Linia tramwajowa do Zgierza i Ozorkowa

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Linia tramwajowa do Zgierza i Ozorkowa

Post autor: u2w » 2005-06-21, 12:42

W ubiegłym roku przejeżdzałem przez Łódź, rzeczywiście te składy kursujące kierunku w Zgierza są okropne, brrr... Stwarzają zagrożenie dla ruchu, co niektórzy kierowcy o słabszym zdrowiu mogą miec problemy z serduszkiem :diabeł:

Posty wydzielone z wątku "Niska podłoga w 105N"
Thomas78

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2005-06-21, 20:46

u2w pisze:W ubiegłym roku przejeżdzałem przez Łódź, rzeczywiście te składy kursujące kierunku w Zgierza są okropne, brrr...
Teraz kursuje do Zgierza "11", na której dominują zmodernizowane składy, wyposażone nawet w automaty biletowe :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-06-22, 09:29

Thomas78 pisze:
u2w pisze:W ubiegłym roku przejeżdzałem przez Łódź, rzeczywiście te składy kursujące kierunku w Zgierza są okropne, brrr...
Teraz kursuje do Zgierza "11", na której dominują zmodernizowane składy, wyposażone nawet w automaty biletowe :)
Innymi słowy MPK Łódź "wykręciło" z bussines'u MKT... Co odbiło się korzystnie dla mieszkańców... :lol:

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2005-06-22, 21:47

J-31 pisze:
Thomas78 pisze: Teraz kursuje do Zgierza "11", na której dominują zmodernizowane składy, wyposażone nawet w automaty biletowe :)
Innymi słowy MPK Łódź "wykręciło" z bussines'u MKT... Co odbiło się korzystnie dla mieszkańców... :lol:
Dokładnie :) Zresztą wydaje mi się, że niezłym rozwiązaniem byłoby utworzenie czegoś takiego jak Zarząd Transportu Aglomeracyjnego, którego zadaniem byłaby kordynacja działalności spółek komunikacyjnych. Zresztą skoro planowany jest ŁTR, a to krok do stworzenia aglomeracyjej siatki połączeń, którą powinien ktoś zarządzać i koordynować działalność przewoźników.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w » 2005-06-22, 22:08

O ile dobrze zrozumiałem to na odcinku do Zgierza ilość dziwadeł się zmniejszyła. Czy w związku z wprowadzeniem zmodernizowanych składów zmodernizowano również torowisko :?: Z tego co widziałem w grudniu to wyglądało ono jak "księżniczka na ziarnku grochu" :(

Podi

Post autor: Podi » 2005-06-22, 22:12

u2w pisze:O ile dobrze zrozumiałem to na odcinku do Zgierza ilość dziwadeł się zmniejszyła. Czy w związku z wprowadzeniem zmodernizowanych składów zmodernizowano również torowisko :?: Z tego co widziałem w grudniu to wyglądało ono jak "księżniczka na ziarnku grochu" :(
Po <b>poprostu</b> linię do Zgierza przejęło Łodzkie MPK,a stan torowiska się nie zmienił... :-P

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2005-06-22, 22:16

u2w pisze:O ile dobrze zrozumiałem to na odcinku do Zgierza ilość dziwadeł się zmniejszyła.
"Dziwadła" są spotykane na pozostałych liniach podmiejskich, ale i to ma się powoli zmieniać (Na 43 i 43 bis mają kursować M8S z Essen, o czym jest specjalny wątek). Gorzej z linią 46...
Poznań Podi pisze: Po <b>poprostu</b> linię do Zgierza przejęło Łodzkie MPK,a stan torowiska się nie zmienił... :-P
Zmieni się dopiero w ramach uruchamiania ŁTR. Projekt ma charakter kompleksowy, obejmuje zakup taboru, modernizację torowiska i przystanków oraz sygnalizacji świetlnej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-06-23, 09:54

Thomas78 pisze: Zresztą wydaje mi się, że niezłym rozwiązaniem byłoby utworzenie czegoś takiego jak Zarząd Transportu Aglomeracyjnego, którego zadaniem byłaby kordynacja działalności spółek komunikacyjnych. Zresztą skoro planowany jest ŁTR, a to krok do stworzenia aglomeracyjej siatki połączeń, którą powinien ktoś zarządzać i koordynować działalność przewoźników.
Muszę się przyznać, że mocno się dziwię iż JESZCZE nie wprowadzono takiej firmy typu Zarząd Transportu Aglomeracyjnego. Przecież już od dawna linie tramwajowe obsługują często obok siebie MPK, Tramwaje Podmiejskie i Międzygminna Komunikacja Tramwajowe.

One wszystkie w sumie konkurują ze sobą, na każdy tramwaj trzeba kupić osobny bilet. A czasami zdarza się problem że jakaś gmina nie chce finansować komunikacji tramwajowej.

Przykładowy ZTA szybko by zniwelował pewne problemy i ułatwił życie mieszkańcom.... ;)

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2005-06-23, 10:32

Istnieje już coś takiego, jak Zarząd Dróg i Transportu, ale zajmuje się on wyłącznie infrastrukturą.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-06-23, 11:07

Myślisz, że jest szansa na taką organizację, która by nadzorowała nie tylko infrastrukturę, ale też komunikację tramwajową ?

A czy przynajmniej lokalny samorząd, ale chociaż by ekipa Prezydenta Miasta Łodzi, ma taką "chęć" lub "wizje" ? :)

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2005-06-23, 11:25

J-31 pisze:Myślisz, że jest szansa na taką organizację, która by nadzorowała nie tylko infrastrukturę, ale też komunikację tramwajową ?
Moim zdaniem koordynacja przewozów jest koniecznością, podobnie jak i sprawa zarządzania torowiskami. Do tej pory niejasne są dla mnie kwestie np. własności torowisk, czy wiat przystankowych (część z nich należy do MPK, na część ogłasza przetargi ZDiT). Szczerze mówiąc momentami się w tym gubię.
A czy przynajmniej lokalny samorząd, ale chociaż by ekipa Prezydenta Miasta Łodzi, ma taką "chęć" lub "wizje" ? :)
Trudno powiedzieć. Póki co współpraca np. w kwestii ŁTR ma miejsce na płaszczyźnie samorządów zainteresowanych gmin.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-06-23, 12:18

Thomas78 pisze:Do tej pory niejasne są dla mnie kwestie np. własności torowisk, czy wiat przystankowych (część z nich należy do MPK, na część ogłasza przetargi ZDiT). Szczerze mówiąc momentami się w tym gubię.
Brrr.... Jak ja nie lubię bałaganu kompetencyjnego....

Jeżeli lokalne samorządy - a jest ich tam kilka - są zainteresowane, przynajmniej utrzymaniem komunikacji tramwajowej, to chyba powinni byli się dogadać. ;)

Jak się na to Zapatrujesz ? :)

aleksej

Post autor: aleksej » 2005-06-23, 12:32

Ok, kilka rzeczy do wyjasnienia. ZDiT nie zajmuje sie tylko infrastruktura (a tym zajmuje sie wspolnie z MPK, MPK ma utrzymywac torowiska a ZDiT ma je modernizowac, ale wyglada to tak, ze MPK nie oplaca sie latac w nieskonczonosc starych torowisk, bo i tak to nic nie da, wiec MPK modernizuje torowiska i ewentualnie troszke lata i wymienia zwrotki i krzyzaki - np. maja wymienic zwrotnice i krzyzaki na Narutowicza-Tramwajowa), ale rowniez zprzedaz biletow (wplywy ida do ZDiT) i wyplacanie oplat za wozokilometry. Ustalanie linii tramwajowych i autobusowych (wieksze zmiany musi zatwierdzic rada miasta).

W Lodzi wszystkie tramwaje i autobusy MPK, TP, MKT i KORO jezdza na biletach lodzkich (czyli ZDiT) i w ten sposob sie rozliczaja. Do Zgierza obowiazuja bilety MUK (autobusy Zgierskie, linia 51 MPK oraz 11 i 46 (do Ozorkowa podwojna oplata)), do Pabianic bilet komercyjny MPK a do Konstantynowa i Lutomierska bilety TP. 78 do Aleksandrowa Lodzkiego jezdzi na lodzkich biletach, poniewaz takie sa ustalenia miedzy gmina Aleksandrow Lodzki, MPK i ZDiT (oplata za wozokilometry wedlug stawek ZDiT minus prognozowane wplywy z biletow).

W ramach Zintegrowanego Planu Transportowego uchwalonego w ramach projektu LTR, jest mowa o wspolnym bilecie w calej aglomeracji, ma to byc najprawdopodobiniej elektroniczna karta miejska. Oprocz Pabianic, Lodz i Zgierza zintegrowane taryfa zainteresowany jest jeszcze Konstantynow, pozostaje ustalic zasady rozliczenia. W przyszlosci zintegrowana taryfa mialaby obejmowac rowniez lokalne pociagi i ewentualna SKM (sa coraz to wieksze szanse na budowe tunelu srednicowego w Lodzi miedzy linia Kaliska a dw. Fabrycznym, z ktorego oprocz pociagow relacji Wa-wa, Lodz - Poznan lub Wroclaw beda mogly korzystac pociagi lokalne oraz SKM).

Co do przystankow to wszystkie sa wlasnoscia ZDiT, ale z powodu brakow srodkow postanowiono je wydzierzawic, czesc przejela MPK (glownie centrum) gdzie stawia nowe wiaty i zamierza zarabiac na reklamach. Reszta zostala wynajeta innym firmom (AMS i dwie inne), do konca roku samo MPK postawi prawie 100 nowych wiat (juz stoja Zachodniej i Kosciuszki) a AMS drogie tyle (np. Pl. Wolnosci czy Narutowicza). Jeszcze jedna firma ma postawic dalesze 50. Wszystkie sa zielone, i utrzymane w dosyc ladnej stylistyce. Szerokosc zalezy od ilosci miejsca na przystanku, albo sa stawiane waskie wiaty gdzie jest malo miejsca (czasami dwie jesli jest takie zapotrzebowanie), na szerszych przystankach sa stawiane szersze wersje.

A co do wagonow 803N zmodernizowanych przez MKT, modernizacja tych wagonow byla konieczna. I tak na spolke ktora obslugiwala zaledwie 3 linie tramwajowe modernizacja jest dosyc udana. Uklad siedzen i wieksza ich ilosc poprawia komfort podrozy na liniach podmiejskich (teraz sa idealne na linie 46). Niestety stan techniczny wozow MKT pozostawia wiele do zyczenia. I to sie predko nie poprawi, poniewaz konstrukcja ma swoje wady i wiele nie mozna zrobic. Wagonow jest 14 i wiecej nie bedzie (ostatni zmodernizowany to wagon '11'). Ponadto w innych 803kach, MKT modernizuje przeguby oraz montuje dwa swiatla z przodu (czasami OTK-2). Natomiast TP praktycznie wogole nie modernizuja swoich 803jek, wszystkie niewiele sie zmienily od czasu pojawienia sie w Lodzi, ale ze ich 803ki przechodzily naprawy glowne na przelomie lat 80 i 90tych to sa w znacznie lepszym stanie i jazda jest <b>poprostu</b> przyjemniejsza.

Pozdrawiam,
Aleksej

Podi

Post autor: Podi » 2005-06-23, 12:39

Zdjęcie zmodernizowanych 803N są tu : http://www.mkt-lodz.pl/php/o_nas.html

Thomas78

Post autor: Thomas78 » 2005-06-23, 13:14

aleksej pisze:Ok, kilka rzeczy do wyjasnienia. ZDiT nie zajmuje sie tylko infrastruktura (a tym zajmuje sie wspolnie z MPK, MPK ma utrzymywac torowiska a ZDiT ma je modernizowac
I to jest właśnie przedziwne rozwiązanie, które wpływa na to, że stan torowisk jest taki, a nie inny, o czym piszesz zresztą poniżej:
ale wyglada to tak, ze MPK nie oplaca sie latac w nieskonczonosc starych torowisk, bo i tak to nic nie da, wiec MPK modernizuje torowiska i ewentualnie troszke lata i wymienia zwrotki i krzyzaki - np. maja wymienic zwrotnice i krzyzaki na Narutowicza-Tramwajowa), ale rowniez zprzedaz biletow (wplywy ida do ZDiT) i wyplacanie oplat za wozokilometry. Ustalanie linii tramwajowych i autobusowych (wieksze zmiany musi zatwierdzic rada miasta).

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

zgierz

Post autor: Gullit » 2011-01-14, 18:11


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29014
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2012-04-14, 19:28

Głównym celem mojej wczorajszej wizyty w Łodzi, była linia do Zgierza i Ozorkowa. Po za tym postanowiłem zobaczyć co teraz obsługuje linie podmiejskie po likwidacji MKT sp. z o.o

Linię 46 przejęło MPK, linia w całości została objęta biletem aglomeracyjnym. Oznacza to, że mieszkańcy zarówno Ozorkowa jak i Zgierza mogą dojechać tramwajem do Łodzi, a potem się wielokrotnie przesiadać - posiadając jeden bilet okresowy np. dobowy, czy miesięczny ;)

Tyle z plusów. Zanim przejdę do minusów, a w zasadzie do jednego minusa, to małe słówko czym obecnie MPK obsługuje linię 46.

Ano, MPK przejęło od MKT wagony Duewag GT8N.

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/19/mpkldz5061.jpg/

Tramwaje mają niskopodłogowy człon i są uwzględnione w rozkładzie jazdy jako "niskopodłogowe".

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/25 ... z5144.jpg/

Dodatkowo na tej linii pojawiają się Duewagi M6S - one nie mają niskopodłogowego członu

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/839/mpkldz327.jpg/

Muszę przyznać, że GT8N doskonale się sprawdzają na linii 46. Te wagony to takie typowe tramwaje podmiejskie. Duża liczba miejsc siedzących a jednocześnie szeroki korytaż. Znakomite tramwaje - brawa dla MPK, że je przejęło :P

No i tu chciałbym zacząć swoją krytykę. Ponieważ o ile MPK ma do obsługi fajny tabor. Sama linia jest niesamowita i bardzo klimatyczna...

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=25722

... o tyle stan tego torowiska woła o pomstę do nieba :!:

To jest po prostu tragedia. Ta linia nie prosi się o remont - ona krzyczy o remont :chytry:

Te tramwaje o wiele szybciej dowoziłyby mieszkańców tych wszystkich miejscowości, gdyby tylko właściciel infrastruktury w końcu zrobiłby remont.

O ile na prostych odcinkach motorniczy rozpędzają się na tyle na ile pozwalają krzywe tory, o tyle w wielu miejsach - szczególnie na rozjazdach (mijankach) - tramwaj musi zwolnić do prędkości pieszego, jeśli nie wolniej :]

Warto dodać, że łódzkie MPK wykonuje naprawy doraźne. Zaraz za Zgierzem (jadąc w kierunku Ozorkowa) napotkaliśmy ekipę remontową MPK, która naprawiała zwrotnicę na jednej z mijanek.

Przy okazji warto dodać, że MPK naprawdę jest świetne jeśli chodzi o sytuacje awaryjne. Motorniczy mojego tramwaju - GT8N - miał problem z drugimi drzwiami. Drzwi otwierały się, ale nie zamykały. Pan motorniczy zgłosił usterkę drogą telefoniczną i dodał tylko gdzie się znajduje oraz w którym kierunku jedzie....

.... ekipa serwisowa oczekiwała na tenże tramwaj na Helenówku. Drzwi naprawiano na torowisku. Wszystko odbyło się sprawnie i bez blokady ruchu :P

======================
Łódź bez 803N... skorzystałem z okazji (zatrzymania w celu naprawy) i zajrzałem przez płot zajezdni byłego już MKT. 803N stoją odstawione i oczekują dalszych decyzji

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/543/helenwek3.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/840/helenwek6.jpg/

Prócz nich na Helenówku stoją też i inne pojazdy

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/853/helenwek4.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/829/helenwek2.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/844/helenwek1.jpg/

No i tu mam pytanie do kolegów z Łodzi. Co robi ta eNka oraz 805-ka na Helenówku ? :o:
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/29/helenwek5.jpg/

Skoro już wspominam o "innych pojazdach", to wychodzi na to, że "Helenówek" nadal funkcjonuje jako zajezdnia. Na zdjęciu poniżej GT8, a obok Duewag M6S, ten tramwaj chwilę później wyjechał na linię 46.

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/204/helenwek7.jpg/

Warto dodać, że GT8 mają nadal oznaczenia MKT. Natomiast przejęte przez MPK Duewagi GT8N mają już logo MPK. Na M6S nie ma żadnych oznaczeń

=======================

Pytanie do kolegów z Łodzi, czy planowany jest jakiś remont lub modernizacja linii do Ozorkowa ? ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2012-04-14, 20:33

J-31 pisze:803N stoją odstawione i oczekują dalszych decyzji
Jak dobrze pójdzie to niektóre podzespoły z nich pojawią się w różnych tramwajowych zabytkach (sic!)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee » 2012-04-14, 20:48

TLG pisze:Jak dobrze pójdzie to niektóre podzespoły z nich pojawią się w różnych tramwajowych zabytkach (sic!)
A masz jakiś lepszy pomysł, jak uratować (lub skąd wziąć) dość sporo części zamiennych, których się już nie produkuje dla (np.) Waszego 13NS?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2012-04-14, 21:09

Coffee pisze:A masz jakiś lepszy pomysł, jak uratować (lub skąd wziąć) dość sporo części zamiennych, których się już nie produkuje dla (np.) Waszego 13NS?
Nie rozumiem dlaczego takie pytanie mi zadajesz.

ODPOWIEDZ