[Warszawa] Linie autobusowe i tramwajowe.
- TranslatorPS
- Posty: 282
- Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
- Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
Pal diabli lotnisko, tam dojeżdża nieznaczna liczba pasażerów. Warto zwrócić uwagę na potoki na odcinku śródmiejsko-ochocko-rakowieckim. Nawet w Alejach Jerozolimskich pomimo sporej liczby linii autobusowych i tramwajów to liczba pasażerów jest duża.J-31 pisze:Skasowanie 175 to głupota - owszem jest S2 i S3 - ale 175 jest jednak dobrym uzupełnieniem dla pociągów
Ja bym to określił inaczej: brak pomysłu na rozwiązanie systemowe. W jedną stronę skracanie nieracjonalnie długich linii (podział 503 - pomysł niegłupi), ale w drugą: włączenie wolskiego odcinka w 102. Brakuje mi koncepcji systemowej dla autobusów przyspieszonych (które - wbrew niektórym twierdzeniom - są potrzebne).Piotrek_2274 pisze:Całe te zmiany wyglądają jak robione na kolanie.
Mam wrażenie, że to mocno robocza wersja. ZTM tak zwykł robić: wrzuca via gazety pomysł "w obrót" i obserwuje jak rozwijają się dyskusje.
A ja wpadłem na taki pomysł — planowane 128 nazwać 175, a 503 nie skracać do Konwiktorskiej (to miałoby w ogóle jakiś sens?), tylko puścić dalej Traktem Królewskim, Jerozolimskimi i ¯iW i gdzieś zakrańcować. Zrobi się do tego częstsze 128/175 i będzie akurat, teoretycznie powinno wystarczyć, zaś dzisiejsze 503 z Ursynowa puściłbym TK na pl. Piłsudskiego, żeby ktoś tym jeździł. Do tego jeszcze zmaltretowałbym jakoś 517, które wg niektórych możnaby po prostu wyciąć.
Co do puszczenia Dobrą 127 zamiast 128 też mam mieszane uczucia - zasadniczo pomysł nie jest zły, ale jednak z BUWu (i nowego budynku na w/w ulicy, gdzie studenci uczą się co to jest ,,villamos" albo ,,Schienenersatzverkehr") ktoś do szeroko pojętego ZP Centrum na pewno jeździ, a przez Stolec czy jak tam to się nazywa zajmowałoby to trochę dłużej (i mieliby mniej kursów). Chociaż w sumie mogą jeździć 105+tramwaj albo poczekać na metro (aż je zbudują), nie wiem.
A w ogóle to czekam wprost niecierpliwie na plany cięć tramwajowych, bo jest co pociąć — wypadałoby coś wreszcie zrobić z 6, pustymi obecnie tramwajami na W-Z i pętlą ¯erań FSO, gdzie jest o jedną linię za dużo
Co do puszczenia Dobrą 127 zamiast 128 też mam mieszane uczucia - zasadniczo pomysł nie jest zły, ale jednak z BUWu (i nowego budynku na w/w ulicy, gdzie studenci uczą się co to jest ,,villamos" albo ,,Schienenersatzverkehr") ktoś do szeroko pojętego ZP Centrum na pewno jeździ, a przez Stolec czy jak tam to się nazywa zajmowałoby to trochę dłużej (i mieliby mniej kursów). Chociaż w sumie mogą jeździć 105+tramwaj albo poczekać na metro (aż je zbudują), nie wiem.
A w ogóle to czekam wprost niecierpliwie na plany cięć tramwajowych, bo jest co pociąć — wypadałoby coś wreszcie zrobić z 6, pustymi obecnie tramwajami na W-Z i pętlą ¯erań FSO, gdzie jest o jedną linię za dużo
To byłoby wbrew polityce transportowej, jako, iż pamiętać należy, że miasto chce stawiać na tramwaje, vel transport szynowypmaster pisze:A w ogóle to czekam wprost niecierpliwie na plany cięć tramwajowych, bo jest co pociąć — wypadałoby coś wreszcie zrobić z 6, pustymi obecnie tramwajami na W-Z i pętlą ¯erań FSO, gdzie jest o jedną linię za dużo
Jak tramwaje jeżdżą puste to wina raczej beznadziejnie ułożonej trasy, braku skomunikowania lub pokrywania się z autobusami. Kiedyś cięcia były niemożliwe, bo były tylko bilety jednorazowe, więc przesiadki spowodowałyby spore problemy i zapewne protesty pasażerów. Więc nie dziwię się włodarzom stolicy że robią cięcia właśnie teraz bo i tak musieliby to prędzej czy później zrobić.
Tramwaje jeżdżą puste trasą W-Z właściwie wyłącznie z winy utrudnień spowodowanych budową stacji metra Dw. Wileński i koniecznością okrojenia tam komunikacji tramwajowej, wprowadzenia objazdów. Tak naprawdę Praga zostałą przecięta na pół, pod względem sieci tramwajowej. Przez najbliższe dwa lata nic się tutaj nie zmieni. ZTM nie dostrzega potrzeb zmian w tramwajach
Jednakże powstaje poważne pytanie jak sytuacja na trasie W-Z zmieni się po otwarciu centralnego odcinka II linii. Jak wtedy będą wyglądały potoki pasażerskie, nie jest wykluczone, że otwarciu ul. Targowej i powrotu tramwajów - tramwaje na na trasie W-Z znów się zapełnią
To jest pytanie na rok 2014 - czy raczej 2015
Jednakże powstaje poważne pytanie jak sytuacja na trasie W-Z zmieni się po otwarciu centralnego odcinka II linii. Jak wtedy będą wyglądały potoki pasażerskie, nie jest wykluczone, że otwarciu ul. Targowej i powrotu tramwajów - tramwaje na na trasie W-Z znów się zapełnią
To jest pytanie na rok 2014 - czy raczej 2015
No w Warszawie to głównie to pierwsze, ale i tak jest jak jest i nie da się łatwo poprawić sytuacjiOPi pisze:Jak tramwaje jeżdżą puste to wina raczej beznadziejnie ułożonej trasy, braku skomunikowania lub pokrywania się z autobusami
Dziś też można często spotkać się z narzekaniami, że przez przesiadkę trzeba kasować nowy bilet. Ciekawe, czy jak ci ludzie po raz pierwszy wsiadali do niskopodłogowca pocałowali się w locie z podłogą, bo nie zauważyli, że schodów nie maOPi pisze: cięcia były niemożliwe, bo były tylko bilety jednorazowe, więc przesiadki spowodowałyby spore problemy i zapewne protesty pasażerów
Ale skoro przez jakiś (i to dość długi) czas nie będzie potoków, to czemu by nie dostosować podaży do popytu? A ZTM może i dostrzega, coś gdzieś widziałemJ-31 pisze: Przez najbliższe dwa lata nic się tutaj nie zmieni. ZTM nie dostrzega potrzeb zmian w tramwajach
I tak trzeba będzie wtedy przebudować układ komunikacyjnyJ-31 pisze:Jednakże powstaje poważne pytanie jak sytuacja na trasie W-Z zmieni się po otwarciu centralnego odcinka II linii. Jak wtedy będą wyglądały potoki pasażerskie, nie jest wykluczone, że otwarciu ul. Targowej i powrotu tramwajów - tramwaje na na trasie W-Z znów się zapełnią
Ostateczna wersja cięć:
Już wiadomo jak, w związku z koniecznymi oszczędnościami, zmieni się układ linii autobusowych w Warszawie od 1 czerwca. W ostatecznym projekcie ZTM uwzględnił najczęściej powtarzające się postulaty pasażerów.
Dla przypomnienia – pierwszą wersję projektu zmian ZTM przedstawił opinii publicznej pod koniec marca. Przyczyną ich wprowadzenia jest ograniczenie wydatków w budżecie miasta na komunikację miejską. Planując ich wprowadzenie ZTM chciał przede wszystkim zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. By go osiągnąć przyjęte zostały twarde założenia. Nie były w ogóle brane pod uwagę jakiekolwiek ograniczenia w relacjach tzw. „kluczowych”, czyli takich, w których porusza się największa liczba pasażerów. Zamiast tego podjęto decyzję o ograniczeniu oferty na liniach dublujących komunikację szynową. Warto przypomnieć, że takie działanie przewiduje również obowiązująca w Warszawie „Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne”. Według tego dokumentu, dominującą rolę w systemie transportowym miasta ma pełnić transport szynowy (metro, kolej, tramwaje), który jest nie tylko najbardziej wydajny, ale także ekologiczny. Autobusy mają go jedynie uzupełniać. Autobusy powinny być podstawowym środkiem transportu jedynie tam, gdzie nie ma dostępu do komunikacji szynowej. Ograniczana będzie także oferta na tych liniach, które cieszą się najmniejszym zainteresowaniem pasażerów.
Koniecznie trzeba wspomnieć, że w ostatecznym projekcie zmian autobusowych uwzględnione zostały liczne postulaty pasażerów komunikacji miejskiej, władz dzielnic, radnych oraz środowisk osób niepełnosprawnych. Przeprowadzone dodatkowe analizy, uwzględniające te postulaty wykazały możliwość utrzymania m.in. linii 175 i linii 521 na trasie do Szczęśliwic.
Linia 102
Zostanie połączona z linią 151 i będzie kursowała na trasie: PKP OLSZYNKA GROCHOWSKA - … - Królewska – Grzybowska – Siedmiogrodzka – Skierniewicka – Wolska – Płocka - MŁYNÓW
Linia 115
Jej trasa zostanie skorygowana. Zostanie połączona z linią 215, wycofana z Pragi Południe i skierowanie do Rembertowa. Na odcinku Marysin Wawerski – Praga -Południe zostanie zastąpiona przez linie 173 i 315.
Jej nowa trasa: ALEKSANDRÓW - … - Kościuszkowców - Korkowa - Wspólna - zawrotka przy ul. Brata Alberta - Wspólna - Szosowa - Grzybowa - al. Komandosów - Ilskiego - Marsa - Cyrulików - al. Chruściela - al. Sztandarów - MOKRY ŁUG
Linia 117
Linia zostanie wycofana z Mokotowa i Wilanowa i skrócona do relacji Gocław – Dw. Centralny. Pozwoli to wyeliminowanie nieregularności kursowania na obecnej długiej trasie. Zmieni również trasę na os. Gocław gdzie zastąpi linię 151. Na Mokotowie zostanie zastąpiona przez linię 168 a w Wilanowie przez 317.
Jej nowa trasa: GOCŁAW – Jugosłowiańska – Meissnera – Bora–Komorowskiego - … - Al. Jerozolimskie – Emilii Plater – DW. CENTRALNY.
Linia 119
Jej trasa pozostanie bez zmian.
Linia 121
Linia w dalszym ciągu będzie kursowała we wszystkie dni tygodnia w ograniczonych godzinach.
Linia 127
Jej trasa zostanie wydłużona i skierowana na Powiśle (w zamian za wycofaną stamtąd linię 128). Pozwoli to na poprawę komunikacji na Solcu.
Nowa trasa linii: NOWE WŁOCHY - … - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Ludna - Solec - Dobra - MARIENSZTAT (powrót: Dobra - Nowy Zjazd - Wybrzeże Kościuszkowskie - Karowa - Dobra).
Linia 128
Jej trasa zostanie zmieniona. Linia zostanie wycofana z Powiśla i Mariensztatu, gdzie zostanie zastąpiona przez linię 127 i skierowana na Trakt Królewski. Dzięki temu będzie uzupełniała linię 175 w Centrum i na Ochocie.
Jej nowa trasa: SZCZęŚLIWICE - … - Aleje Jerozolimskie - Nowy Świat - Krakowskie Przedmieście - Królewska - pl. Piłsudskiego - Focha - PL. PIŁSUDSKIEGO (powrót: Moliera - Senatorska - Miodowa - Krakowskie Przedmieście).
Linia 129
Linia w dalszym ciągu będzie kursowała we wszystkie dni tygodnia.
Linia 130
Z powodu małego wykorzystania na całej trasie linia zostanie zlikwidowana. W zamian, na Górny Mokotów zostanie skierowana linia 195.
Linia 138
Jej trasa pozostanie bez zmian.
Linia 139
Jej trasa pozostanie bez zmian.
Linia 140
Zostanie połączona z linią 156 w jedną linię (o numerze 156) kursującą między stacją metra Młociny a Dworcem Wschodnim.
Linia 147
Rozważana jest (ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta) korekta jej trasy na Saskiej Kępie. Dzięki temu linia mogłaby przejąć relację lokalną na Saskiej Kępie obsługiwaną dotąd przez linię 151.
Rozważana trasa linii: WIŚNIOWA GÓRA - … - Saska – Zwycięzców – pl. Przymierza – Francuska – rondo Waszyngtona - … - DW. WSCHODNI (KIJOWSKA)
Linia 151
Linia zostanie zlikwidowana, gdyż jest bardzo słabo wykorzystywana na całej swojej trasie. Relacje obsługiwane przez linie zostaną zastąpione przez linie: 102, 117 oraz 147 (po podjęciu decyzji w sprawie korekty jej trasy).
Linia 154
W wybranych kursach (poza godzinami kursowania nowej linii 320) linia będzie podjeżdżała do pętli FORT RADIOWO
Linia 156
Zostanie połączona z linią 140 i będzie kursowała w relacji: Metro Młociny – Dw. Wschodni/Kijowska z częstotliwością co 30 minut.
Nowa trasa linii: METRO MŁOCINY – … – św. Wincentego – Borzymowska – trocka – Pratulińska – Handlowa – Ossowskiego – Barkocińska – Myszkowska – Gorzykowska – Radzymińska – gen. Rozwadowskiego – Księcia Ziemowita – Naczelnikowska – Radzymińska – Ząbkowska – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA)
Linia 168
Zmieni swoją trasę. Zostanie skierowana do pętli Spartańska. Tym samym na Mokotowie zastąpi linię 117. Zastąpi także linię 318 w relacji lokalnej (połączenie Instytutu Reumatologii z linią metra).
Jej nowa trasa: WITOLIN - ... – Rakowiecka – al. Niepodległości – Madalińskiego – Wołoska – Woronicza – SPARTAńSKA
Linia 175
W związku z możliwymi utrudnieniami na linii kolejowej do Lotniska Chopina, linia pozostanie na swojej trasie. Będzie jednak kursowała rzadziej – co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut w pozostałych porach.
Linia 176
Jej trasa nie zmieni się, ale linia będzie kursowała rzadziej w godzinach szczytu.
Linia 178
W dalszym ciągu będzie kursowała we wszystkie dni tygodnia w ograniczonych godzinach.
Linia 195
Będzie kursowała na trasie zmienionej. Zostanie skierowana na Górny Mokotów gdzie zastąpi linię 130. Będzie kursowała z częstotliwością co 30 minut.
Nowa trasa linii: NATOLIN PŁN. – Płaskowickiej – Roentgena – Pileckiego – Herbsta – Romera – … – Dolina Służewiecka – św. Bonifacego – Sobieskiego – Dolna – Puławska – Rakowiecka – al. Niepodległości – Madalińskiego – św. Andrzeja Boboli – Rakowiecka – Łowicka – RAKOWIECKA – SANKTUARIUM (powrót: RAKOWIECKA – SANKTUARIUM – Łowicka – Madalińskiego – al. Niepodległości - … - NATOLIN PŁN.
Linia 202
Z powodu małego wykorzystania linia zostanie zlikwidowana. Relacje przez nią obsługiwane zostaną przejęte przez inne linie.
Linia 210
Z powodu małego wykorzystania na całej trasie linia zostanie zlikwidowana.
Linia 215
Zostanie połączona z linią 115.
Linia 220
Linia zostanie przekształcona w linię okresową 320 kursującą tylko w dni powszednie. W weekendy obsługę transportową pętli Fort Radiowo zapewnią wybrane kursy linii 154.
Linia 222
Jej trasa zostanie skorygowana. Linia zostanie skierowana do ul. Bielańskiej. Jej nowa trasa: SPARTAńSKA - … - Krakowskie Przedmieście – Senatorska – pl. Bankowy – al. Solidarności – BIELAńSKA (powrót: Bielańska – Senatorska).
Linia 225
Jej trasa nie zmieni się ale linia zostanie przekształcona w okresową 325 kursującą tylko w dni powszednie.
Linia 228
Linia zostanie zlikwidowana. Relacje przez nią obsługiwane są realizowane przez linię 172
Linia 302
Z powodu małego wykorzystania linia zostanie zlikwidowana. Relacje przez nią obsługiwane zostaną przejęte przez inne linie.
Linia 306
Jej trasa zostanie skrócona. Linia zostanie wycofana z Ursynowa.
Nowa trasa linii: INSTALATORÓW – Grójecka – al. Krakowska – 1 Sierpnia – ¯wirki i Wigury – Bennetta – Narkiewicza – Wirażowa – Poleczki – Osmańska – OSMAńSKA–DHL
Linia 311
Jej trasa nie zmieni się, jednak linia będzie kursowała rzadziej w godzinach szczytu.
Linia 317
Jej trasa zostanie zmieniona. Linia zostanie wycofana ze Stegien i skierowana do Wilanowa (w zamian za wycofaną stamtąd linię 117).
Jej nowa trasa: P+R AL. KRAKOWSKA - … - Dolina Służewiecka - al. Wilanowska - Przyczółkowa - WILANÓW
Linia 318
Z powodu słabego wykorzystania linia zostanie zlikwidowana.
Linia 320
Linia będzie kursowała w zastępstwie za linię 220 wyłącznie w dni robocze. Zostanie skierowana od pętli Groty do pętli Fort Radiowo Linia ta będzie także realizowała lokalną relację (dowóz do szkoły) w zastępstwie za likwidowaną linię 410.
Trasa linii: GROTY – Hubala – Dobrzańskiego – Bolimowska (powrót: Bolimowska – Spychowska – Hubala – Dobrzańskiego) – Kocjana – Kaliskiego – Radiowa – FORT RADIOWO
Linia 325
Będzie kursowała na obecnej trasie linii 225 w dni robocze.
Linia 326
Linia będzie miała ograniczone godziny kursowania.
Linia 410
Linia jest słabo wykorzystywana. Ponadto na większości swojej trasy dubluje inne, mocne linie autobusowe jak 171, 190 czy 520. Dlatego zostanie zlikwidowana. Zostanie zastąpiona przez linie 149 i 320, które umożliwią przesiadki do linii kursujących do innych dzielnic Warszawy, a także zapewnią realizację połączeń lokalnych na Bemowie.
Linia 422
Zostanie wycofana z Bemowa i skrócona do relacji Miasteczko Wilanów – Dworzec Centralny. Stanie się linią kursującą wyłącznie w rozszerzonych godzinach szczytu (z częstotliwością co 15 minut). W pozostałych godzinach al. Rzeczypospolitej będzie obsługiwana przez linię 217.
Linia 503
Zostanie podzielona na dwie linie: 503 w relacji NATOLIN PŁN. – KONWIKTORSKA i linię 518 w relacji NOWODWORY – EMILII PLATER. Pozwoli to na wyeliminowanie nieregularnego kursowania na obecnej długiej trasie.
Trasa linii 503: NATOLIN PŁN. - … - Bonifraterska - Międzyparkowa - Słomińskiego – Szymanowska - Zakroczymska - Konwiktorska - KONWIKTORSKA (powrót: Konwiktorska - Bonifraterska)
Linia 510
Z powodu dublowania linii tramwajowych (na odcinku 6 kilometrów) linia zostanie zlikwidowana. Relacje obsługiwane przez linię 510 zostaną przejęte przez inne linie, m.in. 17, 37 i 518.
Linia 518
Nowa całotygodniowa linia która zostanie uruchomiona w zastępstwie za linię 503 (skróconą do relacji KONWIKTORSKA – NATOLIN PŁN.) i linię 510.
Jej trasa: NOWODWORY – Światowida – Świętosławskiego – Świderska (powrót: Świderska – Mehoffera – Światowida) – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – Wisłostrada – Krasińskiego – pl. Wilsona – Mickiewicza – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – pl. Krasińskich – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Aleje Jerozolimskie – Emilii Plater – EMILII PLATER
Linia 519
Podstawowo linia zostanie skrócona do Wilanowa i będzie kursowała na trasie: DW. CENTRALNY - … - al. Wilanowska - Przyczółkowa – WILANÓW. Co pół godziny linia będzie jednak miała kursy wydłużone do Powsina (w okresie letnim w weekendy przewidziane są dodatkowe kursy).
Linia 521
Linia zostanie na obecnej trasie do Szczęśliwic. Będzie jednak kursowała co 30 minut. Dodatkowo, w godzinach szczytu, będą uruchamiane kursy skrócone z Falenicy do Wiatracznej.
Linia 740
Linia, w zamian za linię 202 zostanie skierowana jednokierunkowo przez ulice: Tarnogórską i Tużycką.
Jej nowa trasa: TARGÓWEK – Trocka – Radzymińska – Tarnogórska – Tużycka – Radzymińska (powrót bezpośrednio ul. Radzymińską) – NADMA.
Linia 741
Linia zostaje skierowana do pętli Nowodwory, realizując relację lokalną w zastępstwie za linię 302
Nowa trasa linii: CHOTOMÓW - … - Mehoffera – Hanki Ordonówny – Światowida – NOWODWORY.
Linia E-2
Jej trasa pozostanie bez zmian.
Linie
Nie wiem czy Pamiętacie - jest w Warszawie taka krótka, lokalna linia - dowozówka do metra - ma numer 217 i łączy Świątynię Opatrzności Bożej ze stacją metra Wilanowska.
Na samym początku jej funkcjonowania kursowały po niej SU12 III z Mobilisa - oczywiście z rocznika 2009. A potem - aż do wczoraj SU10
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=22682
Zakończyła się umowa z "Mobilisem" na eksploatację SU10 - autobusy zjechały z ulic. Zatem, co teraz pojawia się na linii 217 ?
Normalnie padłem z wrażenia jak zobaczyłem dzisiaj ... Mercedesa Conecto LF G z "Kleszczowej".
I w ten oto sposób na linii lokalnej kursuje przegubowiec - a jeszcze do wczoraj autobusy 10 metrowe. "Kleszczowa" chyba nie miała nic w innego w zanadrzu.
Aż z ciekawości zajrzę na tą linię w tygodniu, bo ciekawy jestem, czy to tak na stałe, czy przypadek
Na samym początku jej funkcjonowania kursowały po niej SU12 III z Mobilisa - oczywiście z rocznika 2009. A potem - aż do wczoraj SU10
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=22682
Zakończyła się umowa z "Mobilisem" na eksploatację SU10 - autobusy zjechały z ulic. Zatem, co teraz pojawia się na linii 217 ?
Normalnie padłem z wrażenia jak zobaczyłem dzisiaj ... Mercedesa Conecto LF G z "Kleszczowej".
I w ten oto sposób na linii lokalnej kursuje przegubowiec - a jeszcze do wczoraj autobusy 10 metrowe. "Kleszczowa" chyba nie miała nic w innego w zanadrzu.
Aż z ciekawości zajrzę na tą linię w tygodniu, bo ciekawy jestem, czy to tak na stałe, czy przypadek
Po pierwsze, 217 zdaje się dojeżdża już do Branickiego i nie jest linią dojazdową dla księży ze Świątyni Opatrzności Bożej tylko jak już to dowozi mieszkańców "Miasteczka" Wilanów do metra.
Po drugie, dzisiaj była jakaś uroczystość w tym kościele, i linia kursowała na trasie skróconej Dworzec Południowy- Oś Królewska. Zdaje się że 9 brygad przegubowych dzisiaj śmigało.
Po drugie, dzisiaj była jakaś uroczystość w tym kościele, i linia kursowała na trasie skróconej Dworzec Południowy- Oś Królewska. Zdaje się że 9 brygad przegubowych dzisiaj śmigało.
- Wojtek-MKM
- Posty: 574
- Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
- Lokalizacja: Kraków Czyżyny
Witam po dłuższej przerwie.
W ostatnią niedzielę miałem okazję wybrać się do Warszawy i zobaczyć jakość funkcjonowania stołecznej KM. Wychwyciłem zarówno dużo plusów, jak i minusów.
Na plus jest częstotliwość kursowania pojazdów KM oraz dostosowanie pojemności taboru do ilości pasażerów - tego brakuje mi w Krakowie. W ścisłym centrum w każdym z pojazdów było gdzie usiąść. To co rzuciło mi się w oczy to też punktualność odjazdów.
Jednak ZTM nie pilnuje pewnej istotnej rzeczy: standardów komfortu i bezpieczeństwa taboru. W Scanii PKSu WGM podsufitki albo częściowo nie było, albo trzymała się na "słowo honoru", Lion's G ITSu wyglądał jak lepiony jakąś smołą po ostrym crash teście, NG313 MZA chyba nigdy nie był sprzątany ani naprawiany, a kierowcy (zwłaszcza MZA!) nie mają żadnych mundurów ani identyfikatorów, więc nie wiem z kim jadę. Kierowcy z innych firm mają chociaż niebieskie koszule. Zaskoczyło mnie, gdy idąc do kierowcy po bilet zobaczyłem, że siedzi on za kierownicą ze słuchawkami na uszach! Pozostali kierowcy jeżdżą od niechcenia, krzyczą i niemiło wyrażają się do pasażerów. Ktoś tego pilnuje?
Co do taboru MZA, autobusy są zaniedbane i brudne w środku (te starsze). Do MANów chyba nigdy się nie przekonam, niby nowy Lions G MZA telepie się jak chiński kicz, a silnik wyje jak w Ursusie... Conecta są całkiem komfortowe, porównywalnie do SORa/Solarisa ale do Citaro się nie umywają. Tramwaje są zadbane, ale PESy nie są tak wygodne jak krakowskie Bombardiery . Kolejny problem to zakup biletu: normalnie Wrocław się kłania! Automaty na kartę... nieprzyjmujące karty. W stolicy jednak czasami kierowcy mają w sprzedaży bilety.
Podsumowując: współczuję Warszawiakom!
W ostatnią niedzielę miałem okazję wybrać się do Warszawy i zobaczyć jakość funkcjonowania stołecznej KM. Wychwyciłem zarówno dużo plusów, jak i minusów.
Na plus jest częstotliwość kursowania pojazdów KM oraz dostosowanie pojemności taboru do ilości pasażerów - tego brakuje mi w Krakowie. W ścisłym centrum w każdym z pojazdów było gdzie usiąść. To co rzuciło mi się w oczy to też punktualność odjazdów.
Jednak ZTM nie pilnuje pewnej istotnej rzeczy: standardów komfortu i bezpieczeństwa taboru. W Scanii PKSu WGM podsufitki albo częściowo nie było, albo trzymała się na "słowo honoru", Lion's G ITSu wyglądał jak lepiony jakąś smołą po ostrym crash teście, NG313 MZA chyba nigdy nie był sprzątany ani naprawiany, a kierowcy (zwłaszcza MZA!) nie mają żadnych mundurów ani identyfikatorów, więc nie wiem z kim jadę. Kierowcy z innych firm mają chociaż niebieskie koszule. Zaskoczyło mnie, gdy idąc do kierowcy po bilet zobaczyłem, że siedzi on za kierownicą ze słuchawkami na uszach! Pozostali kierowcy jeżdżą od niechcenia, krzyczą i niemiło wyrażają się do pasażerów. Ktoś tego pilnuje?
Co do taboru MZA, autobusy są zaniedbane i brudne w środku (te starsze). Do MANów chyba nigdy się nie przekonam, niby nowy Lions G MZA telepie się jak chiński kicz, a silnik wyje jak w Ursusie... Conecta są całkiem komfortowe, porównywalnie do SORa/Solarisa ale do Citaro się nie umywają. Tramwaje są zadbane, ale PESy nie są tak wygodne jak krakowskie Bombardiery . Kolejny problem to zakup biletu: normalnie Wrocław się kłania! Automaty na kartę... nieprzyjmujące karty. W stolicy jednak czasami kierowcy mają w sprzedaży bilety.
Podsumowując: współczuję Warszawiakom!
Wojtek-MKM pisze:W ścisłym centrum w każdym z pojazdów było gdzie usiąść
Inne autobusy w ogóle nie mają podsufitki, to i tak cośWojtek-MKM pisze: W Scanii PKSu WGM podsufitki albo częściowo nie było, albo trzymała się na "słowo honoru"
No NG313 już się trochę zużyły, ale remontują to ciągleWojtek-MKM pisze:NG313 MZA chyba nigdy nie był sprzątany ani naprawian
Na przyszłość: ten co siedzi na miejscu kierowcy i prowadzi autobus, to kierowcaWojtek-MKM pisze:kierowcy (zwłaszcza MZA!) nie mają żadnych mundurów ani identyfikatorów, więc nie wiem z kim jadę.
Trzeba było iść do normalnego sklepuWojtek-MKM pisze: Kolejny problem to zakup biletu: normalnie Wrocław się kłania! Automaty na kartę... nieprzyjmujące karty
Nie widzę związku z tym że jest to centrum, bo ono nie zawsze równa się zatłoczone autobusy. Przykłąd ? 101.Wojtek-MKM pisze:W ścisłym centrum w każdym z pojazdów było gdzie usiąść
Przerażające, niemniej polecam jechać w ancugu przy 30* C w wozie bez klimatyzacji.Wojtek-MKM pisze:a kierowcy (zwłaszcza MZA!) nie mają żadnych mundurów ani identyfikatorów
A co ma robić przez 8h za kółkiem bez radia ?Wojtek-MKM pisze:Zaskoczyło mnie, gdy idąc do kierowcy po bilet zobaczyłem, że siedzi on za kierownicą ze słuchawkami na uszach!
Subiektywnie, SOR nie umywa się dokładnie do niczego, a Solaris stoi o wiele wyżej od Conecto. A co do Citaro, polecam przejechać się Katowickimi.Wojtek-MKM pisze:Conecta są całkiem komfortowe, porównywalnie do SORa/Solarisa ale do Citaro się nie umywają
Taki sobie przykład, bo 101 ma zostać zastąpione tramwajamiRumpel pisze:Przykłąd ? 101.
Ja jechałem w ancugu wozem z klimą w gorący poranek i zmarzłemRumpel pisze: Przerażające, niemniej polecam jechać w ancugu przy 30* C w wozie bez klimatyzacji.
Zastanawiać się nad tym, skąd wziąć radioRumpel pisze: A co ma robić przez 8h za kółkiem bez radia ?
ZTM nigdy nie pilnował stanu technicznego pojazdów ajentów ani MZA. To robią "krokodyle". Czasami wspólnie z policją lub samodzielnie robią najazd na pętle. Potrafią też zatrzymać autobus na trasie i go skontrolować.Wojtek-MKM pisze:Jednak ZTM nie pilnuje pewnej istotnej rzeczy: standardów komfortu i bezpieczeństwa taboru. W Scanii PKSu WGM podsufitki albo częściowo nie było, albo trzymała się na "słowo honoru", Lion's G ITSu wyglądał jak lepiony jakąś smołą po ostrym crash teście,
No, a jeśli chodzi o warszawskich ajentów, to niestety od dawna już jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że ich tabor jest fajny, póki jest nowy. Gdzieś po roku użytkowania, stan techniczny tych pojazdów dramatycznie spada. I potem są takie obrazki jakie Miałeś okazje zobaczyć.
Miałeś jakiegoś wyjątkowego pecha, ponieważ zazwyczaj kierowcy MZA jeżdżą umundurowani. Natomiast nie ma czegoś takiego jak identyfikator - noszony na wierzchu (na szyi). Tego nigdy nie stosowano w Warszawie. Ani w MZA, ani u ajentówWojtek-MKM pisze: a kierowcy (zwłaszcza MZA!) nie mają żadnych mundurów ani identyfikatorów, więc nie wiem z kim jadę. Kierowcy z innych firm mają chociaż niebieskie koszule.
Co do kierowców ajentów - niebieskie koszule mają kierowcy ITS-u. Reszta ajentów (Mobilis i PKS) w zasadzie nie stosuje umundurowania. Aczkolwiek pamiętam, że "Mobilis" coś tam próbował swego czasu. Ja się z tym raczej nie spotykam
W zasadzie co do identyfikatorów - ZTM może tego nie wymagać ze względu na ochronę danych osobowych kierowców
Słuchawki na uszach, to mnie już nie szokuje. Mnie szokował pewien młody kierowca SU10 "Mobilis", którego jazda autobusem w zimę tak nudziła, że przez całą drogę pisał i odczytywał SMS-y.Wojtek-MKM pisze:Zaskoczyło mnie, gdy idąc do kierowcy po bilet zobaczyłem, że siedzi on za kierownicą ze słuchawkami na uszach! Pozostali kierowcy jeżdżą od niechcenia, krzyczą i niemiło wyrażają się do pasażerów. Ktoś tego pilnuje?
Natomiast co do stylu jazdy kierowców w Warszawie - nie dziw się. Warszawa, w przeciwieństwie do Krakowa "pędzi". Oni mają jeździć na czas - Amen. Jak nie - to kara dla drivera.
Nikogo nie obchodzą korki i utrudnienia. Nie ma centralnego dyspozytora, który ostrzega przez radio kierowców o utrudnieniach.... bo nie ma radia, choćby takiego jak ma (miało) np. krakowskie MPK. Tego w Warszawie nigdy nie było i nie ma.
Kierowcy za wszystko odpowiadają i za wszystko są karani. A jednocześnie MZA chce zwalniać kolejnych ludzi i "kasować" kolejną zajezdnię. MZA przenoszą tabor do jeszcze funkcjonujących zajezdni - wystarczy poczytać Wawkom. Jakie są teraz jaja. Nieźle się trzeba napocić by... wyjechać z zajezdni
Robi się totalny bajzel - trudno się dziwić, że kierowcom odechciewa się wszystkiego.
No i Twoje ostatnie pytanie - czy ktoś tego pilnuje? Odpowiedź - nie. ZTM ma obecnie inne problemy. To jest Warszawa
Trafiłeś na uszkodzony biletomat - zdarza się, ale Mogłeś spokojnie skorzystać z biletomatów na przystankach. Ja chętnie z nich korzystam i bardzo sporadycznie mam z nimi problemy. Trudno po jednym uszkodzonym biletomacie oceniać całośćWojtek-MKM pisze:Kolejny problem to zakup biletu: normalnie Wrocław się kłania! Automaty na kartę... nieprzyjmujące karty. W stolicy jednak czasami kierowcy mają w sprzedaży bilety.