Trolejbusy w Dębicy

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
d2

Post autor: d2 »

Aha.
W jednym z numerów (7-8/1989) jest jeszcze taka wzmianka (co prawda nie o trolejbusach ale nawet ciekawa):
-"W końcu maja dyrektor naczelny ZRP Igloopol w Krakowie Kazimierz Kotwica przekazał w imieniu zakładu dla miasta cztery przegubowe Ikarusy. Kosztowały one 220 milionów złotych i zostały skierowane do krakowskiego oddziału PKS-u. Ustalono, iż w pierwszej kolejności będą one kursowały na trasach, którymi do pracy jeżdżą pracownicy Igloopolu." :)

[ Dodano: 2009-04-20, 16:37 ]
Jeszcze jedna (z grudnia 1988):
-"W Krakowie powstaje kompleks produkcyjno-chłodniczy Igloopolu. Dla usprawnienia komunikacji między Bieżanowem i Rybitwą a centrum miasta dyrektor generalny KRP Igloopol Edward Brzostowski zaoferował władzom miasta 2 miliardy złotych na budowę linii trolejbusowej. Wiceprezydent Krakowa Marian Kulig zapowiedział rozpoczęcie już dziś prac projektowych nad linią trolejbusową. A zatem już niedługo Kraków zyska ekologiczny środek komunikacji a "Igloopol" drugą po Dębicy linię trolejbusową". :D

Lopez

Post autor: Lopez »

Uroki "gospodarki uspołecznionej" ;)
No i szkoda tylko, że Kraków tych trolejbusów nie doczekał...

d2

Post autor: d2 »

Lopez pisze:Dziwię się tylko, że w roku 1988, gdy komuna była już raczej na osttanim zakręcie ktoś jeszcze wpadł na pomysł budowy tej linii. Tym bardziej oczywista jest likwidacja sieci 4 lata później.
Trzeba wziąć pod uwagę to, że Igloopol to była firma bardzo nowatorska i chociaż socjalizm upadał to już w połowie 1989r cały Igloopol przekształcił się w Spółkę Akcyjną (jeszcze za czasu "komunistycznego" rządu Rakowskiego) i była to pierwsza spółka akcyjna, co prawda w schyłkowym, ale PRL. Igloopol zaczął też organizować spółki z udziałem kapitału zagranicznego (joint venture).
Nowo powstały, solidarnościowy rząd rozpoczął likwidację całego Igloopolu (który pod względem prawnym nie był już socjalistycznym molochem ale prywatnym koncernem tylko z udziałami skarbu państwa).
Ogólnie Igloopol był znany z niekonwencjonalnych działań. Np. pracował nad wykorzystywaniem energii odnawialnej, rozpoczął produkcję elektrowni wiatrowych, co raczej nie było wtedy (koniec lat 80.) popularne. Takich przykładów można by znaleźć więcej więc pomysł wybudowania linii trolejbusowej przez to przedsiębiorstwo bardzo już nie dziwił i może dlatego jest tak mało materiałów na ten temat.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zdjęcia są rzeczywiście fantastyczne. A czy któryś z kolegów z rejonu Dębicy pamięta - jakie one miały kolory ? Pytam, bo zdjęcia są czarno białe ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Ciekawe miały malowanie, nietypowe jak na lata 80.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

J31, oto zdjęcie kolorowe: http://www.ltek.strefa.pl/zdjecia/062d.jpg

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

Wszystkie były malowania takiego co kolega pokazał wyżej chyba że niektóre miały na boku reklame. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Piotrek_2274 pisze:J31, oto zdjęcie kolorowe:
Ooo. Dzięki Ci wielkie. Ta mała fotka na pewno mi pomoże :)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Maciek, wtedy to reklam raczej sie na autobusy,trolejbusy/tramwaje nie dawało. Pierwsze były w latach '90 ;)

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 »

O dzieki za informacje dzieki za ciekawostke :)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

<b>pozatym</b> Iglopol to jedna wielka mafia i nawet jakby reklamy były to kasy mieli tyle, że by zapewne nie skorzystali ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Matlik pisze:Iglopol to jedna wielka mafia
Groźnie zabrzmiało.
Matlik pisze:nawet jakby reklamy były to kasy mieli tyle, że by zapewne nie skorzystali
Mafia też na czymś musi zarabiać :diabeł:

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

No tak, tylko, że jeśli to mafia, to po co miałaby trolejbusy sobie budować - nie lepiej odkładać na np. willę dla ojca krzestnego? :P
J-31 pisze:Ta mała fotka na pewno mi pomoże
Coś się szykuje? :)
9507 pisze:Świetne te zdjęcia
Świetne, świetne :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PAFAWAG pisze:Coś się szykuje? :)
Nic szczególnego, póki co jeden mały rysunek ;)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

KKS pisze:
Matlik pisze:Iglopol to jedna wielka mafia
Groźnie zabrzmiało.
Nie miało być groźnie. Takie przekręty jak tam były to nawet w sejmie nie ma :P

d2

Post autor: d2 »

I pomimo wielu ataków na tą firmę na początku lat 90. żadnych dowodów winy nie znaleziono... Firma została rozwalona w imię urojonej walki z nomenklaturą.

Lopez

Post autor: Lopez »

Noa szczęście to forum komunikacyjne i nie musimy zajmować się przemianami ustrojowymi na pocz. lat '90. Na pewno faktem jest, że linia trolejbusowa w Dębicy urodziła się wraz z prospority Igloopolu i padła razem z nim.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PAFAWAG pisze:nie lepiej odkładać na np. willę dla ojca krzestnego?
A czym ma tam dojechać?

Rafal71642
Posty: 25
Rejestracja: 2009-08-12, 21:38
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Rafal71642 »

hmm z tego co ja wiem to lina trolejbusowa w dębicy istniała od 1988-90 a nie do 92.Była opcja rozbudowania sieci troli w dębicy w centrum al e ówczesny burmistrz dębicy był skłócony z Edwardem Brzostowskim i nie zezwolil na rozbudowe sieci pozniej trole w dębicy stały jeszcze do 94 roku ponieważ EB negocjował jeszcze rozbudowe sieci ale ostatecznie zostały sprzedane. Co jak co mysle tez ze nie tylko kłótnia między panami przyczyniła sie do likwidaci sieci, ale również to że burmistrz myślał racjonalnie i nie pozwolil równiez dlatego ze to musialby byc koniec mksu (autobusowego) który wtedy juz byl niezle rozwinięty dlatego lepiej bylo zlikwidować jakomś mało znacząca linie trolejbusową niz kilka bardziej znaczących lini autobusowych na terenie calego miasta i okolic.Niestety na tak male miasto i trolejbusy i autobusy nie znalazłyby zastosowania.


podaje jeszcze dla porównania ceny stworzenia sieci na jedna linie tramwajowej i trolejbusowej

tramwaj- 360 mln zł
trolejbus-319 mln zł
dlatego w większych miastach bardziej stawiają na tramwaj a nie na trolejbus bo tak naprawde nie wiele muszą dołożyc a mają lepsze.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o trolejbusach”