Oj, będzie duuuży post... a bo i dzieje się nam w Warszawie dużo w kwestii budowy i odbudowy infrastruktury tramwajowej.
Przypomnę, że mamy aktualnie budowy dwóch zupełnie nowych linii:
1. Powstańców Śląskich, przewidywany termin oddania tej linii do eksploatacji, to jest ponoć druga połowa listopada. Rzeczywiście tempo prac imponuje. No, ale niech Was nie zwiedzie ten sielski obrazek
http://hostmat.eu/images/26489158952231640105.jpg
Tak naprawdę to jest jedyny wstępnie gotowy odcinek (będzie zasypany ziemią i docelowo w trawie). Tak naprawdę na odcinki pomiędzy ul. Dywizjonu 303 i Radiową jest jedna wielka dziura w ziemi. Budowa tej linii wymusiła przeprojektowanie układu drogowego, torowisko będzie aż do Radiowej poprowadzone pomiędzy jezdniami.
Skutek tej budowy jest taki, że nie kursuje 20-stka na Boernerowo (konieczność montowania krzyżaka, w zeszłym tygodniu go spawano), a także nie kursują tramwaje na Nowe Bemowo od strony Koła. W miejscu skrzyżowania Radiowej i Powstańców Śląskich wymontowano tory i przygotowano się do montażu rozjazdów.
Rozjazdy za to zainstalowano na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Górczewskiej. Ponownie zmieniono tam organizację ruchu, zlikwidowano rondo i znów jest skrzyżowanie
http://hostmat.eu/images/69890127033552116958.jpg
http://hostmat.eu/images/34071897589635964191.jpg
http://hostmat.eu/images/17496651452053947700.jpg
2. Tarchomin - byłem tam dzisiaj i muszę przyznać, że tempo i tej inwestycji jest naprawdę zawrotne.
Budowana jest już pętla tramwajowa za ul. Mehoffera - będzie się ona nazywać Tarchomin Kościelny. Ta nazwa wzbudziła ostre protesty wielu radnych Białołęki. Dla niektórych nazwa "Tarchomin Kościelny" - to dowód na ... seksizm
Wróćmy do infrastruktury i zacznijmy od początku, czyli Starych Świdrów. Teraz kończy tam swój bieg linia nr. 2...
http://hostmat.eu/images/18781758944257145075.jpg
... a za zakrętem mamy już inny pejzaż
http://hostmat.eu/images/91689217888073225236.jpg
http://hostmat.eu/images/83551222073606916039.jpg
http://hostmat.eu/images/04202910242847301937.jpg
Docelowo torowisko będzie zasypane ziemią i obsiane trawą
http://hostmat.eu/images/60834520408416676287.jpg
I rzut oka na ten sam odcinek od strony ul. Światowida
http://hostmat.eu/images/77038721252180166145.jpg
A to jest już przejazd przez ulicę Światowida, mam nadzieję, że zostanie on zabezpieczony sygnalizacją
http://hostmat.eu/images/82394731977437608019.jpg
Właściwie aż do ul. Mehoffera torowisko jest wybudowane, przebudowano skrzyżowania
http://hostmat.eu/images/15056359383898030278.jpg
http://hostmat.eu/images/03636141851201466029.jpg
A gdzieniegdzie robotnicy już nawet zasypują torowisko ziemią
http://hostmat.eu/images/77384622980308584523.jpg
Niektóre przystanki są już przygotowane. Tutaj przykład przystanku autobusowo-tramwajowego na Świtowida
http://hostmat.eu/images/33607917795487287063.jpg
Pętla Tarchomin Kościelny - sporo zaczyna się tam dziać
http://hostmat.eu/images/20694863296722217878.jpg
To jest tor wyjazdowy z pętli
http://hostmat.eu/images/09371510358836624401.jpg
A to są wytrasowane odcinki postojowe dla wagonów
http://hostmat.eu/images/92248360731087382225.jpg
Tor pomiędzy pętlą a ul. Mehoffera już jest budowany
http://hostmat.eu/images/18507196214540133085.jpg
Przy okazji mała ciekawostka, znalazłem to tylko tutaj, firma budująca torowisko instaluje szyny w takiej gumowej otulinie
http://hostmat.eu/images/00965950878661110684.jpg
No i kolejna ciekawostka. Nie sądziłem, że męskie pośladki będą miały takie ogromne znaczenie na zdjęciu, bo ...
http://hostmat.eu/images/92206788055399897485.jpg
... ponieważ na powyższym zdjęciu dosyć dobrze widać jak będzie przebiegać tutaj infrastruktura torowa. Tor w kierunku Tarchomina zostanie poprowadzony prosto... a tu gdzie widać wypięte pośladki robotnika, będzie rozjazd i osobny wjazd na pętle Tarchomin Kościelny
A tak wygląda na razie torowisko wzdłuż ul. Światowida
http://hostmat.eu/images/56593485852190968881.jpg
http://hostmat.eu/images/03123020228640174969.jpg
Nie wiem, czy jest to mój nadmierny optymizm, ale z tego co czytałem to jest szansa, że linia do nowej pętli zostanie oddana do użytku w drugiej połowie października. Na razie trafi tutaj linia nr. 2. Budowa normalnej pętli pozwoli na dopuszczenie na tą linię taboru jednokierunkowego
Odbudowa linii tramwajowych po budowie centralnego odcinka II linii metra
1. Ulica Prosta. Tak wyglądała jeszcze kilkanaście dni temu od strony ronda ONZ
Ta część ulicy jest w zasadzie gotowa...
http://hostmat.eu/images/61102580829334505555.jpg
... ale nie jest do końca tak kolorowo. Jeszcze sporo czasu poczekamy na puszczenie tutaj tramwajów. A to dlatego, że...
http://hostmat.eu/images/38316835456646558982.jpg
... tak wygląda ulica Prosta od strony Ronda Daszyńskiego. To zdjęcie wykonałem w zeszłym tygodniu. Nie za wiele się tu dzieje. Wykonawca remontu ponoć czeka, aż konsorcjum budowy metra przekaże im teren budowy. Tak więc może się tu trochę zejść.
Mam wrażenie, że czeka nas jakieś weekendowe wyłączenie ruchu tramwajowe na ul. Towarowej. A to za sprawą przebudowy na rondzie Daszyńskiego. Mam wrażenie, że ekipy remontowe szykują się tam do budowy zwrotnic
2. Ulica Targowa. Tutaj jest dosyć duże tempo prac, ale też i zakres spory.
http://hostmat.eu/images/17022092960956534218.jpg
http://hostmat.eu/images/76677158578269044875.jpg
http://hostmat.eu/images/67043253928992460705.jpg
Na odcinku od ul. Kijowskiej aż do Dw. Wileńskiego ekipy budowlane odbudowują infrastrukturę torową. Natomiast dalej konsorcjum budujące stację metra Dw. Wileński nie przekazały ekipom naziemnym placu budowy. Nadal prowadzone są prace ziemne nad stacją metra.
Wg. wstępnych założeń tramwaje przy dw. Wileńskim miały by wrócić na swoje docelowe trasy ok. 20 października. Czy to się uda ? Zobaczymy