Trolejbusy w Lublinie.

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3993
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2013-03-01, 16:40

Solaris jednak się odwołał:
Nowe trolejbusy dla Lublina. Bogdan wygrał, ale Solaris się odwołał

Solaris odwołał się od wyniku przetargu na dostawę 38 trolejbusów dla Lublina. Przetarg wygrało konsorcjum lubelskiej Ursus i ukraińskiego producenta trolejbusów marki Bogdan.

– Naszym zdaniem oferta konsorcjum powinna zostać odrzucona. Składamy odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik Solaris Bus&Coach z podpoznańskiego Bolechowa. KIO będzie mieć 14 dni na wyznaczenie terminu rozprawy.

Polska spółka produkująca pod Poznaniem trolejbusy marki Solaris Trollino była jedną z dwóch firm, które stanęły do ogłoszonego przez Zarząd Transportu Miejskiego przetargu na nowe pojazdy. Wszystkie wozy mają być wyposażone w akumulatory pozwalające na jazdę ulicami, nad którymi nie ma sieci trakcyjnej.

Zwycięska oferta konsorcjum Ursusa i Bogdana opiewała na blisko 65 milionów zł. Ta złożona przez firmę Solaris była droższa o 313 tys. zł. Obie przekraczały jednak kwotę, którą ZTM zarezerwował na zakup, czyli 61,7 mln zł. Taki powód byłby wystarczający dla unieważnienia przetargu i ogłoszenia nowego. Ale prezydent postanowił dołożyć dodatkowe pieniądze. Tymczasem miesiąc przed rozstrzygnięciem przetargu konsul Ukrainy oficjalnie poinformował o planach uruchomienia montażu trolejbusów w Lublinie i o wsparciu Ratusza dla tych zamiarów.

Pojazdy, które wygrały przetarg to model Bogdan T-701.16. Wozy tej marki jeżdżą na razie tylko za naszą wschodnią granicą. Do tej pory wyprodukowano ich 130, tymczasem Solaris ma na swoim koncie prawie 700 trolejbusów, które sprzedał również do Szwecji, Szwajcarii, Włoch, Portugalii i Rumunii, zaś drugim po Czechach rynkiem eksportowym dla trolejbusów tej marki są Węgry. Przegubowe wersje jeżdżą również m.in. w Niemczech i Austrii, a 30 takich wozów jeżdżących po Rzymie ma dodatkowe zasilanie akumulatorowe.

http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbc ... /130309963
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-03-01, 18:40

Zwróćcie uwagę na ton tego artykułu. Bogdan wyprodukował raptem 130 pojazdów - a zatem idąc w sposób skrótowy za autorem artykułu, sugeruje się, że Bogdan to jakiś totalny złom, którego nikt nie chce, nikt nie kupuje. Tylko odbiorcy "ze wschod"... ale oni kupują wszystko co tanie i ukraińskie ;)

Natomiast Solaris wyprodukował już 700 trolejbusów. Nawet przewoźnicy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Szwecji chętnie kupują Solarisy...

... i tylko Lublin nie chce kupić tego co "najlepsze" i co kupuje już prawie cały świat z Portugalią włącznie. ;)

Oczywiście nie stoję po stronie, żadnego z producentów, bo mnie osobiście jest obojętne, co wybierze MPK. ;)

No, ale jeśli okazało by się, że Bogdan wcale nie jest taki zły, to mieszkańcy Lublina mieliby pracę - przy montażu końcowym Bogdanów T701. Na początku dla Lublina, a potem może dla innych przewoźników. Może czesi byliby zainteresowani zakupem Bogdanów ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2013-03-01, 19:17

J-31 pisze:Może czesi byliby zainteresowani zakupem Bogdanów ;)
Gdyby byli to by już je mieli. W Ostrawie przecież Bogdan był.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-03-01, 19:29

Amalio pisze:Gdyby byli to by już je mieli. W Ostrawie przecież Bogdan był.
A czy wiadomo czemu go już nie ma w Ostrawie ? To były jakieś testy ? ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1464
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Auper » 2013-03-17, 00:26

Odwołania nie czytałem, ale jeśli jest tak jak pisze J31, to identyczne mógł pisać MAN/Mercedes/Volvo z 12 lat temu, kiedy to Solaris się rozkręcał...

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-03-17, 21:45

J-31 pisze:No, ale jeśli okazało by się, że Bogdan wcale nie jest taki zły, to mieszkańcy Lublina mieliby pracę - przy montażu końcowym Bogdanów T701.
Guzik prawda, że tak brzydko powiem. Do 2015 roku Ursus będzie miał chudsze lata jeżeli chodzi o sprzedaż ciągników. Dlatego zabawa z Bogdanem to dla nich szans na przetrwanie tych 2 lat. I wcale nie będą zatrudniali nowych ludzi w tym celu. Więc między gatki można sobie wsadzić bajkę o pracy dla Lublinian przy tym przedsięwzięciu.
J-31 pisze:Na początku dla Lublina, a potem może dla innych przewoźników. Może czesi byliby zainteresowani zakupem Bogdanów ;)
Przy tak hermetycznym rynku jakim są trolejbusy ciężko o wybicie się. Ba ! To w zasadzie jest niemożliwe przy obecnej pozycji jaką mają Skoda, Solaris, Hess i Van Hool. Także Bogdan musi inaczej szukać swoje szansy na wyjście z trudnej sytuacji (obecnie ratuje ich tylko zamówienie na 77 przegubowych 'pał' i 4 tramwaje dla Kijowa).
Auper pisze:Odwołania nie czytałem, ale jeśli jest tak jak pisze J31, to identyczne mógł pisać MAN/Mercedes/Volvo z 12 lat temu, kiedy to Solaris się rozkręcał...
I prędko nie przeczytasz. Na razie wiadomo tylko tyle, że Bolechowo uważa, że konsorcjum zaoferowało pojazd niezgodny z wymaganiami ZTM'owskimi. W piątek była rozprawa przed KIO, ale zdaje się, że na jednej się nie skończyło.
Cokolwiek by to miało znaczyć to ciężko to ciężko to wiązać z gaszeniem konkurencji.
J-31 pisze:A czy wiadomo czemu go już nie ma w Ostrawie ? To były jakieś testy ? ;)
Można tak to ująć. W ogóle to był pierwszy T701 zrobiony jako asynchron... Do tej pory montowali tylko napęd ze sterowaniem czoperami firmy Cegelec.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-03-18, 00:01

Jack the Ripper pisze:Do 2015 roku Ursus będzie miał chudsze lata jeżeli chodzi o sprzedaż ciągników
A potem?
ObrazekObrazek

9507
Posty: 2870
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 » 2013-03-18, 01:05

Nowe pieniądze z Unii i wzrost sprzedaży?

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-03-18, 01:37

Otóż to.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3993
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2013-03-22, 22:57

Solaris przegrywa w KIO, będą Bogdany:
To już pewne. Pojedziemy ukraińskimi trolejbusami

Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Solaris od wyników przetargu na dostawę 38 trolejbusów z alternatywnym napędem. Oznacza to, że po Lublinie będziemy jeździli trolejbusami polsko-ukraińskiego konsorcjum Ursus-Bogdan Motors

W swoim odwołaniu Solaris podkreślał, że oferta konsorcjum nie spełnia warunków przetargowej specyfikacji. Chodziło o baterie, na których trolejbus może pojechać bez trakcji.

Solaris zarzucał też, że Ursus i Bogdan nie wykazały się dostawą pojazdów o określonych parametrach. KIO z argumentami firmy z Bolechowa się nie zgodziła i oba zarzuty oddaliła.

To oznacza, że Zarząd Transportu Miejskiego ma teraz zielone światło i będzie mógł podpisać umowę z konsorcjum Ursus-Bogdan Motors.

Przypomnijmy, że przetarg dotyczył dostawy 38 trolejbusów z alternatywnym napędem. Dzięki temu pojazdy będą mogły jeździć po ulicach, na których nie ma trakcji trolejbusowej. ZTM zapłaci za nie prawie 65 milionów złotych. Pierwsze dotrą do Lublina już jesienią tego roku. Konsorcjum Ursus-Bogdan Motors ma w planach sprowadzanie podzespołów z Ukrainy. Montaż trolejbusów odbywałby się w Lublinie.

Obawy co do jakości ukraińskich trolejbusów mieli zarówno miłośnicy komunikacji miejskiej, jak i forumowicze lublin.gazeta.pl. Krzysztof Zienkiewicz, były rzecznik MPK w Olsztynie, w rozmowie z "Gazetą" zwracał uwagę, że pojazdy Bogdana są mało znane w Polsce, firma nie produkowała pojazdów z alternatywnym napędem, a ZTM nie zaprosił producentów na żadne testy. Urzędnicy odpierali zarzuty, tłumacząc, że trolejbusy przejdą testy po dostarczeniu ich do Lublina. Jeśli wypadną źle, to ZTM będzie mógł nałożyć kary na producenta, a nawet rozwiązać umowę.

http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,35640, ... 8203;xVyTU
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2013-03-23, 21:39

gazeta.pl/lublin pisze:Urzędnicy odpierali zarzuty, tłumacząc, że trolejbusy przejdą testy po dostarczeniu ich do Lublina. Jeśli wypadną źle, to ZTM będzie mógł nałożyć kary na producenta, a nawet rozwiązać umowę.
Lipa, nie tylko nie rozwiążą umowy, ani nawet nie naliczą kary - tylko MPK będzie się musiało "bujać" z tymi trajtkami - o ile rzeczywiście będą z nimi jakieś problemy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-03-27, 11:03

Lipy nie będzie. Trolejbusy nie zostaną odebrane dopóki nie pokonają na jeździe autonomicznej jednej z 3 tras wyznaczonych przez ZTM jako test. Po wykonanym przejeździe poziom rozładowania akumulatora ma być nie mniejszy niż 60 % i gwarantować przejazd 5 km, czyli tyle ile zadeklarowali w ofercie.
Osobną kwestią jest to czy w ogóle uświadczymy w tym roku chociaż jeden trolejbus z tego zamówienia. Umowa nie zostanie podpisana wcześniej jak w połowie kwietnia, dostawa pierwszych 5 wozów została przewidziana na połowę września. Więc ja się pytam gdzie czas na montaż nadwozia, zakup napędu i badania homologacyjne ?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 3993
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2013-04-10, 22:23

ZTM Lublin ogłosił ze wkrótce przetarg na przegubowe trolejbusy:
Rafał

ZTM ogłasza zamiar przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego zakupu 12 sztuk trolejbusów klasy mega.
http://bip.lublin.eu/bip/ztm/index.php?t=200&id=35639

Ktoś wie o co chodzi z tym dialogiem?

http://www.ltek.pl/forum/showthread.php?tid=285&page=38
>MówięNIE dla ACTA< // PKS Bydgoszcz / MZK Bydgoszcz / KDD Trans Bydgoszcz
56:GLINKI BFM/56P Park Przemysłowy Biurowiec <-> [62]Garbary <-> [62L]Lisia - 56/[62] BELMA

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-05-05, 07:10

Przetarg ogłoszony. Solaris vs Ursuso Bogdan: runda 2.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1464
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Auper » 2013-05-10, 20:25

No i pięknie, aż miło spojrzeć jak się transport na szelkach rozwija, pozostaje tylko mieć na dzieje, że może ktoś kiedyś wpadnie na pomysł rozbudowy sieci w Tychach, oraz być może uruchomieniu nowych linii w nowych miastach...;) Pomarzyć można...

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-05-11, 13:05

A idź z takim rozwojem... Pomijając ekonomiczną ułomność trolejbusów to gdzie tu dobre podejście, jak forsuje się projekt, do którego się niepotrzebnie dołoży ?

ppln

Post autor: ppln » 2013-05-11, 14:22

Jak już macie uruchomioną sieć to jej rozwój chyba ma większy sens niż inwestowanie w prototypy albo nową trakcję (czyt. tramwajową)
Nowe sieci trolejbusowe (pozdrawiam pana Stępnia...) większego sensu już nie mają, ale zwijanie (a brak inwestycji to też zwijanie) obecnych to głupota.

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-05-11, 22:05

Dla mnie głupotą jest płacenie 10 zł/wzkm trolejbusu jeżeli można mieć to o 2,5 zł taniej autobusem. Gadka o kosztach społecznych itp. itd. to bełkot.
Ale skoro miasto jednak przeżywa renesans 'pałowania' to wypadałoby puszczać drut tam, gdzie są dobre potoki, a nie tworzyć powietrzowozy. W zasadzie tylko dzięki refleksowi kilku osób z zakładanych 20 trolejbusów z dodatkowym napędem zrobi się ich łącznie 70. To plus, ponieważ będzie można spokojnie elektryfikować linie przebiegające przez centrum. Nie zmienia to oczywiście faktu, że docelowo w 2015 roku dalej będzie ta sieć upośledzona. Na północ miasta będą raptem 2 dojazdy, gdzie całe południe i wschód będą gęsto oplecione drutem. To w naturalny sposób obniży efektywność 'uekologicznienia' lubelskiego zbiorkomu.
A prototypy ? Cóż... prezydentowi zamarzyła się praca dla Lublinian, której tak naprawdę nie będzie i obok 38 solowych UrsusoBogdanów będzie prawdopodobnie jeszcze ich 12 braci. Sam nie wiem co gorsze.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2013-05-15, 22:10

A nie jest tak, że trolejbus może mieć sens w miastach o zróżnicowanym ukształtowaniem terenu, tj. z wieloma wzniesieniami?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2013-05-16, 15:50

Tak myślano kiedyś. Obecnie w starciu autobusów z trolejbusami te pierwsze wychodzą zwycięsko ze względów ekonomicznych.

ODPOWIEDZ