Trolejbusy w Dębicy

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło »

PAFAWAG pisze:W pewnym sensie zarówno trakcja trolejbusowa (jak i tramwajowa) także źle oddziałuje na środowisko - promieniowanie elektromagnetyczne.
Nasuwa mi się pytanie - czy jesteś w stanie powołać się na źródła z prasy popularnej, naukowej lub prac badawczo-naukowych, potwierdzające faktyczną i zauważalną szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego trakcji elektrycznej dla szeroko pojętego środowiska?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Nasuwa mi się pytanie - czy jesteś w stanie powołać się na źródła z prasy popularnej, naukowej lub prac badawczo-naukowych, potwierdzające faktyczną i zauważalną szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego trakcji elektrycznej dla szeroko pojętego środowiska?
Nawet jak jest, to i tak nie jest to coś, czym należałoby się przejmować

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Jacek Pudło pisze:Nasuwa mi się pytanie - czy jesteś w stanie powołać się na źródła z prasy popularnej, naukowej lub prac badawczo-naukowych, potwierdzające faktyczną i zauważalną szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego trakcji elektrycznej dla szeroko pojętego środowiska?
Nie interesuję się tym problemem tak bardzo - napisałem to, co gdzieś przeczytałem. Zresztą każdy przewód, przez który prąd płynie, wytwarza wokół siebie pole elektromagnetyczne - sieci na powietrzne 600 V także; możliwe, że ma to jakiś tam wpływ np. na ludzi mieszkających w kamienicach przy ciasnej ulicy, po której kursują autobusy/tramwaje (np. ul. Marii Skłodowskiej - Curie we Wrocławiu), ale pewnie jest to mniej szkodliwe niż np. rozmowa przez telefon komórkowy. Tak więc reasumując pole elektromagnetyczne ma raczej nikły wpływ na ludzi (co jednak nie wyklucza faktu, że jakiś tam ma).
plocmaster pisze:Nawet jak jest, to i tak nie jest to coś, czym należałoby się przejmować
Kwintesencja mojej konkluzji ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Znawców tematu chciałbym zapytać o pewną rzecz, czy dębickie PRy miały zastosowany używany silnik z ZIU9?

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Skąd ten pomysł? Dębica używała kapenowskie nówki - więc silniki były elmorowskie.

Bartek

Post autor: Bartek »

Jako półdębiczanin mam zdjęcia, tylko że musiałbym poczekać na transfer z Dębicy
Czekam na te foty ale widzę, że kolega sobie zapomniał o tym temacie ;)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Nie byłem na święta w Dębicy... Za to 16 już będę :)

Bartek

Post autor: Bartek »

W takim razie liczę na fotki :)

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

Koledzy mam smutną wiadomość niestety żaden znak trolejbusów nie ocalał ale oczywiście jak tylko spotkam gdzieś w trawie to dam znać. :diabeł:

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Najważniejsze że fotki są :)

d2

Post autor: d2 »

Ksero z epoki z zakładowego miesięcznika "Igloopol":
Obrazek
Wprawdzie nie ma "nowych" informacji i tylko jedno zdjęcie ale za to można powiedzieć, że z samego źródła.

Trolejbus w pełnej rozdzilczości:
Obrazek
Prawdopodobnie TAA 153D lub 155D (133D pewnie odpada).

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Panie! Rewelacyjny materiał źródłowy! Wódki mu dać!

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Jakieś zbiory osobiste, czy z muzeum (w Rzeszowie? bo w Dębicy ni ma nic).

d2

Post autor: d2 »

Z biblioteki narodowej w Warszawie (prawdopodobnie jedyny w miare kompletny zbiór igloopolowskiej gazety).
Nie przypominam sobie aby coś o tym pisało w innych numerach więc na 99% o trolejbusach jest tylko w tym materiale ale mogę kiedyś dokładnie sprawdzić.

W Dębicy to w muzeum regionalnym widziałem kiedyś jakieś przykładowe numery na fragmencie wystawy poświęconej KRP "Igloopol". A czy na tej wystawie są jakieś zdjęcia w antyramach z tolejbusem to niepamiętam.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

d2 pisze: W Dębicy to w muzeum regionalnym widziałem kiedyś jakieś przykładowe numery na fragmencie wystawy poświęconej KRP "Igloopol". A czy na tej wystawie są jakieś zdjęcia w antyramach z tolejbusem to niepamiętam.
Nie ma nic- pytałem. ¯adnych fot tam ni ma. Na szczęście niektórzy robili pamiątkowe foty rodzinne :diabeł:

d2

Post autor: d2 »

Aha.
W jednym z numerów (7-8/1989) jest jeszcze taka wzmianka (co prawda nie o trolejbusach ale nawet ciekawa):
-"W końcu maja dyrektor naczelny ZRP Igloopol w Krakowie Kazimierz Kotwica przekazał w imieniu zakładu dla miasta cztery przegubowe Ikarusy. Kosztowały one 220 milionów złotych i zostały skierowane do krakowskiego oddziału PKS-u. Ustalono, iż w pierwszej kolejności będą one kursowały na trasach, którymi do pracy jeżdżą pracownicy Igloopolu." :)

[ Dodano: 2009-04-20, 16:37 ]
Jeszcze jedna (z grudnia 1988):
-"W Krakowie powstaje kompleks produkcyjno-chłodniczy Igloopolu. Dla usprawnienia komunikacji między Bieżanowem i Rybitwą a centrum miasta dyrektor generalny KRP Igloopol Edward Brzostowski zaoferował władzom miasta 2 miliardy złotych na budowę linii trolejbusowej. Wiceprezydent Krakowa Marian Kulig zapowiedział rozpoczęcie już dziś prac projektowych nad linią trolejbusową. A zatem już niedługo Kraków zyska ekologiczny środek komunikacji a "Igloopol" drugą po Dębicy linię trolejbusową". :D

Lopez

Post autor: Lopez »

Uroki "gospodarki uspołecznionej" ;)
No i szkoda tylko, że Kraków tych trolejbusów nie doczekał...

d2

Post autor: d2 »

Lopez pisze:Dziwię się tylko, że w roku 1988, gdy komuna była już raczej na osttanim zakręcie ktoś jeszcze wpadł na pomysł budowy tej linii. Tym bardziej oczywista jest likwidacja sieci 4 lata później.
Trzeba wziąć pod uwagę to, że Igloopol to była firma bardzo nowatorska i chociaż socjalizm upadał to już w połowie 1989r cały Igloopol przekształcił się w Spółkę Akcyjną (jeszcze za czasu "komunistycznego" rządu Rakowskiego) i była to pierwsza spółka akcyjna, co prawda w schyłkowym, ale PRL. Igloopol zaczął też organizować spółki z udziałem kapitału zagranicznego (joint venture).
Nowo powstały, solidarnościowy rząd rozpoczął likwidację całego Igloopolu (który pod względem prawnym nie był już socjalistycznym molochem ale prywatnym koncernem tylko z udziałami skarbu państwa).
Ogólnie Igloopol był znany z niekonwencjonalnych działań. Np. pracował nad wykorzystywaniem energii odnawialnej, rozpoczął produkcję elektrowni wiatrowych, co raczej nie było wtedy (koniec lat 80.) popularne. Takich przykładów można by znaleźć więcej więc pomysł wybudowania linii trolejbusowej przez to przedsiębiorstwo bardzo już nie dziwił i może dlatego jest tak mało materiałów na ten temat.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zdjęcia są rzeczywiście fantastyczne. A czy któryś z kolegów z rejonu Dębicy pamięta - jakie one miały kolory ? Pytam, bo zdjęcia są czarno białe ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o trolejbusach”