Tramwaje historyczne w Polsce

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Tramwaje historyczne w Polsce

Post autor: u2w »

Odnośnie dyskusji nt. niskiej podłogi w tramach: :strzałka: Link :)

Posty wydzielone z tematu "Niska podłoga w 105N". Admin J-31 :)

Podi

Post autor: Podi »

W Poznaniu bedzie niedługo najstarszy czynny wagon niskopodłogowy w Polsce-SD2 Wismar,potocznie "duży szczeciniak"(doczepa).Obecnie są gromadzone fundusze na jego remont.
Ponadto w Krakowi gnije nasz rodzimy,poznański produkt P2D,potocznie"dwa pokoje z kuchnią",był pierwszym wagonem niskopodłogowym(doczepnym)produkcji polskiej z 1929 roku.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

u2w pisze:Odnośnie dyskusji nt. niskiej podłogi w tramach: :strzałka: Link :)
Autor tej strony włożył kawał pięknej roboty w jej stworzenie !

Po za tym odszukać, zeskanować tyle pocztówek... brrrr. Kawał roboty, ale naprawdę piękne... :)

szubak

Post autor: szubak »

Poznań Podi pisze:W Poznaniu bedzie niedługo najstarszy czynny wagon niskopodłogowy w Polsce-SD2 Wismar,potocznie "duży szczeciniak"(doczepa).Obecnie są gromadzone fundusze na jego remont.
Ponadto w Krakowi gnije nasz rodzimy,poznański produkt P2D,potocznie"dwa pokoje z kuchnią",był pierwszym wagonem niskopodłogowym(doczepnym)produkcji polskiej z 1929 roku.
Gnije ale moze sie doczeka w koncu remontu, tak jak sie doczekal LH :)

Podi

Post autor: Podi »

Akurat-nam,Poznaniakom niechcieli go wydać :| .

szubak

Post autor: szubak »

Poznań Podi pisze:Akurat-nam,Poznaniakom niechcieli go wydać :| .
Akurat z racji mojego miejsca zamieszkania mam zapewne inne zdanie, wiec nie ebde sie wypowiadal na ten temat. Coz taka juz natura ludzka, ze kazdy chce miec zabytkowe tramwajki u siebie w miescie ;)

Prawda jest taka, ze zabytkowe wagony, ktore jezdza obecnie po Krakowie stanowia tylko czesc zbiorow jakie posiada nasze miasto. Druga czesc znajduje sie glownie w hali Muzeum Inzynieri Miejskiej przy ul. Wawrzynca i nie jest udostepniana do ogladania ze wzgledu na swoj obecny stan. Naszczescie od pewnego czasu zaczyna sie cos ruszac w tej kwestii. Powoli, lecz jednak w miare sukcesywnie remontowane sa kolejne wagony tramwajowe. Zrobiono eNke, odremontowano sklad T4+B4, ktory stal i niszczal od momentu wylaczenia go z eksploatacji, wyremontowano jelcza "ogorka". W jesieni tego roku powinien wyjechac swiezo wyremontowany wagon LH, nastepny do remontu bedzie pewnie wagon 102NaD, czyli nasza krakowska przerobka stodwojki na wagon doczepny, tak aby na miescie mogl pojawic sie historyczny juz sklad 102Na+102NaD. Mysle ze poznanskie "dwa pokoje z kuchnia" rowniez doczekaja sie w swoim czasie remontu :)

Na koniec mam pytanie, jako ze nie interesowalem sie tym wczesniej. Z jakimi wagonami silnikowymi jezdzily po Poznaniu P2D :?:

Damhan

Post autor: Damhan »

Prawdopodobnie z N-kami

Podi

Post autor: Podi »

Generacja N,Wismary,Heidebergi...

[ Dodano: 2005-06-23, 14:31 ]
Dodam artukuł z apelem o ratunek P2D z Krakowa.Artukuł niezbyt nowy(21.02.2003),ale może kogoś zaciekawi.Niestety sprawa z ratunkiem wagonu ucichała,gdy znaleziono Dużego Szczeciniaka :( .
PS.Soory ze tak długo po zakonczeniu dyskusji,ale musiałme znaleźć tą gazetę w domu i ją wskanować :) .

szubak

Post autor: szubak »

Przy pierwszym rozdziale unijnych pieniedzy byl pomysl, aby utworzyc tzw "Kwartal św. Wawrzynca". W sklad projektu wchodzilo wtedy m. in. dobudowanie brakujace odcinka torow miedzy petla Dajwor, a byla zajezdnia tramwajowa na Wawrzynca, a takze wyremontowanie/powiekszenie/unowoczesnienie muzeum inzynieri miejsciej. Ogolnie plan byl taki, zeby czesc zabytkowych tramwajow stala w tamtym miejscu (w muzeum) i stamtad wyjezdzala na miasto. Byc moze przy okazji udaloby sie co nieco wyremontowac. Niestety Komitet Sterujacy czy jak to sie tam nazywa (chodzi o to, co decydowalo o podizale pieniedzy przyznanych wojewodztwu), zdecydowalo, ze Krakow dostal juz za duzo z unijnej kasy i projekt odrzucilo (mimo ze wedlug ekspertow byl na 1. miejscu), cuz taka Polska.
W obecnym projekcie "Kwartalu sw. Wawrzynca", ktory ponownie zostal wyslany z prosba o dofinansowanie, takich planow juz nie ma, gdyz zostal znaczaco okrojony.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Trochę szkoda, ale może poprzedni projekt został odrzucony ponieważ był niedopracowany... :)

szubak

Post autor: szubak »

J-31 pisze:Trochę szkoda, ale może poprzedni projekt został odrzucony ponieważ był niedopracowany... :)
Jesli bylby niedopracowany, to raczej nie znalazl by sie na pierwszym miejscu na liscie opracowanej przez ekspertow...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

szubak pisze:Jesli bylby niedopracowany, to raczej nie znalazl by sie na pierwszym miejscu na liscie opracowanej przez ekspertow...
Sorry, ok, zwracam honor - wobec tego został dobrze opracowany - co i tak nie ma znaczenia, ponieważ został odrzucony... :retard:

aleksej

Post autor: aleksej »

szubak pisze:[...]Niestety Komitet Sterujacy czy jak to sie tam nazywa (chodzi o to, co decydowalo o podizale pieniedzy przyznanych wojewodztwu), zdecydowalo, ze Krakow dostal juz za duzo z unijnej kasy i projekt odrzucilo (mimo ze wedlug ekspertow byl na 1. miejscu), cuz taka Polska.
W obecnym projekcie "Kwartalu sw. Wawrzynca", ktory ponownie zostal wyslany z prosba o dofinansowanie, takich planow juz nie ma, gdyz zostal znaczaco okrojony.
No cos tu jest nie tak. Podzial funduszy europejskich zostal podzielony na poszczegolne wojewodztwa znacznie wczesniej, jest zawarty w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2004-2007 i jest niezmienny. Zalezy od ilosci osob mieszkajacych na danym terenie i PBK na mieszkanca na poszczegolne wojewodztwa. Fundusze dalej sa dzielone na poszczegolne priorytety. Jesli chodzi o fundusze wojewodzkie to tutaj programem zajmujacym sie transportem w miescie jest ZPORR 1.1, a konkretnie dzialanie 1.1.2 (1.1.1 jest na drogi). Miasto moze pozyskac z tych funduszy az 75% dofinansowania, ale ilosc pieniedzy w tym funduszu jest ograniczona i na duze projekty brakuje pieniedzy.

O fundusze mozna ubiegac sie rowniez z dzialania ZPORR 1.6. Jest to fundusz centralny, do ktorego moga zglaszac sie najwieksze aglomeracje w Polsce. I Krakow DOSTAL pieniadze z tego funduszu. M.in. na 24 nowe wagony. Jednak tutaj wartosc dofinansowania wynosi 50%. W drugiej turze skladania wnioskow do ZPORR 1.6 Krakow nie zglosil zadnego wniosku.

Poczytaj :strzałka: tutaj

Oraz :strzałka: tutaj :
W dniu 1 grudnia br. Zespół-Komitet Sterujący ds. wyboru projektów dla Działania 1.6 ZPORR zarekomendował Ministrowi Gospodarki i Pracy następujący projekt: Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – ETAP I

Ze względu na wartość powyższego projektu zostanie on przekazany przez Ministra Gospodarki i Pracy do Komisji Europejskiej w celu jego zatwierdzenia.

Udział środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla projektu krakowskiego wynosi 115.168.000 PLN.

Projekt był rekomendowany przez Zespół Komitet Sterujący, w skład którego wchodzą przedstawiciele administracji rządowej, przedstawiciele samorządów województw oraz reprezentanci partnerów społecznych i gospodarczych. Ponadto w spotkaniu uczestniczył przedstawiciel Panelu Ekspertów dla Działania 1.6 ZPORR.
Pozdrawiam,
Aleksej

szubak

Post autor: szubak »

W tym przypadku chodzli o pieniadze unijne, przydzielone wojewodztwu malopolskiemu. Bylo juz wiadomo ile to jest pieniedzy, ale byly one pozniej dzielona na poszczegolne zadania przez Centralny Komitet Sterujacy (lub cos o podobnej nazwie, gdyz nazwy nie pamietam w tym momencie dokladnie). Podzial wygladal mniej wiecej tak, ze we wladzach tegoz cudownego organa nie zasiadal chyba ani jeden przedstwaiciel miasta Krakowa, rowniez miasto nie zadbalo o odpowiedni lobbing i najogolniej mowiac wiekszsoc projektow, ktore zesmy przedstawili zostala odrzucona. Nieoficjalnie umotywowane bylo to tak, ze Krakow dostal juz wystarczajaco wiele z funduszy unijnych i pora teraz na innych
Wczesniej Krakow dostal juz unijne pieniadze miedzy innymi na nowe tramy, na remont, Kalwaryjskiej itd. ale pochodzily one z innej puli niz te, o ktore tutaj chodzi. Po Prostu "Kwartal sw. Wawzynaca, nie byl wczesniej zgloszony, liczono na to, iz zostanie dofinansowany z pieniedzye przyznanych wojewodztwu, tym bardziej, ze przez ekspertow zostal oceniony najwyzej sposrod zgloszonych projektow. :diabeł:

[ Dodano: 2005-06-30, 23:27 ]
aleksej pisze: O fundusze mozna ubiegac sie rowniez z dzialania ZPORR 1.6. Jest to fundusz centralny, do ktorego moga zglaszac sie najwieksze aglomeracje w Polsce. I Krakow DOSTAL pieniadze z tego funduszu. M.in. na 24 nowe wagony. Jednak tutaj wartosc dofinansowania wynosi 50%. W drugiej turze skladania wnioskow do ZPORR 1.6 Krakow nie zglosil zadnego wniosku.
Dokladnie, stad dostalismy pieniadze na nowe tramy itd..., ale pieniadze na "Kwartal sw. Wawrzynca" mialy isc juz z innej puli. Niestety nie przewazyly argumenty merytoryczne, tylko znajomosci, kumoterstwo itd. w kazdym razie po oglosznieu projektow, ktore dopstaly dofinansowanie, bylo wiele kontrowersji, niejasnosci i podejrzen. Cuz taka Polska wlasnie, widac ze trzeba zadbac o sowje interesy WCZESNIEJ, a nie po fakcie

Robson

Post autor: Robson »

A w przyeszłe wakacje w Gorzowie rusza linia turystyczna obsługiwana eNka. Z tej okazji dostanie nowe malowanie i moze wymienia kilka częsci.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Robson pisze:A w przyeszłe wakacje w Gorzowie rusza linia turystyczna obsługiwana eNka. Z tej okazji dostanie nowe malowanie i moze wymienia kilka częsci.
Czy ja dobrze zrozumiałem. Czy wobec tego ta N-ka nie wyjedzie w te wakacje na linię turystyczną w Gorzowie ? :(

Robson

Post autor: Robson »

Jeszcze nie, mamy remont torowiska i tramy na jednej linii jeżdżą z czestotliwoscia 7min. Niedość ze było by spoznienie wozu za nami to jaby jakies wykolejenie albo cos i ruch zatrzymany. A na zastępcza nie ma wozów (na zajezdni stoi w szczycie tylko 5 wozów)

Peter

Post autor: Peter »

Wczoraj gdy czekałem na tramwaj przy dworcu PKP miałem miłą okazję zobaczyć naszą zabytkową N-kę #1100. Co prawda bez doczepki #1263, ale zawsze oko cieszy :)
Przezabawny motorniczy zapraszał ludzi do przejazdu za darmo. Utworzono specjalną, chociaż króciutką linię 2 relacji K-ce Plac Wolności - K-ce Słoneczna Pętla. Był nawet o tym materiał filmowy w TVP. Wszystko jest zorganizowane w ramach akcji bez samochodu.

Peter

Post autor: Peter »

Jak motorniczy krzyknął, że za darmo, to w N-ce też zrobił się ścisk aż trudno było zamknąć drzwi :-P
A co do fotografowania, to na szczęście jest jeszcze linia 38. Fakt, że #1100 tam raczej nie uświadczysz, za to na dobre hulają #954 i #1118 ;)

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Peter pisze:...to w N-ce też zrobił się ścisk aż trudno było zamknąć drzwi
Czyli zrobił się 100% klimat epoki - "winogrona" :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”