[Lublin] Trolejbusy

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

TLG pisze: Nie chcę siać bezmyślnego defetyzmu, ale jeżeli Bogdany są wykonane tak, jak LAZy to źle wróży lubelskim trolejbusom.
LAZy są gorszymi autobusami/trolejbusami od Bogdanów.
TLG pisze: Ktoś jeździł tymi Bogdanami w wersji autobusowej? Może jakieś opinie?
http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.ph ... 270#225331

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Prosiłbym o małe wyjaśnienie, jak to jest z ostatnimi zamówieniami trajtków w Lublinie, w sensie co kiedy zostało zamówione? Najpierw były Trollino z aparaturą Skody bez źródeł energii umożliwiających jazdę poza siecią, je wszystkie już dostarczono. Potem zamówiono ileś tam Trollino 12M z agregatem diesla, obecnie trwa ich produkcja. Po tych Solarisach następny przetarg to też najnowszy w którym wygram Bogdan. Dobrze myślę co do kolejności? Bogdany będą miały diesle, baterie czy nic?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Amalio pisze:Link
Dziękuję. Ciekawy opis.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

W Lublinie nie mogą pogodzić się z przegraną Solarisa:
Nowe trolejbusy z Ukrainy, czyli kupiliśmy kota w worku

Lublin popełnia błąd kupując ukraińskie trolejbusy, a zapłacą za nie sami pasażerowie komunikacji miejskiej - uważa były rzecznik olsztyńskiego MPK i punktuje urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego

Tydzień temu ZTM rozstrzygnął przetarg na zakup 38 trolejbusów z alternatywnym napędem. Zwyciężyła oferta ukraińskiej firmy Bogdan Motors, która wystartowała w konsorcjum z Ursusem. Jej konkurentem była dobrze znana nie tylko w Polsce, ale i za granicą firma Solaris. Bogdan Motors za swoje pojazdy chciał blisko 65 milionów złotych. Oferta Solarisa była o zaledwie 313 tysięcy złotych droższa.

Takie rozstrzygnięcie zdziwiło Krzysztofa Zienkiewicza, miłośnika komunikacji miejskiej i byłego rzecznika MPK w Olsztynie. - Podczas tego przetargu popełniono wiele błędów, a zapłacą za nie mieszkańcy Lublina, pasażerowie trolejbusów. W Polsce o trolejbusach Bogdana słyszeli zapewne tylko zapaleńcy interesujący się komunikacją miejską. Oczywiście to pojazdy, których w polskich miastach i na zachodzie Europy nie spotkamy. I z całym szacunkiem porównywanie ich do pojazdów Solarisa to jak zestawienie mercedesa z maluchem - mówi Zienkiewicz.

Ekspert z Olsztyna punktuje urzędników z ZTM: - Na papierze może oferta Ukraińców wygląda ładnie, ale czy nie można było zaprosić startujących w przetargu firm ze swoimi produktami na testy? Sprawdzić, jak się zachowują trolejbusy, czy nie są awaryjne, ile pojadą na dodatkowym napędzie. W zasadzie o pojazdach Bogdana niewiele wiadomo. Wiadomo natomiast, że każdy nowy, prototypowy czy to samochód czy autobus będzie miał jakieś niedociągnięcia i usterki. To normalne i tak samo byłoby w przypadku Solarisa i każdego innego producenta. Dlatego lepiej jest po prostu wziąć model, który po prostu jest sprawdzony - dodaje Zienkiewicz.

Według niego są też inne aspekty, na które przy ogłaszaniu przetargu urzędnicy ZTM nie zwrócili uwagi. Chodzi m.in. o cenę. To ona miała największy wpływ na wybór wykonawcy. - Przecież trolejbusy kupuje się na 15-20 lat, a nie na rok. Cena powinna mieć zdecydowanie mniejsze znaczenie, bo chyba lepszy jest droższy produkt, który będzie nam długo służył, niż byle jaki, który ciągle trzeba będzie naprawiać. A w tym przypadku chodzi o zaledwie 313 tysięcy złotych. Przy takim kontrakcie to praktycznie nieodczuwalna kwota - wyjaśnia były rzecznik olsztyńskiego MPK.

Są też sposoby na to, aby wybrać firmę, która gwarantuje dostawę dobrej jakości pojazdów. Jakie to sposoby? Producenci, którzy startują w przetargu muszą np. dostarczyć rekomendacje dotyczące swoich autobusów, trolejbusów czy tramwajów jeżdżących w innym miastach. Jeśli pojazdy sprawują się bez zarzutów, to firma bez problemu dostanie taką rekomendację. Jeśli natomiast jej nie otrzyma, to może być to sygnał alarmowy dla zamawiających.

Firma Solaris, która przegrała przetarg na dostawę 38 trolejbusów z alternatywnym napędem ma jeszcze kilka dni na odwołanie się od jego wyniku. - Na razie nie zapadła decyzja, czy to zrobimy. Jeszcze analizujemy dokumentację przetargową - mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa.

Pojazdy firmy z Bolechowa pod Poznaniem są dobrze znane nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. - Wyprodukowaliśmy blisko 700 trolejbusów, które jeżdżą w kilkunastu krajach na całym świecie. Można je spotkać m.in. w Gdyni, ale też w Rzymie czy szwajcarskiej Lozannie - dodaje Figaszewski.

Dla porównania Bogdan Motors wyprodukował ponad 130 trolejbusów. Wszystkie jeżdżą we wschodniej Europie.

O to dlaczego w ZTM nie zwrócono uwagi na wskazane przez Zienkiewicza aspekty ogłaszając przetarg na dostawę trolejbusów i dlaczego zwyciężyła właśnie oferta Bogdana, zapytaliśmy rzeczniczkę Zarządu Justynę Góźdź. Wczoraj nie była w stanie udzielić nam odpowiedzi. Mamy ją otrzymać dziś.

Krzysztof Zienkiewicz: - Mimo wszystko życzę mieszkańcom, aby jeździli dobrej jakości trolejbusami. Choć po takim rozstrzygnięciu trudno w to uwierzyć.

http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,35640, ... 8203;wdk6f

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pan Krzysztof Zienkiewicz oznajmia się w tym artykule jako ekspert i miłośnik komunikacji miejskiej... a tymczasem pan miłośnik nawet nie wie, że Bogdany już jeżdżą w Polsce na Górnym Śląsku. A my mamy nawet dokładny opis i recenzję jednego z pojazdów tej firmy (Amalio dokładnie wszystko obejrzał i opisał) ;)

Jedno co trzeba przyznać panu Zienkiewiczowi, to faktycznie byłoby miło, gdyby firma Bogdan przysłała na testy trojebus 12-metrowy. Wtedy władze miasta oraz MPK nie kupowałoby kota w worku ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Solaris jednak się odwołał:
Nowe trolejbusy dla Lublina. Bogdan wygrał, ale Solaris się odwołał

Solaris odwołał się od wyniku przetargu na dostawę 38 trolejbusów dla Lublina. Przetarg wygrało konsorcjum lubelskiej Ursus i ukraińskiego producenta trolejbusów marki Bogdan.

– Naszym zdaniem oferta konsorcjum powinna zostać odrzucona. Składamy odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik Solaris Bus&Coach z podpoznańskiego Bolechowa. KIO będzie mieć 14 dni na wyznaczenie terminu rozprawy.

Polska spółka produkująca pod Poznaniem trolejbusy marki Solaris Trollino była jedną z dwóch firm, które stanęły do ogłoszonego przez Zarząd Transportu Miejskiego przetargu na nowe pojazdy. Wszystkie wozy mają być wyposażone w akumulatory pozwalające na jazdę ulicami, nad którymi nie ma sieci trakcyjnej.

Zwycięska oferta konsorcjum Ursusa i Bogdana opiewała na blisko 65 milionów zł. Ta złożona przez firmę Solaris była droższa o 313 tys. zł. Obie przekraczały jednak kwotę, którą ZTM zarezerwował na zakup, czyli 61,7 mln zł. Taki powód byłby wystarczający dla unieważnienia przetargu i ogłoszenia nowego. Ale prezydent postanowił dołożyć dodatkowe pieniądze. Tymczasem miesiąc przed rozstrzygnięciem przetargu konsul Ukrainy oficjalnie poinformował o planach uruchomienia montażu trolejbusów w Lublinie i o wsparciu Ratusza dla tych zamiarów.

Pojazdy, które wygrały przetarg to model Bogdan T-701.16. Wozy tej marki jeżdżą na razie tylko za naszą wschodnią granicą. Do tej pory wyprodukowano ich 130, tymczasem Solaris ma na swoim koncie prawie 700 trolejbusów, które sprzedał również do Szwecji, Szwajcarii, Włoch, Portugalii i Rumunii, zaś drugim po Czechach rynkiem eksportowym dla trolejbusów tej marki są Węgry. Przegubowe wersje jeżdżą również m.in. w Niemczech i Austrii, a 30 takich wozów jeżdżących po Rzymie ma dodatkowe zasilanie akumulatorowe.

http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbc ... /130309963

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zwróćcie uwagę na ton tego artykułu. Bogdan wyprodukował raptem 130 pojazdów - a zatem idąc w sposób skrótowy za autorem artykułu, sugeruje się, że Bogdan to jakiś totalny złom, którego nikt nie chce, nikt nie kupuje. Tylko odbiorcy "ze wschod"... ale oni kupują wszystko co tanie i ukraińskie ;)

Natomiast Solaris wyprodukował już 700 trolejbusów. Nawet przewoźnicy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Szwecji chętnie kupują Solarisy...

... i tylko Lublin nie chce kupić tego co "najlepsze" i co kupuje już prawie cały świat z Portugalią włącznie. ;)

Oczywiście nie stoję po stronie, żadnego z producentów, bo mnie osobiście jest obojętne, co wybierze MPK. ;)

No, ale jeśli okazało by się, że Bogdan wcale nie jest taki zły, to mieszkańcy Lublina mieliby pracę - przy montażu końcowym Bogdanów T701. Na początku dla Lublina, a potem może dla innych przewoźników. Może czesi byliby zainteresowani zakupem Bogdanów ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

J-31 pisze:Może czesi byliby zainteresowani zakupem Bogdanów ;)
Gdyby byli to by już je mieli. W Ostrawie przecież Bogdan był.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Amalio pisze:Gdyby byli to by już je mieli. W Ostrawie przecież Bogdan był.
A czy wiadomo czemu go już nie ma w Ostrawie ? To były jakieś testy ? ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Auper »

Odwołania nie czytałem, ale jeśli jest tak jak pisze J31, to identyczne mógł pisać MAN/Mercedes/Volvo z 12 lat temu, kiedy to Solaris się rozkręcał...

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

J-31 pisze:No, ale jeśli okazało by się, że Bogdan wcale nie jest taki zły, to mieszkańcy Lublina mieliby pracę - przy montażu końcowym Bogdanów T701.
Guzik prawda, że tak brzydko powiem. Do 2015 roku Ursus będzie miał chudsze lata jeżeli chodzi o sprzedaż ciągników. Dlatego zabawa z Bogdanem to dla nich szans na przetrwanie tych 2 lat. I wcale nie będą zatrudniali nowych ludzi w tym celu. Więc między gatki można sobie wsadzić bajkę o pracy dla Lublinian przy tym przedsięwzięciu.
J-31 pisze:Na początku dla Lublina, a potem może dla innych przewoźników. Może czesi byliby zainteresowani zakupem Bogdanów ;)
Przy tak hermetycznym rynku jakim są trolejbusy ciężko o wybicie się. Ba ! To w zasadzie jest niemożliwe przy obecnej pozycji jaką mają Skoda, Solaris, Hess i Van Hool. Także Bogdan musi inaczej szukać swoje szansy na wyjście z trudnej sytuacji (obecnie ratuje ich tylko zamówienie na 77 przegubowych 'pał' i 4 tramwaje dla Kijowa).
Auper pisze:Odwołania nie czytałem, ale jeśli jest tak jak pisze J31, to identyczne mógł pisać MAN/Mercedes/Volvo z 12 lat temu, kiedy to Solaris się rozkręcał...
I prędko nie przeczytasz. Na razie wiadomo tylko tyle, że Bolechowo uważa, że konsorcjum zaoferowało pojazd niezgodny z wymaganiami ZTM'owskimi. W piątek była rozprawa przed KIO, ale zdaje się, że na jednej się nie skończyło.
Cokolwiek by to miało znaczyć to ciężko to ciężko to wiązać z gaszeniem konkurencji.
J-31 pisze:A czy wiadomo czemu go już nie ma w Ostrawie ? To były jakieś testy ? ;)
Można tak to ująć. W ogóle to był pierwszy T701 zrobiony jako asynchron... Do tej pory montowali tylko napęd ze sterowaniem czoperami firmy Cegelec.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jack the Ripper pisze:Do 2015 roku Ursus będzie miał chudsze lata jeżeli chodzi o sprzedaż ciągników
A potem?

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Nowe pieniądze z Unii i wzrost sprzedaży?

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

Otóż to.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Solaris przegrywa w KIO, będą Bogdany:
To już pewne. Pojedziemy ukraińskimi trolejbusami

Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Solaris od wyników przetargu na dostawę 38 trolejbusów z alternatywnym napędem. Oznacza to, że po Lublinie będziemy jeździli trolejbusami polsko-ukraińskiego konsorcjum Ursus-Bogdan Motors

W swoim odwołaniu Solaris podkreślał, że oferta konsorcjum nie spełnia warunków przetargowej specyfikacji. Chodziło o baterie, na których trolejbus może pojechać bez trakcji.

Solaris zarzucał też, że Ursus i Bogdan nie wykazały się dostawą pojazdów o określonych parametrach. KIO z argumentami firmy z Bolechowa się nie zgodziła i oba zarzuty oddaliła.

To oznacza, że Zarząd Transportu Miejskiego ma teraz zielone światło i będzie mógł podpisać umowę z konsorcjum Ursus-Bogdan Motors.

Przypomnijmy, że przetarg dotyczył dostawy 38 trolejbusów z alternatywnym napędem. Dzięki temu pojazdy będą mogły jeździć po ulicach, na których nie ma trakcji trolejbusowej. ZTM zapłaci za nie prawie 65 milionów złotych. Pierwsze dotrą do Lublina już jesienią tego roku. Konsorcjum Ursus-Bogdan Motors ma w planach sprowadzanie podzespołów z Ukrainy. Montaż trolejbusów odbywałby się w Lublinie.

Obawy co do jakości ukraińskich trolejbusów mieli zarówno miłośnicy komunikacji miejskiej, jak i forumowicze lublin.gazeta.pl. Krzysztof Zienkiewicz, były rzecznik MPK w Olsztynie, w rozmowie z "Gazetą" zwracał uwagę, że pojazdy Bogdana są mało znane w Polsce, firma nie produkowała pojazdów z alternatywnym napędem, a ZTM nie zaprosił producentów na żadne testy. Urzędnicy odpierali zarzuty, tłumacząc, że trolejbusy przejdą testy po dostarczeniu ich do Lublina. Jeśli wypadną źle, to ZTM będzie mógł nałożyć kary na producenta, a nawet rozwiązać umowę.

http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,35640, ... 8203;xVyTU

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

gazeta.pl/lublin pisze:Urzędnicy odpierali zarzuty, tłumacząc, że trolejbusy przejdą testy po dostarczeniu ich do Lublina. Jeśli wypadną źle, to ZTM będzie mógł nałożyć kary na producenta, a nawet rozwiązać umowę.
Lipa, nie tylko nie rozwiążą umowy, ani nawet nie naliczą kary - tylko MPK będzie się musiało "bujać" z tymi trajtkami - o ile rzeczywiście będą z nimi jakieś problemy ;)

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

Lipy nie będzie. Trolejbusy nie zostaną odebrane dopóki nie pokonają na jeździe autonomicznej jednej z 3 tras wyznaczonych przez ZTM jako test. Po wykonanym przejeździe poziom rozładowania akumulatora ma być nie mniejszy niż 60 % i gwarantować przejazd 5 km, czyli tyle ile zadeklarowali w ofercie.
Osobną kwestią jest to czy w ogóle uświadczymy w tym roku chociaż jeden trolejbus z tego zamówienia. Umowa nie zostanie podpisana wcześniej jak w połowie kwietnia, dostawa pierwszych 5 wozów została przewidziana na połowę września. Więc ja się pytam gdzie czas na montaż nadwozia, zakup napędu i badania homologacyjne ?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

ZTM Lublin ogłosił ze wkrótce przetarg na przegubowe trolejbusy:
Rafał

ZTM ogłasza zamiar przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego zakupu 12 sztuk trolejbusów klasy mega.
http://bip.lublin.eu/bip/ztm/index.php?t=200&id=35639

Ktoś wie o co chodzi z tym dialogiem?

http://www.ltek.pl/forum/showthread.php?tid=285&page=38

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

Przetarg ogłoszony. Solaris vs Ursuso Bogdan: runda 2.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Auper »

No i pięknie, aż miło spojrzeć jak się transport na szelkach rozwija, pozostaje tylko mieć na dzieje, że może ktoś kiedyś wpadnie na pomysł rozbudowy sieci w Tychach, oraz być może uruchomieniu nowych linii w nowych miastach...;) Pomarzyć można...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o trolejbusach”