Porty lotnicze w Polsce - problemy, perspektywy rozwoju itp.
Porty lotnicze w Polsce - problemy, perspektywy rozwoju itp.
Wiele się mówi ostatnio na temat portów lotniczych w Polsce, a dlatego że w większych ośrodkach miejskich lotniska się rozwijają dosyć wyraźnie. Zaczyna się prawdziwa konkurencja. Miasta (regiony) też już ze sobą rywalizują i są nawet pierwsze konflikty z tego powodu.
Jednak nie polega to wszystko tylko na konkurencji ...
Jesteśmy w końcu stroną transportową, więc uważam że naprawdę warto ten wątek rozwinąć.
Będę trochę patriotyczny i zacznę od lotniska w Pyrzowicach, które przeżywa ostatnio bardzo duży rozwój. Wymuszone jest to potencjałem w końcu ogromnego GOPu, który zaczyna się już dusić komunikacyjnie i trzeba poważnie myśleć o przyszłości komunikacji w epoce globalizacji => http://www.gtl.com.pl/
Proponuję luźną dyskusję o problemach, ciekawostkach i przyszłości portów lotniczych w Waszych regionach. Pomoże to mam nadzieję przybliżyć, co dzieje się ogólnie w Polsce w tej kwestii i ustalić jakąś mapę rozwoju.
Jednak nie polega to wszystko tylko na konkurencji ...
Jesteśmy w końcu stroną transportową, więc uważam że naprawdę warto ten wątek rozwinąć.
Będę trochę patriotyczny i zacznę od lotniska w Pyrzowicach, które przeżywa ostatnio bardzo duży rozwój. Wymuszone jest to potencjałem w końcu ogromnego GOPu, który zaczyna się już dusić komunikacyjnie i trzeba poważnie myśleć o przyszłości komunikacji w epoce globalizacji => http://www.gtl.com.pl/
Proponuję luźną dyskusję o problemach, ciekawostkach i przyszłości portów lotniczych w Waszych regionach. Pomoże to mam nadzieję przybliżyć, co dzieje się ogólnie w Polsce w tej kwestii i ustalić jakąś mapę rozwoju.
Ostatnio zmieniony 2006-07-10, 23:36 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.
Na Podkarpaciu jedynym lotniskiem jest Port Lotniczy w Jasionce k. Rzeszowa. Podobno stoją przed nim całkiem duże plany rozwoju, gdyż PLL LOT chce wraz z jednym z ukraińskich przewoźników stworzyć "Dolinę lotniczą". Ma to pomóc w stworzeniu przede wszystkim dobrej marki temu lotnisku, a przede wszystkim zachęcić potencjalnych inwestorów, a także zainicjować współpracę Ukrainy z Polską w dziedzinie lotnictwa. Jak na razie plan zakłada uruchomienie połączeń lotniczych na Ukrainę, m.in. do Lwowa. Tymczasem jeden z przewoźników, Ryanair we wspólpracy z MPK stworzył linię lotniskową "L", którą można dojechać spod dworca PKP do Jasionki. Rozkład jest ułożony pod godziny przylotów i odlotów Ryanaira. Gdybym coś przekręcił to prosiłbym ew. MKM-ów z Rzeszowa o poprawienie.
Ostatnio zmieniony 2006-07-11, 01:24 przez Adrian_, łącznie zmieniany 1 raz.
Powracając jeszzce na chwilę do portu w Jasionce to moim zdaniem sieć połączeń lotniczych jest zbyt uboga. Być moze zmieni to projekt "doliny lotniczej", gdyż niektórzy pasażerowie (np. lecący do Norwegii) zamiast korzystać z połączeń Jasionki muszą nadal jechać aż do Balic. Poza tym, jeśli ten projekt się to zostanie zrealizowany jeden z punktów projektów dotyczący produkcji przez Ukrainę samolotów pasażerskich. Tak więc ta inwestycja jest ogromną szansą nie tylko dla gospodarki Podkarpacia, ale też dla gospodarki Ukrainy .
W Gdańsku lotnisko już jest za małe, tłok sie robi i w ogóle. Miejsc prakingowych to w ogóle trzeba szukać troche dalej, nie zawsze są przy lotnisku Same połączenia są w miare ok, jest samolot do Kopenhagii, Frankfurtu, Londynu, Dortmundu i jeszcze dobre kilka innych połączeń. No i są też krajowe, do Wawy, Krakowa itp
A lotnisko jest tak małe że z jednego końca widzisz już drugi koniec
A głowny ''punkt'' na lotnisku to taki placyk z 3 ławkami, kioskiem, restauracją i 2 innymi sklepami Ale nie jest zle, rozbudują go kiedyś
A lotnisko jest tak małe że z jednego końca widzisz już drugi koniec
A głowny ''punkt'' na lotnisku to taki placyk z 3 ławkami, kioskiem, restauracją i 2 innymi sklepami Ale nie jest zle, rozbudują go kiedyś
Co ty w ogole mówisz? Określenie "Dolina Lotnicza" dotyczy czegoś zupełnie innego. Takim mianem określa się szereg fabryk w regionie , zajmujących się produckją dla Lotnictwa. W "Dolinie Lotniczej" znajdują się takie fabryki jak: WSK Rzeszów , PZL Mielec , PZL Świdnik itp. Absolutnie "Doliny Lotniczej" nie tworzyły PLL LOT wraz z jednym z Ukraińskich przewoźników - jak twierdzisz.Adrian_ pisze:Podobno stoją przed nim całkiem duże plany rozwoju, gdyż PLL LOT chce wraz z jednym z ukraińskich przewoźników stworzyć "Dolinę lotniczą".
Rzeczywiście jest małe, w zeszłym roku korzystałem z tego portu lotniczego. I czekając na mojego "lotowskiego" ATR-a 72, który miał mnie zabrać o godz. 19-stej do Warszawy, miałem okazję pooglądać sobie zarówno budynek portu jak i plac postojowy dla samolotów.Kuba pisze:A lotnisko jest tak małe że z jednego końca widzisz już drugi koniec
Jeden pas startowy i rzeczywiście niewielki plac postojowy, to może być czasami przy mało.
Natomiast dużo się ostatnio mówi i pisze w lokalnych mediach o warszawskich porcie lotniczym. Jest dobudowywany kolejny terminal i przebudowywana infrastruktura drogowo-kolejowa w rejonie portu lotniczego. Jest totalny bałagan. A co gorsza zdarzają się ostatnio nawet korki w al. ¯wirki i Wigury. I to w jej ostatnim, "przygranicznym" odcinku. Bywa i tak, że podróżni idą na lotnisko na piechotę.
W samym terminalu wcale nie jest lepiej, bywa, że na odprawę trzeba poczekać nawet do 3-ch godzin.
Reasumując na warszawskim lotnisku jest okropnie ciasno. Po wielu obietnicach polityków sytuacja się pogarsza, a liczba podróżnych z roku na rok się zwiększa.
Natomiast, z moich lotniczy obserwacji, jakie prowadzę z działki (25 km od lotniska), wynika, że w powietrzu też jest spory ruch w rejonie Warszawy. Oczywiście bardzo częstym widokiem są samoloty tanich przewoźników (Wizz-Air, Ryannair, Sky-Airlines, Europa-airlines, Easy-Jet, i inne). Te firmy chcą jednak "uciekać" z warszawskiego lotniska. I wiem że nawet to czynią.
Nie ma się czemu dziwić jeżeli dla tanich linii lotniczych terminalem jest barak a opłaty lotniskowe należą do jednych z najwyższych w europie.J-31 pisze: Oczywiście bardzo częstym widokiem są samoloty tanich przewoźników (Wizz-Air, Ryannair, Sky-Airlines, Europa-airlines, Easy-Jet, i inne). Te firmy chcą jednak "uciekać" z warszawskiego lotniska. I wiem że nawet to czynią.
Cóż, być może Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie jest niewielkie (wg okolicznych mieszkańców jest wręcz przeciwnie ), ale bardzo dobrze rozwinięte. Ostatnie wejście WizzAira na nasze lotnisko zostało głośno roztrąbione na plakatach i citylightach w całym mieście. Wprowadziło to sieć tanich połączeń do wielu europejskich miast. Do lotniska w większości dojeżdżają niskopodłogowe autobusy linii 110 i B, które dobrze komunikują port lotniczy z miastem. Co do samego terminalu to ma on wygląd nowoczesny, oprócz tego planuje się systematyczne jego przebudowywanie i unowocześnianie, które ma odbywać się w kilku etapach. A jeżeli mówimy o ruchu pasażerskim to ten wzrasta z roku na rok z uwagi na coraz większe zainteresowanie turystów trójmiejską metropolią oraz chęć mieszkańców na zagraniczne wojaże (szczególnie loty do Londynu cieszą się dużym zainteresowaniem).Kuba pisze:W Gdańsku lotnisko już jest za małe, tłok sie robi i w ogóle. Miejsc prakingowych to w ogóle trzeba szukać troche dalej, nie zawsze są przy lotnisku Same połączenia są w miare ok, jest samolot do Kopenhagii, Frankfurtu, Londynu, Dortmundu i jeszcze dobre kilka innych połączeń. No i są też krajowe, do Wawy, Krakowa itp
A temat jest jak najbardziej do dyskusji. Dla mnie najpiękniejszym polskim lotniskiem jest poznańska Ławica.
Sprawa na razie utknęła. Dobry interes wietrzy w tym lotnisku lokalny samorząd i to głównie - i na razie - wyłącznie, tylko lokalne władze, dążą do otwarcia lotniska w Modlinie. Niestety trzeba by go było przebudować, ponieważ nie nadaje się ono w takim stanie do przyjęcia ruchu lotniczego.plocmaster pisze:1. Co z lotniskiem w Modlinie?
Dobre pytanie. Nikt na nie nie potafi odpowiedzieć. Budowa jest już opóźniona. Wykonawca zwala winę na inwestora, a inwestor na wykonawcę. Póki co, bałagan trwa.plocmaster pisze:2. Kiedy koniec budowy terminalu na Okęciu?
A Wiecie co jest najśmieszniejsze ?
Na nowy terminal, warszawskiego lotniska, mają w przyszłości dojeżdżać pociągi, budowany jest nawet przystanek kolejowy, ale... nie jest on połączony z resztą infrastruktury kolejowej. Czyli, przez kilka lat będzie to przystanek-widmo....
No te tanie loty to na pewno był dobry pomysł, dzięki nim, zostałem tydzień dłużej w Polsce w maju jak odwołali loty Rynair'a Ale b.dużo osób lata Wizzairem czy Rynairem, teraz wszyscy wyjeżdżaja, to interes mają niezły [/list]Damhan pisze:Cóż, być może Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie jest niewielkie (wg okolicznych mieszkańców jest wręcz przeciwnie ), ale bardzo dobrze rozwinięte. Ostatnie wejście WizzAira na nasze lotnisko zostało głośno roztrąbione na plakatach i citylightach w całym mieście. Wprowadziło to sieć tanich połączeń do wielu europejskich miast. Do lotniska w większości dojeżdżają niskopodłogowe autobusy linii 110 i B, które dobrze komunikują port lotniczy z miastem. Co do samego terminalu to ma on wygląd nowoczesny, oprócz tego planuje się systematyczne jego przebudowywanie i unowocześnianie, które ma odbywać się w kilku etapach. A jeżeli mówimy o ruchu pasażerskim to ten wzrasta z roku na rok z uwagi na coraz większe zainteresowanie turystów trójmiejską metropolią oraz chęć mieszkańców na zagraniczne wojaże (szczególnie loty do Londynu cieszą się dużym zainteresowaniem).Kuba pisze:W Gdańsku lotnisko już jest za małe, tłok sie robi i w ogóle. Miejsc prakingowych to w ogóle trzeba szukać troche dalej, nie zawsze są przy lotnisku Same połączenia są w miare ok, jest samolot do Kopenhagii, Frankfurtu, Londynu, Dortmundu i jeszcze dobre kilka innych połączeń. No i są też krajowe, do Wawy, Krakowa itp
A temat jest jak najbardziej do dyskusji. Dla mnie najpiękniejszym polskim lotniskiem jest poznańska Ławica.
A tymczasem w Warszawie urzędnicy znów "obiecują"
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34864,3483148.html
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34864,3483148.html
Kilka dni temu w Nowym Sączu przedstawiciele pięciu samorządów podpisali porozumienie w sprawie budowy lotniska na Sądecczyźnie. Nie sprecyzowali lokalizacji, czy to będzie Stary Sącz, czy Łososina Dolna, a może jeszcze inne miejsce.
Dokument dotyczy "porozumienia w sprawie wspierania działań zmierzających do budowy lotniska komunikacyjnego na terenie Sądecczyzny oraz współfinansowania przygotowania niezbędnych ekspertyz, analiz i raportów określających możliwości i wstępne warunki utworzenia lotniska ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb miasta Nowego Sącza i powiatu nowosądeckiego."
Wszystkie strony zapewniają, że niezbędnym warunkiem dostępności komunikacyjnej Sądecczyzny jest budowa lotniska.
Miejmy nadzieje, że owy projekt wypali.
Dokument dotyczy "porozumienia w sprawie wspierania działań zmierzających do budowy lotniska komunikacyjnego na terenie Sądecczyzny oraz współfinansowania przygotowania niezbędnych ekspertyz, analiz i raportów określających możliwości i wstępne warunki utworzenia lotniska ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb miasta Nowego Sącza i powiatu nowosądeckiego."
Wszystkie strony zapewniają, że niezbędnym warunkiem dostępności komunikacyjnej Sądecczyzny jest budowa lotniska.
Miejmy nadzieje, że owy projekt wypali.
Tutaji tutaj parę fotek z rozbudowywanego terminalu w Pyrzowicach.
Zamieszczony jest również film (ponad 8MB) o obecnym rozwoju lotniska w Pyrzowicach.
To prawda, że kłopot jest z dojazdem, w końcu to 35 km od stolicy regionu. Na razie można sobie bezpośrednio dojechać autobusem za 15zł (10zł bilet ulgowy). Na przyszłość trzeba pomyśleć jednak o szybszym transporcie szynowym.
Terminal architektonicznie jest w mojej ocenie taki sobie, ale tu chodzi głównie jednak o wygodę pasażerów i szybką sprawną obsługę.
Nadchodzą jednak bardzo niepokojące informacje. Są nimi: powołanie przez ministra gospodarki na szefa Rady Nadzorczej Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Bogusława Wojciechowskiego z Krakowa (Człowiek z Krakowa na takim stołku ma być bezstronny, jeżeli trwa konkurencja z Balicami?) i zablokowanie przez Skarb Państwa (tak, to oni też blokują przejęcie TŚ przez miasta ) przejęcia przez Województwo Śląskie większości udziałów w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym, które zarządza lotniskiem co wiąże się ze znacznym spowolnieniem rozbudowy portu lotniczego w Pyrzowicach.
Widać, że komuś zależy jednak na tym, żeby to lotnisko się nie rozwijało. Walka trwa...
Zamieszczony jest również film (ponad 8MB) o obecnym rozwoju lotniska w Pyrzowicach.
To prawda, że kłopot jest z dojazdem, w końcu to 35 km od stolicy regionu. Na razie można sobie bezpośrednio dojechać autobusem za 15zł (10zł bilet ulgowy). Na przyszłość trzeba pomyśleć jednak o szybszym transporcie szynowym.
Terminal architektonicznie jest w mojej ocenie taki sobie, ale tu chodzi głównie jednak o wygodę pasażerów i szybką sprawną obsługę.
Nadchodzą jednak bardzo niepokojące informacje. Są nimi: powołanie przez ministra gospodarki na szefa Rady Nadzorczej Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Bogusława Wojciechowskiego z Krakowa (Człowiek z Krakowa na takim stołku ma być bezstronny, jeżeli trwa konkurencja z Balicami?) i zablokowanie przez Skarb Państwa (tak, to oni też blokują przejęcie TŚ przez miasta ) przejęcia przez Województwo Śląskie większości udziałów w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym, które zarządza lotniskiem co wiąże się ze znacznym spowolnieniem rozbudowy portu lotniczego w Pyrzowicach.
Widać, że komuś zależy jednak na tym, żeby to lotnisko się nie rozwijało. Walka trwa...
Na czym będzie polegać rozbudowa Waszego lotniska? będą np. poszerzać płytę lotniska o dodatkowy pas, czy też coś innego?
A tak BTW byłem na lotnisku w Strachowicach w 1999r. i musze powiedzieć, ze wywarło na mnie całkiem pozytywne wrażenie . Jedynym minusem jest stosunkowo mała ilosć połaczeń lotniczych, ale mam nadzieję, ze na przestrzeni lat sie to zmieni .
A tak BTW byłem na lotnisku w Strachowicach w 1999r. i musze powiedzieć, ze wywarło na mnie całkiem pozytywne wrażenie . Jedynym minusem jest stosunkowo mała ilosć połaczeń lotniczych, ale mam nadzieję, ze na przestrzeni lat sie to zmieni .
Poszerzac nie trzeba tylko bedzie wydluzana. Wroclawskie Lotnisko jako jedno z 2 (cywilnych) w Polsce moze przyjmowac najwiesze samoloty na swiecie. Rozbudowie zostana takze terminale zwlaszcza miedzynarodowy. Teraz juz tak malo polaczenie nie ma. Dolecisz do Monachium,Warszawy, Kopenhagi,Dortmundu,Mediolanu,Dublina,Gdanska,Londynu, Nottingham. Po wakacjach ma zostac uruchomionych kilkanascie kolejnych polaczen. W ciagu najblizszych lat lotnisko we Wroclawiu ma stac sie najwiekszym tego typu lotniskiem w poludniowej i zachodniej Polsce.
Skoro tak, to w takim razie czy w Strachowicach planuje sie zwiększenie liczby lotów, tudzież wprowadzenie nowych przewoźników lotniczych? a co do tych połączeń to z Wrocławia można chyba także dolecieć do Egiptu. Moja mama leciała samolotem w tamtym roku właśnie do Egiptu z Wrocławia. A z tą modernizacją to nie wiem, czy będzie to jedno z największych polskich lotnisk, wszak Wasze lotnisko musiało by przeskoczyć jakością Okęcie .
Pamietaj, ze to nie port lotniczy oferuje polaczenia tylko przezownicy. Jezeli caly czas powieksza sie siatka polaczen to i nowi przewoznicy wchodza. Obecnie z Wroclawia lataja LOT,CentralWings, WizzAir,Ryanair,Lufthansa, jakis przewoznik krajowy. Do Egiptu to sa loty czarterowe czyli wynajmowane nie majace nic wspolnego ze stalymi polaczeniami. Tak samo sie lata do Bulgari, Wyspy Kanaryjskie i do Indonezji. Poza tym Wroclawskie Lotnisko nie bedzie wieksze od Warszawskiego bo to nie o to chodzi. Zreszta Warszawskie lotnisko juz nie dlugo straci swoja pozycje dla lotnisku typu Krakow,Katowice czy Wroclaw bo takie sa realia.
//Spacje po przecinkach proszę. (Peter)
//Spacje po przecinkach proszę. (Peter)
Ostatnio zmieniony 2006-07-24, 09:23 przez Wilchelm, łącznie zmieniany 2 razy.