Nowoczesny samochodowy silnik parowy...
Nowoczesny samochodowy silnik parowy...
...zastosowany w samochodzie w roku... 1974 Takie kuriozum wynalazłem w Młodym Techniku nr 2/1976.
Firma Saab zabudowała w swoim modelu 99 w 1974 roku eksperymentalny silnik parowy - podobno nie dość, że sama maszyna (bez oprzyrządowania) była mniejsza od spalinowego, to i moc maksymalnma tego wynalazku wyniosła... 250 KM na niskooktanowym paliwie (moc ciągła: 150 KM)
---
Niestety Saab nie ujawnił wszystkich szczegółów konstrukcyjnych, ale zasada działania i główne założenia konstrukcji są jak najbardziej znane (kocioł jest oczywiście wodnorurkowy):
Zaś sama maszyneria wygląda tak:
---
...i opis działania:
---
Szczerze mówiąc spodziewałbym się bardziej czegoś "parowozowego" niż kilku małych cylindrów w układzie... "Okrężnym".
Nader interesująca konstrukcja - ale jednak, jak widać, ślad po niej zaginął tak szybko, jak się pojawił. A szkoda. Ciekawe, jakby się taki motorek spisywał w napędzaniu np. Jelcza Libero czy Solarisa Alpino - kilkaset parowych koników byłoby w sam raz, paliwo tańsze, a i hałas byłby mniejszy...
Firma Saab zabudowała w swoim modelu 99 w 1974 roku eksperymentalny silnik parowy - podobno nie dość, że sama maszyna (bez oprzyrządowania) była mniejsza od spalinowego, to i moc maksymalnma tego wynalazku wyniosła... 250 KM na niskooktanowym paliwie (moc ciągła: 150 KM)
---
Niestety Saab nie ujawnił wszystkich szczegółów konstrukcyjnych, ale zasada działania i główne założenia konstrukcji są jak najbardziej znane (kocioł jest oczywiście wodnorurkowy):
Zaś sama maszyneria wygląda tak:
---
...i opis działania:
---
Szczerze mówiąc spodziewałbym się bardziej czegoś "parowozowego" niż kilku małych cylindrów w układzie... "Okrężnym".
Nader interesująca konstrukcja - ale jednak, jak widać, ślad po niej zaginął tak szybko, jak się pojawił. A szkoda. Ciekawe, jakby się taki motorek spisywał w napędzaniu np. Jelcza Libero czy Solarisa Alpino - kilkaset parowych koników byłoby w sam raz, paliwo tańsze, a i hałas byłby mniejszy...
Ostatnio zmieniony 2011-10-24, 16:59 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 1 raz.
Ciekawe, a swoją drogą zastanawiam się ile pomysłów na napędy alternatywne leży pochowane w szufladach konstruktorów. Wszystko jest blokowane przez silne lobby producentów ropy naftowej. Gdyby nagle ropa nafowa przetała byc potrzebna podupadło by wiele krajów arabskich, a oni przecież do tego nie dopuszczą.
O nich się nie martw. Idąc za przykładem Dubaju - zaczęli w odpowiednim momencie myśleć o tym i zdążyli już na turystyce zarobić drugie tyle, co na ropie naftowej. Ponoć nawet zabierają się za budowę... metra.siekierowy pisze:Gdyby nagle ropa nafowa przetała byc potrzebna podupadło by wiele krajów arabskich,