Mogę już coś więcej napisać na temat lubelskich trolejbusów - o ile ktoś zechce to przeczytać
Ano wróciłem z Lublina, byłem tam w zeszłym tygodniu. I to co napisał Jacek Pudło w 2008 roku, w tym temacie w sumie nadal się pokrywa, aczkolwiek należy pochwalić lubelskie MPK za naprawdę spore inwestycje w infrastrukturę trolejbusową.
O nowych trasach pisałem powyżej, to już nie będę się powtarzać, ale MPK nie zasypia gruszek w popiele i nadal inwestuje, w trakcie inwestycji jest chociażby budowana trasa (szeroka dwu pasmowa) wzdłuż ulicy Stadionowej, w stronę ul. Nadbystrzyckiej. Ta ulica jest w budowie... ale trakcja trolejbusowa też jest przygotowywana. A zatem będzie nowa linia
Cóż jednak z tego skoro MPK brakuje taboru. Linii w sumie jest 12-ście (w tym jedna nocna 950), częstotliwość kursowania na większości woła o pomstę do nieba, tylko linia 151 ma częstotliwość 10 minutową, nawet po godzinach szczytu
============================
Dla porównania
- ZKM Gdynia - 12-ście linii trolejbusowych stałych + 4 linie dodatkowe (2 zjazdowe i 2 które pojawiają się albo wcześnie rano, albo późno wieczorem), czyli w sumie jest 16 linii
- MZK Tychy - 6 linii
============================
Mimo wszystko, nowoczesne trolejbusy + nowa trakcja, powodują, że trolejbusy są bardzo wygodnym i naprawdę komfortowym środkiem transportu, a przede wszystkim dosyć szybkim
Tabor
1. Zacznę od Solarisów Trollino 12 - tych pojazdów po Lublinie jeździ sporo i z różnego rocznika. No i wychodzi na to, że każdy jest inny
Tak wygląda wnętrze #3884, z rocznik 2013, podobnie jest z ST12 z rocznika 2007...
http://phototrans.eu/14,724988,0,Solari ... _3884.html
... ale ja trafiłem na ST12S #3871 z rocznika 2012 i się trochę zdziwiłem, bo okazało się, że ta wersja ma malutką rzeźnię po prawej stronie i w zasadzie nie wiem jak matka z wózkiem ma tam wjechać, ponieważ odgradzają od drzwi szklana ściana i wąski korytarz
https://hostmat.eu/images/87865423884252730274.jpg
I tu już na zdjęciu widać mały mankament. Otóż jak widać na przeciwko drzwi usiadła pewna starsza dama z wózeczkiem i w ten sposób zagrodziła przejście do rzeźni.
Po lewej stronie nie ma rzeźni. Tego może nie widać dokładnie, ale to stoją fotele ustawione przodem do siebie
https://hostmat.eu/images/01705439069754945723.jpg
A zatem w ST12S rzeźnia jest malutka i tylko taka. Natomiast ciekawie rozwiązano zwis tylny. Nie ma szafy, jest amfiteatr
https://hostmat.eu/images/06235513633114741801.jpg
I jeszcze jedna rzecz, która zadziwiła mnie w ST12S. To elektroniczna informacja pasażerska. Jest tylko takie coś
https://hostmat.eu/images/63585864636331915424.jpg
To jest "elektrodecha", ale chyba to się nie przyjęło w lublinie, bo w innych pojazdach była typowa "elektrodecha" z termometrem i opisem całej trasy. To co widać na zdjęciu jest mało praktyczne. Lp po lewej to nie czas przejazdu, ale liczba porządkowa przystanków.
2. ST18... też wygląda fajnie od zewnątrz
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
No, ale MPK uznało, że trolejbus przegubowy nie musi mieć dużej rzeźni. Jest tylko jedna, malutka jak na taki duży pojazd
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
W drugim członie nie ma rzeźni. A tak poza tym trolejbusem fajnie się śmiga. Zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Zresztą po raz pierwszy w życiu jechałem ST18, zawsze dotychczas były to ST12.
Jedna rzecz, która mnie w nim zaskoczyła, to wysunięta z sufitu klima
https://hostmat.eu/images/72476210043944320692.jpg
Nie wygląda to zbyt elegancko, no, ale pewnie inaczej się nie dało.
3. Ursus T701... te trolejbusy zrobiły na mnie mega wrażenie
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
A szczególnie ich układ wnętrza. Mimo wszystko producentowi udało się z tego pojazdu zrobić bardzo wygodny i przestronny trolejbus
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
Tam jest więcej miejsca niż w opisanym powyżej ST12 i to mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło... ale nie tylko to. Okazuje, się, że Ursusy z powodzeniem mogą śmigać po za siecią. Na bateriach. Ich możliwości ZTM wykorzystał do obsługi linii 161. Na ul. Gazowej jeżdżą one poza siecią trakcyjną
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 223962576/
Położenie pantografów i ich ponowne podniesienie, odbywa się z kabiny kierowcy. Driver nie wychodzi z kabiny. Naciska odpowiednie przyciski na pulpicie. Wszystko odbywa się dosyć szybko i w sumie nie zauważalnie dla pasażerów.
Co do Krakowskiego Przedmieście - sporo się na nim dzieje. I nie tylko nie kursują po nim trolejbusy, ale również autobusy mają z tym coraz większy problem. Odcinek tej ulicy na pl. Litewskim jest już na stałe zamknięty dla ruchu. Aktualnie odbywa się tam przebudowa placu i tej części ulicy... teraz cały pl. Litewski będzie deptakiem, natomiast autobusy trafiły na objazdy m.in. ul. 3 maja.
Nie jest oczywiście tak bardzo źle, bo trolejbusy przejeżdżają przez Stare Miasto - są na ul. Królewskiej. Kursują tam dwie linie. Ładnie się wspomagają, bo obie (156 i 160) mają niską częstotliwość, ale działając razem tworzą węzeł z całkiem przyzwoitą częstotliwością
156 - kursuje w DP co 20 min
160 - kursuje w DP co 15 min
I co ciekawe raczej nie zauważyłem by kursowały w stadzie, jeżdżą na przemiennie
Z tego co zauważyłem MPK szkoli nowych kierowców trolejbusów wychodzi na to, że nadal będą inwestować w swoją sieć - i dobrze. Oby tak dalej. Ciekawy jestem, czy MPK zainwestuje w nowy tabor trolejbusowy ?