Inne niż Schiemanna systemy odbioru prądu

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach...
PAFAWAG

Inne niż Schiemanna systemy odbioru prądu

Post autor: PAFAWAG »

Znalazłem taką bardzo ciekawą stronę:
http://www.trolleybus.co.uk/ (i kliknąć w ikonkę History)

W czasach, gdy komunikacja trolejbusowa była jeszcze w powijakach, eksperymentowano z różnymi sposobami odbioru prądu z sieci napowietrznej. W Polsce "rodzynkami" były:

Wrocław z [wymyślonym w 1910] roku systemem Lloyda-Köhlera w latach 1912-1913/14)

oraz (o ile dobrze pamiętam ze zdjęcia pierwszego trolejbusu, zrobionego w trakcie uroczystego otwarcia):

Lublin, z systemem Filovia (lub systemem do niego bardzo zbliżonym).

Utrzymanie sieci innego systemu niż Schiemanna w dzisiejszych czasach właściwie mija się z celem, jednak ciekawe jest prześledzenie całej tej drogi poszukiwania najbardziej optymalnego rozwiązania, od Elektromote Siemensa po ostatnie wynalazki ;)

klenio

Post autor: klenio »

Z Lublinem to o to Ci chodzi? http://www.ltek.strefa.pl/galeria/displ ... m=89&pos=0

Czy ktoś ma może wiedzę nt. ewentualnych fotek z Wrocka?

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Coś jest np. tutaj: http://de.wikipedia.org/wiki/Gleislose_ ... hn_Brockau (na serwisie Hydralu jest dokładnie to samo zdjęcie)

www.borgward.nl/hansa-bestanden/obus.jpg <- Tu zaś jest zdjęcie trolejbusu takiego samego typu, jak ten wrocławski; zdjęcie zrobione najpewniej w Bremie (tam również funkcjonowała linia trolejbusowa systemu Lloyda-Koehlera).
klenio pisze:Z Lublinem to o to Ci chodzi?
Ano... Jednak to nie Filovia, a Schiemann - cechą typową dla Filovii jest pojedynczy pałąk, jednak rodzaj zbieraków prądu to już wynalazek pana Maxa Schiemanna ;)

klenio

Post autor: klenio »

Czy we Wrocku trolejbusy też korzystały z sieci tramwajowej, tak jak na tym zdjęciu?http://www.borgward.nl/hansa-bestanden/obus.jpg. Swoją drogą spektakularne musiały być wypałowania ;) (o ile tak to można nazwać w tym przypadku).

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Czy we Wrocku trolejbusy też korzystały z sieci tramwajowej, tak jak na tym zdjęciu?
Nie wiadomo. Z tego, co wiem, linia kończyła się przy lub w zajezdni przy ul. Krakowskiej (tej obecnie już zburzonej), jeśli więc byłyby jakieś wspólne odcinki sieci oraz skrzyżowania, to właśnie tam. W sumie szkoda, że Lloyd-Koehler nie doczekał się na świecie szerszej akceptacji i rozwoju - żaden inny system odbioru prądu z sieci napowietrznej nie jest w stanie tak dobrze współpracować zarówno z trolejbusami, jak i tramwajami...

klenio pisze:Swoją drogą spektakularne musiały być wypałowania ;)
Na pewno o wiele bardziej niebezpieczne dla innych uczestników ruchu - gdy rolki spadną z górnego przewodu (a haczyk obok nich o ten przewód nie zahaczy), na ziemi znienacka ląduje cały (ważący 5,5 kg) odbierak... Brr. Na szczęście nie ma (jak na razie?) informacji, że w takich przypadkach (jeśli takowe były) urządzenie spadło na kogoś lub na inny pojazd...

klenio

Post autor: klenio »

Myślę, że jednak ze względu na budowę odbieraka wypałowania były bardzo trudne do osiągnięcia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o trolejbusach”