Trolejbusy w Dębicy

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
ppln

Post autor: ppln » 2008-12-03, 14:50

Ekologia ekologią, jeśli jest możliwość (dość miejsca, pieniędzy i odpowiedni popyt) to najlepiej zbudować chociaż małą sieć tramwajową, jeśli nie, autobusy powinny wystarczyć (nawet zwykłe Euro5/EEV - to już jest ekologiczne)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2008-12-03, 18:38

J-31 pisze: No, ale ja nie jestem przeciwnikiem trolejbusów. I szkoda, że zniknęły z Dębicy ;)
W takiej formie jak były, to szczerze mówiąc mi nie żal (jeśli chodzi o walory komunikacyjne).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-12-03, 18:56

maly_miki pisze:A swoją drogą to to były ciekawe czasy, nie?
Noo.
maly_miki pisze:z ekonomicznego punktu widzenia jest to tak absurdalne jak pomnik Lenina
A który pomnik nie jest absurdalny z ekonomicznego punktu widzenia?
maly_miki pisze:Ale żeby od razu - tak chyba dla kaprysu - stawiać linię trolejbusów? Aż się wierzyć nie chce.
No właśnie, czemu ta linia powstała?
maly_miki pisze:ciekawe czemu trolejbusy są stosunkowo mało popularne. Prawdę powiedziawszy to IMHO jest to dla mnie niezrozumiałe.
Potrzeba dużej ilości infrastruktury, a i tak to zwykłe autobusy z lepszym przyspieszeniem
maly_miki pisze:UE dotuje jakieś poronione hybrydy, że to niby jest ekologiczne. W porównaniu z trolejbusami to to jest gó...no a nie ekologia.
Ekologia w wydaniu UE w ogóle jest poroniona.
J-31 pisze:Prawdę powiedziawszy to w sumie nie wiem co gorsze. Dlatego, że aby wyprodukować prąd, to - w Polsce - trzeba spalić sporą ilość węgla. Zatem nie wiem co jest gorsze. Czy w miarę czyste Hybrydy, czy dymiące kominy naszych elektrowni.
Nie nasza wina, że kwestię elektrowni atomowych każdy rząd ma głęboko w pewnym miejscu

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-03, 19:58

plocmaster pisze:Potrzeba dużej ilości infrastruktury, a i tak to zwykłe autobusy z lepszym przyspieszeniem
Oczywiście. Infrastruktura jest konieczna i nie wygląda fajnie - jak jakaś monstrualna pajęczyna (tutaj tramwaje są bardziej "estetyczne"). No ale ta infrastruktura nie jest tak monstrualnie droga jak w przypadku sieci tramwajowej no i same pojazdy są ceną zbliżone do autobusów, a nie do tych rozdmuchanych do granic wyobrażalności cen tramwajów.
No a czy to tylko autobus z lepszym przyspieszeniem? Też pewnie nie do końca. Jest cichy i nie dymi, a to w miastach zaczyna mieć coraz większe znaczenie.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-12-03, 20:10

maly_miki pisze:No ale ta infrastruktura nie jest tak monstrualnie droga jak w przypadku sieci tramwajowej no i same pojazdy są ceną zbliżone do autobusów, a nie do tych rozdmuchanych do granic wyobrażalności cen tramwajów.
Ale nie mają także wielu zalet tramwajów.
maly_miki pisze:Jest cichy
Chcesz ciszy, to nie siedź w mieście, tylko jedź na wieś, gdzie zbiorkom to H9-21 co dwie godziny. Tabun blachosmrodów towarzyszących hipotetycznemu środkowi KM wydaje o wiele głośniejsze dźwięki.
maly_miki pisze:nie dymi
Sprzedawanie autobusów, które „dymią”, jest obecnie zabronione.

Citadis

Post autor: Citadis » 2008-12-03, 20:48

Trolejbus ma tę przewagę że nie dymi w miejscach największych skupisk ludzi czyli w centrach i na osiedlach mieszkaniowych, emituje też mniej hałasu. Jeśli ktoś sądzi że jest to mało istotne to niech pracuje po kilka godzin w centrum gdzie natężenie samochodów jest ogromne. O ludziach którzy muszą w takich warunkach mieszkać nie wspominam. Efekty te mają negatywne działanie na nasze zdrowie i koncentrację, tak że należy jak najbardziej ograniczać ilości emitowanych substancji i hałasu w centrach miast. Co do EEV i EURO V to dalej są to silniki spalinowe i wydzielają trujące produkty spalania które nawet w małych ilościach są szkodliwe dla otoczenia(proponuje sobie przystawić nos do rury wydechowej takiego autobusu i sprawdzić czy rzeczywiście to takie ekologiczne ;) ). Do tego w eksploatacji trolejbusu nie są używane inne szkodliwe substancje jak oleje silnikowe które też jakoś trzeba zutylizować. Co do elektrowni to fakt są na węgiel ale znajdują się najczęściej poza miastami bądź na obrzeżach w dzielnicach przemysłowych gdzie i tak zanieczyszczenie jest duże, a nie w centrach i na osiedlach gdzie powinno być ich jak najmniej. Co do tego czy sieć szpeci to o gustach się nie dyskutuje, mi na przykład bardziej podoba się zdjęcie lubelskiej archikatedry czy Bramy Krakowskiej z drutami ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-12-03, 21:11

Citadis pisze:Jeśli ktoś sądzi że jest to mało istotne to niech pracuje po kilka godzin w centrum gdzie natężenie samochodów jest ogromne.
I uważasz, że ci wszyscy samochodziarze przesiedliby się do hipotetycznych trolejbusów?
Citadis pisze:proponuje sobie przystawić nos do rury wydechowej takiego autobusu i sprawdzić czy rzeczywiście to takie ekologiczne
Podłączyć się do trakcji trolejbusowej też jest niezdrowo
Citadis pisze:Co do tego czy sieć szpeci to o gustach się nie dyskutuje
No właśnie — wielu osobom się podoba.

Citadis

Post autor: Citadis » 2008-12-03, 22:33

plocmaster pisze:I uważasz, że ci wszyscy samochodziarze przesiedliby się do hipotetycznych trolejbusów?
Nie o to chodzi. Po prostu zamiast pchać kolejne pojazdy emitujące zanieczyszczenia można puścić coś co ich w miejscu najbardziej narażonym nie wytwarza i powiększa ich stężenia, a także nie przyczynia się do wzrostu hałasu. Poza tym w centrach miast powinny być ograniczenia ruchu kołowego. Na zachodzie się już zreflektowali i wprowadzają takie rozwiązania u nas dalej jest syf.Generalnie chodzi o to żeby nie zwiększać już i tak wysokiego zanieczyszczenia nawet minimalnymi ilościami kolejnych szkodliwych substancji.
plocmaster pisze:Podłączyć się do trakcji trolejbusowej też jest niezdrowo
Tyle że do kabla musisz się dotknąć sam a spaliny wdychasz mimowolnie wraz z powietrzem ;)
plocmaster pisze:No właśnie — wielu osobom się podoba.
No to mówię, np. mi się podoba ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2008-12-03, 23:06

plocmaster pisze:Podłączyć się do trakcji trolejbusowej też jest niezdrowo
W pewnym sensie zarówno trakcja trolejbusowa (jak i tramwajowa) także źle oddziałuje na środowisko - promieniowanie elektromagnetyczne. Chociaż ja wolę promieniowanie elektromagnetyczne (z którego przy pomocy sprytnego urządzonka APM można wyprodukować prąd do np. zasilenia budzika) niż odór spalanych produktów ropy naftowej (już lepszy biodiesel).
plocmaster pisze:No właśnie — wielu osobom się podoba.
W Chinach naszła mnie taka refleksja: "Gdzie trolejbusy, tam cywilizacja" :D
maly_miki pisze: (tutaj tramwaje są bardziej "estetyczne")
Sieć trolejbusowa niekoniecznie musi przypominać pajęczynę - wydaje mi się, że druga sieć warszawska wyglądała nawet nieźle (a dębicka, z tego, co widać na zdjęciach, miała przynajmniej trochę podobną budowę).

A zresztą smutno się robi, gdy się widzi takie "gołe" słupy - świadectwo dążenia do ulepszenia komunikacji, które zostało zniweczone... :wall:
Zaróno w Dębicy, jak i w Warszawie m. in. na pętli Metro Wilanowska słupy zdają się czekać na nowiutką sieć...
plocmaster pisze:a i tak to zwykłe autobusy z lepszym przyspieszeniem
I tu pojawia się kolejny argument za hybrydami - wykorzystanie momentu obrotowego silnika elektrycznego do przyspieszenia pojazdu (a w czasie hamowania przemienienie go na prądnicę).
J-31 pisze:Prawdę powiedziawszy to w sumie nie wiem co gorsze. Dlatego, że aby wyprodukować prąd, to - w Polsce - trzeba spalić sporą ilość węgla. Zatem nie wiem co jest gorsze. Czy w miarę czyste Hybrydy, czy dymiące kominy naszych elektrowni.
Powraca kwestia energii atomowej... Chociaż w najbliższym czasie nie ma co na to liczyć (Maria nie dostarczy przecież prądu do zasilenia czegokolwiek, a ¯arnowiec upadł i jak na razie nic się z nim nie dzieje [dobrego]) :wall:

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-04, 08:32

Citadis pisze:Do tego w eksploatacji trolejbusu nie są używane inne szkodliwe substancje jak oleje silnikowe które też jakoś trzeba zutylizować.
Ta uwaga dotyczy również hybryd. Tam prócz odpadów silnika spalinowego mamy do zutylizowania temat akumulatorów co pewien czas. Jak na razie hybrydy są na fali wzbierającej i są modne więc ten problem jest jakoś pomijany. Pamiętam, że przedstawiciele Solarisa mówili, że hybryda (z uwagi na mniejsze zużycie paliwa) zwraca się po siedmiu latach. Ciekawe czy koszt wymiany akumulatorów w tym wypadku też był wliczany?

Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło » 2009-01-11, 15:54

PAFAWAG pisze:W pewnym sensie zarówno trakcja trolejbusowa (jak i tramwajowa) także źle oddziałuje na środowisko - promieniowanie elektromagnetyczne.
Nasuwa mi się pytanie - czy jesteś w stanie powołać się na źródła z prasy popularnej, naukowej lub prac badawczo-naukowych, potwierdzające faktyczną i zauważalną szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego trakcji elektrycznej dla szeroko pojętego środowiska?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2009-01-11, 16:32

Nasuwa mi się pytanie - czy jesteś w stanie powołać się na źródła z prasy popularnej, naukowej lub prac badawczo-naukowych, potwierdzające faktyczną i zauważalną szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego trakcji elektrycznej dla szeroko pojętego środowiska?
Nawet jak jest, to i tak nie jest to coś, czym należałoby się przejmować

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2009-01-12, 00:35

Jacek Pudło pisze:Nasuwa mi się pytanie - czy jesteś w stanie powołać się na źródła z prasy popularnej, naukowej lub prac badawczo-naukowych, potwierdzające faktyczną i zauważalną szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego trakcji elektrycznej dla szeroko pojętego środowiska?
Nie interesuję się tym problemem tak bardzo - napisałem to, co gdzieś przeczytałem. Zresztą każdy przewód, przez który prąd płynie, wytwarza wokół siebie pole elektromagnetyczne - sieci na powietrzne 600 V także; możliwe, że ma to jakiś tam wpływ np. na ludzi mieszkających w kamienicach przy ciasnej ulicy, po której kursują autobusy/tramwaje (np. ul. Marii Skłodowskiej - Curie we Wrocławiu), ale pewnie jest to mniej szkodliwe niż np. rozmowa przez telefon komórkowy. Tak więc reasumując pole elektromagnetyczne ma raczej nikły wpływ na ludzi (co jednak nie wyklucza faktu, że jakiś tam ma).
plocmaster pisze:Nawet jak jest, to i tak nie jest to coś, czym należałoby się przejmować
Kwintesencja mojej konkluzji ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2009-01-25, 16:28

Znawców tematu chciałbym zapytać o pewną rzecz, czy dębickie PRy miały zastosowany używany silnik z ZIU9?

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w » 2009-01-25, 20:57

Skąd ten pomysł? Dębica używała kapenowskie nówki - więc silniki były elmorowskie.

Bartek

Post autor: Bartek » 2009-02-09, 23:17

Jako półdębiczanin mam zdjęcia, tylko że musiałbym poczekać na transfer z Dębicy
Czekam na te foty ale widzę, że kolega sobie zapomniał o tym temacie ;)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2009-02-10, 17:19

Nie byłem na święta w Dębicy... Za to 16 już będę :)

Bartek

Post autor: Bartek » 2009-02-10, 17:43

W takim razie liczę na fotki :)

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 » 2009-03-31, 11:24

Koledzy mam smutną wiadomość niestety żaden znak trolejbusów nie ocalał ale oczywiście jak tylko spotkam gdzieś w trawie to dam znać. :diabeł:

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2009-03-31, 17:42

Najważniejsze że fotki są :)

ODPOWIEDZ