Trolejbusy w Dębicy

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
d2

Post autor: d2 » 2009-04-17, 23:30

Ksero z epoki z zakładowego miesięcznika "Igloopol":
Obrazek
Wprawdzie nie ma "nowych" informacji i tylko jedno zdjęcie ale za to można powiedzieć, że z samego źródła.

Trolejbus w pełnej rozdzilczości:
Obrazek
Prawdopodobnie TAA 153D lub 155D (133D pewnie odpada).

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-04-18, 09:12

Panie! Rewelacyjny materiał źródłowy! Wódki mu dać!
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2009-04-18, 10:02

Jakieś zbiory osobiste, czy z muzeum (w Rzeszowie? bo w Dębicy ni ma nic).

d2

Post autor: d2 » 2009-04-18, 17:38

Z biblioteki narodowej w Warszawie (prawdopodobnie jedyny w miare kompletny zbiór igloopolowskiej gazety).
Nie przypominam sobie aby coś o tym pisało w innych numerach więc na 99% o trolejbusach jest tylko w tym materiale ale mogę kiedyś dokładnie sprawdzić.

W Dębicy to w muzeum regionalnym widziałem kiedyś jakieś przykładowe numery na fragmencie wystawy poświęconej KRP "Igloopol". A czy na tej wystawie są jakieś zdjęcia w antyramach z tolejbusem to niepamiętam.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2009-04-18, 19:08

d2 pisze: W Dębicy to w muzeum regionalnym widziałem kiedyś jakieś przykładowe numery na fragmencie wystawy poświęconej KRP "Igloopol". A czy na tej wystawie są jakieś zdjęcia w antyramach z tolejbusem to niepamiętam.
Nie ma nic- pytałem. ¯adnych fot tam ni ma. Na szczęście niektórzy robili pamiątkowe foty rodzinne :diabeł:

d2

Post autor: d2 » 2009-04-18, 21:39

Aha.
W jednym z numerów (7-8/1989) jest jeszcze taka wzmianka (co prawda nie o trolejbusach ale nawet ciekawa):
-"W końcu maja dyrektor naczelny ZRP Igloopol w Krakowie Kazimierz Kotwica przekazał w imieniu zakładu dla miasta cztery przegubowe Ikarusy. Kosztowały one 220 milionów złotych i zostały skierowane do krakowskiego oddziału PKS-u. Ustalono, iż w pierwszej kolejności będą one kursowały na trasach, którymi do pracy jeżdżą pracownicy Igloopolu." :)

[ Dodano: 2009-04-20, 16:37 ]
Jeszcze jedna (z grudnia 1988):
-"W Krakowie powstaje kompleks produkcyjno-chłodniczy Igloopolu. Dla usprawnienia komunikacji między Bieżanowem i Rybitwą a centrum miasta dyrektor generalny KRP Igloopol Edward Brzostowski zaoferował władzom miasta 2 miliardy złotych na budowę linii trolejbusowej. Wiceprezydent Krakowa Marian Kulig zapowiedział rozpoczęcie już dziś prac projektowych nad linią trolejbusową. A zatem już niedługo Kraków zyska ekologiczny środek komunikacji a "Igloopol" drugą po Dębicy linię trolejbusową". :D

Lopez

Post autor: Lopez » 2009-04-21, 08:31

Uroki "gospodarki uspołecznionej" ;)
No i szkoda tylko, że Kraków tych trolejbusów nie doczekał...

d2

Post autor: d2 » 2009-04-21, 15:49

Lopez pisze:Dziwię się tylko, że w roku 1988, gdy komuna była już raczej na osttanim zakręcie ktoś jeszcze wpadł na pomysł budowy tej linii. Tym bardziej oczywista jest likwidacja sieci 4 lata później.
Trzeba wziąć pod uwagę to, że Igloopol to była firma bardzo nowatorska i chociaż socjalizm upadał to już w połowie 1989r cały Igloopol przekształcił się w Spółkę Akcyjną (jeszcze za czasu "komunistycznego" rządu Rakowskiego) i była to pierwsza spółka akcyjna, co prawda w schyłkowym, ale PRL. Igloopol zaczął też organizować spółki z udziałem kapitału zagranicznego (joint venture).
Nowo powstały, solidarnościowy rząd rozpoczął likwidację całego Igloopolu (który pod względem prawnym nie był już socjalistycznym molochem ale prywatnym koncernem tylko z udziałami skarbu państwa).
Ogólnie Igloopol był znany z niekonwencjonalnych działań. Np. pracował nad wykorzystywaniem energii odnawialnej, rozpoczął produkcję elektrowni wiatrowych, co raczej nie było wtedy (koniec lat 80.) popularne. Takich przykładów można by znaleźć więcej więc pomysł wybudowania linii trolejbusowej przez to przedsiębiorstwo bardzo już nie dziwił i może dlatego jest tak mało materiałów na ten temat.

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 » 2009-04-25, 09:10


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-04-27, 09:05

Zdjęcia są rzeczywiście fantastyczne. A czy któryś z kolegów z rejonu Dębicy pamięta - jakie one miały kolory ? Pytam, bo zdjęcia są czarno białe ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-04-27, 09:56

Ciekawe miały malowanie, nietypowe jak na lata 80.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 » 2009-04-27, 10:21

J31, oto zdjęcie kolorowe: http://www.ltek.strefa.pl/zdjecia/062d.jpg

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 » 2009-04-27, 14:00

Wszystkie były malowania takiego co kolega pokazał wyżej chyba że niektóre miały na boku reklame. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-04-27, 14:13

Piotrek_2274 pisze:J31, oto zdjęcie kolorowe:
Ooo. Dzięki Ci wielkie. Ta mała fotka na pewno mi pomoże :)
Obrazek

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 » 2009-04-27, 14:17

Maciek, wtedy to reklam raczej sie na autobusy,trolejbusy/tramwaje nie dawało. Pierwsze były w latach '90 ;)

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Maciek007 » 2009-04-27, 21:06

O dzieki za informacje dzieki za ciekawostke :)

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2009-04-27, 22:19

<b>pozatym</b> Iglopol to jedna wielka mafia i nawet jakby reklamy były to kasy mieli tyle, że by zapewne nie skorzystali ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-04-27, 22:52

Matlik pisze:Iglopol to jedna wielka mafia
Groźnie zabrzmiało.
Matlik pisze:nawet jakby reklamy były to kasy mieli tyle, że by zapewne nie skorzystali
Mafia też na czymś musi zarabiać :diabeł:
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2009-04-27, 23:03

No tak, tylko, że jeśli to mafia, to po co miałaby trolejbusy sobie budować - nie lepiej odkładać na np. willę dla ojca krzestnego? :P
J-31 pisze:Ta mała fotka na pewno mi pomoże
Coś się szykuje? :)
9507 pisze:Świetne te zdjęcia
Świetne, świetne :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-04-28, 08:46

PAFAWAG pisze:Coś się szykuje? :)
Nic szczególnego, póki co jeden mały rysunek ;)
Obrazek

ODPOWIEDZ