[Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2014-10-29, 21:54

Zgodnie z planami tramwaje pojechały już ulicą Targową. Tramwaje jadące od strony ul. 11 listopada mogą na razie jechać na wprost - w stronę Dw. Wschodniego. Powodem tego była konieczność stworzenia tymczasowych przystanków tramwajowych przy Wileńskim

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... 48uo5fc0v2

Te płyty - położone na torowisku - znikną stąd w momencie uruchomienia II linii metra. I wtedy tramwaje linii 4 i 23 - prawdopodobnie, a przynajmniej wg. wstępnych zapowiedzi, jednak tędy przejadą. Przynajmniej jednokierunkowo, bo w przeciwnym kierunku dalej pozostaną na objazdach.

Powodem tej sytuacji jest przystanek, który częściowo widać na poniższym zdjęciu (po prawej stronie zdjęcia, osłonięty zielonym płotem)
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=31523

Będzie on dostępny wyłącznie poprzez przejścia podziemne ze stacji metra. Na razie jest on niedostępny dla pieszych. A zatem czekamy na ciąg dalszy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2014-12-16, 22:07

Minęło trochę czasu to skrobnę parę słówek. Z kronikarskiego obowiązku - od poniedziałku rusza nowa linia tramwajowa do Tarchomina Kościelnego, czyli do pętli tuż za ul. Mehoffera na Tarchominie. Dotrą tam tramwaje linii 2 i 17. Chwilowo z nieco okrojonym rozkładem, zmieni się po wybudowaniu podstacji ;)

Zaglądam tam co jakiś czas, nie wykonując, żadnych zdjęć, bo pora roku nie daje szansy na ładne foty (nawet w dzień jest ciemno). Linia na Tarchomin fizycznie jest już ukończona, trwają tam jedynie ostatnie prace wykończeniowe. Na przystankach stoją wiaty, ale ...nie oszklone, przypuszczam, że pewnie teraz zostaną one wykończone i otablicowane ;)

Bemowo. Od poniedziałku wracają również tramwaje linii 23 i 24 na Nowe Bemowo. Natomiast 6 i 28 zapewne wrócą na Koło.

Na Bemowie również zaglądam przynajmniej raz w tygodniu. Byłem tam również wczoraj. ;)

I byłem świadkiem jak na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Radiowej trwały bardzo gorączkowe prace budowlane. Widać było, że robotnikom się spieszy... a zatem wyczułem, że otwarcie tego torowiska nastąpi niebawem.

No i owszem... już w ten, najbliższy poniedziałek.

Nie wszystko jest takie różowe. Nowy odcinek torów pomiędzy ulicami Górczewską i Radiową nie będzie wykorzystywany liniowo... aż do przypuszczalnie lutego.

Jeśli dobrze wyczaiłem, to docelowo miałaby tam trafić linia 28 (Os. Górczewska ... przez Nowe Bemowo... do Dworca Wschodniego). Natomiast na linię nr. 11 (Metro Rondo Daszyńskiego - Metro Młociny) raczej poczekamy, ponieważ nadal nie ma taboru, który by ją obsługiwał (będą potrzebne dwukierunkowce, aktualnie jest ich 7 szt, na moje oko to raczej za mało) ;)

A zatem czekamy do poniedziałku ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2014-12-24, 22:48

Mam mieszane uczucia bo z jednej strony bardzo się cieszę, ale z drugiej jestem nieco wkurzony - choć może nie wściekły ;)

Niemal codziennie zaglądam w różne miejsca netu. A to na Wawkom, a to go Gazety, a juści również i na stronę ZTM-u. Szukając jakiejkolwiek informacji na temat prawdopodobnego terminu uruchomienia tramwaju na Tarchomin. ;)

I dotychczas panowała kompletna cisza w sprawie tramwaju na Tarchomin Kościelny. Tylko tyle się dowiedziałem, że owszem może 28 grudnia, że będą to dwie linie, że coś tam...

Aż tu nagle - po cichaczu, bez większego rozgłosu... od dzisiejszego poranka tramwaje linii 2 normalnie kursują na nową pętlę. ZTM podał wiadomość o tej zmianie... raptem dzień przed zmianą. Była to niespodzianka nawet dla samych mieszkańców, bo jeden z moich kolegów oniemiał jak zobaczył rano tramwaje na Światowida. A ponieważ nie przyglądał się zbyt mocno (jechał autobusem), toteż uważał, że to tylko testy.

Otóż NIE - od dzisiaj tramwaje "dwójki" planowo kursują po nowej linii. 17-stka trafi na nowy odcinek dopiero po feriach zimowych, czyli na przełomie stycznia i lutego.

Oznacza to koniec planowej służby dwukierunkowców na tej linii, teraz mogą już kursować tramwaje jednokierunkowe ;)

Teraz czekamy na ciąg dalszy, tzn. odbiór nowego odcinka tramwajowego na Powstańców Śląskich i przepuszczenia tam liniowo tramwajów. Ciekawy jestem, czy faktycznie ZTM zdecyduje o puszczeniu nowym odcinkiem linii 28 ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2014-12-30, 19:06

Udało mi się dzisiaj wyskoczyć na Tarchomin... oczywiście tramwajem i jestem pod mega wrażeniem. Swingi po nowych torach dosłownie płyną. Nie czuć jazdy, a na dodatek jeżdżą tam bardzo szybko. Czas przejazdu tramwajem z Metra Młociny aż do ul. Mehoffera trwa dokładnie 15 minut. Swingi się tam pięknie rozpędzają, naprawdę jest szybko.

Na razie trudno mówić o jakimkolwiek zapełnieniu mamy okres między świąteczny i sporo mieszkańców gdzieś powyjeżdżało, więc ogólnie na mieście jest luźno... na Tarchominie też.

Aczkolwiek jak pamiętam 2-kę do Starych Świdrów, to normalny roboczy dzień bardzo sporadycznie ktoś podróżował, większość wybierała autobusy (101 i E6). Teraz tramwaje już się nawet potrafią zapełnić. Chociaż ja osobiście bez trudu znalazłem miejsce siedzące, to w drodze powrotnej, przesiadając się do 6-stki przy zajezdni "Żoliborz", widziałem wagony jadące na Tarchomin z ludźmi stojącymi i wszystkimi miejscami siedzącymi zajętymi.

Spotkałem się nawet z pozytywną opinią, gdzie ludzie cieszyli się z nowego połączenia i już z niecierpliwością czekają na 17-stkę. ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: pmaster » 2014-12-31, 01:21

Na Marymonckiej podobno jest kumulacja problemów warszawskiego transportu tramwajowego, to będą potem czekać z niecierpliwością na zielone światło
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: TLG » 2014-12-31, 08:52

pmaster pisze:Na Marymonckiej podobno jest kumulacja problemów warszawskiego transportu tramwajowego, to będą potem czekać z niecierpliwością na zielone światło
Sygnalizacja wzdłuż Lasku Bielańskiego to dramatyczne nieporozumienie.
Mam sporo wątpliwości co do konkurencyjności 17 względem 2/101/E-x+metro tudzież 509+M2/inne.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: pmaster » 2014-12-31, 20:01

Ale chociaż przesiadek ni ma.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2015-01-11, 12:37

Chyba jem za dużo masła bo ostatnio pamiętam, że coś tu miałem napisać, a jak już przeglądam forum... to zapominam co miałem skrobnąć.

A jest co napisać. Bowiem, Tramwaje Warszawskie chcą inwestować w rozbudowę swojej infrastruktury. Tramwaje na Tarchomin już kursują (po za wczorajszym wieczorem, gdzie ruch zawieszono z powodu zerwanej sieci trakcyjnej), tramwaje ul. Powstańców Śląskich lada chwila będą kursować - oczywiście mam na myśli nowy odcinek, jest on w trakcie odbiorów technicznych.

A teraz "na tapecie" jest ul. Kasprzaka na Woli. Tramwaje Warszawskie chcą by tramwaje wróciły na ul. Kasprzaka, ale żeby nie było zbyt łatwo muszą być problemy ... :mruga:

O ile odcinek od ul. Skierniewickiej do al. Prymasa Tysiąclecia jest tylko do odbudowy (nawet wisi tam sieć trakcyjna). O tyle na razie inwestor jest w trakcie ustalania koncepcji, ponieważ jest kilka pomysłów, jak dalej tramwaj miałby pojechać.

Wariantów są trzy, z czego dwa są bardzo zbliżone do siebie i różnią się tylko szczegółami:

1. Pierwszy wariant to pomysł poprowadzenia tramwajów z Kasprzaka na Bemowo na wprost. Idea jest taka, że linia została by przeprowadzona prosto ul. Kasprzaka, od ronda Tybetu, a następnie za skrzyżowaniem z ul. Ordona, tramwaje miałyby zjeżdżać do tunelu (tramwaje jadące ul. Wolską też) i pod ziemią obie linie miałyby się połączyć ze sobą.

Wiązałoby się to z koniecznością przebudowania całego układów drogowego w rejonie skrzyżowania Wolska / Redutowa, ponieważ to skrzyżowanie już jest dwupoziomowe.

2. Drugi wariant przewidywałby to samo, ale tramwaje miałyby w tym tunelu zabrać jeden pas drogowy samochodom. Różnice są niewielkie, ale mogłoby to zakłócić płynności ruchu kołowego w tym rejonie, ponieważ wiele wskazuje na to (a przynajmniej tak ja zrozumiałem), że tramwaje miałyby się krzyżować z samochodami w tunelu, czyli pod ziemią. Coś czuję, że za dużo tu kombinacji i chyba ten pomysł odpadnie ;)

3. Trzeci wariant przewiduje, że tramwaje na rondzie Tybetu skręcą z ul. Kasprzaka w prawo w al. Prymasa Tysiąclecia i w ten sposób dotrą do ul. Wolskiej (czyli powrót do tego co było tutaj wcześniej zanim zaczęto przebudowywać aleję Prymasa Tysiąclecia, z tą tylko różnicą, że kiedy ja byłem piękny i młody to na tejże alei była pętla tramwajowa dla linii 32, która została skasowana. Teraz nie ma już miejsca na powrót pętli - być może będą tylko tory na wprost)

Jednocześnie - nie zależnie od koncepcji - Tramwaje Warszawskie chcą tak zorganizować rozjazdy na rondzie Tybetu, aby były już przygotowane rozjazdy i tory wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia pod kątem linii tramwajowej, która w przyszłości miałaby być pociągnięta w tunelu pod Dworcem Zachodnim, i dalej na Ochotę przez ul. Bitwy Warszawskiej do Banacha (a docelowo z Banacha na Mokotów i do Miasteczka Wilanów) ;)

Na razie trwa ustalanie koncepcji, mają być też konsultacje społeczne i uzgodnienia środowiskowe. Tramwaje Warszawskie, chcą i dążą do tego, aby tramwaje nową linią pojechały w roku 2018.

Czy im się to uda ? ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2015-01-16, 21:44

Wreszcie udało mi się pofocić na Tarchominie... oczywiście jeżdżące tam tramwaje. "Dwójka" ma już całkiem przyzwoitą frekwencję. W godzinach szczytu tramwaje potrafią się zapełnić, odciążają w ten sposób autobusy linii 101 ;)

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9125653329

Warto zajrzeć na pętle Tarchomin Kościelny. Zasypano żwirem miejsce pod przyszły tor w kierunku Winnicy

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9125653329

Na szczęście nie uruchomiono tej sygnalizacji...
:strzałka: http://hostmat.eu/images/08033284105853311071.jpg

... ale za to uruchomiono tą sygnalizację, która ma zabezpieczać chodnik i ścieżkę rowerową... w krzaki :retard:
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9125653329

Na powyższym zdjęciu widać ją po prawej stronie. Ścieżka i chodnik urywają się tuż za pętlą, nikt nie wie po co ta sygnalizacja i co ma zabezpieczać. ;)

Na linii nr. 2 nadal śmigają wszystkie Swingi-Duo, chociaż linia już ich nie wymaga ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9125653329
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: TLG » 2015-01-17, 09:43

J-31 pisze:Na szczęście nie uruchomiono tej sygnalizacji...
:strzałka: http://hostmat.eu/images/08033284105853311071.jpg

... ale za to uruchomiono tą sygnalizację, która ma zabezpieczać chodnik i ścieżkę rowerową... w krzaki :retard:
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9125653329

Na powyższym zdjęciu widać ją po prawej stronie. Ścieżka i chodnik urywają się tuż za pętlą, nikt nie wie po co ta sygnalizacja i co ma zabezpieczać. ;)

Na linii nr. 2 nadal śmigają wszystkie Swingi-Duo, chociaż linia już ich nie wymaga ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9125653329
Dlaczego "chodnik" działa, a "widmowy tor" nie? Bo chodnikiem jednak ktoś czasem chodzi. Sygnalizacja jest już przygotowana na dalszą realizację prac budowlanych. Pamiętaj, że równolegle trwa postępowanie z poszerzeniem Światowida do Stefanika więc sygnalizacja nie będzie czekać aż do przedłużenia linii tramwajowej.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2015-04-08, 21:38

Chcąc uzupełnić swój post z dnia 11 stycznia br. na temat projektu poprowadzenia linii tramwajowej na Woli a konkretnie na ul. Kasprzaka, postanowiłem zaprosić Was na małą fotograficzną wycieczkę.

Zanim rzucimy okiem na opcje tego projektu, to zacznijmy od początku, czyli od ul. Kasprzaka. To stąd miałyby dojechać tramwaje - od strony Ronda Daszyńskiego

:strzałka: http://iv.pl/images/85126770708939148916.jpg

Tu gdzie teraz posadzone są te niskie krzewy, kiedyś był przystanek tramwajowy - komunikował się on z przystankiem osobowym "Warszawa Kasprzaka", nieco dalej nadal wisi sieć trakcyjna, na zdjęciu jej nie widać
:strzałka: http://www.iv.pl/images/45610771622522613106.jpg

Co dalej ?

Niezależnie od wariantu na Rondzie Wolnego Tybetu i tak będą rozjazdy...
:strzałka: http://www.iv.pl/images/81988384375829281226.jpg

... ponieważ Tramwaje Warszawskie nadal bardzo chcą budować linię pod dworcem Warszawa Zachodnia.

Do Zachodniego tramwaje pojadą pomiędzy wiaduktami, miejsce jest pozostawione
:strzałka: http://www.iv.pl/images/84260867636494507429.jpg
1. Pierwszy wariant to pomysł poprowadzenia tramwajów z Kasprzaka na Bemowo na wprost. Idea jest taka, że linia została by przeprowadzona prosto ul. Kasprzaka, od ronda Tybetu, a następnie za skrzyżowaniem z ul. Ordona, tramwaje miałyby zjeżdżać do tunelu (tramwaje jadące ul. Wolską też) i pod ziemią obie linie miałyby się połączyć ze sobą.

Wiązałoby się to z koniecznością przebudowania całego układów drogowego w rejonie skrzyżowania Wolska / Redutowa, ponieważ to skrzyżowanie już jest dwupoziomowe.
Jeżeli tramwaj miałby pojechać prosto... pas zieleni powinien wystarczyć
:strzałka: http://www.iv.pl/images/22074581828018263849.jpg

Pewnie tylko te pomniki i krzaki poszły by w pierun
:strzałka: http://www.iv.pl/images/89536084551242801678.jpg

Gdzie skończył by się ten odcinek ? najprawdopodobniej tutaj...
:strzałka: http://www.iv.pl/images/24949942936620218039.jpg
... ale wbudowanie w ten układ drogowy linii tramwajowej - jak widać na powyższym zdjęciu, pociągnął by olbrzymie koszty. Zatem nie wiem czy ten wariant jest realny. ;)
3. Trzeci wariant przewiduje, że tramwaje na rondzie Tybetu skręcą z ul. Kasprzaka w prawo w al. Prymasa Tysiąclecia i w ten sposób dotrą do ul. Wolskiej
Oglądałem al. Prymasa Tysiąclecia i z moich oględzin wynika, że chyba jedynym możliwym miejscem do budowania linii tramwajowej byłby środkowy pas pod wiaduktami
:strzałka: http://www.iv.pl/images/82187586827316761303.jpg

Po lewej stronie są zabudowania, podobnie jest po prawej stronie, na zewnątrz jest za ciasno na tramwaj...
http://www.iv.pl/images/31221589384479274204.jpg

... a zatem tutaj
:strzałka: http://www.iv.pl/images/92181951494879933087.jpg

W takim przypadku tramwaj skręcał by pomiędzy filarami
:strzałka: http://www.iv.pl/images/94709679253541629445.jpg

W sumie miejsce jest na bezpieczny skręt no i szansa na poprowadzenie torowiska prosto do dworca Zachodniego
:strzałka: http://www.iv.pl/images/81988384375829281226.jpg

W miarę luźno jest też od strony ul. Wolskiej. I coś czuję, że chyba ten wariant będzie miał większą szansę. :cool:

Reasumując. Tak to wygląda wizualnie. Na razie nie ma nowych wieści na temat projektu budowy linii na Woli. Natomiast Tramwaje Warszawskie chcą pozyskać środki inwestycyjne od UE na budowę linii do Miasteczka Wilanów i pod dworcem Zachodnim ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: TLG » 2015-04-10, 07:58

J-31 pisze:Tu gdzie teraz posadzone są te niskie krzewy, kiedyś był przystanek tramwajowy - komunikował się on z przystankiem osobowym "Warszawa Kasprzaka
Nie mówmy tu o komunikacji, bo przystanek kolejowy jest przesunięty na północ. By wejść na przystanek, trzeba pokonać jezdnię Kasprzaka. A w przesunięcie przystanku kolejowego lub - choćby - budowę dodatkowego przejścia z przyszłych przystanków tramwajowych niespecjalnie wierzę.
1. Pierwszy wariant to pomysł poprowadzenia tramwajów z Kasprzaka na Bemowo na wprost. Idea jest taka, że linia została by przeprowadzona prosto ul. Kasprzaka, od ronda Tybetu, a następnie za skrzyżowaniem z ul. Ordona, tramwaje miałyby zjeżdżać do tunelu (tramwaje jadące ul. Wolską też) i pod ziemią obie linie miałyby się połączyć ze sobą.

Wiązałoby się to z koniecznością przebudowania całego układów drogowego w rejonie skrzyżowania Wolska / Redutowa, ponieważ to skrzyżowanie już jest dwupoziomowe.
(...)
... ale wbudowanie w ten układ drogowy linii tramwajowej - jak widać na powyższym zdjęciu, pociągnął by olbrzymie koszty. Zatem nie wiem czy ten wariant jest realny. ;)q
To jest jedyne rozwiązanie, które jest rozpatrywane "na serio". Pozostałe to "przystawki" do odrzucenia.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2015-04-10, 17:46

Serio, TW chcą przebudować cały ten układ drogowy przy ul. Redutowej ? :)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: TLG » 2015-04-10, 20:15

J-31 pisze:Serio, TW chcą przebudować cały ten układ drogowy przy ul. Redutowej ? :)
Spójrz na to strategicznie: każde inne rozwiązanie pod tytułem Prymasa Tysiąclecia (wraz z łukami i rozjazdami na rondzie) lub Ordona w niczym by nie usprawniły ruchu. W tej koncepcji nie tylko wprowadza się tramwaj na Kasprzaka, ale likwiduje się także problem długiego postoju przy skrzyżowaniu Wolskiej z Elekcyjną (zwłaszcza strata na wlocie w kierunku śródmieścia). Przy całościowym budżecie ta przebudowa (która tylko wydaje się "na wielką skalę") wcale nie będzie znacząco droższa niż pozostałe opcje.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Plany i realizacje budowy sieci tramwajowej

Post autor: J-31 » 2015-06-17, 15:53

Dawno nic tu nie pisaliśmy, a sporo się dzieje w kwestiach planów rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie. Nie wiem czy mogę napisać "klamka zapadła"... bo są plany, ale nie ma jeszcze żadnych przetargów.

No to po kolei ;)
1. Ratusz zadecydował o budowie tunelu tramwajowego pod Dworcem Zachodnim
:strzałka: http://bi.gazeta.pl/im/21/4b/11/z181353 ... ?preview=1

Jeśli Popatrzycie na tą mapkę, którą podlinkowałem, to warto napisać, że zrezygnowano z poprowadzenia linii tramwajowej skrajem Parku Zachodniego, zrezygnowano również z pętli tramwajowej. Mieszkańcy Ochoty protestowali przeciwko zniszczeniu parku, chcą jego zachowania w obecnej formie, więc tramwaje wjadą do tunelu już na ul. Bitwy Warszawskiej 1920, by przejechać pod parkiem, a następnie pod Dworcem. Z tunelu tramwaje wyjadą dopiero w al. Prymasa Tysiąclecia i tak dotrą do planowej linii do ul. Kasprzaka na Woli - miejsce dla torów zostało zachowane po stronie Woli, zarówno na pasie zieleni alei Prymasa jak również pomiędzy wiaduktami stojącymi wzdłuż wspomnianej alei.

Problem pojawia się jednak na ul. Bitwy Warszawskiej, tam jest ciasno - nie wiem czy mieszkańcy zgodziliby się na wycięcie drzew i wykorzystanie trawników wzdłuż budynków - ale wychodzi na to, że urzędnicy z Ratusza chcą zabrać środkowe pasy ruchu, pod kątem tramwajów ;)

2. Tunel będzie częścią całej nowej linii z Woli, przez Ochotę, Mokotów, aż do Miasteczka Wilanów (czyli do Wilanowa)
Powrócono do planów poprowadzenia tej linii przez Banacha, skrajem Pola Mokotowskiego, do Kieleckiej... a dalej środkiem ul. Rakowieckiej, skręt do Puławskiej, dalej Goworka w dół, Spacerowa, skręt w prawo w ul. Belwederską (ale będzie masakra :retard: ) i al. Sobieskiego bezpośrednio do Miasteczka Wilanów.

Aleja Sobieskiego jest bardzo szeroka i da radę wybudować tam tramwaj, natomiast jakoś kompletnie nie mogę sobie wyobrazić tramwajów na Spacerowej i Belwederskiej. Aż ciekawy jestem jak oni to zaplanują ;)

Plany realizacji są odległe, tak odległe, że aż sam w to nie wierzę co tu napisałem. Odcinek z Dw. Zachodniego na Ochotę, czyli do Banacha, mają być gotowe w ... 2020 roku ;)

3. Zapadła również decyzja by jednak budować linię tramwajową na Gocław, jej budowy domagali się mieszkańcy (nie wszyscy, bo część jest przeciwko), III linia metra mogłaby tam dotrzeć w 2030 roku, tramwaj nieco szybciej, ale tą kwestię na razie traktujmy jako science-fiction. Póki nie ma konkretnych projektów, pozwolenia na budowę, przetargów, etc... to są na razie plany ;)

W 2030 roku, będę piękny, młody i wstawię sobie złote zęby :D
Obrazek

ODPOWIEDZ