oznacza, że tramwaj otrzyma najbliższą fazę świateł. W kontekście niektórych tras to oczywiście także inwestycje w infrastrukturę i konieczność przebudowy (tak, jak ma to być z torowiskiem w Obozowej). Temat jest niezwykle ciekawy i bardzo szeroki, mówienie o jakimś "Warszawskim szybkim tramwaju" w kontekście jednej linii to nieporozumienie.

: 2011-07-21, 00:00
autor: pmaster
OPi pisze:WST - wymyślony w 2011, ukończony w 2012
SST - wymyślony w lartach 90., ukończony po 2020.
PST - wymyślony w latach 20., ukończony w 1997

: 2011-07-22, 20:34
autor: ppln
J-31 pisze:Co to za "szybki tramwaj", który porusza się na tym samym poziomie z innymi uczestnikami ruchu i który musi się i tak zatrzymywać na skrzyżowaniach, bo jakoś nie wierzę w ten priorytet
To akurat nie jest jakiś olbrzymi problem. Na dobrą sprawę przy przystankach przed skrzyżowaniami nie trzeba się bawić w jakieś wielkie systemy sterowania ruchem tylko dorzucić mały radiowy nadajnik wysyłający sygnał RTS (ready to start, nie Widzew ;) ) aktywowany przez motorniczego na 10-15 sekund przed zamknięciem drzwi. W przypadku samych skrzyżowań bez przystanków potrzebne są 2 czujki na sieci - pierwsza jakieś 60 m przed skrzyżowaniem (informacja o bliskim przyjeździe tramwaju, zatrzymanie ruchu kołowego) i druga na skrzyżowaniu, sprzężona ze sterownikiem zwrotnicy (wjazd tramwaju na skrzyżowanie, natychmiastowe włączenie światła wg. kierunku ze zwrotnicy). Ewentualnie można dodać drugi odbiornik sygnału zmiany zwrotnic na pierwszym czujniku obecności tramwaju, wtedy system będzie bardziej "inteligentny".

Jedyny minus jest taki, że coś takiego może łatwo sparaliżować ruch kołowy i tutaj lepsze są systemy oparte na GPS (a już macie 2, wystarczy dodać drugi kanał danych w SNRT i zwiększyć częstotliwość przesyłu danych do 20 sekund), które potrafią przewidzieć czas przyjazdu tramwaju i kierunek i odpowiednio modyfikować fazy dla zwiększenia efektywności (do tego motorniczy powinien mieć 2 wskaźniki - czas do zmiany najbliższych świateł i pożądaną prędkość płynnej jazdy) tak żeby można było wcisnąć do jednej fazy 2 tramwaje jadące w przeciwległych kierunkach

[Warszawa] Inwestycje w linie tramwajowe

: 2013-02-07, 20:30
autor: OPi
Tak więc i ja się wybrałem ostatnio na Tarchomin. Śnieg stopniał, więc pokażę też troskę inne ujęcia niż J-31. ;)

Na początek kilka ujęć z wnętrza Swinga Duo:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W nieaktywnej kabinie na ekranie możemy zobaczyć komputerową wersję Linka:
Obrazek

Jeśli chodzi mi o samą eksploatację - frekwencja powalająca jak widać nie była. Na pewno zdecydowanie mniejsza niż pojemność takiego tramwaju. Zaciekawiło mnie też to, że ZTM na nowej wiacie na przystanku Stare Świdry powiesił schemat aktualny na 1 stycznia, na którym oczywiście nie ma jeszcze zaznaczonego przebiegu dwójki, a także zmian w trasach linii autobusowych. :)

I teraz sama krańcówka na Starych Świdrach. Czego nie było widać we wcześniejszej fotorelacji - oba tory są połączone jedynie tymczasową nakładką. Swego czasu pamiętam, że podczas remontów torowisk stosowano coś takiego np w Gdańsku. Nie sądziłem nigdy, że na takie coś mogą wjeżdżać 5-członowe tramwaje oparte na 3 wózkach ze względu na delikatność, ale jak widać myliłem się. ;)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tego u J-31 też nie było - końcówka trasy:
Obrazek

Obracamy się o 180* i widzimy teren parkingu, którego właściciel nie chce odstąpić pod budowę linii tramwajowej, w rezultacie czego budowa utknęła w miejscu.
Obrazek
Obrazek

Reszta ujęć jest już wam znana, więc nie będę zaśmiecał. ;)

: 2013-02-07, 21:04
autor: ppln
Te tory tak po prostu się kończą, bez żadnego kozła oporowego czy czegokolwiek co byłoby w stanie zatrzymać tramwaj? Odważnie...

: 2013-02-07, 21:15
autor: OPi
W połowie zakrętu (akurat na moich zdjęciach nie widać) stoi takie coś:
http://www.solostocks.pl/img/zapora-u20 ... 7823z0.jpg

: 2013-02-07, 21:27
autor: Amalio
ppln pisze:Te tory tak po prostu się kończą, bez żadnego kozła oporowego czy czegokolwiek co byłoby w stanie zatrzymać tramwaj? Odważnie...
A po co kozioł oporowy :?: Jego brak może przyspieszyć dalsza część prac :D

: 2013-02-07, 22:37
autor: pmaster
A po co zatrzymywać tramwaj? Jeszcze długo byłoby to zmarnowanie niepowtarzalnej szansy na to, żeby dotarł dalej w głąb Tarchomina.
Co zaś do samej trasy, dobrze że jest - będzie można pociąć na niej kursy, żeby zaoszczędzić pieniądze

: 2013-02-08, 21:52
autor: J-31
Ja tam byłem za zakrętem w zeszłym roku i jak widać niewiele się zmieniło, prócz tego, że ułożono torowisko do płotu. Tam za płotem nic nie ma - są krzaki i resztki działek ogrodniczych, które oczekują eksmisji ;)

: 2013-02-08, 22:52
autor: TLG
J-31 pisze:Tam za płotem nic nie ma - są krzaki i resztki działek ogrodniczych, które oczekują eksmisji
Nie ma ani płotu ani działek. Są chaszcze i poletko, aż do Światowida. Z w tym, że "Nowoprojektowana" wraz z torowiskiem będą zajmować fragmenty osiedlowych parkingów, a nie samo poletko.
Można mieć uwagi dlaczego linia tramwajowa prowadzona jest przez ten ugór, a nie Myśliborską. Otóż wg. miejscowego planu zagospodarowania między "Nowoprojektowaną" a Modlińską dopuszcza się budowę całkiem sporej struktury miejskiej.

: 2013-02-08, 23:58
autor: faja_k
OPi pisze: I teraz sama krańcówka na Starych Świdrach. Czego nie było widać we wcześniejszej fotorelacji - oba tory są połączone jedynie tymczasową nakładką. Swego czasu pamiętam, że podczas remontów torowisk stosowano coś takiego np w Gdańsku. Nie sądziłem nigdy, że na takie coś mogą wjeżdżać 5-członowe tramwaje oparte na 3 wózkach ze względu na delikatność, ale jak widać myliłem się.
Taka sama nakładka jest teraz na Moście Dworcowym w Poznaniu. Wygląda jak z jakiejś zabawkowej kolejki, zawsze boję się, że zaraz pęknie :P

: 2013-02-09, 09:23
autor: TLG
KKS pisze:Taka sama nakładka
Tzw. rozjazd kalifornijski.

: 2013-02-09, 14:50
autor: J-31
Jak pierwszego dnia kursowania "dwójki" fociłem na Starych Świdrach, to podszedł do mnie pewien starszy jegomość - z aparatem fotograficznym - i zaczął ostro krytykować ten rozjazd, że to jest jakaś prowizorka, że to się rozpadnie po kilku dniach.... a my podatnicy za to zapłaciliśmy :lol:

Grzecznie go poinformowałem że to nic nowego i podobne rozwiązanie można znaleźć np. w Poznaniu.

- hmmm, nigdy nie byłem w Poznaniu - i facet się zmył

: 2013-02-09, 20:20
autor: TLG
J-31 pisze:Jak pierwszego dnia kursowania "dwójki" fociłem na Starych Świdrach, to podszedł do mnie pewien starszy jegomość - z aparatem fotograficznym - i zaczął ostro krytykować ten rozjazd, że to jest jakaś prowizorka, że to się rozpadnie po kilku dniach.... a my podatnicy za to zapłaciliśmy
Niejednokrotnie włócząc się po różnych budowach natrafiałem na takich jegomościów (specjalistów dokładnie od wszystkiego, a od infrastruktury zwłaszcza). Jedyną receptą, jaką zaproponować to nie wdawanie się w dyskusję z takimi panami.

: 2013-02-10, 11:47
autor: J-31
Wiem. I dlatego szybko zakończyliśmy rozmowę. ;)

: 2013-11-21, 19:24
autor: J-31
Nareszcie. Pozostaje trzymać kciuki za jej szybką realizację ;)

: 2013-11-21, 20:23
autor: MrStronek
Ale rozchodzi się o ten odcinek gdzie przecina linię 20 (Górczewska-Radiowa)?

: 2013-11-21, 20:35
autor: TLG
MrStronek pisze:Ale rozchodzi się o ten odcinek gdzie przecina linię 20 (Górczewska-Radiowa)?
Dokładnie ten.
Jak widać udało się wyciągnąć projekt budowlany od poprzedniego wykonawcy, któremu zlecono pracę w nieszczęsnym trybie "projektuj i buduj". Nieszczęsnym, gdyż wszystkie problemy związane z tą realizacją (perturbacje z miejscowym planem zagospodarowania) wynikły już wtedy, gdy wykonawca całej inwestycji był związany umową. To generowało kolejne opóźnienia. Gdyby postawiono na zaprojektowanie trasy, a dopiero później wybór wykonawcy to zapewne części problemów udałoby się uniknąć. Ponadto można liczyć na niewygórowane oferty, gdyż oferenci wiedzą, na czym stoją. W trybie p&b bierze się kota w worku, bo nie wiadomo do końca co kryje się w ziemi, wobec czego oferty takie często zawierają margines i są droższe.