Informacja przystankowa

Ogólnie o transporcie w Polsce, problemy i codzienność komunikacji miejskiej
Adrian_

Post autor: Adrian_ »

@Jakub Pindel :szkoda, gdyż w GOP-ie system komunikacyjny jest dosyć mocno zintegrowany i na pewno taka tablica byłaby praktyczniejsza, aniżeli 1 długi rozkład zawieszony na przystanku. Z kolei jeśli chodzi o Łódź należy pochwalić ją za to, że rozkłady znajdują się na praktycznie każdej pętli, nawet w Lutomiersku, gdzie takowa "informacja" byłaby zagrożona skradzeniem.

Damhan

Post autor: Damhan »

Aleksej, wielkie dzięki za przedstawienie sytuacji, tylko mała uwaga: o tablicach i gadaczkach w tramwajach i autobusach piszemy w temacie "Informacja pasażerska" ;)

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Jeszcze mam jeden zeskanowany rozkład, tutaj widać zaznaczone niskopodłogowe kursy. http://img207.imageshack....anuj00034xb.jpg

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Praktyczne zastosowanie informacji przystankowej w autobusie Ikarus 280#179 - tabliczka z przystanku informująca o liniach służy za zaślepkę na dziurze w nadkolu :nuts:

Obrazek

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jak już irisbus pokazał tę tabliczkę — kiedy jechałem 120M #588, miał na kabinie kierowcy przyklejone takie nalepki, jakie na przystankach informują o zatrzymujących się nań liniach — kolejno 5-tkę i dwie 8-ki, składające się na jego numer taborowy. :)

ppln

Post autor: ppln »

Uzupełniając wypowiedź kol. Alekseja kursy niskopodłogowców są zaznaczone na czerwono lub pod rozkładem widnieje informacja "Kursują autobusy niskopodłogowe".
Ciekawą rzeczą są wariantówki zaznaczone na rozkładzie literami (np. 65A jeżdżące na Nowe Sady). Nie podoba mi się za to podpisywanie kursów do zajezdni "Dojeżdża do x/x", zamiast "Do zaj. Nowe Sady, ostatni przystanek liniowy x/x".

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Piotrek_2274 pisze:- http://img140.imageshack.us/img140/6726 ... 0022yd.jpg oto tabliczka rozkadu ZTM Warszawa. jak widać jest na niej numer linii, typ linii, nazwa przystanku, godziny odjazdów, trasa oraz kiedy nie kursuje.
Do napisania tego postu postanowiłem się nieco przygotować. I zrobiłem serię zdjęć, które powinny pokazać informację na przystankach w Warszawie i rejonie Warszawy.

Piotrek w zasadzie już bardzo ładnie wszystko opisał, a ja dodam teraz fotki.

Słupki przystankowe.
W zasadzie są jednakowe. I choć rzeczywiście brakuje na nich czasu przejazdu, to i tak są tam najważniejsze informacje, potrzebne pasażerowi:
Obrazek Obrazek

Niezależnie od tego, czy jest to przystanek w granicach Warszawy, czy też daleko po za nią słupek jest taki sam. I informacja też niczym się nie różni. Poniższe zdjęcie wykonałem 25 km od Warszawy w rejonie Nadarzyna. Dojeżdżają tam autobusy podmiejskiej linii 703 z warszawskiego Okęcia:
Obrazek Obrazek

Na słupku jest hasło "strefa podmiejska". To też jest informacja. Chodzi oczywiście o taryfę (obowiązują bilety sieciowe lub droższe jednorazowe).

Może się zdarzyć, że przystanek zostanie przeniesiony. Wtedy pogotowie przystankowe ZTM stawia mały słupek. Jednakże nadal posiada on wszelkie elementy informacyjne. Tutaj przykład "przeniesionego" przystanku:
Obrazek

Podejrzewam, że brak "czasu przejazdu" spowodowany jest głównie tym iż całkowita większośc pasażerów korzysta jednak z biletów okresowych (24h, 7-dniowe, 30-, 90-dniowe) lub jednorazowych (na jeden przejazd). A w przypadku takich biletów czas przejazdu jest nie potrzebny.

Wiaty przystankowe
W Warszawie stosuje się zasadę, iż jeśli w rejonie przystanku nie ma słupka, ale jest wiata, wtedy rozkład jazdy instalowany jest w specjalnej kasecie lub tablicy w wiacie. Sam wiata posiada znaczek "przystanek autobusowy", naklejony w sposób widoczny zarówno dla kierowców jak i dla pasażerów:
Obrazek

Na wiacie, na jej szczycie naklejona jest nazwa przystanku a także linii, które mają tutaj przystanek. Zdjęcie poniżej prezentuje typowo "warszawską" wiatę.
Obrazek Obrazek Obrazek

Jeżeli oprócz wiaty stoi słupek, wtedy cała informacja trafia na słupek przystankowy.

Czyli jak Widzicie, nie zależnie od tego czy to jest słupek, czy wiata - informacja przystankowa jest jednolita.

Przystanek zlikwidowany - bądź zawieszone linie
Po prostu przekreśla się linie na czarno.
Obrazek

Plany i schematy.
Na razie możemy mówić o planach. Pewną tradycją było iż na każdej wiacie znalazły się aktualne plany miasta z wyszczególnieniem komunikacji miejskiej. Niestety huligani szybko się nimi zajmowali. Stąd ZTM częściowo zrezygnował z nich. Szkoda, bo była to rzecz bardzo praktyczna.

Na szczęście plany nie zniknęły całkowicie. Pojawiają się głównie w Centrum oraz w miejscach największego ruchu turystycznego. Natomiast ten plan znalazłem na... Służewie, a konkretnie na ul. Wałbrzyskiej :P
Obrazek Obrazek

Pewną nowością jest umieszczenie rozkładów jazdy przewoźników nie obsługujących komuniacji miejskiej (ZTM), ale o tym następnym razem... :mruga:

Michał

Post autor: Michał »

Te "typowo warszawskie wiaty" (te takie szare) w wielkich ilościach występowały... w Sieradzu. :D Do dziś zachowały się jeszcze przynajmniej trzy takie... :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Michał pisze:Te "typowo warszawskie wiaty" (te takie szare) w wielkich ilościach występowały... w Sieradzu.
Tak je określiłem, ponieważ w Warszawie też ich było mnóstwo w całym mieście. Teraz to się zmienia, ale wciąż można jest spotkać. ;)

Robson

Post autor: Robson »

W Gorzowie pełno jest "typowo warszawskich" wiat :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ooops. To oznacza, że wszędzie było ich pełno. Dobra - mój błąd. Sorry, to może teraz wróćmy do tematu - Informacja przystankowa"... :)

Damhan

Post autor: Damhan »

Hmm, a J-31 powiedz co znaczą te numerki przy nazwach przystanków np. "Belgradzka 52" "Metro Natolin 01".

Co prawda zawsze myślałem, że ma to związek z dużą ilością przystanków w pewnych miejscach np. przy Dworcu Centralnym każde stanowisko nosiło numer 01, 02 itd. i tak przeważnie było przy większych węzłach przesiadkowych. Natomiast zadziwiło mnie to, że na ulicy Belgradzkiej mogą być aż 52 przystanki (a w końcu to nie jest jakaś wielka arteria). Czy dobrze rozumuję, a jeśli nie to wyprowadź mnie z błędu. :)

plati

Post autor: plati »

"Belgradzka" jest to nazwa zespołu przystankowego. 01, 02 itd.- to numerki poszczególnych przystanków tego zespołu. Na tomiast numerki od 50 wzwyż są nadawane dla przystanków tymczasowych :D
Ostatnio zmieniony 2006-06-26, 14:58 przez plati, łącznie zmieniany 1 raz.

Siecool

Post autor: Siecool »

Uzupełnienie do postu J-31:
Obrazek - tak oznacza się skasowane przystanki, które mają słupki. Na wiatach natomiast przykleja się napis 'Przystanek skasowany' lub 'Przystanek przeniesiony'. W tym drugim przypadku pod napisem jest strzałka wskazująca gdzie przystanek przeniesiono (taką naklejkę widać na zdjęciu J-31, aczkolwiek trzeba się przypatrzeć).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Siecool pisze:(taką naklejkę widać na zdjęciu J-31, aczkolwiek trzeba się przypatrzeć).
Tak to prawda, to było zdjęcie wiaty - przypomnę tą fotkę
http://img133.imageshack.us/my.php?image=inf88kz.jpg
Jest to małą naklejka położona po lewej stronie tablicy. Jest tam napis "przystanek przeniesiony" i strzałka :)

A teraz kolejna informacja przystankowa w Warszawie. Jest to nowość. Są to strzałki, które informują pasażera które tramwaje skręcają bądź jadą prosto. Prosta, łatwa informacja. Pojawiła się ona niedawno, po ostatniej "rewolucji" tramwajowej
Obrazek

Michał

Post autor: Michał »

A co będzie jak z jednego przystnaku tramwaje jadą, np. prosto, w lewo i w prawo :mruga: ?

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

hm widziałem takie coś w jednym miejscu, chyba na Rondzie Babka. Wtedy dwa kierunki są nalepione po jednej stronie, jeden pod drugim :) np tak:
^ | >
1 | 4
2 |
3 | <
6 | 5
8 | 7

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Piotrek_2274 już opisał a ja sfociłem. Tablica została sfocona "z przeciwnej strony" stąd za bardzo nie Sugerujcie się kierunkiem strzałek.
Obrazek

Taka tablica wisi na przystanku na rondzie "Radosława" (ex. rondo Babki). Przystanek w kierunku Centrum. Stąd tramwaje odjeżdżają w trzech kierunkach (prosto do centrum, w prawo na ul. Okopową i w lewo na Pragę - 2-jka).

===============
Natomiast teraz część kolejna do tematu informacji przystankowej. Otóż pisałem Wam już o rozkładach jazdy linii komunikacji miejskiej organizowanej przez warszawski ZTM. Pokazywałem zdjęcia.

A teraz dodam, że pewną nowością jest umieszczenie rozkładów jazdy prywatnych bądź PKS-owskich linii autobusowych. Są one zupełnie inne niż ZTM, ale czytelne i zrozumiałe. A na fotkach poniżej przykład takich rozkładów. Jest to słupek przystankowy na przystanku autobusowym nad stacją metra Dw. Gdański - w kierunku Pragi
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Skoro mamy temat o informacji przystankowej to ja dodam fotkę z okresu Święta Zmarłych. Takie tablice można było znaleźć w Warszawie. Są one, co roku, przygotowywane specjalnie pod linie "cmentarne". ;)

Obrazek

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Bardzo ciekawe rozwiązanie, chociaż obawiam się, ze była to również bardzo łatwa okazja dla złodziei tablic autobusowych, którzy w tym dniu mogli zakosić sobie taką tablice (pod warunkiem, ze nie była przymocowana) bez konieczności czajenia się w autobusie :). Z kolei w Rzeszowie MPK na każdym przystanku, gdzie zatrzymywały się linie cmentarne dawało tablice z napisem "Linie specjalne-Znicz" (czy coś podobnego). Oprócz tego przystanki komunikacji cmentarnej również były specjalnie oznaczone. Było to całkiem dogodne rozwiązanie dla pasażerów, lecz niestety, w Sanoku ograniczono się jedynie do poinformowania o godzinach kursów linii cmentarnej i zapewne po tych kartkach dziś już nie ma śladu ;).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje”