[BAHN] Symulacja

Forum poświęcone symulatorom, takim jak: Maszyna, Vbus itp...
Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 282
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: TranslatorPS »

J-31, uwierz mi jak to powiem, ale jeśli w tych >> http://imgur.com/a/RoU9C >> miejscach ustawisz sam tor tramwajowy (tam, gdzie ścieżka drogowa przecina tory na wprost) bez osobnego toru dla autobusów... to autobusy i tak przejadą. A o wiele lepiej będzie to wyglądało.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Wiem o tym, ale Wiesz, właśnie ja specjalnie robię takie przejazdy, bo po prostu takie mi się podobają no i nadają one pewnego realizmu - nie ma uciętego torowiska. Dla mnie to fajniej wygląda, szczególnie, że te przejazdy mogą mieć różne kolory, tutaj akurat użyłem jednolitego koloru "asfaltu", ale czasami używam odmiennego jaśniejszego koloru. ;)

Natomiast przez to skrzyżowanie będą faktycznie - już za chwilę kursowały zarówno tramwaje jak i autobusy. Tabor już jest i pierwsze linie zaraz zaczną powstawać w części zamieszkałej. Reszta musi poczekać ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Biorę się za pociągi.Autobusy,tramwaje ,samochody,busy ok ale teraz jest problem.Jak zrobić nast.rzecz.? Przyjek zrobic byżdza pociąg towarowy na stację.. Jak zrobic by lokomotywa odjechała sama i zaraz podjezdza lokomotywa spalinowa i bierze te wagony na elektrocieplownie.Potem odbiera wagony z EC i podstawia na stacje gdzie pierwotna lkomotywa podłacza sie do nich i jedzie tam ska przyjechała ? I jeszcze o tramwaje.Godziny szczytu.3 wagonowy skład wyjezdza z zajezdni .Jedzi przez 4 godziny. O godzinie X gdy koniec szczytu na pętli-krańcówce ma zostawic ostatni 3 wagon na niej do godziny Y gdy zaczyna sie szczyt popołudniowy i wtedy podjechac i go podczepic jako znowu 3? Czy to jest wszystko do zrobienia ?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Pewnie to jest do zrobienia, ale ja nie podejmuję się Ci tego tłumaczyć ;)

Muszę Cię przed jedną rzeczą ostrzec, bo Będziesz miał problemy.

Otóż ja sobie wymyśliłem pociągi tranzytowe przez symulację. Tzn. konkretnie

1. pociąg miał wjechać mi do symulacji z jednej strony i dotrzeć do najbliższej stacji rozrządowej - nazwijmy ją stacja "A"
2. na stacji rozrządowej A czekała lokomotywa, która miała podjąć ten skład, a więc klasyczna podmiana lokomotyw, polegało to na tym, że:
:strzałka: skład wjechał przyciągnięty lokomotywą nr. 1
:strzałka: lokomotywa nr. 1 odłączyła się od niego i odjechała drugim torem na tor odstawczy
:strzałka: lokomotywa nr. 2 podjechała do składu i dołączyła się do niego

3. skład opuścił stację rozrządową A, by przejechać po sieci torowisk, przez całą moją symulacją i dojechać na jej przeciwny kraniec do kolejnej stacji rozrządowej - nazwijmy ją "B"
4. na stacji rozrządowej "B" czekała lokomotywa nr. 3 - która - po kolejnej wymianie lokomotyw - miała wyciągnąć skład z symulacji.

I w ten sposób miałem pociąg tranzytowy, który miał tylko przejechać przez symulację - ale miała miejsce dwa razy wymiana lokomotyw.

Lokomotywa nr. 2 zawsze zostawała u mnie w symulacji i raz ciągnęła skład ze wschodu na zachód (ze stacji A do B), a potem wracała z innym pociągiem tranzytowym z zachodu na wschód (ze stacji B do A).

Całość opierała się na rozkładach, a lokomotywa nr. 2 zawsze oczekiwała na "swój" skład na Time Point, szczególnie, że pociąg tranzytowy wjeżdżał do symulacji o konkretnej godzinie i do stacji rozrządowych A oraz B miał blisko.

No i tu się pojawił problem - i szybko z tego zrezygnowałem. Stale były problemy. Otóż wymiana lokomotyw często się blokowała sama z siebie, po za tym ze względu na ogromną symulację i duży ruch pociągów często okazywało się, że te pociągi nie były w stanie utrzymać się w rozkładzie i założonym czasie przejazdu

Jako ciekawostkę dodam tylko, że ja dawałem temu składowi ok. 4h na przejazd przez symulację... i często okazywało się, że pociąg albo wprost utknął gdzieś na szlaku - w jakimś w zatorze "drogowym" - albo był tak opóźniony, że nie dotarł na czas wymiany lokomotyw i ... automatycznie nie doszło do wymiany lokomotywy, bo lokomotywa nr. 3 po prostu odjechała z TP przed czasem i gdzieś utknęła w symulacji, albo na innym torze na stacji rozrządowej.

Częste problemy z podmianą lokomotyw po prostu tak mnie już wkurzyły, że zrezygnowałem z tego pomysłu. A więc sugerowałbym Ci to przemyśleć. Natomiast jest taka techniczna możliwość, o której Pisałeś, ale wcześniej czy później sprawi Ci ona problem ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

kurcze nie bedzie dużo ale zrobie.A co z moim pytankiem o tramwaje ?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Tutaj też Ci niewiele poradzę. Co prawda w symulacjach robiłem wielokrotnie zmianę kierunku składu tramwajowego. Tzn. wagon silnikowy + doczepa, klasyka czyli:

1. skład dojeżdżał do pewnego miejsca
2. po czym wagon silnikowy rozłączał się od składu
3. objechał wagon doczepny po drugim torze
4 . i przyłączał się do swojego składu po jego przeciwnej stronie
5. skład odjeżdżał

Tutaj w Twoim przypadku trzeba było by wykombinować coś ze zwrotnicami, bo jest taka możliwość, by co któryś kurs zwrotnica sama przestawiała się i skład tramwajowy pojechał na inny tor - tam gdzie np. miałby się rozłączyć, ale to o czym Myślisz jest dosyć trudne do realizacji. ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Dzięki wielki.Pozdrawiam

BB1993
Posty: 59
Rejestracja: 2009-07-11, 20:13
Lokalizacja: Zgierz

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: BB1993 »


Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Dzięki bardzo.Nie znam tego forum. ale o takie manewry mi chodzilo . Tylko jutro sie biore bo to trzeba duzo wpisów porobic oraz duzo punktów łączenia zmiany danych itd

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Chodzi mi dokładnie o to przyjeżdza skład np Cargo z 15 wagonami towarowymi.Lokomotywa prowadząca zostawia je odjeżdźa w jakis punkt ,podjeżdża lokomotywa manewrowa i wpycha wagony na bocznicę do zakładu i po jakimś czasie wraca z tymi wagonami i podpina sie elektowóz i odjezdza skąd przyjechał

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Jest to trochę skomplikowane, ale realne do zrealizowania. Obie lokomotywy muszą mieć ten sam nr. linii co skład. One mogą się przepinać. Z tymże aby było jeszcze realniej lokomotywa nr. 1 (czyli ta, która przyprowadza skład), powinna objechać skład drugim torem, by móc go potem wyprowadzić z powrotem.

No i wydaje mi się, że powinien być jeszcze jeden warunek spełniony - aby wagony były przetaczane na inny tor, a potem jeszcze innym torem mogły wyjechać, skład musi zmieniać swój numer linii. Czyli np. docelowo (przykładowo) C1, a przy wjeździe na bocznicę zmieniać nr. linii na np. C1A. Natomiast podczas wyjazdy na szlak - ponowna zmiana z powrotem na C1

Ten zabieg powinien był pozwolić na zmianę kierunku w każdej z dwóch sytuacji (wjazd na bocznice i wyjazd na tor). Resztę trzeba załatwić Time Point-ami. Czyli TP - zarówno dla składu na bocznicy jak i lokomotywy na torach odstawczych ;)

Konstrukcyjnie - ja to widzę tak:

1. stacja rozrządcza - na niej np. 2 tory równoległe z wjazdem/wyjazdem na szlak oraz w wyjazdem na bocznicę. Oba mogą być zakończone torem odstawczym dla lokomotywy.

2. Lokomotywa 1 wprowadza skład linii C1 na stacje. Lokomotywa 2 oczekuje na TP na torze odstawczym. Musisz tutaj dać rezerwę czasową np. ~30 minut, aby pozwolić na wjazd, odpięcie się lokomotywy 1 i zjechanie jej na tor odstawczy.

3. Lokomotywa 2 w odpowiednim momencie podjeżdża do składu, podpina się i jedzie we wskazanym kierunku na bocznicę - przy okazji zmieniając numer linii na C1A. Tam trafia na kolejny TP.

4. W odpowiednim momencie wyjeżdża z bocznicy - i tutaj trzeba było sprawdzić gdzie będzie lepiej, aby skład znów zmieniał swój numer linii na C1, wydaje mi się (tak na oko), że będzie dobrze jeszcze na bocznicy przed wjazdem na stacje.

5. Na stacji następuje kolejna zmiana lokomotyw i wyjazd

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Musiaem jeszcze raz caredi sciagnac ale pokayuje sie komunikat.wersja tego pliku jest niezgodna z windows.sprawdz jaka wersja potryebna jest 32czy 64 bitowa

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

A czemu nie Chcesz NFZ-a ? Przecież jest prosty w obsłudze i Możesz w nim edytować również stare pliki z Caredi ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Mam tego NFZ ale nie kumam?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

To jest śmiesznie łatwe. Sam NFZ też jest śmiesznie prosty. I jest bardzo prosta możliwość importowania starych plików z Caredi (ufg i uzz). Potem je normalnie Edytujesz w NFZ-cie. A następnie Zapisujesz już w formacie NFZ-ta

Jak to się robi ?

1. Najpierw zobaczmy gdzie w folderze znajdują się interesujące nas pliki z Caredi. Ja znalazłem wśród swoich starych plików taki, przykładowy - nazywa się "EZT_PIET"
:strzałka: https://hostmat.eu/images/48795770967107487906.png

2. Zajrzyjmy teraz do NFZ-ta. Kliknij na górnym pasku FILE :strzałka: a po rozwinięciu paska :strzałka: Import (UFG+UZZ)
:strzałka: https://hostmat.eu/images/48241243086144989648.png

3. Kliknij na to. Otworzy Ci się okienko
:strzałka: https://hostmat.eu/images/53621616062457485271.png

Ja znalazłem swój plik - "EZT_PIET", we wskazanym na niebiesko folderze :cool:

4. Wybrałem ten plik i otworzyło mi się okienko oraz możliwość edycji
:strzałka: https://hostmat.eu/images/29878783639718282739.png
:strzałka: https://hostmat.eu/images/84707609825246518034.png

PS. Zapomniałem Ci tylko dopisać na tym ostatnim screenie. Na dole pod modelem też są narzędzia związane z formatem rysunku. Może powiększyć obszar dla modelu lub go zmniejszyć, dodać mu zoom2, etc, albo nadać mu cechę pojazdu dwukierunkowego, etc.

5. Tak jak już sugerowałem tutaj na tym screenie...
:strzałka: https://hostmat.eu/images/29878783639718282739.png

... zapisujemy plik edytowany. Ja go sobie nazwałem "EZT_pietrowe1"
:strzałka: https://hostmat.eu/images/65222622073213007413.png

6. Porzucamy już NFZ-ta i zajrzyjmy do folderu
:strzałka: :strzałka: https://hostmat.eu/images/28636699473328981033.png

Jak widać nowy plik, już w formacie NFZ-ta jest w folderze. I tylko ważne, aby nowy plik był w tym samym folderze co symulacja, bo w Bahnie będzie Ci go łatwo zainstalować w symulacji

=========================

Natomiast sam program Caredi jest z tego co widzę dostępny na Inlogu. Tam Masz też opis i wymagania
:strzałka: http://www.inlog.pl/bahn/show.php?what=caredi

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

Najgorzej idzie z pociągami,manewrowanie dołączenie drugiej lokomotywy .Cały czas sie chrzani.Bo ten skład ma się rozłąśczyc inna lokomotywa ma jechac druga ma podjechac i zabrac wagony.czarna magia

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Ja miałem taki układ i z tego zrezygnowałem. Jest to owszem ciekawe, dosyć skomplikowane, ale da się zrobić. Szybko się jednak okazało, że pociąg zaczął się blokować, albo pociąg się spóźnił i lokomotywa podjechała za wcześnie, albo odłączyło się nie to co trzeba. No i trzeba było tym ręcznie sterować - a to mnie nie interesowało ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

A jak zaczynasz z nowym pociagiem .Czyli ustalanie trasy,godziny odjazdów itd ?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Ja to zrobiłem w dużej symulacji. Pociąg wjeżdżał do symulacji z jednej strony (np. od wschodu) o konkretnej godzinie. Dojeżdżał do najbliższej stacji rozrządowej - a tak czekała lokomotywa, która miała ten skład przejąć

I tu nie było problemów - bo stacja była bardzo blisko "granicy", więc pociąg miał szansę na punktualny wjazd i punktualny dojazd do stacji rozrządowej.

Problem pojawił się jednak, gdy tenże pociąg utknął w siatce połączeń już na terenie symulacji. To była bardzo duża symulacja, z dużą ilością pociągów i utrzymanie rozkładów było trudne, a nawet niemożliwe.

Bardzo szybko wyszedł jeszcze jeden mankament. Otóż ten sam pociąg - wg. jego rozkładu wjazdu do symulacji - miał się pojawiać kilka razy dziennie.

Czyli np.

1. wjazd godz. 1:00 - wyjazd 3:00
2. wjazd godz. 5:00 - wyjazd 7:00... etc.

Tutaj celowo dawałem rezerwę czasową pomiędzy wyjazdem z symulacji, a kolejnym wjazdem do symulacji w ilości 2h. Jak sprawdzałem, pociąg miał szansę na całkowity przejazd przez symulację w ciągu 2-3h... ale przy małym ruchu

Jak ruch się zwiększał i zdarzały się blokady torowisk. To ten pociąg nie miał żadnych szans by przejechać przez całą symulację nawet w ciągu 10h - a bywało, że w ogóle nie docierał do drugiej stacji granicznej (bo np. była blokada na torze). ;)

2h a 10h - to już jest ogromna różnica.

Jeżeli pociąg wjechał do symulacji o godz. 1:00 i udało mu się opuścić symulację w rozkładowym czasie o godz. 3:00. To następny jego kurs już był ciężki. I o ile wjechał o godz. 5:00, to już nie udało mu się utrzymać rozkładu i często w ogóle nie wyjeżdżał z symulacji. :cool:

A to powodowało, że sypał się cały rozkład, a lokomotywy oczekujące (one też miały ruszać wg. rozkładu - nigdy nie zjeżdżały do Depo, pozostawały na stacjach na stałe), po prostu ruszały z bocznicy, "uciekały" i znalazły się często w innej części symulacji - trzeba było je szukać i cofać. ;)

Mój pomysł był taki, że do symulacji wjeżdżał pociąg 10, docierał do stacji A. Następowała wymiana lokomotyw na oczekującą już lokomotywę nr. 1. I lokomotywa 1, miała zabrać pociąg nr. 10, ze stacji A do stacji B...

... Potem wymiana lokomotyw - pociąg opuszczał symulację. A następnie do symulacji na stację B wjeżdżał pociąg 20. I teraz lokomotywa 1 wracała z pociągiem nr. 20 ze stacji B do stacji A. Gdzie znów następowała wymiana lokomotyw i pociąg opuszczał symulację z drugiej strony.

A lokomotywa nr. 1 czekała na swój kolejny pociąg nr. 10. I tak w kółko ;)

Pomysł był bardzo ciekawy, ale szybko stał się kłopotliwy i szybko z niego zrezygnowałem, bo inaczej musiałbym każdorazowo manualnie sterować procesem przepinania lokomotywy. A to mnie nie interesowało. ;)

Awatar użytkownika
Gullit
Posty: 195
Rejestracja: 2009-02-28, 00:31
Lokalizacja: Łódź,Aleksandrów

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Gullit »

jak fachowo zrobić by skład np 20 wagonowy towarowy był rozpalcelowany na 3 bocznice z podziałem 7 , 7 ,6 czyli na dwie piersze po 7 wagonów a na trzecią 6 ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Symulatory”