Trolejbusy w Dębicy

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
PAFAWAG

Trolejbusy w Dębicy

Post autor: PAFAWAG » 2008-11-30, 00:02

Spośród polskich miast, które posiadały trolejbusy, najkrócej tym środkiem transportu miejskiego cieszyła się chyba tylko Dębica - przez cztery lata (1988-1992).
Linię zbudował kombinat spożywczy Igloopol - po jego upadku trolejbusy przestały kursować (jak możemy się dowiedzieć z "Atlasu Tramwajów" Lubki i Stiasnego). Linia: Dębica - Straszęcin, tabor: 10 sztuk Jelczy PR110E (jak napisał Hannibal w temacie o zlikwidowanych sieciach trolejbusowych).

Ma ktoś może jakieś szersze informacje, zdjęcia, plany itp. na temat dębickich trolejbusów?

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T » 2008-11-30, 10:50

:strzałka: http://www.trolejbusy.prv.pl/

Inne miasta --> Sieci zlikwidowane --> Dębica

:strzałka: http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbusy_w_D%C4%99bicy

:strzałka: http://debica.fm.interia.pl/tro.html
PAFAWAG pisze:Spośród polskich miast, które posiadały trolejbusy, najkrócej tym środkiem transportu miejskiego cieszyła się chyba tylko Dębica - przez cztery lata (1988-1992).
Wrocław miał trolejbusy przez rok (1912-1913) :D

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Re: Trolejbusy w Dębicy

Post autor: Matlik » 2008-11-30, 11:39

PAFAWAG pisze: Ma ktoś może jakieś szersze informacje, zdjęcia, plany itp. na temat dębickich trolejbusów?
Jako półdębiczanin mam zdjęcia, tylko że musiałbym poczekać na transfer z Dębicy :-P

Awatar użytkownika
lublin 42
Posty: 72
Rejestracja: 2007-09-27, 08:29
Lokalizacja: Lublin

Post autor: lublin 42 » 2008-11-30, 14:03

W MPK Lublin można przejechać się jelczem PR110E 798,który ma w środku jeszcze dębicki klimat :)

Bartek

Post autor: Bartek » 2008-11-30, 14:41

Matlik pisze:Jako półdębiczanin mam zdjęcia, tylko że musiałbym poczekać na transfer z Dębicy
Świetnie. Byłbym wdzięczny gdybyś je zaprezentował tu na forum. Jako, że bardzo często bywam w Dębicy, raz pokusiłem się i przeszedłem całą trasę z Dębicy do Straszęcina jaką kursowały trolejbusy. Dość dobrze udokumentowałem pozostałości. Klimat trajtków pozostanie tam na zawsze.
Fotki znalezione na stronie LTEK Lublin

Obrazek

Igloopolowy Jelcz PR110E #TAA 155D w drodze z Dębicy do Starszęcina, 1989.

Obrazek

Tu fota z sierpnia 1990

Kilka fotek mojego autorstwa obrazujących obecny stan pozostałości bo dębickich trajtach.


Obrazek


Obrazek


Obrazek

Prawie jak trolejbus....

Obrazek

Dębica się kończy...

ObrazekObrazek

a zaczyna Straszęcin

Obrazek


Obrazek


Obrazek

Pętla końcowa, Straszęcin Kościół.


Obrazek

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2008-11-30, 23:59

Wielkie dzięki pr110 za dokumentację fotograficzną! :)

Dzięki dwóm pierwszym zdjęciom udało mi się zrobić model ichniejszego PR110E. Link:
topics55/jelcz-pr110e-vt3652,30.htm#117590

imarcin

Post autor: imarcin » 2008-12-01, 17:20

Tak patrzę na to i myślę że głupotą było zlikwidowanie tej sieci. Zbudowanie 5 km sieci musiało kosztować dużo. Przy dzisiejszych cenach ropy i dotacjach z Unii ładnie mogły to się rozwinąć trolejbusy. No ale cóż.
Jeszcze jedno pytanie do Matlik: Czy po rozpadzie Igloopolu dużo ludzi jeździło na tej linii?

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 » 2008-12-01, 17:39

Ja mam pytanie z nieco innej beczki - dębicka linia trolejbusowa miała jakieś oznaczenie literowe, liczbowe, czy po prostu trolejbusy jeździły tylko z tablicami kierunkowymi? Na zdjęciach niestety nie widać wyraźnie filmów.

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T » 2008-12-01, 18:51

Piotrek_2274 pisze:Ja mam pytanie z nieco innej beczki - dębicka linia trolejbusowa miała jakieś oznaczenie literowe, liczbowe, czy po prostu trolejbusy jeździły tylko z tablicami kierunkowymi? Na zdjęciach niestety nie widać wyraźnie filmów.
:strzałka: http://debica.fm.interia.pl/tro.jpg

Wyraźnie widać tablice z napisem "156".

Citadis

Post autor: Citadis » 2008-12-01, 21:13

To zdjęcie jest akurat z Lublina z ul. Chodźki. Przecież nawet widać naklejkę MPK Lublin z herbem miasta ;)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2008-12-01, 21:32

imarcin pisze: Jeszcze jedno pytanie do Matlik: Czy po rozpadzie Igloopolu dużo ludzi jeździło na tej linii?
Z tego co mi tato mówił, to jeździli praktycznie sami pracownicy- potem już prawie nikt nie jeździł, bo po prostu była to linia do "nikąd".

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2008-12-01, 23:12

Piotrek_2274 pisze:Ja mam pytanie z nieco innej beczki - dębicka linia trolejbusowa miała jakieś oznaczenie literowe, liczbowe, czy po prostu trolejbusy jeździły tylko z tablicami kierunkowymi?
Najprawdopodobniej były to cyfry 1 i 2 - na drugim zdjęciu, które zamieścił tu pr110 (drugie od góry), widać wyraźnie w mniejszej części filmu numer linii - "2" (wystarczy zdjęcie zgrać na swój komputer i otworzyć, i powiększyć ;) ).

Dziwię się, czy nie mogli by np. zastosować takiego sposobu na utrzymanie trolejbusów - przeniesienie sieci (i słupów, jeśli to byłoby konieczne; oczywiście po wyasygnowaniu odpowiedniej kwoty od np. miasta) nad inne ulice, tworząc np. zupełnie nową linię do jakiegoś innego osiedla mieszkaniowego?

Lopez

Post autor: Lopez » 2008-12-02, 09:29

Wtedy, w 1992 r. nikt o tym nawet nie myślał. Nie podejrzewam, żebyś pamiętał jak wtedy wyglądała Polska, ale wierz mi że były większe problemy niż "jakieśtam trolejbusy". Oczywiście szkoda, że nie udało się tej linii ocalić, nie mniej to raczej domeną poprzednego systemu była komunikacja na bakier z regułami ekonomii. Nie wolno zapominać, że pojazdy KM służą przede wszystkim wożeniu ludzi za pieniądze.
Inną sprawą jest odbudowa takiej sieci. Podejrzewam, że dziś to wciąż nie ma sensu, a koszty byłyby znaczne, mimo że pewne część słupów nadawałaby się do wykorzystania.

Bartek

Post autor: Bartek » 2008-12-03, 00:17

Możliwe, że w przyszłym tygodniu wybiorę się do Dębicy, do jakiejś czytelni miejskiej. Może uda mi się odszukać jakieś informacje o trolejbusach w starej prasie.

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-03, 08:48

Lopez pisze:Wtedy, w 1992 r. nikt o tym nawet nie myślał.
A swoją drogą to to były ciekawe czasy, nie? Rozumiem, że był inwestor (Iglopol) i że chciał wozić swoich pracowników. Ale żeby od razu - tak chyba dla kaprysu - stawiać linię trolejbusów? Aż się wierzyć nie chce.
Ja rozumiem, że dla miłośników komunikacji to nie lada gratka i fajnie. No ale z ekonomicznego punktu widzenia jest to tak absurdalne jak pomnik Lenina. Chyba że są jakieś inne względy, które przemawiały za tego typu rozwiązaniem, a o których nie wiem(-y)....

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29087
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-12-03, 11:04

maly_miki pisze:A swoją drogą to to były ciekawe czasy, nie? Rozumiem, że był inwestor (Iglopol) i że chciał wozić swoich pracowników. Ale żeby od razu - tak chyba dla kaprysu - stawiać linię trolejbusów? Aż się wierzyć nie chce.
Ja rozumiem, że dla miłośników komunikacji to nie lada gratka i fajnie. No ale z ekonomicznego punktu widzenia jest to tak absurdalne jak pomnik Lenina. Chyba że są jakieś inne względy, które przemawiały za tego typu rozwiązaniem, a o których nie wiem(-y)....
Najfajniejsze w tym wszystkim jest to, że przecież w owym czasie - kiedy zdecydowano się uruchomić trolejbusy w Dębicy - nie było UE, której fundusze mogłyby wspomóc inwestycję. Po prostu firma wydała na to własną kasę, możliwe, że wspólnie z samorządem - ale pewny nie jestem ;)

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-03, 11:48

J-31 pisze:możliwe, że wspólnie z samorządem - ale pewny nie jestem
No raczej nie. W owych latach nie było samorządów, a sterowanie centralne ;-)
Reforma samorządowa była wprowadzona podczas rządów Buzka 1997-2001.

Lopez

Post autor: Lopez » 2008-12-03, 13:03

Akurat samorząd powstał w roku 1990, a od 1998 zmieniła się tylko struktura.
W okresie PRL gospodarka niedoboru skłaniała wiele przedsiębiorstw do działań delikatnie mówiąc "wszystkoistycznych", więc zakładano swoje przychodnie (bo w normalnych było nie lepiej niż dziś), kupowano swoje autobusy (bo wynająć było trudno) czy nawet tworzono przyzakładowe żłobki. Z regułami ekonomii nie miało to wiele wspólnego. Dziwię się tylko, że w roku 1988, gdy komuna była już raczej na osttanim zakręcie ktoś jeszcze wpadł na pomysł budowy tej linii. Tym bardziej oczywista jest likwidacja sieci 4 lata później.

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-03, 13:58

Lopez pisze:Akurat samorząd powstał w roku 1990, a od 1998 zmieniła się tylko struktura.
aaaa - to zwracam honor :)

Tak czy owak (chociaż to się pewnie nadaje do jakiejś ogólnej dyskusji, a nie do tematu dot. Dębicy) ciekawe czemu trolejbusy są stosunkowo mało popularne. Prawdę powiedziawszy to IMHO jest to dla mnie niezrozumiałe. UE dotuje jakieś poronione hybrydy, że to niby jest ekologiczne. W porównaniu z trolejbusami to to jest gó...no a nie ekologia.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29087
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-12-03, 14:05

maly_miki pisze:UE dotuje jakieś poronione hybrydy, że to niby jest ekologiczne. W porównaniu z trolejbusami to to jest gó...no a nie ekologia.
Prawdę powiedziawszy to w sumie nie wiem co gorsze. Dlatego, że aby wyprodukować prąd, to - w Polsce - trzeba spalić sporą ilość węgla. Zatem nie wiem co jest gorsze. Czy w miarę czyste Hybrydy, czy dymiące kominy naszych elektrowni. :retard:

No, ale ja nie jestem przeciwnikiem trolejbusów. I szkoda, że zniknęły z Dębicy ;)

Chociaż z drugiej strony nie pogniewałbym się gdyby w naszych miastach były zarówno trolejbusy jaki i autobusy hybrydowe.... no, ale cóż. Polska - i wszystko jasne :]

ODPOWIEDZ