Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:Chyba, że lubelskie MPK samo wybierze odpowiednią ofertę :) .
Nie tak prędko.
Zgodnie z prawem, takie zakupy jak trolejbus spółki państwowe muszą organizować przetargi.
Chociaż można to obejść — jest coś takiego jak przetarg ograniczony (duże możliwości ustawiania), i można wystąpić o pozwolenie na zakup trajta bez przetargu (ale trzeba mieć argumenty i można go nie dostać).
Zatem, nie martwcie się — jakoś to będzie. :mruga:

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

plocmaster pisze:pozwolenie na zakup trajta bez przetargu (ale trzeba mieć argumenty
No, są dwa argumenty dość istotne. Pierwszy: i tak jedynym krajowym producentem jest Solaris (m.in. homologacja, serwis); drugi: cena pozostałych producentów.

Awatar użytkownika
lublin 42
Posty: 72
Rejestracja: 2007-09-27, 08:29
Lokalizacja: Lublin

Post autor: lublin 42 »

Już na ul.Orkana jeździł trolejbus :)
Jeszcze nie na linii tylko jazda próbna

Haribo

Post autor: Haribo »

Lublin sie rozwija z komunikacją[Solaris 18CNG,Solaris T12AC]. Ostatnio słyszałem że ma sie szykować przetarg w Lublinie 20 solówek.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

lublin 42 pisze:Już na ul.Orkana jeździł trolejbus :)
Czy to oznacza, że w Lublinie powstanie nowa linia trolejbusowa, czy będą tą ulicą jeździć trolejbusy istniejących linii ? ;)

Awatar użytkownika
lublin 42
Posty: 72
Rejestracja: 2007-09-27, 08:29
Lokalizacja: Lublin

Post autor: lublin 42 »

J-31 pisze:
lublin 42 pisze:Już na ul.Orkana jeździł trolejbus :)
Czy to oznacza, że w Lublinie powstanie nowa linia trolejbusowa, czy będą tą ulicą jeździć trolejbusy istniejących linii ? ;)
Jeszcze nie wiem

Citadis

Post autor: Citadis »

Na "Orkana" zostanie skierowana linia 153, natomiast w zamian za to po Kraśnickiej aż na Węglin będzie jeździć 150 zamiast na Zana.

[ Dodano: 2007-12-18, 16:22 ]
Nowa sieć została w końcu wczoraj oddana do użytku http://www.ltek.comernet.pl/album/lublinorkana.php

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

A ja mam takie pytanie;

W moim "Atlasie Tramwajów" dodatkowo wspominają o trolejbusach - w opisie sieci lubelskiej jest napisane, że likwidacja trasy na Krakowskim Przedmieściu, przy niewybudowaniu tras alternatywnych, spowodowała, że układ linii stał się niefunkcjonalny, oraz, że obecnie lubelskie troleje przeżywają poważny kryzys.

Czy sytuacja się już polepszyła :?:
Ostatnio zmieniony 2008-01-09, 22:54 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 1 raz.

Citadis

Post autor: Citadis »

Wybacz że się czepiam ale lubliński może być np. autobus z Lubina natomiast z Lublina może być lubelski

Co do układu sieci to ja nie jestem na tyle kompetentny aby na to odpowiedzieć tu musiał by się wypowiedzieć JP ale mi się wydaje że kryzys już minął albo powoli mija czego dowodem są ST12M ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Citadis pisze:ale lubliński może być np. autobus z Lubina
Trolejbus z Lubina byłby lubiński nie lubliński ;)
Aczkolwiek zmienię na "czystszą" formę "lubelski" :)

Citadis

Post autor: Citadis »

Racja jakoś tak kojarzyło mi się z Lubinem że zapomniałem o tym "l", ale teraz EOT

Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło »

PAFAWAG pisze:W moim "Atlasie Tramwajów" dodatkowo wspominają o trolejbusach - w opisie sieci lubelskiej jest napisane, że likwidacja trasy na Krakowskim Przedmieściu, przy niewybudowaniu tras alternatywnych, spowodowała, że układ linii stał się niefunkcjonalny
Układ sieci trolejbusowej nie odpowiada w zadowalającym zakresie występującym potokom pasażerskim. Po zamknięciu Krakowskiego Przedmieścia, trolejbusy zniknęły z istotnego odcinka w centrum, a główny potok przemieścił się z Krakowskiego Przedmieścia na ulice 3 Maja i al. Tysiąclecia. Największe przewozy odnotowuje się obecnie w tym właśnie ciągu (pomiędzy Centrum a dworcem PKS). Trolejbusy obsługują więc istotne relacje, ale nie stanowią dojazdu do ścisłego centrum od strony zachodniej, a jedynie ocierają się o nie, przejeżdżając Lipową po granicy centrum i śródmieścia. Brakuje połączenia istniejącej w zachodniej części miasta sieci z rejonem Krakowskiego Przedmieścia, placu Litewskiego, placu Wolności oraz z dworcem PKS. Poprowadzenie połączenia ulicami Krakowskie Przedmieście, 3 Maja i al. Tysiąclecia bądź Okopową-Narutowicza-Bernardynską (czyli defacto zbudowanie odcinka sieci, który stanowiłby alternatywę dla zlikwidowanej sieci na Krakowskim Przedmieściu) pozwoliłoby na zwiększenie udziału transportu elektrycznego w przewozach, poprzez zastąpienie zachodnich odnóg popularnych linii autobusowych 10 i 57 liniami trolejbusowymi. Tymczasem, od 14 lat nie poczyniono żadnych działań inwestycyjnych, które miałyby temu stanowi zaradzić, a władze rzucają jedynie kłody pod nogi koncepcjom powrotu trolejbusów do centrum.
oraz, że obecnie lubelskie troleje przeżywają poważny kryzys. Czy sytuacja się już polepszyła ?
Z punktu widzenia taborowego, sytuacja nie uległa zmianie. W ciągu ostatnich 5 lat pozyskano jedynie 5 nowych trolejbusów i zmodernizowano 2 stare pojazdy. Wykonano również wiele napraw głównych i remontów. Nowe solarisy spełniają współczesne standardy i dobrze wróżą na przyszłość, jednak sytuacja poprawi się dopiero wtedy, gdy zakupy taboru będą liczniejsze i rokroczne. W ostatnich latach zmodernizowano z wykorzystaniem nowoczesnego osprzętu kilka istotnych skrzyżowań sieci. Otwarto również nową trasę trolejbusową. W nieodległej przyszłości (najwcześniej koniec bieżącego roku) znajduje się też początek realizacji projektu unijnego rozbudowy trakcji trolejbusowej. Można więc powiedzieć, iż sytuacja poprawiła się bardzo niewiele, ale perspektywy na przyszłość są raczej dobre. Brakuje jedynie prokomunikacyjnej polityki miasta, co ułatwiłoby realizację nie tylko ambitnych planów inwestycyjnych, ale także wprowadzanie w życie prostych usprawnień (np. dotyczących informacji pasażerskiej).

Mercury

Post autor: Mercury »

W tym modernizacja ex-słupskiego 501 (czyli wasz 813 bodajże). Słyszałem, że tak go zmienili i wywalili ostatni rząd siedzień, a wstawili zabudowę :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Post autor: J-31 »

Niestety nie mamy na forum nikogo z Lublina, kto mógłby coś ciekawego napisać w kwestii sieci trolejbusowej. :]

Natomiast ja po woli przygotowuję się do mojej wiosennej wizyty w Lublinie i zauważyłem, że sporo się wydarzyło w kwestii rozbudowy sieci trakcyjnej w Lublinie - jest niestety małe "ale" ...

Tak jak popatrzyłem na mapę miasta (już kupiłem i przewertowałem) i przejrzałem sobie mapy wujka Google - to nadal trolejbusy nie docierają do Centrum Lublina. Nadal ocierają się - jak napisał to w roku 2008, Jacek Pudło (post powyżej) - o Centrum z jednej strony ul. Lipową, a także z drugiej strony ciągiem ulic Wyszyńskiego - Królewska - Lubartowska ;)

Są za to zupełnie nowe linie, na obrzeżach miasta. Trolejbusy już pojawiły się na takich ulicach jak
- ul. Krochmalna, to jest połączenie od al. Jana Pawła II do Dworca Głównego
- oczywiście kursują al. Jana Pawła II
- ul. Nadbystrzycka - do niedawna domena wyłącznie autobusów
- ul. Tomasza Zana - na tej ulicy trolejbusy kursowały jedynie na odcinku od al. Kraśnickiej do ZUS-u... teraz pojechały dalej, aż do wspomnianej ul. Nadbystrzyckiej
- patrząc na drugą stronę Lublina - z tego co zauważyłem trolejbusy dotarły do Felina, zdaje się, że wcześniej kursowały tam autobusy i kończyły na parkingu. Teraz jest spora pętla ze stanowiskami.

Rozbudowa sieci trakcyjnej spowodowała zmianę układu komunikacyjnego w lubelskiej sieci trolejbusowej. Są tak bardzo znaczące zmiany, że mapa którą sobie kupiłem jest mocno - ale to bardzo mocno - nie aktualna.

Jednakże jest też i kolejna "łyżka dziegciu" w tym układzie. Linii trolejbusowych jest dużo... ale rozkład większości z nich nie nastraja optymistycznie. Tylko linia 151 ma całkiem ciekawą częstotliwość - co 10 min w godz. szczytu, reszta kursuje, albo co 20 min, albo nawet co 30 min. :]

I to by było na razie na tyle - co wylukałem w necie i na mapie. Resztę napiszę jak wrócę... o ile mnie ktoś nie zastrzeli w Lublinie na ulicy Lubartowskiej 33 :retard:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Post autor: J-31 »

Mogę już coś więcej napisać na temat lubelskich trolejbusów - o ile ktoś zechce to przeczytać ;)

Ano wróciłem z Lublina, byłem tam w zeszłym tygodniu. I to co napisał Jacek Pudło w 2008 roku, w tym temacie w sumie nadal się pokrywa, aczkolwiek należy pochwalić lubelskie MPK za naprawdę spore inwestycje w infrastrukturę trolejbusową.

O nowych trasach pisałem powyżej, to już nie będę się powtarzać, ale MPK nie zasypia gruszek w popiele i nadal inwestuje, w trakcie inwestycji jest chociażby budowana trasa (szeroka dwu pasmowa) wzdłuż ulicy Stadionowej, w stronę ul. Nadbystrzyckiej. Ta ulica jest w budowie... ale trakcja trolejbusowa też jest przygotowywana. A zatem będzie nowa linia ;)

Cóż jednak z tego skoro MPK brakuje taboru. Linii w sumie jest 12-ście (w tym jedna nocna 950), częstotliwość kursowania na większości woła o pomstę do nieba, tylko linia 151 ma częstotliwość 10 minutową, nawet po godzinach szczytu ;)

============================
Dla porównania
- ZKM Gdynia - 12-ście linii trolejbusowych stałych + 4 linie dodatkowe (2 zjazdowe i 2 które pojawiają się albo wcześnie rano, albo późno wieczorem), czyli w sumie jest 16 linii
- MZK Tychy - 6 linii
============================

Mimo wszystko, nowoczesne trolejbusy + nowa trakcja, powodują, że trolejbusy są bardzo wygodnym i naprawdę komfortowym środkiem transportu, a przede wszystkim dosyć szybkim

Tabor
1. Zacznę od Solarisów Trollino 12 - tych pojazdów po Lublinie jeździ sporo i z różnego rocznika. No i wychodzi na to, że każdy jest inny

Tak wygląda wnętrze #3884, z rocznik 2013, podobnie jest z ST12 z rocznika 2007...
:strzałka: http://phototrans.eu/14,724988,0,Solari ... _3884.html

... ale ja trafiłem na ST12S #3871 z rocznika 2012 i się trochę zdziwiłem, bo okazało się, że ta wersja ma malutką rzeźnię po prawej stronie i w zasadzie nie wiem jak matka z wózkiem ma tam wjechać, ponieważ odgradzają od drzwi szklana ściana i wąski korytarz
:strzałka: https://hostmat.eu/images/87865423884252730274.jpg

I tu już na zdjęciu widać mały mankament. Otóż jak widać na przeciwko drzwi usiadła pewna starsza dama z wózeczkiem i w ten sposób zagrodziła przejście do rzeźni.

Po lewej stronie nie ma rzeźni. Tego może nie widać dokładnie, ale to stoją fotele ustawione przodem do siebie
:strzałka: https://hostmat.eu/images/01705439069754945723.jpg

A zatem w ST12S rzeźnia jest malutka i tylko taka. Natomiast ciekawie rozwiązano zwis tylny. Nie ma szafy, jest amfiteatr
:strzałka: https://hostmat.eu/images/06235513633114741801.jpg

I jeszcze jedna rzecz, która zadziwiła mnie w ST12S. To elektroniczna informacja pasażerska. Jest tylko takie coś
:strzałka: https://hostmat.eu/images/63585864636331915424.jpg
To jest "elektrodecha", ale chyba to się nie przyjęło w lublinie, bo w innych pojazdach była typowa "elektrodecha" z termometrem i opisem całej trasy. To co widać na zdjęciu jest mało praktyczne. Lp po lewej to nie czas przejazdu, ale liczba porządkowa przystanków.

2. ST18... też wygląda fajnie od zewnątrz
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/

No, ale MPK uznało, że trolejbus przegubowy nie musi mieć dużej rzeźni. Jest tylko jedna, malutka jak na taki duży pojazd
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/

W drugim członie nie ma rzeźni. A tak poza tym trolejbusem fajnie się śmiga. Zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Zresztą po raz pierwszy w życiu jechałem ST18, zawsze dotychczas były to ST12.

Jedna rzecz, która mnie w nim zaskoczyła, to wysunięta z sufitu klima
:strzałka: https://hostmat.eu/images/72476210043944320692.jpg

Nie wygląda to zbyt elegancko, no, ale pewnie inaczej się nie dało.

3. Ursus T701... te trolejbusy zrobiły na mnie mega wrażenie
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/

A szczególnie ich układ wnętrza. Mimo wszystko producentowi udało się z tego pojazdu zrobić bardzo wygodny i przestronny trolejbus
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/

Tam jest więcej miejsca niż w opisanym powyżej ST12 i to mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło... ale nie tylko to. Okazuje, się, że Ursusy z powodzeniem mogą śmigać po za siecią. Na bateriach. Ich możliwości ZTM wykorzystał do obsługi linii 161. Na ul. Gazowej jeżdżą one poza siecią trakcyjną
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/

Położenie pantografów i ich ponowne podniesienie, odbywa się z kabiny kierowcy. Driver nie wychodzi z kabiny. Naciska odpowiednie przyciski na pulpicie. Wszystko odbywa się dosyć szybko i w sumie nie zauważalnie dla pasażerów.

Co do Krakowskiego Przedmieście - sporo się na nim dzieje. I nie tylko nie kursują po nim trolejbusy, ale również autobusy mają z tym coraz większy problem. Odcinek tej ulicy na pl. Litewskim jest już na stałe zamknięty dla ruchu. Aktualnie odbywa się tam przebudowa placu i tej części ulicy... teraz cały pl. Litewski będzie deptakiem, natomiast autobusy trafiły na objazdy m.in. ul. 3 maja.

Nie jest oczywiście tak bardzo źle, bo trolejbusy przejeżdżają przez Stare Miasto - są na ul. Królewskiej. Kursują tam dwie linie. Ładnie się wspomagają, bo obie (156 i 160) mają niską częstotliwość, ale działając razem tworzą węzeł z całkiem przyzwoitą częstotliwością
156 - kursuje w DP co 20 min
160 - kursuje w DP co 15 min

I co ciekawe raczej nie zauważyłem by kursowały w stadzie, jeżdżą na przemiennie ;)

Z tego co zauważyłem MPK szkoli nowych kierowców trolejbusów wychodzi na to, że nadal będą inwestować w swoją sieć - i dobrze. Oby tak dalej. Ciekawy jestem, czy MPK zainwestuje w nowy tabor trolejbusowy ? ;)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Post autor: 9507 »

Co 15 minut to rzadko? Przecież to wrocławska podstawa! A Lublin jest mniejszy. Nasi urzędnicy byliby zapewne w szoku.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Post autor: J-31 »

Hmmm. Jak by to określić. Napisałem "rzadko", ale to pewnie dlatego, że jak jako urodzony warszawiak jest normalnie przyzwyczajony do autobusu co 10 minut, do tramwaju co 5 minut i do metra co 1.5 minuty, więc dla mnie 15 minut to strasznie słabo, ale ponieważ trochę mi się podróżuje, to moje, że tak powiem "zboczenie", szybko jest weryfikowane w innych miastach. ;)

15 minutowa częstotliwość we Wrocławiu jest i tak super piękna. Bo ja znam wiele linii, zarówno KZK GOP, jak i MZK Tychy, ale też i w Nowym Sączu, gdzie autobusy pojawiają się duuuużo rzadziej. Osobiście znam i takie przypadki, gdzie przyjeżdża tylko jeden autobus dziennie, rano. A potem już nic, tylko wiatr hula po polu ;)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Post autor: 9507 »

Myślę, że 15 minut dla Lublina jest akuratnie. Oczywiście - sam chciałbym, aby miasta dążyły do częstszych kursów, ale wiadomo - skoro jeździ puste, to się nie opłaca... Co z tego, że jak jeździ często, to stanowi realną alternatywę dla samochodu?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa trakcja trolejbusowa w Lublinie

Post autor: J-31 »

Fakt jest faktem, że skorzystałem z trolejbusu linii 156 i pomimo tego, że to kursuje co 20 minut, tłoku nie było. Trolejbusy nie jeździły specjalnie przepełnione ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o trolejbusach”