Trolejbusy w Dębicy
Aha.
W jednym z numerów (7-8/1989) jest jeszcze taka wzmianka (co prawda nie o trolejbusach ale nawet ciekawa):
-"W końcu maja dyrektor naczelny ZRP Igloopol w Krakowie Kazimierz Kotwica przekazał w imieniu zakładu dla miasta cztery przegubowe Ikarusy. Kosztowały one 220 milionów złotych i zostały skierowane do krakowskiego oddziału PKS-u. Ustalono, iż w pierwszej kolejności będą one kursowały na trasach, którymi do pracy jeżdżą pracownicy Igloopolu."
[ Dodano: 2009-04-20, 16:37 ]
Jeszcze jedna (z grudnia 1988):
-"W Krakowie powstaje kompleks produkcyjno-chłodniczy Igloopolu. Dla usprawnienia komunikacji między Bieżanowem i Rybitwą a centrum miasta dyrektor generalny KRP Igloopol Edward Brzostowski zaoferował władzom miasta 2 miliardy złotych na budowę linii trolejbusowej. Wiceprezydent Krakowa Marian Kulig zapowiedział rozpoczęcie już dziś prac projektowych nad linią trolejbusową. A zatem już niedługo Kraków zyska ekologiczny środek komunikacji a "Igloopol" drugą po Dębicy linię trolejbusową".
W jednym z numerów (7-8/1989) jest jeszcze taka wzmianka (co prawda nie o trolejbusach ale nawet ciekawa):
-"W końcu maja dyrektor naczelny ZRP Igloopol w Krakowie Kazimierz Kotwica przekazał w imieniu zakładu dla miasta cztery przegubowe Ikarusy. Kosztowały one 220 milionów złotych i zostały skierowane do krakowskiego oddziału PKS-u. Ustalono, iż w pierwszej kolejności będą one kursowały na trasach, którymi do pracy jeżdżą pracownicy Igloopolu."
[ Dodano: 2009-04-20, 16:37 ]
Jeszcze jedna (z grudnia 1988):
-"W Krakowie powstaje kompleks produkcyjno-chłodniczy Igloopolu. Dla usprawnienia komunikacji między Bieżanowem i Rybitwą a centrum miasta dyrektor generalny KRP Igloopol Edward Brzostowski zaoferował władzom miasta 2 miliardy złotych na budowę linii trolejbusowej. Wiceprezydent Krakowa Marian Kulig zapowiedział rozpoczęcie już dziś prac projektowych nad linią trolejbusową. A zatem już niedługo Kraków zyska ekologiczny środek komunikacji a "Igloopol" drugą po Dębicy linię trolejbusową".
Trzeba wziąć pod uwagę to, że Igloopol to była firma bardzo nowatorska i chociaż socjalizm upadał to już w połowie 1989r cały Igloopol przekształcił się w Spółkę Akcyjną (jeszcze za czasu "komunistycznego" rządu Rakowskiego) i była to pierwsza spółka akcyjna, co prawda w schyłkowym, ale PRL. Igloopol zaczął też organizować spółki z udziałem kapitału zagranicznego (joint venture).Lopez pisze:Dziwię się tylko, że w roku 1988, gdy komuna była już raczej na osttanim zakręcie ktoś jeszcze wpadł na pomysł budowy tej linii. Tym bardziej oczywista jest likwidacja sieci 4 lata później.
Nowo powstały, solidarnościowy rząd rozpoczął likwidację całego Igloopolu (który pod względem prawnym nie był już socjalistycznym molochem ale prywatnym koncernem tylko z udziałami skarbu państwa).
Ogólnie Igloopol był znany z niekonwencjonalnych działań. Np. pracował nad wykorzystywaniem energii odnawialnej, rozpoczął produkcję elektrowni wiatrowych, co raczej nie było wtedy (koniec lat 80.) popularne. Takich przykładów można by znaleźć więcej więc pomysł wybudowania linii trolejbusowej przez to przedsiębiorstwo bardzo już nie dziwił i może dlatego jest tak mało materiałów na ten temat.
I tadaa:
http://www.phototrans.eu/14,320172,4.html
http://www.phototrans.eu/14,320171,4.html
Świetne te zdjęcia
http://www.phototrans.eu/14,320172,4.html
http://www.phototrans.eu/14,320171,4.html
Świetne te zdjęcia
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
J31, oto zdjęcie kolorowe: http://www.ltek.strefa.pl/zdjecia/062d.jpg
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 2009-08-12, 21:38
- Lokalizacja: Dębica
hmm z tego co ja wiem to lina trolejbusowa w dębicy istniała od 1988-90 a nie do 92.Była opcja rozbudowania sieci troli w dębicy w centrum al e ówczesny burmistrz dębicy był skłócony z Edwardem Brzostowskim i nie zezwolil na rozbudowe sieci pozniej trole w dębicy stały jeszcze do 94 roku ponieważ EB negocjował jeszcze rozbudowe sieci ale ostatecznie zostały sprzedane. Co jak co mysle tez ze nie tylko kłótnia między panami przyczyniła sie do likwidaci sieci, ale również to że burmistrz myślał racjonalnie i nie pozwolil równiez dlatego ze to musialby byc koniec mksu (autobusowego) który wtedy juz byl niezle rozwinięty dlatego lepiej bylo zlikwidować jakomś mało znacząca linie trolejbusową niz kilka bardziej znaczących lini autobusowych na terenie calego miasta i okolic.Niestety na tak male miasto i trolejbusy i autobusy nie znalazłyby zastosowania.
podaje jeszcze dla porównania ceny stworzenia sieci na jedna linie tramwajowej i trolejbusowej
tramwaj- 360 mln zł
trolejbus-319 mln zł
dlatego w większych miastach bardziej stawiają na tramwaj a nie na trolejbus bo tak naprawde nie wiele muszą dołożyc a mają lepsze.
podaje jeszcze dla porównania ceny stworzenia sieci na jedna linie tramwajowej i trolejbusowej
tramwaj- 360 mln zł
trolejbus-319 mln zł
dlatego w większych miastach bardziej stawiają na tramwaj a nie na trolejbus bo tak naprawde nie wiele muszą dołożyc a mają lepsze.