[BAHN] Symulacja

Forum poświęcone symulatorom, takim jak: Maszyna, Vbus itp...
Awatar użytkownika
mati555
Posty: 17
Rejestracja: 2014-01-10, 16:39
Lokalizacja: Warszawa

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: mati555 »

To wiem ;) Ale mi chodzło o drogę pionowo w górę. Kubex chce aby po jednej drodze jechały pojazdy w dwóch kierunkach. Bez mijanek nie da rady aby autobusy jeździły w obu kierunkach nie zdarzając się.
Chyba, że źle zrozumiałem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

kubex pisze:Cóż, a wiecie jak rozwiązać coś takiego:
Obrazek
(czerwone strzałki pokazują jak ma to wyglądać)
To proste. Proponuję rozwiązać to w taki sposób
:strzałka: http://hostmat.eu/images/76314896038325378428.png

Jednocześnie sugerowałbym (jeżeli na pionowej drodze ma być ruch dwukierunkowy) zabezpieczyć to sygnalizacją i mijanką. ;)

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: kubex »

Postanowiłem ruszyć troszkę mózgownicą:
Obrazek
Drobna zmiana tekstur czyni cuda, chyba że nie musiałem tego robić?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

To też jest proste, bo Możesz to zorganizować w dwojaki sposób:

1. Pierwszy to typowe skrzyżowanie jednopoziomowe. Możesz je zabezpieczyć sygnalizacją świetlną lub nie (dowolnie)

:strzałka: http://hostmat.eu/images/36069268001304348401.png

Pojazd kołowy (autobus) jadący z lewej strony będzie mógł skręcić w górę ;)

2. Drugi pomysł to skrzyżowanie dwupoziomowe. Nie ma potrzeby zabezpieczania sygnalizacją. ;)

Górny poziom :strzałka: http://hostmat.eu/images/92710977952208859426.png
Dolny poziom :strzałka: http://hostmat.eu/images/19745302187352095389.png

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: kubex »

Autobus mi nie chce wyjechać z zajezdni (robię dokładnie tak, jak przy tramwajach, tyle że zaj. autobusowa).

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Przemek »

Na pewno ułożyłeś drogę do niej? Pytanie w sumie dość głupie, ale w BAHN-ie droga po której jeżdżą autobusy nie może być pozbawiona pasów wskazujących dozwolony kierunek jazdy, inaczej nie wyjedzie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

kubex pisze:Autobus mi nie chce wyjechać z zajezdni (robię dokładnie tak, jak przy tramwajach, tyle że zaj. autobusowa).
Kilka screenów

1. Zacznijmy od zajezdni, zakładam, że dobrze ją Ustawiłeś, ale tak na wszelki wypadek

:strzałka: http://hostmat.eu/images/40035473953204676193.png

2. No i teraz najważniejsze. Jeśli zajezdnia jest dobrze ustawiona i jest zbudowana do niej infrastruktura - to czemu autobus nam nie wyjeżdża - stary błąd, czasami sam go popełniam :mruga:

:strzałka: http://hostmat.eu/images/89977314339831240688.png

Reasumując Zajrzyj sobie do tego autobusu jaki rodzaj drogi jest ustawiony. Jeśli są to tory lub droga wodna - autobus nie wyjedzie Ci z zajezdni - musi być droga ;)

Awatar użytkownika
jakubg1
Posty: 42
Rejestracja: 2011-12-24, 22:33
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: jakubg1 »

J-31 pisze:To też jest proste, bo Możesz to zorganizować w dwojaki sposób:

1. Pierwszy to typowe skrzyżowanie jednopoziomowe. Możesz je zabezpieczyć sygnalizacją świetlną lub nie (dowolnie)

:strzałka: http://hostmat.eu/images/36069268001304348401.png

Pojazd kołowy (autobus) jadący z lewej strony będzie mógł skręcić w górę ;)

2. Drugi pomysł to skrzyżowanie dwupoziomowe. Nie ma potrzeby zabezpieczania sygnalizacją. ;)

Górny poziom :strzałka: http://hostmat.eu/images/92710977952208859426.png
Dolny poziom :strzałka: http://hostmat.eu/images/19745302187352095389.png
To dobre rozwiązanie, tylko brzydko wyglądają "kawałki" torów tramwajowych.

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: kubex »

Czyli nie zaznaczyłem kwadracika road... głupi jestem! Ale pierwszy biało-zielony Ikarus wyjechał w trasę :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Tak się właśnie domyślałem, ale spoko i mnie czasami się to zdarza ;)
jakubg1 pisze:To dobre rozwiązanie, tylko brzydko wyglądają "kawałki" torów tramwajowych.
To prawda, ale w takich przypadkach nie ma innego rozwiązania, bo to jest skrzyżowanie ulicy z wbudowanymi torami tramwajowymi vs drogi kołowej. Trudno to jakoś łagodnie pogodzić.

Znacznie prościej jest w przypadku klasycznego skrzyżowania dwóch ulic i wtedy można to jakoś inaczej wykombinować, tak aby lepiej wyglądało ;)

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: kubex »

A ma w bahnie coś takiego prawo działać?:
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Jeśli to będzie ruch lewostronny to pewnie tak, ale coś takiego jest bez sensu, lepiej zrobić normalne rondo, albo standardowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Przemek »

Tramwaj po tym nie przejedzie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Możesz też zrobić rondo tramwajowe, z tymże Musisz liczyć się z tym, że im większe rondo tym większa szansa na wzajemne zablokowanie się pojazdów - ja mam ten problem u siebie i znalazłem kilka rozwiązań:

1. pierwsze to postawienie sygnalizacji świetlnej, która uniemożliwia wjazd pojazdów jednocześnie ze wszystkich stron, sygnalizacja steruje ruchem na rondzie

2. Częściowe odcięcie ruchu od ronda, np. podziemny przejazd pod rondem dla pojazdów zjeżdżających do zajezdni lub osobne zjazdy omijające rondo

3. No, ale czasami i to już się nie sprawdza (u mnie w godzinach szczytu wyjeżdża ok. 10 tys pojazdów i to wcale nie jest dowcip). Bo bywa, że dane rondo jest węzłowe i może przez niego przejeżdżać od kilku set do nawet 1 tys. pojazdów, więc po prostu kasuję rondo i tworzę zwykłe skrzyżowanie.

Tak np. zrobiłem w Posuwałkach, które miało piękne okazałe rondo w Centrum, ale bardzo często się ono blokowało i po prostu nie miałem innego wyjścia- przebudowałem je na skrzyżowanie ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

No i znów muszę napisać post pod postem, bo ponieważ... dawno, dawno temu, czyli 24 sierpnia roku pańskiego 2014, a więc 3 strony temu, nasz forumowy kolega zaproponował ...
kuracyja pisze:I na koniec - mam propozycję, żeby stworzyć takie międzysymulacyjne pociągi PKP. Dwóch (bądź więcej) userów umawia się co do składu pociągu, ustawiają godziny przyjazdów/odjazdów i ruszamy. Chodzi o to, żeby stworzyć taki "region" z naszymi miastami... Zagmatwane?
Wszyscy już o tym zapomnieli, nikt nic więcej nie zaproponował i idea umarła śmiercią naturalną. A ponieważ zbliża się Święto Zmarłych to trzeba trupa wynieść z szafy. :D

A teraz na serio. Budując komunikację we Vrazneju, wpadłem niedawno na pomysł, że idea Kuracyji może być bardzo ciekawa, ale postanowiłem ją jeszcze bardziej skomplikować. ;)

Jak może Pamiętacie Kuracyja zaproponował tylko pociągi między symulacyjne. Ja poszedłem o krok dalej - pociągi symulacyjne, TAK, ale ze zmianą lokomotyw :mruga:

No tak i wybudowałem pierwszy terminal "Stacja Graniczna Wschód". Stacja znajduje się na skraju symulacji, po jej prawej stronie.
:strzałka: http://hostmat.eu/images/25100084353693578257.png

Sama stacja wygląda następująco:
:strzałka: http://hostmat.eu/images/94287250797894354621.png

Jest dosyć spora, stąd musiałem użyć dużego zoomu. Najważniejsze w powyższym screenie jest to z czego się ona składa. A składa z:

1. torów odstawczych na których następuje zamiana lokomotyw
2. torów przejazdowych, umożliwiających przejazd składów - bez zmiany lokomotyw
3. torów odstawczych z peronami dla pociągów osobowych kończących tutaj swój bieg - czyli docierają tutaj pociągi pasażerskie, ale one są wewnątrz symulacyjne i nie opuszczają symulacji
4. Depot - czyli baza kolejowa, nie ma ona znaczenia w symulacji jest tylko ozdobą, ale jest ona potrzebna na początku do pierwszego obiegu (do rozpoczęcia zabawy potrzebna jest jedna lokomotywa - gratis, potem mamy już "perpetuum mobile", pociągu wymieniają się lokami).

Przyczynkiem do utworzenia pociągu między symulacyjnego (na razie nazwijmy go pociągiem międzynarodowym, bo ten skład nie pojawia się w żadnej innej symulacji), było stworzenie sporej grupy modeli dla OPiego. Wybrałem z tych pojazdów kilka - Solarisów i Goplanów - ponieważ traf chciał, że mam fabryki Solarisa i Goplana w symulacji.

Gotowe modele, które przesłałem OPiemu, wstawiłem na lawety kolejowe. I w ten sposób powstał mi taki pociąg.
:strzałka: http://hostmat.eu/images/50411943888912914360.png

Takich pociągów są dwa. Jeden wiezie Goplany Citilinery, a drugi Solarisy Urbino.

Docelowo jest 5 par takich pociągów międzynarodowych - bo aby doszło do wymiany loka na Stacji Granicznej - musi być pociąg zwrotny.

A pociąg zwrotny - z pustymi lawetami wygląda następująco.
:strzałka: http://hostmat.eu/images/23983256528992009256.png

Proces jest następujący:
1. aby odpalić symulację, należy na Stację Graniczną wysłać jednego loka, który odbierze pierwszy skład
2. obydwa składy wyjeżdżają jednocześnie na trasę z przeciwnych stron, przy czym:

- skład próżny wyjeżdża z "zza granicy", ale ponieważ stacja Graniczna umiejscowiona jest blisko, to on jako pierwszy wtacza się na Stację graniczną - na niego czeka już na Timing Point-cie lokomotywa (ta którą musieliśmy dodatkowo wysłać z pobliskiego Depot-u) - drugi skład nadal jest w drodze.

- skład, który przybył zza granicy, wtacza się na tor specjalny, następuje podmiana lokomotyw,
- skład odjeżdża z drugą lokomotywą, a ta, która przyprowadziła pociąg wtacza się na specjalny tor odstawczy na Timing Point i oczekuje na drugi skład który jedzie na granicę.

3. Drugi skład nadal jest w drodze, oba pociągi mijają się na szlaku - aż w końcu drugi z pociągów wtacza się na ten sam tor co poprzedni skład i znów następuje podmiana lokomotyw

- od składu odłącza się lok, który przyprowadził skład i wjeżdża na osobny tor z Timing Point-em,
- a do składu podłącza się lokomotywa, która wcześniej wjechała do symulacji z pierwszym pociągiem i oczekiwała na ten który właśnie przyjechał
- następuje podłączenie drugiej lokomotywy i pociąg odjeżdża na tor graniczny - znika z symulacji

Na Stacji Granicznej oczekuje jedna wolna lokomotywa - na następny pociąg, który za jakiś czas wjedzie do symulacji zza granicy - i tak w kółko. ;)

Para pociągów składa się z pociągu A i B. Na torze odstawczym Stacji Granicznej może stać tylko jeden skład (w celu wymiany lokomotyw). W czasie gdy na Stacji Granicznej odbywa się wymiana lokomotyw składu A (przykładowo), skład B jest w drodze. A potem odwrotnie ;)

Trochę screenów
:strzałka: http://hostmat.eu/images/06053176612972254682.png

Na screenie powyżej widzimy już oczekującą na skład lokomotywę. A ja zaznaczyłem miejsce w którym następuje zamiana lokomotyw - ten punkt to "Input/edit shunting point". A poniżej prezentuję również ustawienia

:strzałka: http://hostmat.eu/images/64967881874076047092.png
UWAGA!!! Pociągi muszą mieć określoną długość (czyli ilość wagonów). Ma to ogromne znaczenie przy odłączaniu lokomotywy. Oba składy muszą mieć tą samą ilość wagonów.

Zwróćcie uwagę Uncoupling from car (<0 from end) - ustawiłem na "-29". Oznacza to, że jest 29 wagonów, a lokomotywa jest 30-sta. Jeśli wartość będzie zawyżona - lokomotywa nie odłączy się, a skład przejedzie ten Point na wprost (nawet się nie zatrzyma). Tu wszystko musi pasować do siebie idealnie. ;)

I jeszcze mały opis.
:strzałka: http://hostmat.eu/images/18076705024913902210.png

Jak zakończone są tory graniczne - to jest miejsce, gdzie pociągi wjeżdżają nam do symulacji lub znikają nam z symulacji
:strzałka: http://hostmat.eu/images/24312446601271228305.png

=================================

Było mi jednak tego za mało i postanowiłem zrobić kolejny krok... i zbudowałem drugą stację graniczną - po przeciwnej stronie symulacji - "Stacja Graniczna Zachód". Znajdziecie ją po lewej skrajnej stronie symulacji :mruga:

:strzałka: http://hostmat.eu/images/25100084353693578257.png

Po co mi ona ? Ano, bo teraz w symulacji mam trzy rodzaje pociągów międzynarodowych :diabeł:

1. pociągi międzynarodowe (między symulacyjne) ze zmianą lokomotyw (to te, które wywożą autobusy, a przywożą puste lawety)
2. pociągi międzynarodowe bez zmiany lokomotyw - to jest jednokierunkowy pociąg, który przyciąga mi do jednego z miast (Vraznej) składy metra. On nie wraca. Tylko wjeżdża do symulacji i jedzie do Bazy Metra (STP) - tam znika

3. A teraz UWAGA! NOWOŚĆ ! - pociągi tranzytowe z podwójną zmianą lokomotyw :mruga:

To jest trasa jaką te pociągi przemierzają u mnie w symulacji
:strzałka: http://hostmat.eu/images/98344782182626754719.png

To są zwykłe składy towarowe. Czas przejazdu w jedną stronę wg. moich wyliczeń wynosi 3h 20min. Pociąg nigdzie się nie zatrzymuje - blokuje go jedynie ruch innych pociągów

I znów - tak jak w przypadku powyższego opisu - aby następowała zamiana lokomotyw:

1. pociągi muszą być sparowane, czyli dwa składy mijające się po drodze
2. do rozruchu tej symulacji potrzebujemy już dwie dodatkowe lokomotywy, które przejmą pociąg A (Stacja Graniczna Wschód) i pociąg B (Stacja Graniczna Zachód)
3. Potem wszystko następuje już samodzielnie i nie ma potrzeby wysyłania dodatkowych loków, bo

- lok, który przyprowadzi skład A, oczekuje na skład B
- natomiast - co logiczne, skład, który przyprowadził skład B, oczekuje na skład A

I tak w koło Macieju. :mruga:

Teraz jeszcze na koniec dwa screeny.

Tak wygląda Stacja Graniczna Wschód - to już pokazywałem
:strzałka: http://hostmat.eu/images/94287250797894354621.png

A tak Stacja Graniczna Zachód - tego nie pokazywałem
:strzałka: http://hostmat.eu/images/42496084303487266867.png

==========================
Reasumując. Ja już poczyniłem spore kroki, aby Was zachęcić do pociągów między symulacyjnych. Mam dwie stacje graniczne, które umożliwiają zarówno uruchomienie pociągów pomiędzy dwiema symulacjami - jak również mogę uruchomić pociągi pomiędzy... trzema symulacjami. Mogę pośredniczyć w transporcie. :-P

Na dzień dzisiejszy w mojej symulacji pociągi między symulacyjne to wyłącznie składy towarowe, ale istnieje możliwość wpuszczania składów osobowych.

Ja chwilowo poprzestaję na tych dwóch stacjach granicznych, ale jeśli ktoś były zainteresowany to istnieje możliwość wybudowania kolejnych stacji na linii Północ - Południe (czyli góra - dół) - dowolnie ;)

WAŻNE ! Trzeba pamiętać o realności rozkładu w przypadku mojej symulacji

Ten pociąg tranzytowy, z taką trasą (najszybsza możliwa w symulacji)...
:strzałka: http://hostmat.eu/images/98344782182626754719.png

... w jedną stronę pokonuje drogę w czasie aż 3h 20 min. Czyli jeżeli ze Wschodu wyrusza o godz. 1:00, to na Zachód dotrze dopiero o godz. 3:20 + zmiana loków, czyli ok. godz. 3:30.

Jednakże jeśli Popatrzycie na powyższy screen, to moja infrastruktura torowa umożliwia przepuszczenie pociągu tranzytowego zupełnie inną trasą. Jeśli miał to być pociąg osobowy, który miałby zatrzymywać się na najważniejszych stacjach węzłowych - czas przejazdu automatycznie wydłuży się o ... kolejne godziny.

Jeśli ktoś z Was byłby zainteresowany, to:
- po pierwsze należałoby ustalić gdzie pociąg miałby się zatrzymywać
- po drugie po ustaleniu trasy, należałoby sprawdzić ile ten pociąg jedzie.

- jeśli to miałby być Wasz pociąg, który kończy u mnie w symulacji, to należałoby ustalić do którego z miast miałby docierać (u mnie w symulacji z większych miast mam 6 sztuk, czyli do wyboru, do koloru) ;)

Uff, ale się rozpisałem. No i jak ? Co o tym Myślicie ? :mruga:

Awatar użytkownika
NEO
Posty: 502
Rejestracja: 2004-12-09, 13:58
Lokalizacja: Szczecin

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: NEO »

Opis bardzo wyczerpujący i dokładnie opisany :cool:
... w jedną stronę pokonuje drogę w czasie aż 3h 20 min.
Tak długą trasę i to częściowo na około to chyba jakiś express towarowy jest he he.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Przyznam szczerze, że musiałem go faktycznie lekko podrasować, bo prędkość maksymalną dla tych składów ustawiłem na 200km/h - trochę to nie realne, no, ale gdyby tak trzymać się realizmu i np. ustawić prędkość maksymalną na np. 80-100 km/h. To po pierwsze te pociągi blokowały by mi tory - bo tam jest sporo długich odcinków, szybkie trasy, a więc szybkie pociągi pasażerskie obsługiwane nowoczesnymi ezt-ami - a po drugie czas przejazdu w jedną stronę znacznie by się wydłuuuuużył. Nawet nie chcę myśleć o ile :D

Swoją drogą trasa chociaż jest trochę na około, to jednak jest rzeczywiście bardzo szybka, bo jest na niej stosunkowo jeszcze niewielki ruch i można rozwinąć duże prędkości.

Gdybym chciał, pociągi tranzytowe, przepuścić przez Centralną Magistralę Kolejową (jest ona poziomo w centralnej części symulacji, szlak podwójny), to byłyby one blokowane przez całą masę innych składów. Tam jest już tłoczno, a to oznacza, że nie trzymałyby rozkładu, a to jest jednak istotne ze względu na konieczność wymiany lokomotyw ;)

Awatar użytkownika
jakubg1
Posty: 42
Rejestracja: 2011-12-24, 22:33
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: jakubg1 »

J-31 pisze:Czyli jeżeli ze Wschodu wyrusza o godz. 1:00, to na Zachód dotrze dopiero o godz. 3:20
W takim razie pociąg nie jechałby 3h 20min tylko 2h 20min. Chyba że jest różnica czasu :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: J-31 »

Ok. Sorry rzeczywiście 2h 20 ;)

Anoneedes
Posty: 37
Rejestracja: 2010-11-02, 16:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: [BAHN] Symulacja

Post autor: Anoneedes »

Tymczasem - troszeczkę nowości z Jaktorowa.

Jako, iż 14.12 ruszyło Pendolino, a Jaktorowa (pomijając, że jest fikcyjny ;) ) nie uwzględniono w planach... lokalna spółka Koleje Jaktorowskie sama uruchomiła kursy swoich ED250:

Obrazek
Tutaj skład "odpoczywa" przed startem do Warszawy na stacji postojowej Jaktorów Wschodni.


Z kolei na Dworcu Głównym ruszyła przebudowa jego zachodniej głowicy, a nieco wcześniej przebudowano sam dworzec, tak że w każdym kierunku pociągi dalekobieżne i regionalne mają po trzy krawędzie peronowe. Nowy peron poprzednio był używany jako... pocztowy :mruga:

Obrazek

Obrazek

A tutaj już sama głowica zachodnia - tworzone jest połączenie lotniska międzynarodowego (z którego linia będzie przedłużona na zachód) z nitką dalekobieżną, a to z kolei wymaga przebudowy układu podmiejskiego. Wzorowałem się warszawskim Zachodnim.


I bonus - trwają rozmowy między mną a J-31 co do pierwszego pociągu międzysymulacyjnego. Także obsługiwanym przez Pendolino :chytry:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Symulatory”